ROKET
YALAN MAKİNESİ TRENLER VE KASALARIN MEKANİZMALARI
Roketler
ilk olarak 20. yüzyılın başlarından itibaren kullanılmaya başlanmıştır. ilk
olarak yapılacak şey roketlerin düz bir istikamette nasıl yola alacağıdır.
Yapılan denemelerin ardından roketlerin bir doğrultuda hareket etmeleri için
uzun çubuklarsan yararlanılmıştır. uzun çubuklar fırlatma gücünü tek bir
doğrultuda toplayarak dalgalanmayı önleyerek düz doğrultuda ilerlemeyi büyük
ölçüde sağlamışlardır. daha sonra yapılan denemelerde roketler iç mekanizm ada
kendi etrafında döndürülerek de düz bir doğrultuda hareket etmesi sağlanmıştır
Roketler egzozları
kum saati şeklinde olduğundan hızlı hareket etmesini sağlar.
Motorlar özel
aygıtlar yardımıyla dakikada on dört bin devir yaptırılarak test edilir
aşındırmaya dayanıklılığı da bu kısa sürede çok fazla devirle tespit edilir.
Devir ne kadar çok ise aşınma o kadar çok fazladır.
Mikrodalga
fırınlar yiyeceklerin içindeki moleküllerde bulunan elektromanyetik radyasyonları
hareket ettirerek yemeğin pişirmesini sağlar. Mikrodalga fırınlar yiyecekleri
dıştan içe doğru pişirirler ama dışarıda ki havayı ısıtmazlar.
Yalan
söylendiğinde insanlarda bazı belirtiler ortaya çıkar bunlar: nabzın yükselmesi,sık
sık nefes alınması, terleme heyecan vb. yalan makinesi işte bu değişiklikleri
saptayarak çalışır.
Yalan
makinesinde oluşan şekiller eğer sivri bir hala almış ise kişinin yalan
söylediği ihtimali artar ama bu konuda kesin bir bilgi elde edilemez.
Yalan
tespitleri sorgucunun önce basit sorular sorarak başlar. Çünkü bu sorguya
çekilen kişinin ilk ve normal verilerini tespit etmek için sorulur. Bu teknik
İngiltere gibi bazı ülkede mahkemelerde kullanılır.
Metrolar
yerin altına inşa edilen raylı sistemlerdir. Bu tren sistemleri dünyanın bir
çok yerinde kullanılır. önceleri buhar ile çalışan bu trenler metro hatlarında
yer altında olmasından dolayı havasızlık ve hava kirliliği meydana
getiriyordu.bunun çözülmesi içinde belirli mesafelerde geniş havalandırma
sistemleri geliştirilmiştir.
Daha sonra
elektrikli metro sistemlerinin geliştirilmesi ile beraber bu soru büyük oranda
ortadan kalkmıştır.
İngiltere
gibi bu konuda gelişmiş ülkelerde insanlar metro ile her yıl bir milyardan
fazla yolculuk yapıyor. Teknoloji geliştikçe metrolar her geçen gün hem daha
konforlu hem de yerin daha altına da inşa edilebiliniyor.metrolar dörtlü ray
sistemi ile çalışır ikisi ten için hareket güzergahı iken diğer ikisi metronun
şarj , enerji yeridir. Fakat bu elektriklenme metronun kendisiyle beraber
raylarda toz biriktirmesine de neden oluyor. Bu durum da tekerlekler ile raylar
arasında bağlantıyı kesmesine neden olabilir.
Metrolarda
uydu seyir sistemleri istenilen yere gitmeyi kolaylaştırır. Bunların test
edilmesi ve üretilmesi için sarsıntıya dayanıklı olması gerekir. Ve ayrıca
elektromanyetik ve elektroniğe dayanıklı olmalı. Çünkü tren gibi elektrik
depolayan ve sarsılan araçlarda kullanıma uygun olmalı.
Emanet
kasaları eskiden beri kullanılır. Ama ne kadar güvenli yapılıyor ve bu kasaları
nasıl daha iyi yapılabilir. Bu sorular insanları teknoloji ile beraber
milyonlarca şifre oluşturulabilen kasalar yapmaya kadar bir hal aldı.
Aşağıdaki
Soruların Cevapları Filmin Ayrıntılarında Vardır.
1: Uzay
roketlerinin egzozlarının şekli, neden huni gibidir.
2: Roketler
nasıl düz gider.
3: Motorun
çalışma şekli nasıldır.
4: Mikro
dalga fırında yemek nasıl pişer
5: Yalan
makinesi hangi durumlarda veri kaydeder
6: Yalan
makinesinin sonuçları doğruyu ne kadar yansıtır.
7:
Trenlerde kullanılan uydu takip sistem nasıl çalışır.
8: Uydu
takip sisteminin dayanıklılığı nasıl test edilir.
9. Ten
hangi trafik ışığında durması gerekir.
10:
Steteskop ile kasa şifresi nasıl deşifre anlaşılır.
Murat
GÜNAY Fen Bilgisi Öğr. 4. sınıf