Nasa’da Yapılan Nesnel Araçlar
Yaşamımız boyunca önemli bir yere sahip olan makineler
birçok alanda kullanılmaktadır. Örneğin sevdiklerimize biran önce kavuşmak için
yürüyerek saatlerce günlerce aylarca hatta yıllarca sürecek kilometrelerce yolu
çok kısa bir sürede kat edeceğimiz makineler icat edilmiştir. Bu makineler den
bir tanesi de uçaktır.
Bu makinelerin sağlamlığını ve gelişmesini inceleyen birçok
birim ve kuruluşlar kurulmuştur. bu kuruluşlardan biri de NASA dır.
Son yüzyılda makineler bizi dünyanın etrafında gezdirdi
ve uzaya çıkmamızı sağladı. Bugün mühendislerin bilim adamlarının bizi daha
ileriye taşıyacak makineler yaratıyorlar.
Yapılan makinelerin eskisinden daha iyi ve hızlı olması için.
Birçok test gerekmektedir. en büyük ve hayatımızın vazgeçilmezi haline gelen devasal
boyutlardaki uçakların çalışması konusunda algılayamadığımız birçok şey var.
Yapılan bu uçakların test edilmesi gerekiyor. Bu test için en önemli olan rüzgâr
tünelleridir. Rüzgâr tünelleri yapılan araçların daha güvenirli ve daha iyi
performans göstermesini sağlar. Rüzgâr tünelleri test edilmesi için uçak modellerine
göre ayarlanırlar. Her uçak boyutunu test eder. Uçak Hangarlarında daha da büyüktürler.
Rüzgâr tünellerini oluşturan en büyük etmen devasal
boyutlardaki pervanelerdir. Pervaneler genellikle 15 kanatlıdır. Bu pervaneler
kanat sayısına göre değişir. Az kanatlı olan düşük sabsonik hareket gösteririler.
Pervaneler elektrikli motora bağlıdırlar. Elektrikli motor 15 devasal pervaneyi
döndürebilecek güçtedir.
Daha güvenilir bir uçuş için yapılan çalışmalarda rüzgâr
tüneli düşüncesini ortaya koyan raith kardeşlerdir. İlk rüzgâr tünelini bu iki
kardeş yapmıştır.
Avrupa’da ki mühendisler 1.dünya savaşında 9 tane rüzgâr
tüneli yapmıştırlar. NACA dünyanın ilk yüksek basınçlı hava tünelini inşa
etmiştir.1958 de NACA bugün ki NASA haline gelmiştir. nasa nın görevi uçakları rüzgâr
tünelinden havaya taşımaktır.
Bugün ki rüzgâr tünelleri; uçağın yukseklıgını direncini
farklı acıdan saldırı güclerını ve farklı sapma açılarını ölçebilir. Böylece
uçak uçarken aerodinamik güçler ne olduğunu görmemizi sağlar. Uçağın rüzgâr
tüneli içinde burnunun aşağı veya yukarıya kalkması saldırı acısını değiştirir.
Uçağın burnunun sola yâda sağa dönmesi sapma açısını değiştirir.
Uçaklar yıllarca rüzgâr tünellerinden geçtikten sonra
gerçek uçuşa geçmesi için simülatörler kullanılır.
Bugün ki simülatörler diğerlerine göre daha çok kapsamlı
harekete sahiptirler. Simülatörler de gerçek uçaklarda ki gibi hareket kontrolleri
bulunur. DHS ve tam ölçekli rüzgâr tünelleri gibi devasal boyutlardaki
makineler çok yükseklere ulaşmamızı sağlar.
Dünyanın en büyük makineleri yeryüzünün yer altında bulunmaktadır.
Kazıma tünel açma gibi işleri yaparlar. İnsanların yüzyıllarca uğraşarak yapamayacağı
işleri çok kısa bir zamanda gerçekleştirirler. Bunların en büyükleri sürekli
maden kazıyıcı makinedir. Çok güçlüdürler. Önüne gelen her materyali parçalarlar.
Bu makinelerin parçalarını yapmak ve birleştirmek için güneş ısısın tam 4 katı
ısı kullanılmaktadır. Bu tur makineler sanayi alanında çok önemli bir yere sahiptirler.
Bu araçların parçaları yerin altında birleştirilir. Sürekli maden kazıyıcı
sipariş üzerine yapılmaktadır.
Londra’nın gözü;
Dünyadaki en büyük gözlem tekerleğidir. Göz klasik dönme
dolabına benzeyen fakat diğer dönme dolaplarından biraz farklılık gösterir. Bu
farklılıklar 1:kabin(yolcu kapsülü) 2:tekerlek diş kısmından
yaklaştırılmıştır.3:bütün yapı bir tarafında ağ şeklinde bir iskeletle
destekleniyor. Londra’nın 1000 yılının kutlanması için inşa edilmiştir.32 adet
kapsül bulunmaktadır. bu kapsüllerin her biri 25 yolcu kapasitelidir. Kapsül klasik
dönme dolaplarında ki gibi degilde iskeletin dış tarafında bulunmaktadır.
Kapsülün her zaman dik durması için kapsül altında gözün dönmesine eşit dönecek
bir şekilde raylı sistem üzerinde tekerlekler vardır. Bu devasal boyutlardaki
makine sadece eğlence amaçlı inşa edilmiştir.16 ayda tamamlanmıştır.
Çim biçme makinesi;
Class cousan 1400 dünyanın en büyük biçme makinesidir bu
makinenin en etkileyici yönü 13 metre boyutlarındaki katlanabilir biçicileridir.
bu makineleri tekerlekleri çok geniştir. Böylelikle toprağın sıkışmasını engeller.
Buda çim için çok iyi bir şey. Biçicilerin açılıp kapanması sayesinde normal
hayatta da kullanılması sağlanılır.
İmax film plağı: normal bir sinema film boyutundan 10 kat
daha büyüktürler.70 milimetrelik filmlerden yapılır. Normal bir filmin 2
katıdır. Kamera ya yatay bir şekilde konulmaktadır.
Film delikli bir cam bloğunun üstünden lense edilmektedir.
Böylece filmde herhangi bir kırışıklık oluşması engelleniyor. imax de
kutuplaşmış gözlükler kullanılmaktadır. Böylece beyinin 3 boyutlu görmesi sağlanılıyor.
Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin
Ayrıntılarında Vardır.
S-1 uçaklar nerede test edilir?
S-2 rüzgar tünellerinin inşa edilmesinin amacı nedir?
S-3 rüzgar tüneli kaç pervaneden oluşmaktadır?
S-4 pervaneler kaç adet kanatlardan oluşmaktadır?
S-5 elektrikli motor ne işe yarar?
S-6 ilk rüzgar tünelini kim yapmıştır?
S-7 1.dünya savaşında kaç tane rüzgar tüneli inşa
edilmiştir?
S-8 ilk yüksek basınçlı rüzgar tünelini hangi kurum yapmıştır?
S-9 simülatör de hareket mekanizması nasıldır?
S10 yeryüzünün en büyük araçları nerede bulunmaktadır?
S-11 sürekli maden kazıyıcı makine parçaları ne kadar
ısıda yapılmaktadır?
S-12 sürekli maden kazıyıcı makinesinin parçaları nerede
birleştirilmektedir?
S-13 en büyük çim biçme makinesinin adı nedir?
S-14 çim biçme makinesinin tekerleklerinin geniş yapılmasının
amacı nedir?
S-15 imax film plağın da kutuplaşmış gözlük
kullanılmasının sebebi nedir?
SAİM ŞENEL
EGİTİM FAK. BİYOLOJİ BÖLÜMÜ 3.SINIF