KOCA SİNAN'IN
HAYATI ( 65 Dk )
FİLMİN ÖZETİ
14.Yüzyıldan 16. yüzyıla gelene kadar imparatorluğun Anadolu ve
Rumeli’ye kök salması süreci içerisinde Osmanlı Mimarisi üslup arama
içerisindeydi. Kanuninin saltanatı ile birlikte gücünün doruğuna ulaşan Osmanlı
Sinan’la mimaride mükemmelliği yakaladı. Tasarladığı kemerler yüzyıllarca
Osmanlıya su taşıdı. İnşa ettiği köprüler 400 yılı aşkın süre sadece kıyıları
değil, geçmişle geleceği birbirine bağlamıştır. Onu büyük kılan eserlerinin
zamana direnmesi ve o eserleri inşa ederken ortaya koyduğu riayettir. Kültür
tarihinin büyük simgelerinden biridir. Büyük bir başarıya imza atmıştır.
Estetik ve matematik gücünü birleştirerek onlarca köprü ve kemer inşa etmiştir.
1554’te Başlayıp, on (10) yılda tamamladığı Kırk Çeşme Su Yolları büyüleyici
güzellikleriyle bugün İstanbul’dan su ihtiyacının büyük bir bölümünü
karşılamaya devam ediyor. Mimar Sinan sağlamlığa zerafeti de eklemiştir. Mimar Sinan Kanuni Sultan Süleyman zamanında yirmi sekiz (28)
yıl Baş Mimar olarak kalmıştır. O muhteşem Süleyman döneminin ihtişamını,
yaptığı anıtlarla zamanın ötesine taşıyan bir elçiydi. Kendisine şaheser
yaratma imkanı sunan padişaha karşı son bir görevi
vardı. Bu görev, onun türbesini inşa etmekti.
Mimar Sinan emrinde çalıştığı üç sultan;
Kanuni, 2.Selim ve 3.Murat adına inşa ettiği yapılar kadar dönemin üst düzey
yönetici ve sultanların aileleri için çizdiği bina ettiği tasarımlarla da
Osmanlı Mimari geleneği içinde çığır açan eserler ortaya koydu. Edirnekapı Mihrimah Camii, Sinan’ın en güzel camilerinden birisidir.
Tarih yere batanın son noktasıdır. Cami mimarisinde belirgin şemalar üzerinde
çalıştı. Dört ayaklı tek kubbeli camiler, Dört ayaklı yarı kubbeli camiler,
altı ayaklı kubbe denemeleri Sinan’ın birçok kez yeniden döndüğü ve her
defasında özellikler kazandıran şemalardı. Sinan için mimarlık sadece estetik
ve matematik bir meydan okuma işi değildi. O göz alıcı bir dönemde yetişmiş ve
çağının mimari sorunlarına çözüm üretmenin ötesinde yetişmiş ve çağının mimari
sorunlarına çözüm üretmenin ötesinde devlet kültürünün geleceğe bırakacağı
mirasın sorumluluğunu omuzlarında hisseden bir ustaydı. Mesleğine duyduğu saygı
kadar, insanlara duyduğu sevgi de çalışmalarında itici güç oluşturdu. Koca Mimar,
1588’de hayata gözlerini yumduğunda geride bir faniye kolay kolay nasip olmayacak bir miras bıraktı. Her yapısında yeni bir şey söyledi. Yıllar,
asırlar ve nesiller geçti ama Sinan varlığıyla bu coğrafya da sözünü dinletmeye
devam etti.
14.yy 16. yy
kadar imparatorluğun Anadolu ve Rumeli de kök salma sürecinde Osmanlı mimarisi
üslup arayışı içerisindedir.
Geçen yüzyılda
güçlenen ve buna bağlı olarak başkentlerin değişmesi anıtsal eserlerin
oluşumunu engellemiştir.
Kanuni ile gücünün doruğuna ulaşan imparatorluk aynı zamanda
mimar Sinan ile de mimaride mükemmelliğe ulaşır.
Mimar Sinan tasarladığı kemerler ile onlarca asır İstanbul
su taşır.
Yine inşa ettiği köprülerle kıyıları birleştirirken aynı
zamanda geçmiş ile gelecek arasında da bir köprü görevi üstlenmiştir.
Yaptığı büyük künyelerdeki ticari hareketlilik günümüze
kadar gelmektedir.
Onu büyük kılan eserlerinin günümüze kadar gelmesini
sağlayan eserlerinin yapısal sağlamlığıdır.
Eserlerinde dünya durdukça insanlık faydalansın ve benden
dualarını esirgemesinler diye yola çıkmıştır mimar Sinan
Onu bu kadar üstün
kılan onu evrensel yapan olaşabildiği sanat düzeyidir. Büyüklüğü sadece anıtsal
mabetlerden kaynaklanmıyor ayrıca suya hükmetme konusunda bir dahi iyi idi.
1554’te 40 çeşme, su yolları büyülü gücü güzelliğinde
ki su kemerleri ile bugünde İstanbul un
su ihtiyacını önemli bir bölümümü karşılamaktadır.
İstanbul 16 yy.ın
büyük şehri haline gelince su problemi ortaya çıkar ve kanuni talimatı ile
Belgrat ormanlarında bulunan suyun İstanbul getirilmesi için gerekli olan on
hasırlık yapılır ve 1554 yılında 40 çeşme suyollarının inşaatına başlar.
40 çeşme suyolları dünyanın en büyük ve en karmaşık mimari
projesidir.
40 çeşme suyolları sistemi içerisinde yer alan kemerlerin
her biri mimari açıdan birer şaheser.
Sinan bu maluma kemer ile sadece bir mühendis
değil aynı zaman da bir sanatçı ve yaratıcıdır.
Onca köprüler içerisinde en önemlisi kanuni sulatan Süleyman
adını taşıyan büyük çekmece köprüsü gerek tasarım gerekse inşa öyküsü ile her
zaman ayrı bir yerde durur.
Bu nedendir ki imzasını taşıyan tek eserdir.
Mimar Sinan
kanuninin ölümü ile ona karşı son görevi onun türbesini inşa etmiştir.
Mimar Sinan kanuni,
II selim, III murat adına inşa ettiği yapılar kadar diğer devlet üst düzey
yöneticiler ve aileleri için de yaptığı eserlerle Osmanlı mimarisinde çığır
açmıştır.
Mimar Sinan sultan
Süleyman hayatta ki tek kızı için yaptığı ikinci mabet olan Edirne kapı olan
mihrima sulatan camii müstesna bir yapıdır. Bu yapı 17.yy. dan sonra yapılan
camiiler için örnek teşkil etmiştir.
Mimar Sinan sivil
hayatta yaptığı eser sadrazam Rüstem paşa için Edirne de bir kervan saray
yapar.
Mimar Sinan camii mimarisinde 4 ayaklı yarım
kubbeli 4 ayaklı tek kubbeli ve 6 ayaklı kubbet denemeleri ile her seferinde
zenginleştirdiği yapılardır.tasarım konusunda mükemmelliğe Selimiye camisi ile
ulaşır merkezi kubbe şeması uygular .
Rüstem paşa camii mimar sınana her zaman ilham kaynağı
olmuştur.
II.selim mimar Sinan da başında bulunduğu devletin gücünü
simgeleyen ve kendi imzasını taşıyan bir mabet yapmasını ister.mekan Edirne dır
.
Sinan Selimiye camisinin temelini attığın da 78 yaşında dır .
Çok ustaca tertiplemesi Selimiye Camisi ustalık eseri unvanı
kazandırır.
Osmanlı sanatının
bütün incelikleri mevcuttur özellikle tasavvuf kültürünü nakşeder. selimiye
camisi bütün eserlerin sentezidir.
Mimar Sınanın top kapı sarayında inşa ettiği yapılar ise
günümüze kadar geçen mimari eserlerdendir.
En son çalışması Ayasofya dır.bu yapısal sorunlardan dolayı
sürekli yıkılırken Sinan tarafından restore edilir ve günümüze kadar gelir
Ömrünün son yıllarında yetiştirdiği kalfalar ile
imparatorluğun dört bir köşesinde eserler yapmaya devam etmiştir
Sokullu Mehmet paşa için yaptığı eserler önemli bir yer tutar.
Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin
Ayrıntıların da Vardır:
S 1) mimar Sinan kimdir çıraklık kalfalık ve ustalık diye
nitelendirdiği eserler hangileridir?
S 2)Osmanlı sanatının bütün inceliklerini gösterdiği eser
hangisidir, kim tarafından yapılmıştır?
S 3) Ayasofya camisinin günümüze ulaşmasına en büyük katkı
kime aittir?
S 4)Selimiye camisinin muhteşem mimarı yapısının özellikleri
nasıldır?
S 5) kanuni zamanında her gün nüfusuyla ile büyüyen
İstanbullun su problemi nasıl çözülmüştür?
S 6) dünya mimarlık tarihine büyük katkısı olan mimar sınanı
evrensel kılan nedir?
S 7)günümüz İstanbul’un su ihtiyacının büyük bir kısmını
oluşturan su kanları hangi padişah döneminde kim tarafında yapılmıştır?
S 8) maluva nedir?
S 9 ) mimar sınanın üzerine imzasını attığı tek eser
hangisidir?
S 10 ) mimar Sinan hangi muhteşem eseri ile mükemmelliğe
ulaşmıştır?
S 11 ) MİHRİMAH kimdir adını taşıdığı eseri kim yapmıştır?
S 12)mimar sınanın son dönem eserleri hangileridir?