Geleceğe ulaşmaya çalışan her
şirket hedefine ulaşmak için multi milyar dolarlık bir yarışa girer. Bunun en
gözle görülmeyen yanı teknoloji veya üretim yeteneği değildir, tasarımdır.2030
da otomobilin tüm yapısında örnek bir şanzıman olacaktır. Gövde tasarımları
çelikten daha güçlü ama bisikletten daha hafif olacak ve gövde tasarımları
direksiyonsuz olacaktır. Gelecekteki arabalar yana yatan arabalar, şekilli
arabalar veya ultra hafif arabalar şeklinde ayrılacaktır. Teknoloji arabaları
yeniden tasarlayacaktır.
Tom PETERS
gelecekte yaşayan sıra dışı tasarımcılar ve geleceğin kendisi olacak genç
tasarımcılar arasında köprü görevi görüyor. PETERS e göre klasik tasarımı
anlarsanız geleceğin tasarımını da anlarsınız.
Prof.L.Colani ye göre geleceğin arabaları en büyük kapılı en küçük
arabalar olacaktır.Kolay bir giriş ve çok rahat bir oturma pozisyonu olacaktır.
Colani ye göre, arabalarda güzelliği keskin hatlar
olmalı, yumuşak dönüşler olmalıdır. Colani, arabaları
tasarlarken doğayı örnek alıyor.
Frank RINDERNECHT, geleceğin arabasını
tasarlarken farklı bir materyal kullanıyor. Arabanın tavanını dizayn ederken
polikarbonattan yararlanmıştır. Polikarbonat çok hafif ve kırılmaz plastikten
yapılmıştır.
C.COURREGES moda ve yüksek
teknolojiyi kullanarak geleceğin arabasını tasarlamıştır. Onun amacı arabanın
doğaya verdiği enerjidir.
Skateboard,
hidrojen yakıt hücreli kabloyla yönetiliyor ve devrim niteliğinde bir buluştur.
Skateboard kendi gövde değişikliklerine göre adapte
edebilir. Motor olmadığından her türlü gövdeye uyum gösterir. İç dizaynı ise
istenildiği şekilde tasarlanabilir. Genç tasarımcılar skateboard
üzerinde yeni modelleri oluşturuyorlar.Skateboard
içindeki yakıt hücresi hidrojenden elektrik üretiyor.Bu enerjide teker
motorlarını çalıştırıyor.Harcanan hidrojenler ise havadaki oksijen ile
birleşerek su oluşturuyor.
Geleceğin arabalarında kablolu
sürüş olacaktır. Bu sürüş ise elektriksel sinyallerle oluşacaktır. Bu şekilde
mekanik sistemden daha erken tepki vermesini sağlayacaktır. Skateboard
da her biri bir köşede olmak üzere 4 teker motoru vardır, bu araca çok büyük
bir üstünlük sağlıyor. Böylece araca hem 4 farklı bölgede çekiş imkânı hem de
dengesini sağlama imkânı veriyor.
Dinamik performansta kütle
engelleyicidir. Performansın artması için kütle minimum olacak şekilde
ayarlanıyor. Kütle azaltılınca verim artacak ve daha az yakıt harcanacaktır. Böylece
direnç azalacaktır. Direncin azalması dayanıklılığı olumsuz etkiler ama
arabanın doğrusal tasarlanması bu sorunu ortadan kaldıracaktır. Bir lastiği
nanoteknoloji ile patlamaz hale getirebiliriz.
Damıen HARTY e
göre daha büyük bir araç filosu düşünüp daha küçük araçlar kullanırsak
şehirdeki trafik daha da rahatlayabilir. Ayrıca aracın küçük olmasının yakıt
açısından da olumlu olacağının görüşündedir.
Dr.Mıtchell JOACHIM
caddede araç sürerken araçlarla ya da insanlarla temas halinde olunabileceğini
söylüyor. Böylece insanların daha güvenli bir hale gelebileceğine inanıyor.
Frank VERMEULEN gelecekte 2
kişilik araçlara ihtiyaç olacağı düşüncesindedir.3 tekerlekli bir araç yaparak
yakıt ve enerjiden kar edilebileceğini düşünüyor. Bu araç motosiklet gibi yana
yatırılabilir.
Gelecekteki araçlarda sanal
gerçeklik ile yağmurlu bir günde araba sürüyormuş gibi hissedebilirsiniz.
Geçmişteki bir prototip yapıldığında rüzgar tüneli, aerodinamik ve canlı kaza
testleri aylar alırdı. Sanal gerçeklikte bu işlemler daha kolay ve kısa zamanda
hallediliyor. Sanal kaza testleri daha ekonomik şekilde sonuçlanıyor.
Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin
Ayrıntılarında Vardır.
1)
2030 arabaları nasıl olacaktır.
2)
Prof.L.Colani ye göre geleceğin arabaları nasıl olacaktır.
3)
Tom PETERS e
göre geleceğin tasarımı nasıl anlaşılır.
4)
Polikarbonat nedir.
5)
Skateboard ı kısaca
açıklayınız.
6)
Geleceğin araçlarında sürüş nasıl olacaktır.
7)
2030 da araçların performanslarını artırmak için ne gibi işlemler
uygulanacaktır.
8)
Nanotüp nedir.
9)
Bir lastik nasıl patlamaz hale getirilebilir
10)
Damıen HARTY e
göre şehirdeki trafik nasıl rahatlatılabilir.
11)
Frank VERMEULEN gelecekte hangi araçlara ihtiyaç olacağını
söylüyor.
12)
Dr.Mıtchell JOACHM a
göre insanların güvenlikleri nasıl sağlanabilir.
13)
Sanal kaza testleri nasıl sonuçlanıyor.
14)
Gelecekteki araçlarda sanal gerçeklik bize ne gibi imkânlar sunar.
15)
Nanoteknoloji gelecekteki araçların hangi parçalarında
kullanılacak.
16)
C.COURREGES geleceğin arabasını nasıl tasarlamıştır.
HAKAN CEYHAN
EĞİTİM FAKÜLTESİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ 4.SINIF