Tren Kazalarının Kronolojik Olarak Değerlendirilip Yeni Tren Geliştirmek

Tren kara ulaşımında kullanılan vasıtalardan en ağır olanıdır.Oldukça hantal bir yapısı vardır ve hıza karşı direnir.Tren raylarda hızlandıkça devasa bir kinetik enerji yüklenmeye başlar.Bu treni harekete geçiren bir enerjidir.

           Kaza araştırmacıları kinetik enerjiyi kaza anında nasıl kontrol edeceklerini ve yolcuları enerjinin sebep olacağı yıkımdan korumakla ilgili çalışmalar yaptılar.İlk emniyet duvarı trenin dış gövdesidir.İlk trenlerin dış gövdesi ahşaptandı ve gövde sadece yolcuları rüzgardan korurdu.

          1933 de Fransa da olan kazada tren ahşap bir trene arkadan çarptı ve boylu boyunca biçti.230 kişi hayatını kaybetti.Kaza bilimcileri harekete geçti ve çok kapsamlı testlere başladılar.1916 da Cohn Robinson adlı tren tasarımcısı oluklu metal bir akson geliştirdi ve onu her vagonun arkasına yerleştirdi.Çarpışma anında bu aksonlar birbirine kenetlenecek ve bir vagonun diğerini biçmesine engel olacaktı.Bu da emniyet açısından bir dönüm noktası olmadı.Trenler zamanla tüm dünyada demir gövdeli olarak kullanılmaya başlandı.

      Modern kaza bilimi  farklı bir prensibe göre işliyordu.Deformasyonu artırma prensibine göre işliyordu.Amaç çarpışma anındaki etkiyi absorbe edip kinetik enerjiyi aracın tamamına ve içindekilere daha kötü hasar vermeden emmekti.Trenlere kaza alanları eklendi.Zaman içinde  dünyanın en hızlı treni saatte 200 km hıza ulaşmıştı.Tasarımcılar devrim niteliğinde bir fikir ortaya attı.Körüklü tren;yana bükülme ve üst üste çıkma olmayacaktı,bu birbirinden bağımsız hareket etmeyen vagonlar anlamına geliyordu.1999 da bir TCV treni raydan çıktı ve sadece 2 kişi hafif yaralandi.

     Çarpışmalarda içinde olacaklarda dışındakiler kadar önemlidir.İnsan  vücudu tren yapısından çok daha karmaşık bir yapıya sahiptir.Son teknoloji kullanıldı ve karma3 kuklası tren kazalarında içeride olanlar hakkında bilgi almak amacıyla kullanıldı.Diğer önemli konu da acil çıkış konusudur.Trenlerde acil çıkışlarda özellikle yangınlarda can kayıpları fazla oluyordu ve tavanlara acil çıkış yolları eklendi.

    Almanya da test edilen Trans  Rafit Maglev treni mıknatıs etkisiyle havada asılı durabilmesi için kısa bir trendir.Elektromagnetik etkisiyle hava yastığı üzerinde durabilen bir trendir.Bu elektroniğin  mekaniğin yerini aldığı durumlardan birisidir.Bir elektronik kontrol paneli 10 cm treni havada tutuyor.Trenin raylarla hiçbir teması yoktur.430 km azami hıza ulasmıştır günümüzdeki en hızlı tren. Tarihteki en büyük tren faciası 26 Aralık 2004 de Asya’da ki tsunamide 1.700 kişi öldü.

Trenler günümüzde otomobillerden  20 kat daha güvenilir uçaklarla ise neredeyse aynı güvenilirliktedir.

Aşağıdaki soruların cevapları,filmin ayrıntılarında ve özet içerisin de vardır.

1)Trenlerin özellikleri hakkında bilgi veriniz?

2)Teleskoplanma nedir?

3)Antidikey araçlar nedir?Trenlerde ne amaçla kullanılır?

4)Trenlerde üst üste geçmek nasıl oluyor?

5)Kaza bilimcilerinin tren kazalarına getirdikleri çözümler nelerdir?

6)Deformasyonu artırma yöntemi nedir?

7)Tren kazalarını kronolojik olarak sıralayınız?

8)Tren kazalarında yanlamasına bükülme nasıl olur?

9)Ezilebilen kelepçe nedir?

10)Körüklü tren nedir?

11)İlk TCV trenler ilk olarak ne zaman ve kim tarafından hizmete sokuldu?

12)Günümüzdeki en son teknolojiyle üretilen tren hangisidir?

13)Karma3 nedir?ne amaçla kullanılmıştır?

14)Tren kazalarında insanlarda meydana gelen yaralanmalar nelerdir?

15)Trenlerdeki sinyal sistemi nasıl kontrol edilmektedir?

16)Acil çıkış konusu hakkında bilgi veriniz?

17)Emniyet kemeri takılması hakkındaki fikir ayrılıkları nelerdir?

18)Trenlerde iç tasarım nasıl olmalıdır?

19)Kaza bilimi nedir?                                                                                 

 

EZELHAN ŞELEM Biyoloji Öğretmenliği 4.Sınıf