Küçük
Bilginlerin Deneyi 37 Dakika
Radyocu
olmak isteyen genç bilginimiz sesinin kafasının içinde duyduğu gibi çıkmadığını
görüyor.Bunun nedenlerini araştırmak
için bir ipe çatalı bağlayıp ipler yardımıyla çatalı yere vurarak çıkan sesi
dinledi.Daha sonra ise parmaklarıyla kulaklarını tıkayıp tekrar çatalı yere
vurunca sesin çınlamadığını gördü.Bunun nedenini ise sesin parmaklardan geçmek
zorunda kalması olarak yorumladı.Daha sonra genç bilginimiz sesini başka
maddelerden geçirerek yollaması durumunda
diğer tiz gürültüleri engelleyebileceği düşünüp sesini kaydettiği mikrofonu havlu ve gazetelere sararak teybe
tekrar kaydetti.Bunların sesi yumuşatmadığını gördü.Son olarak sünger kullanarak
aynı işlemleri tekrarladı.Sonunda istediği sonuca ulaştı.Sünger gibi içinde
küçük boşluklar barındıran maddeler sesi emer ve istenmeyen sesleri en aza
indirir.
Bu deneyimizde genç
arkadaşımız vücudun bazı bölgelerinin daha hassas olup olmadığını araştırıyor.Bir
arkadaşının önce ellerine sonra boynuna daha sonraysa omuzlarına sırasıyla tüy
ve buz değdirdi.Arkadaşı her bölgeye değdirildiğinde tüm maddelere aynı tepkiyi
verdi.Daha sonra omzuna önce bir tane kalemi sonra iki tane sonraysa üç tane
kalem değdirdi.Her değdirdiğinde arkadaşına kaç kalem değdirdiğini sordu.Arkadaşı
hepsine bir cevabını verdi.Aynı deneyi
arkadaşının ellerine değdirerek yaptığındaysa arkadaşının hepsine doğru cevabı
verdiğini gördü.
Binaların
yumuşak zeminde nasıl durduğunu araştıran genç bilginlerimiz bir akvaryumun
içine kilden yapılmış olan yapay kayalıkları en alta toprak yerine geçecek
duvar kağıdı tutkalını da akvaryumun yarısını kaplayacak şekilde doldurdular.Daha
sonra 5 lt. su şişesini akvaryumun içine koyup su doldurmaya başladılar.Bu bina
yerine geçen şişe su doldurulunca battı.Sonra kare şeklinde bir tahtayı şişenin
altına koyarak denediklerinde şişe yine battı.Daha sonra küçük çıtalar bulup
bunları tahta zemini tutacak şekilde yerleştirdiler ve şişeye tekrar su
doldurmaya başladıklarındaysa şişenin batmadığını buldular.
Bulaşık telinin
ısısını el değmeden artırmak isteyen genç bilginimiz önce kavanozun içinde
havanın ısısını ölçmek için dereceyi yerleştirip kapağı kapattı.Daha sonra ayrı
bir kaba koyduğu bulaşık teli üzerine sirke döktü.Dereceyle bulaşık telini aynı
kavanoza koyarak 5 dakika sonra sıcaklığını 32 dereceye yükselmiş olarak
buldu.11 derecelik bir ısınma gerçekleşti.Çünkü bulaşık teli ısındı ve
paslanmaya başladı.Sirkenin içindeki asit teli çürüttü.Sonra havadaki oksijen
karıştı ve ısı enerjisi açığa çıktı.
Mayaların canlı
olup olmadığını merak eden genç bilginimiz bir balonun içine bir avuç dolusu
maya bir kaşık şeker biraz da su döküp ağzını kapattı.Bunun sonucunda balon
büyüyerek patladı.Çünkü mayalar organizmalar gibi hareket eder.Mayalar balon içindeki şeker ve havayı kullanıp
karbondioksit üretti.Bunun sonucunda maya şişer.
Yaprakları
aşağı doğru uzanırken kökleri toprağın üzerine çıkan bir bitki yetiştirmeyi
amaçlayan genç bilginlerimiz bunun için tohum ,bardak,su ve emici mutfak
havlusu alıp bir bardağın içerisine havluyu katlayıp yerleştiriyorlar.Daha
sonra tohumu dışa gelecek şekilde yerleştirip birkaç gün sonra uygun sıcaklıkta
bekletiyorlar.Tabi ki her bitki gibi kökler toprak altında yapraklar ise toprak
üstünde olacak şekilde büyüdüler.Çünkü çiçekler güneş ışığını topladığı için
yukarıya doğru kökler ise su aldıkları için aşağıya doğru büyürler.
Balon adam
yapmak isteyen çocuk balonu fazla şişirdiğini görüyor.Balonu buzdolabına
koyuyor ve sıcak ortamda balondaki hava moleküllerinin gelişigüzel çok sayıdaki
çarpışmasından dolayı balon şişiyor.Sıcaklığın düştüğü bir ortama konulduğunda hava
moleküllerinin enerjisinin azalmasıyla birlikte çarpışma azalıyor ve balon
iniyor.
Marketten aldığı
tereyağının erimesinden dolayı küçük bilginimiz kaymaktan tereyağı elde etmeye
çalışıyor. İçinde yarısına kadar kaymağın dolu olduğu bir kavanozu alıp
sallamaya başlıyor ve bir süre sonra kaymak tereyağına dönüşüyor.Bunun nedeni
kaymağın yağ ve protein oluşması.Kavanozun içindeki tereyağı sallandıkça yağ ve
protein birbirine karışıyor.Geriye ise tereyağından ayrılan su kalıyor.
Solucanların
kötü toprağı iyi toprağa nasıl dönüştürdüğünü bunu gecemi gündüz mü yaptığını
merak eden genç bilginimiz araştırması için ayakkabı kutusu,peçete,püskürtme su
ve yapışkan kullanıyor.Ayakkabı kutusu kapağına bir delik açıyor.Peçeteyi
kutunun içine solucanların durması için yerleştirip kurumamaları için su
sıkıyor.Kutunun içine mukavva yerleştirip feneri kapakta açılan deliğe
koyuyor.Sabah gelip kontrol ettiğinde solucanların karanlık tarafta
toplandığını görüyor.Daha sonra kötü toprağı iyi toprağa nasıl dönüştürdüğünü
araştırıyor.Birbirine çivilenmiş tahta çerçeveye plastik kapaklar
yapıştırıyor.Daha sonra içine kum,çakıl ve toprak katmanlarından oluşacak
şekilde üst üste dolduruyor ve solucanları en üste koyduktan sonra solucanların
kullanabilecekleri yaprak ve çimen koyuyor.Solucanlar yüzeydeki ölü bitkileri
çözerler ve toprağa tünel açarak toprağın havalanmasını sağlarlar.Değişik
toprak katmanlarını ve besinleri karıştırırlar.Toprak ve bitkideki maddeleri
emerler ve dışkı bırakırlar.Bu da gübre demektir.
Aşağıdaki Soruların Cevapları
Filmin Ayrıntılarında Vardır.
1-Ses deneyi yapan genç bilginin bu deneydeki amacı neydi?
2-Ses deneyi sonunda başlangıçta sorduğu sorulara yeterli
cevap verebildi mi?
3-His deneyinde vücudun hangi bölgeleri kullanıldı?
4-His deneyinde neden omuz ile ellere farklı cevaplar
verildi?
5-Bina araştırmasının amacı neydi?
6-Bina deneyinde araştırma yapan genç arkadaşların hangi
çabaları başarısız oldu?
7-Bina deneyinde en son hangi işlem başarıya ulaştı?
8-Bulaşık telinin ısısını artırmayı amaçlayan deneyde
ısınmayı gerçekleştiren faktör neydi?
9-Mayaların canlılığı deneyinde kullanılan yardımcı araç
ve malzemeler nelerdir?
10-Maya deneyinde ulaşılan sonuca hangi etmen yol açtı?
11-Balon deneyinde fazla şişen balonun inmesini sağlayan
neydi?
12-Solucanların çalışmak için günün hangi dönemlerini seçti?
13-Solucanlar kötü toprağı iyi toprağa nasıl çeviriyor?
14-Kaymağın tereyağına dönüşmesini nedeni nedir?
15-Bitkiler neden yaprakları yukarı doğru büyürken
kökleri aşağıya doğru gelişir?
Fatih EKECİK EĞİTİM BİYOLOJİ 5. SINIF