NASA’nın dev taşıyıcıları arasında
Pantonol 124 ve Süper Gupi’ nin önemi büyüktür. Bu uçaklarla Atlas 5 roketleri
ve uluslar arası uzay istasyonun önemli parçalarını taşımak için icat
edilmiştir. Roket parçalarını imal yerlerinden fırlatma yerlerine bu kargo
uçakları sayesinde taşınır.
Pantonol 124 gezegenin en
büyük kargo uçaklarından biridir. Rus yapımı bu dev nakliye uçağı 69 m
uzunluğunda 20 m boyunda, bagaj hacmi ise 7534 ‘ ten büyüktür. 55 arabayı
alabilecek kapasiteye sahiptir. Pantonol 124 maksimum kalkış ağırlığı 353
tondur. Bu uçak yerden kaldırılamayacak kadar ağırlıktaki nesnelerin
taşınmasında kullanılır. 2002 yılında Pantonol Amerikan kupası için 24 metrelik
bir yatı İngiltere ‘ den Yeni Zelanda’ ya taşıdı. 2005 yıllında ise Pusoloni tarafından ganimet olarak alınan 160 tonluk granit
dikili taşı Etyopya’ ya geri götürdü. Ancak atlas V roketleri Pantonol’ un bugüne dek taşıdığı en pahalı ve en hassas
kargolardır.
Pantonol’ un en şaşırtıcı özelliği
3,5 tonluk burun kapağının uçaktaki 34 bilgisayarın biri tarafından kontrol
edilmesi, bilgisayar kapağı motor sistemini ve hidrolik ayakları yönetiyor.
Uçak yerde olmasına rağmen içeri çekilebilen ön tekerlekleri bir başka hayret
verici özelliğidir. Bu sayede uçak yüklemeyi ve boşaltmayı kolaylaştıracak 3
derecelik çökme gerçekleştiriyor, tıpkı bir otobüs gibi.
İlk Pantonol kargo uçağı Pantonol
22.10.1965’ te Paris havacılık gösterişinde ilk kez
sahneye çıktı, Dünya’ nın en büyük uçağı olarak
selamlandı. Aslında Rus ordusu tarafından Rusya’ nın
gelişmemiş doğu bölgelerine kargo taşımak için kullanılırdı.2’ li ön tekerleği, denge için kullanılan ikiz kuyruk kanadı
ve 88 tonluk taşıma kapasitesi ile dağlık bölgelerdeki operasyonlar için dizayn
edilmiştir. 1986’ da Pantonol 22 takma adı akbaba olan Pantonol 124’ e bıraktı.
Bu kargo uçağı ilkine göre daha geniş, daha uzun, daha ağır ve büyük yükleri taşımak
için geliştirildi.4 ana sistemden oluşmakta ve 6 kişilik uçuş ekibi tarafından
uçurulmaktadır. Bu uçak saatte 8-9 ton arasında yakıt yakıyor ve bu uçakların
pistleri daha büyük oluyor.
Diğer bir uçak ise 377 SGP süper
Gupi’ dir. Uzay istasyonunun Amerikalılar tarafından yapılan neredeyse tüm
parçalarının imal edildiği noktadan fırlatıldığı noktaya Gupi taşıyor. Sıra
dışı ve eşsiz bir hava taşıtıdır, Gupi’ yi eşsiz
kılan şey görünüşüdür. Dünya’ nın en şişman uçağı
olarak biliniyor. Süper Gupi 43 metre uzunluğunda, kanat mesafesi 47 metre ve
14 metre boyundaki bu uçağın 22 ton taşıma kapasitesi vardır. Özel eğitilmiş
pilotlar tarafından uçuruluyor. Pantonol 124 kadar geniş olmazsa da süper Gupi
uzay istasyonunun parçalarını taşımak için mükemmel gövde ve boyutlara
sahiptir. Geçmişte önceki maddeleri aşırı kırılgan uzay teleskopunun aynasını
ve Amerika’ nın ilk uzay istasyonunun Süper Gupi’ yi taşıdı. Bu Süper Gupi şimdiye kadar yapılan 4 Gupi’ den
biridir. Seri 1960’ ların başlarında hamile Gupi’ nin yapımıyla başlandı. Kuzey
Kaliforniya da bir pistte çalışmalar başladı. 40 tondan fazla ağırlığıyla ilk
test uçuşunu 19 eylül 1962’ de gerçekleştirdi. Bir çok üst düzey NASA yetkilisi
asla uçamayacağını söylediler ama uçtu ve Dünyanın en büyük uçağı olarak tarihe
geçti. NASA için demir bas haline geldi. Çok başarılı olan bu uçaklar 1965’ te daha geniş ve ağır kargolar için ikincisi imal edildi,
ismi Süper Gupi oldu. Süper Gupi öncekine nazaran burun kısmı açılabilir duruma
getirildi ve kargolar ön taraftan yüklenebildi.
Roketler yörüngeye malzeme götürürken
ve astronotlar Uluslar arası uzay istasyonunda içinde evrenin sırlarını
keşfederken hepsi başarılarını bu taşıyıcı uçakların becerilerine borçlular.
Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin
Ayrıntılarında Vardır.