Deniz Makineleri 45 Dakika
Dünyanın
%70’i sularla kaplıdır. Okyanus dünyanın en derin ve en tehlikeli alanlarıdır.
Burada çeşitli yiyecek, hazine ve hayvan çeşitleri ile doludur. Bunları görmek
ve bulabilmek için dalgıçlar bunda eksik kalıyor. Fiil Newton dünyada önde gelen deniz altı kâşiflerinden
biridir. Basınç insan kulağını ve beynini patlatır. Okyanus 400 metre
derinliğindedir. Su altında insanın en büyük düşmanı basınçtır. Bunu önlemek
için dalgıçlara yeni araçlar geliştiriliyor. Bu araçlardan birini Fiil Newton
gönüllü olarak kendisi kullanıyor. Deniz yüzeyi basıncını bir atm olmasını
planlıyor. 2000 yıl önce Büyük İskender bile deniz dibini merak edip deniyor
ama başarılı olamıyor. Hoolks birçok denizaltı aracını yapmıştır. Glayder ilk
deniz uçağını keşfetmiş 4 saat çalışıp maksimum derinlik 1000 metredeki dalgıç
basınçtan korunabiliyor. Manta avatasları deniz altında uçuyor. Denizin
binlerce metre altında robotlarla çalıştırılabiliyorlar. Canon manipülatörler
2000-4000 metre derinliğine kadar inebiliyorlar. Kameralar sayesinde her şey
görülebiliyor. Kanadanın bir kentinde Cim Delgado 1830 yılında çok ağır
kıyafetlerle deniz altına gidebildiklerini çok zorlandıklarını söylüyor. Bib ve
Bartın İsviçreli batisfer ile büyük bir top yaptılar fakat deniz dibine
inemediler. Ama Fries ile 10.558 metre basınçta hayatta kalmaya
inanamamışlardı. İnanılmaz bir şekilde de yukarı çıkmışlar. Sonra Amerika’da Big
Ben çıkarılmış ama çok pahalıya mal olmuş. 1970’de ticari deniz araçları
yapmışlar. Bunlar 35 kilogramağırlığındaki rowlardır. Kumanda ile yönetiliyor
yani insanların inmesine bile gerek kalmamıştır. Petrol artık row teknolojisi
ile çıkarılıyor. Ekonomik, pratik ve ucuzlar. İnsan hayatını da kurtardılar.
Meksika’da rowlar sayesinde deniz altında petrol kuyuları açılmış, manipülatör
ile her şey yapılabiliyor. Her şey kablonun ucundaki operatörler ile
sağlanıyor. Daha çok geliştirmek için yeni nesile eğitim verip row pilotu yapıp
petrol kuyuları açmayı başarıyorlar. Bu araç sayesinde denizanalarını rahatça
toplayabilirler. Rowlar su altı polisliği de yapıyor. Bir çift arabada giderken
denize düşüp kayboluyor ve bulunamıyor. 70 yıl sonra bu aletler ile aracın
kalıntıları ve sır çözülmüş oluyor. Deniz uzmanı delgado’ya göre news’un
geliştirdiği giysi hiçbir vurgu yemeden işini bitirip dönebilirler. Deniz
dibinde 1 atm basınçta insan yapay pençeler ile yaşıyor. Takma ve sökmeyi
kendisi hissederek yapabilir. Otonom su altı cihazlar montene akvaryumu için
yapılıyor. Dünya çapında en az row çalışıyor. Okyanuslarda iş görürler. Gream
hogse okyanusun en derin noktasına indi. Bunu yapması için 1saat gereklidir. Su
altı uçağını oluşturdu. Bu, deniz tüpü kanatları ile uçuyor. Kokpitler oksijen
kullanmak için kuruluyor. Jet uçağı gibi okyanusun dibinde uçak hızı ile
gidebiliyorlar. Will Newton denizin dibinde yaşamak için çalışıyor. 500 metre
derinlikte bir koloni oluşturmak istiyor.
Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin
Ayrıntılarında Mevcuttur.
1-Rowlar ne için kullanılıyor?
2-Nerede petrol
kuyuları açılıyor?
3-Dünyada önde
gelen deniz altı keşifcisi kimdir?
4-Deniz dibinde kim
yaşamak istiyor?
5- Deniz altı
uçağını kim keşfetmiş?
6-Niçin deniz
altına inilmek isteniyor?
7-İnsanların derin
okyanus diplerine inmesinin sebebi nedir?
8-Dünya çapında en
az kaç row vardır?
9-Otonom su altı
cihazları niçin yapılır?
10-Rowlar yerini hangi aletlere bırakacaktır?
11-Su altı uçağında
oksijen ne ile sağlanır?
12-Rowların ağırlığı ne kadardır?
Saime SAVDA
EĞİTİM BİYOLOJİ 4. SINIF