ROKET YALAN MAKİNESİ TRENLER VE KASALARIN MEKANİZMALARI

 

Roketler ilk olarak 20. yüzyılın başlarından itibaren kullanılmaya başlanmıştır. ilk olarak yapılacak şey roketlerin düz bir istikamette nasıl yola alacağıdır. Yapılan denemelerin ardından roketlerin bir doğrultuda hareket etmeleri için uzun çubuklarsan yararlanılmıştır. uzun çubuklar fırlatma gücünü tek bir doğrultuda toplayarak dalgalanmayı önleyerek düz doğrultuda ilerlemeyi büyük ölçüde sağlamışlardır. daha sonra yapılan denemelerde roketler iç mekanizm ada kendi etrafında döndürülerek de düz bir doğrultuda hareket etmesi sağlanmıştır

Roketler egzozları kum saati şeklinde olduğundan hızlı hareket etmesini sağlar.

 

Motorlar özel aygıtlar yardımıyla dakikada on dört bin devir yaptırılarak test edilir aşındırmaya dayanıklılığı da bu kısa sürede çok fazla devirle tespit edilir. Devir ne kadar çok ise aşınma o kadar çok fazladır.

 

Mikrodalga fırınlar yiyeceklerin içindeki moleküllerde bulunan elektromanyetik radyasyonları hareket ettirerek yemeğin pişirmesini sağlar. Mikrodalga fırınlar yiyecekleri dıştan içe doğru pişirirler ama dışarıda ki havayı ısıtmazlar.

 

Yalan söylendiğinde insanlarda bazı belirtiler ortaya çıkar bunlar: nabzın yükselmesi,sık sık nefes alınması, terleme heyecan vb. yalan makinesi işte bu değişiklikleri saptayarak çalışır.

Yalan makinesinde oluşan şekiller eğer sivri bir hala almış ise kişinin yalan söylediği ihtimali artar ama bu konuda kesin bir bilgi elde edilemez.

Yalan tespitleri sorgucunun önce basit sorular sorarak başlar. Çünkü bu sorguya çekilen kişinin ilk ve normal verilerini tespit etmek için sorulur. Bu teknik İngiltere gibi bazı ülkede mahkemelerde kullanılır.

 

Metrolar yerin altına inşa edilen raylı sistemlerdir. Bu tren sistemleri dünyanın bir çok yerinde kullanılır. önceleri buhar ile çalışan bu trenler metro hatlarında yer altında olmasından dolayı havasızlık ve hava kirliliği meydana getiriyordu.bunun çözülmesi içinde belirli mesafelerde geniş havalandırma sistemleri geliştirilmiştir.

Daha sonra elektrikli metro sistemlerinin geliştirilmesi ile beraber bu soru büyük oranda ortadan kalkmıştır.

İngiltere gibi bu konuda gelişmiş ülkelerde insanlar metro ile her yıl bir milyardan fazla yolculuk yapıyor. Teknoloji geliştikçe metrolar her geçen gün hem daha konforlu hem de yerin daha altına da inşa edilebiliniyor.metrolar dörtlü ray sistemi ile çalışır ikisi ten için hareket güzergahı iken diğer ikisi metronun şarj , enerji yeridir. Fakat bu elektriklenme metronun kendisiyle beraber raylarda toz biriktirmesine de neden oluyor. Bu durum da tekerlekler ile raylar arasında bağlantıyı kesmesine neden olabilir.

 

Metrolarda uydu seyir sistemleri istenilen yere gitmeyi kolaylaştırır. Bunların test edilmesi ve üretilmesi için sarsıntıya dayanıklı olması gerekir. Ve ayrıca elektromanyetik ve elektroniğe dayanıklı olmalı. Çünkü tren gibi elektrik depolayan ve sarsılan araçlarda kullanıma uygun olmalı.

 

Emanet kasaları eskiden beri kullanılır. Ama ne kadar güvenli yapılıyor ve bu kasaları nasıl daha iyi yapılabilir. Bu sorular insanları teknoloji ile beraber milyonlarca şifre oluşturulabilen kasalar yapmaya kadar bir hal aldı.

 

 

Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin Ayrıntılarında Vardır.

 

1: Uzay roketlerinin egzozlarının şekli, neden huni gibidir.

2: Roketler nasıl düz gider.

3: Motorun çalışma şekli nasıldır.

4: Mikro dalga fırında yemek nasıl pişer

5: Yalan makinesi hangi durumlarda veri kaydeder

6: Yalan makinesinin sonuçları doğruyu ne kadar yansıtır.

7: Trenlerde kullanılan uydu takip sistem nasıl çalışır.

8: Uydu takip sisteminin dayanıklılığı nasıl test edilir.

9. Ten hangi trafik ışığında durması gerekir.

10: Steteskop ile kasa şifresi nasıl deşifre anlaşılır.

                                                                                                   Murat GÜNAY Fen Bilgisi Öğr. 4. sınıf