|
|||||
|
|||||
|
|||||
Aradığınıza kolayca erişebilmeniz için tavsiyeler
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
İnternette 'doğru' arama yapmanın, sîzi beklediğiniz sonuçlara ulaştıran anahtar kelimeleri seçmenin önemi şimdi eskiden olduğundan daha da fazla...
|
|
||||
Deyvi LEVİTAS
dlevitas@pcnet.com.tr
|
|||||
İstatistiklere göre internet üzerinde bulunan doküman sayısı son iki yılda yediye katlanmış ve sadeee arama motorlarına kayıtlı web sayfasının sayısı ise 3.5 milyar sınırım asmış durumda. Arama motorlarından erişebildiğiniz doküman sayısı çoğaldıkça istediğiniz bilgiye ulaşma şansınız da doğru oranda artıyor. Ama bir de şu yönden düşünün; yaptığınız bir arama sonucunda karşınıza gelen bilgilerin istediğiniz bilgiler olmama şansı da artmıyor mu? Bu yüzden internette 'doğru' arama yapmanın, sizi beklediğiniz sonuçlara ulaştıran anahtar kelimeleri seçmenin önemi şimdi eskiden olduğundan çok daha fazla...
2000 yılında en parlak dönemini yaşayan ve o zamanlar en çok kullanılan arama motoru olma unvanım kimselere kaptırmayan Altavista şimdilerde dördüncü sırada. Bunun en büyük sebebi bizce Altavista'da aranılan bir bilgiye ulaşmanın o zamanlar bile fazla zahmetli olmasıydı. Arama kriterlerini daraltmadığınız, çok belirgin anahtar kelimeler kullanmadığınız sürece Altavista karşınıza incelemeniz gereken
|
|
||||
sayfalarca gereksiz doküman çıkarıyordu. Şimdilerde Google daha popüler, çünkü kendi içerisinde daha etkin bir arama ve filtreleme mekanizmasına sahip. Ayrıca Google artık kategoriye göre de arama seçeneği sunuyor. (Bunun için ana sayfadaki Directory sekmesine
|
tıklamanız yeterli). Bu Örnekten de anlaşılacağı gibi ortalama bir internet kullanıcısı arama motorlarıyla fazla vakit kaybetmek yerine, istediği bilgileri en azından çıkan ilk sonuç sayfasında görmek istiyor. Çevremizden edindiğimiz diğer bir izlenim ise kullanıcıların büyük kısmının arama yapma konusunda tam başarıya ulaşamamış olması, hatta bir kısmı denemekten vazgeçip "internette aradığını bulamazsın..." diyerek kestirip atıyor. Yakın gelecekte arama motorlarının fazla gelişme göstereceğini sanmıyoruz, yine aradığınız kelimeleri içeren dokümanlar, yine "Şunu değil de şunu mu demek islediniz?" gibi öneriler getirecekler. Ana hatlarıyla aynı kalacaklarım varsayarsak geriye bir tek değişken kalıyor o da kullanıcı.
|
||||
|
|||||
Altavista'nın eski parlak günlerinden eser yok. Ne güzel dağ logosu vardı... Hey hey!!!
|
|||||
|
|||||
100 Nisan 2003
|
|||||
|
|||||
|
||||
Kullanıcı olarak arama motorlarını daha etkin kullanmak için aramalarımızda daha Özen göstermemiz, '* - +' gibi özel karakterleri de kullanarak sonuçları isteğimiz doğrultusunda şekillendirmemiz gerekli. Yazımızda arama motorlarının işleyişini ve daha doğru sonuçlara ulaşmamız için yapmamız gerekenleri anlatıyoruz, isterseniz başlayalım.
Arama motorları nasıl çalışır?
Arama motorlarının işleyişi aslında çok basittir, eğlencelidir bile diyebiliriz. Birkaç anahtar kelimeyi arama kutucu-ğuna girip yolladığınızda arama motorunun sunucusu devreye girerek uzunca bir listeyi tarar, veritabanını inceleyerek arattırdığınız kelimelere uyan sonuçları bir çırpıda cıkarıverir.
Bu anlattığımız işlem, Google'da bir saniyenin yarısından kısa bir sürede gerçekleşiyor. Tabii ki anahtar kelimelerin gönderilmesi ve sonuçların ekrana yansıması süreyi uzatabiliyor. Peki arama motoru hangi web sitesini aradığınızı nereden bilebilir? Bu güzel sorunun çok basit bir yanıtı var. Web sitesinin arama motorlarında listelenmesini isteyen site tasarımcıları bu isteklerini arama motorundaki formu doldurarak gerçekleştiriyorlar.
Örneğin Altavista'ya sitenizi listesine eklemenizi söylediğinizde sitenize bir örümcek (merak edenler için ismi scooter) gönderir. Web kelimesinin Türkçe'de ağ anlamına geldiği düşünürse servis sağlayıcının sitenize örümcek göndermesi kulağa pek garip gelmeyebilir.
Bu örümcek öncelikle META adı verilen site tanımlayıcılarına bakar. Web tasarımcıları sayfalarına META tanım-
|
layıcısı ekleyerek sitenin içeriğinin aşağı yukarı nelerden ibaret olduğunu yazarlar. Bahsettiğimiz örümcek daha sonra sitede belirli derinlikte bulunan tüm sayfaları gezer ve her kelimeyi ve-ritabamna ekler.
Doğru arama motorunu seçin
Aslında yukarıda da ipuçları verdik ama yinelememizde fayda var. Diğer insanların da ilgilendiğini düşündüğünüz konularda arama yapmak İstiyorsanız web sitelerini konulara göre listeleyen arama motorlarını tercih edin. Ya da Google gibi arama motorlarının Directory servisini kullanın.
Böylece aradığınız konuda çok sayıda web sitesine bir defada ulaşacak ve listelenen sitelerin zaten sitedeki editörler tarafından incelendiğini bilerek kaygı duymayacaksınız.
|
yanıltıcı sonuçlarla karşılaşacağınız kesindir. MP3 veya video arıyorsanız Ka-ZaA, Imesh gibi programları kullanmalısınız.
Tanı olarak arama motoru kavramına uymasa da Easy News (www.easy-news.com) gibi haber grupları da paylaşılan dosyaları bir araya getiren hizmetler de var. Aradığınız video, MP3, program dosyalarını sıklıkla internette
|
||
|
||||
Hazırladığınız web sitesini herkesin görmesini, daha çok ziyaretçinin gelmesini istiyorsanız onu popüler arama motorlarına kaydettirmeniz gerekir. Onca emek harcayıp, firmanızı veya kendinizi tanıtıcı bir web sayfası oluşturduğunuzda internetteki bilgi deryasına katkıda bulunmuş olursunuz. Belki başkası için çok önemli olan bu bilgilere diğer internet kullanıcılarının da rahatça ulaşmasını sağlamalısınız. İnsanların diğer web sitelerinde listelenmeyen, arama motorlarında görünmeyen bir web sitesini bulmaları imkansızdır. Fakat merak etmeyin, sadece birkaç küçük adımı takip ederek kısa sürede size ulaşılmasını sağlayabilirsiniz.
Arama motorlarına kayıt olmak için her birine tek tek bağlanıp form doldurmanız gerekli değil. Bunun yerine submit-it benzeri ücretsiz servislerden faydalanın. Bu servisler 20 ve daha fazla arama motoruna sitenize ulaşım bilgilerini gönderirler. Kayıt sitelerinin tam bir listesini almak için
http://www.thefreesi-te.com/Webmaster_Freebi-es/Fr ee_site_p ro m oti o n_servi -ces/
adresine bağlanmanızı tavsiye ederiz.
|
||||
|
||||
Aradığınız konu İle İlgili çok sayıda web sitesine bîr defada ulaşmak için Directory seçeneğini kullanın.
Öte yandan, az rastlanır bir konuda arama yapmak ve site editörlerinin tercihleri ile sınırlı kalmak istemeyenler, geleneksel arama motorlarım kullanabilirler. Bu tür sitelerde ise dikkat edilmesi gereken şey anahtar kelimeleri doğru kullanırken, aranılan konuya en yakın kelimeleri seçmektir.
Bunu nasıl yapacağınızı aşağıdaki paragrafta açıklayacağız. Arama motorları deyince akla sadece web sitelerini listeleyenler gelmiyor. Örneğin bir MP3, video, resim veya program arıyorsanız mutlaka bu iş için hazırlanmış sitelerden ve servislerden faydalanın. Örneği n Google'da bir sanatçının MP3'ünü aradığınızda çok alakasız ve
|
||||
|
||||
Meta tanımlamaları web sitenizin içeriğini temsil eder.
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
limelerinin her ikisinin de bulunduğu web sayfaları listelenirdi. Sonuç olarak motorun listelediği sonuçlar içinde mutlaka bulunmasını istediğiniz kelimelerin başına + koyabilirsiniz.
Diğer dikkat edilmesi gereken bir nokta büyük/küçük harf kullanımı. '+Mona +Lisa' anahtar kelimelerini kullanarak yaptığınız bir aramada 'mona lisa' kelimelerinin baş harfinin büyük olarak yazıldığı web siteleri listelenecektir.
Fakat bu kelimeleri küçük harfli yazarsanız örneğin 'Mona liSA gibi bir yazım bile arama motoru tarafından listelenir.
Size önerimiz arama motorlarını kullanırken emin olmadığınız koşullar dışında büyük harf kullanmamanız. Hemen belirtelim bu özellik Google arama motorunda geçerli değil. Küçük büyük harf kullanımının bu arama motorunda hiç bir koşulda önemi yok. Tırnak harfleri kullanılsa bile)
Peki mona ve lisa kelimelerinin yan yana geçtiği web sitelerini aratmak için ne yapmalıyız? Cevap basit bu iki kelimeyi tırnak içine alırsanız ("mona lisa" gibi) kelimelerinin yan yana geçtiği web siteleri büyük küçük harf gözetilmeksizin listelenir. Aramanızı daha da daraltmak için "-" (eksi) karakterinden faydalanabilirsiniz.
+"mona lisa" - "louvre"
gibi bir kombinasyona mona ve lisa kelimelerinin birlikte geçtiği fakat Lo-uvre'un geçmediği web siteleri listelenir. Bir başka faydalı karakter de '*' (yıldız) karakteridir.
Nasıl yazıldığından emin olmadığınız kelimeleri yıldız (asteriks de denir) karakterini kullanarak arama içinde
|
kullanabilirsiniz. Kelimenin çekimlerini bu karakter ile tanımlayabilirsiniz. +göz +ameliyat* -doktor
gibi bir ifade kullanıldığında içeri -sinde göz, ameliyat geçen fakat doktor geçmeyen web sayfaları gösterilir. Fakat ameliyat kelimesinin çekimleri de (ameliyatı, ameliyatından gibi) sonuçlar arasında yer alır. Bu anlattıklarımızdan faydalanırsanız arama motorlarının daha az sayıda ve daha tutarlı sonuçlar çıkardığını göreceksiniz.
-Google'ın farkı burada da karşımıza çıkıyor, arama motoru, aranılan kelimede hiçbir değişiklik yapmıyor. Bu yüzden dikkat etmenizde fayda var. Mesela 'senkroniz' ile başlayan kelimelerin bulunduğu web sitelerini aramak isterseniz hüsranla karşılaşabilirsiniz. Yanma * işareti ekleseniz bile Google kelimeyi nasıl yazdıysanız öyle (senkronizasyon gibi) arayacaktır. Yani Google'da* işareti çalışmıyor.
• En çok yapılan hatalardan bir tanesi de arama motoruna soru sormaktır. Özellikle internetle yeni haşır neşir olmaya başlayanlar ve arama motoru kullanmayı bilmeyenler 'Hafta sonu nerelere gidebilirim?' gibi sorular sorarlar ki, bu kelimeler karşımıza şans eseri doğru sonuçları getirebilir ama iyi bir arama şekli değildir.
Bunun yerine 'hafta sonu eğlence gezi mekan' anahtar kelimelerinin tümünü kullanarak yaptığımız bir arama bizi istediğimiz sonuca daha çok yaklaştırır. Konuyla alakalı ne kadar çok kelimeyi bir araya getirirsek şüphesiz ki daha iyi olur.
Son olarak aynı hizmeti veren web sitelerinin listesini bulmak da çoğu zaman aramalarda iyi bir fikir olabilir. Örneğin bedava web sayfası hizmeti veren bir siteyi ararken "free web space'" gibi bir arama yaptığınızda, her biri bu hizmeti veren web sitelerinin adresleri listelenir.
Ama "best free web site space list" gibi bir arama yaptığınızda bu hizmetleri veren web sitelerinin listelerinin bulunduğu adresler gelir ki bizce bu sonuç daha tatmin edici olur...
|
||
Aradığınız video, MP3, program dosyalarını Easy News'de bulabilirsiniz.
bulamıyorsanız gönüllü kişiler tarafından hazırlanıp cüzi bir fiyat karşılığında hizmet veren bu tür seçenekleri de değerlendirmenizde fayda var.
Son olarak aradığınız dosyanın adını yaklaşık veya tam olarak biliyorsanız www.ftpsearch.combenzeri FTP arama motorlarından arama yaptırabilir ya da Reget (www.reget.com) gibi dosya indirme uygulamalarının FTP Search seçeneklerinden yararlanabilirsiniz.
Tanımlayıcıları iyi kullanın
Geldik yazımızın can alıcı kısmına, hangi tür arama motorundan faydalanıyor olursanız olun aşağıdaki püf noktalarımızı uyguladığınızda aradığınıza çok daha yakın sonuçlarla karşılaşacaksınız.
Genellikle tüm arama motorlarının anahtar kelimeleri alış biçimleri aynıdır, bu yüzden şimdi anlatacaklarımızı çoğu yerde kullanabilirsiniz. Kendine has özellikleri bulunan arama motorlarım da ayrıca inceleyeceğiz. - Arama motorlarını kullanırken fark yaratacak en önemli karakterlerden bi-ri"+" (artı)dır. "+" işaretini bir kelimenin basına getirdiğinizde o kelime mutlaka arama sonuçlan içinde yer alır.
Arama motoruna 'mona lisa' anahtar kelimelerini verdiğinizde içinde Mona VEYA Lisa kelimeleri geçen web sayfalan listelenir. Mona ve Lisa kelimelerinin yan yana geçtiği ve her ikisinin de geçtiği web siteleri tabii ki öncelikli olarak listelenir ama genel kural bu. Oysa ki '+mona +lisa' ya da 'mona AND lisa' yazsaydınız mona ve lisa ke-
|
||||
|
||||
Google kelimeyi nasıl yazdıysanız öyle (senkronize) arayacaktır.
|
||||
|
||||
102 Nisan 2003
|
||||
|
||||