GELECEĞİN KARASAL ULAŞIM TEKNOLOJİSİ: ELEKTRO MANYETİK VE İTİCİ ROKET GÜCÜNÜN BİLEŞKESİ ‘MAGLEV’ TRENLERİ(45 DAKİKA)

 

Dünyanın bir manyetik havalanma taşıtının yaptığı bir kazada 23 kişi öldü. Bu geleceğin taşıma araçlarının bir öyküsü. Kuzey Almanya’nın kırsal kesimlerinde bir deneme tesisi MAGLEV adı verilen bir manyetik havalanma taşıtı üzerinde çalışıyor. Burası translemit manyetik havalanma taşıtını hareket halindeyken denemek için tasarlandı. Bu yol 20 yıldan fazla bir süredir inşa halinde. MAGLEV bu yol üzerinde yaklaşık 1 milyon km yol aldı. Çok kısa sürede saatte 200 km hıza çıkabiliyor. Düz yollarda saatte 400 km hıza varabiliyor. MAGLEV 21.yy’ın ulaşım teknolojisini değiştirmek üzereydi. Üstelik sürücüsü olmadan. MAGLEV, trenin rahatlığı uçağın hızıyla birleşiyor. Her MAGLEV aracı 50 ton ağırlığında, 20 ton yük taşıyabilme kapasitesindedir. Translemit tesisleri Almanya’dadır. MAGLEV sisteminin ilk alıcısı Çin Halk Cumhuriyetidir. Çin Halk Cumhuriyeti şehir merkezinden uluslararası havaalanı arasına 30 km’lik bir yol sipariş etti. Dünya ulaşım sistemleri için büyük sorun var. Onlara göre araba, uçak ve trenlerin devri kapandı. Ama asıl önemli olan hava yolculuğu için talep artıyor. Fırlayan petrol fiyatları süper jumboya 747 dakikada 170 litre petrol yakıyor. Hava yolculuğunun maliyeti çok fazla. Bu yüzden Çin MAGLEV trenlerine daha fazla ihtiyaç duyuyor. 1930’larda tekerleksiz trenlerin 2 büyük sorun nedeniyle üretimi yavaşladı. Bunlardan ilki bilgisayarın gücüydü. Bilgisayar gibi güçlü elektronik donanımlar gerektiğinde sistemi kontrol etmeliydi. Böylece teorilerin tespit edilmesi için onlarca yıl gerekliydi. İkinci sorun kızakları yerden kaldırmaya yetecek kadar güvenilir ve dengeli bir havalanma sistemi bulunamamıştı. Manyetik itiş gücüne sahip olmalarına rağmen hala tekerlere bağlıdır. Bilgisayar ve motor sorunu çözüldükten sonra sıra yolcu taşıma sorununa geçildi. Bugün translemit 8. versiyonunu üretti. 1 saatlik araba yolculuğu 7,5 dakikalık MAGLEV yolculuğuna dönüşecek. Yol hattını çökmeden korumak ve depremlerin yıkıcı etkisini azaltmak için mühendislerin bir planı var. Plan; yol hattının inanılmaz ağırlığını toprağın derinliklerine doğru yaymak. Hattın bölümleri yolun 25 metre aralıklarla dikilecek payandalar üzerine kurulacak. Payandalar ise bu yapıyı destekliyor. Payandaların yapımı sırasında dikkat edilecek 2 önemli husus vardır. 1.si paynda büyüdükçe yapıda büyüyor. Şangay’daki payandalar yerin 2 metre derinine iniyor ve genişliği 10-12 metreye çıkıyor. Bu demektir ki kazık başlıklarının Aralığı 1 metre olmalı. Toprak kalitesi düştükçe payandaları daha derine gömmek gerekiyor.  Şangay’daki toprak o kadar kötüydü ki payandaları 30 metre derine indirmek gerekti. Bazı yerlerde 70 metreye kadar indi. MAGLEV yola çıktığı anda ihtiyacı olan gücü mıknatısları harekete geçiren sistemden sağlıyor. Dev bataryalar, depoladığı enerjiyi ışık kaynakları ve bilgisayar için kullanıyor. Aynı zamanda mıknatıslar için yedek enerjiyi biriktiriyorlar. Dünyanın ilk MAGLEV’ 2002 yazında Şangay’a getirildi. Burada hata payı 1 mm’den daha az. 11 Eylül 2002 tarihinde inşaatın başlatılmasından 18 ay sonra MAGLEV trenleri yol üstünde yerini aldı. 3 yıl içinde 8 milyon Şanghay halkı MAGLEV trenlerini tercih etti.

 

Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin Ayrıntılarında Vardır.

 

1.Çin Halk Cumhuriyeti’nin MAGLEV trenlerini neden kullanmak istemiştir?

2.Dünyanın ilk MAGLEV trenleri hangi ülkede kullanılmıştır?

3.MAGLEV trenleri için yapılan yolların özellikleri nelerdir?

4.Tekerleksiz trenlerin üretimi neden yavaşlamıştır?

5.Payandaların özellikleri nelerdir?

6.MAGLEV trenleri ilk kez hangi tarihte kullanıma başlamıştır?

7.Şangay’da yapılan yol hatlarını korumak için nasıl bir plan uygulanmıştır?

8.MAGLEV trenlerinin özelliklerinden bahsediniz?

9.Translemit tesislerinde yapılan teknolojik faaliyetler nelerdir?

10. Payandaların yapımı sırasında dikkat edilecek hususlar nelerdir?

11.Dünya ulaşım sistemlerindeki sorunlar nelerdir?

12. Dünyanın bir manyetik havalanma taşıtının yaptığı kazadan bahsediniz?

                                       

 

                                                                              VİLDAN BAYKAR EĞİTİM BİYOLOJİ 4.SINIF