Küçük Bilginlerin Deneyleri 3(25 Dakika) 

İki küçük kız anneleri onlara muz veriyor bir tanesi muzu çantasına koyuyor. Diğer kız muzunu buzdolabına koyuyor. Diğer gün muzu buzdolabına koyan kız muzunu yemek için çıkarıyor muza hiçbir şey olmamıştır. Çantasına koyan kızda muzunu almaya gidiyor bir bakıyor ki muz kararıp çürümüş. Muzu çürüyen kız şaşırıyor. Sebebini soruyor diğer kıza. Kız da ona sebebini göstermek için dört tane muz alıyor. Birinci muzu dolabına koyuyor, ikinci muzu naylon bir poşetin içine koyup poşeti kapatıyor. Üçüncü muzu dışarıda bırakıyor. Dördüncü muzu da bir naylon poşetin içine koyup yanına bir bardak suyun içine bir çorba kaşığı sitrik asit ve bikarbonat soda konuluyor. Çözünmesi bittikten sonra poşetteki muzun yanına konuluyor. Üzerinden uzun bir süre geçtikten sonra gelip muzlara baktıklarında dışarıda bırakılan birinci muz kararıyor. Buzdolabındaki ikinci muza hiçbir şey olmuyor. Ağzı kapalı poşetin içindeki üçüncü muza da hiçbir şey olmuyor. Bikarbonat ve sitrik asitli suyla birlikte duran muz da hiç kararmamıştır. En çabuk çürüyen dışarıda bırakılan muzdur. Çünkü etrafı hava ile kuşatılmış haldedir. Plastik torbanın içindeki muz o kadar çürümemiş çünkü oksijensiz kalmış. Sitrik asit ve bikarbonat arasındaki tepkime karbondioksit üretiyor. Bu gaz poşeti dolduruyor. Soğuk bir ortam kimyasal tepkimeleri yavaşlattığı için buzdolabındaki muz en az çürüyor. Başka iki küçük kız da bahçeye bir sürü çiçek ve domates ekmişler. Rüzgârlı bir günde onları sularken bakmışlar bitkiler sağlıklı değil ve solgun görünüyorlar. Soğuk ve rüzgârlı havadan korumaları gerektiğini düşünüyorlar. Onlar için yani her biri için üç tane tahta sopayı güneşi çekmesi için siyaha boyuyorlar. Bu sopaları üçgen şeklinde birleştirip naylon ile kaplıyorlar. Böylece rüzgârdan ve soğuk havadan korumuş oluyorlar. Bir başka iki çocukta anneleri onlara meyve suyu hazırlayıp geniş bir kaba koyuyor. Çocuklar da meyve suyunu bu geniş kaptan bardaklara nasıl boşaltacaklarını bilmiyorlar. Onlardan bir tanesi bir havalı kamış getiriyor. Havalı kamışı geniş kabın içine koyup ağzıyla sıvıyı çekiyor. Kamışı emdiği gibi başparmağını havalı kamışın ucuna koyup basıncı dengeliyor. Ve havalı kamışı bardağın içine koyduğunda meyve suyu bardağın içine boşalıyor. Çünkü bardağı daha alçak yere koyuyor. Böylece basınç ve yer çekimiyle sıvı bardağın içine boşalıyor. Buna sifon denir. Başka iki kardeş de annelerinin eski elbiselerini karıştırırken akıllarına bir şeyler geliyor. Annelerinin eski elbiselerinin üstündeki boncukları söküp hepsini bir kutunun içine koyuyorlar. Üç tane aynı boyda küçük ayna getirip üçgen şeklinde üçünü yapıştırıyorlar. Üçgen şeklindeki aynaların bir ucuna siyah karton yapıştırıyorlar. Diğer ucuna da ince beyaz bir kâğıt yapıştırıyor. Beyaz kâğıt olduğu taraftan bir delik açıp ışık gönderiyorlar böylece boncuklar çok güzel görünüyor. Boncukları üç boyutlu görüyorlar. Ve desenleri keşfediyorlar.

                 Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin Ayrıntılarında Vardır.

 

1-Muzların çürüme sebebi nedir?

2-Sitrik asit ve bikarbonat soda niye muzun yanına konuluyor?

3-Kapalı poşetin içindeki muz niye çürümüyor?

4-Bitkiler nasıl rüzgârdan korunuyorlar?

5-Bitkilerin güneşi daha iyi alabilmesi için neler yapılıyor?

6-Çocuklar meyve suyunu nasıl bardağa boşaltıyor?

7-Meyve suyunu hava kamışı ile boşaltmadaki amaç nedir?

8-Küçük çocuklar niye ayna kullanıyor?

9-Boncuklar ne işe yarıyor?

10-Siyah kartonu yapıştırmalarının sebebi nedir?

                                                       SAİME SAVDA BİYOLOJİ 5. SINIF