DEPREME DAYANIKLI EV(20 DAKİKA)

 

 

     Depreme dayanıklı ev videosunda yaklaşık olarak dört deney yapılmıştır.Öncelikle iki dingil dış taraftaki plakalara kaynak edildiğinden az miktarda ayarları kaçmış ve dingilin merkezi ile de  aynı hizada değil önemli olan ortadaki ana dingilin düz oluşu.Masa burada sadece yanlara doğru oynuyor aşağı yukarı değil.Masanın hareketi depremin yıkıcı güçlerini yaratıyor.İstediğimiz kadar ileri geri gidiyor ve istediğimiz kadar ileri geri sallayabiliyoruz.

      Deneyi yapacak olan araştırmacılardan birinin önerisi şu şekilde;’’Önce küçük,orta,büyük ölçekte deprem denemeliyiz sonrada zemine büyük bir itme verip evi temelinden yıkmaya çalışmalıyız’’ Burada masa 15 sn deneye tabi tutulacak.Tıpkı Amerikanın bir eyaletinde meydana gelen ve 25 bin eve hasar veren tremorların oluşturduğu deprem gibi.İlk olarak merkez üstten 65 km uzaklıktaki tipik bir evin hissettiği  gücü oluşturacaklar.İkinci olarak depreme yakın evlere ne olduğunu.Bugüne kadar kaydedilmiş en kötü depremden daha kötü 3.tremorlara maruz kalacaklar.

      Top bilye sistemlerini denemek için hazırlanma vakti.Şimdi masanın her köşesine konacak 4 tekerlekli plaka yapacaklar.Evin her köşesine bu bilyeli plakaları kaynak yapacaklar.Bu az sürtünen yüzeylerin amacı, evi her zemin oynamasından izole etmektir.Amortisörler evi masanın üzerinde tutup hareketi yumuşatacaklar.Fakat her bilyenin temele dokundurulması gerekiyor.Bilyelerin ağırlığı 350 kg ve bu durum çeliğin eğilmesine yol açar ve bir iki noktaya temas eder. Aksi taktirde sistem başarısız olur.Araştırmacılardan biri poliüreten lastiğini araya koyup bilyeleri oraya vidalıyor.Lastik bu durumda kolaylık sağlayacak ve açıkta kalan alan sıkıştırılacak böylece güçler eşitlenecek.Ağırlık bu bilyelerin üzerine bindiğinde onları bir iki taneden ziyade hepsini eşit olana kadar sıkacak ve bu şekilde hepsi alttaki lastiğe değecek.Diğer araştırmacıların sisteminde bilyeler her köşeye konuyor.Eğimli ayaklar bilyeleri yerinde tutar sallanma başladığında ev ayakların üzerinde gezinir.Eğer hareket yeri değişirse evin ufak yükseliş ve düşüşleri yıkıcı sallantıyı önler. Ayaklardaki lastik,sürtünme yaratarak hareketi dahada yavaşlatır.

     İlk deney birinci grubun sistemi;hareketi yavaşlatacağını ve evin kaymasını önleyeceğini umuyorlar amortisörler eklendikten sonra evin içerisi eşyalarla döşeniyor.Geçebilecek puan alması için bu eşyaların sağlam durması gerekiyor.İlk deneyde 15 sn lik küçük bir sarsıntıyla birinci grup iyi not aldı ve evin içindeki eşyalar yerlerinde, izolasyon sistemi 2.katı korudu.

     İkinci deneyde bilyeler lastikleri yırttı ama ev sağlam kaldı. Takım eyalet depremini elde edebilmek için 10 cm derinliğinde 15 sn gezinebilecek sallama masası hazırlıyor.İlk takımın deneyinde raflar burunlamasına düştü.Bilyeler ve amortisör grur duyulacak performans sergilediler.

    İkinci takımın deneyinde eklenmiş olan lastik evi tremorlardan izole etti. Her iki sistemde üstün seviyeye ulaştı.6.7 lik sistemde birinci ev yerle bir oldu.İkinci takımda 15 şiddetli sarsıntıda ev sapasağlam yerinde kaldı ama bu durum birinci takım için geçerli değil.Eğer bunu kuruluş metotlarının içine dahil edebilirsek bu yaklaşım bize cana ve mala major tehditle başa çıkabilmemiz için basit bir yol önerir.

 

 

 

 

 

 

                 Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin Ayrıntılarında Vardır

 

 

1.    Depreme dayanıklı ev filminde  kaç deney vardır?

2.    Deneyler için önerilen senaryo ne şekildedir açıklayınız?

3.    Deneyde amortisörler hangi amaçla kullanılmıştır?

4.    Top bilye sistemlerinin çalışma prensibi nasıldır?

5.    Poliüreten lastiğinin kullanım amacı nedir?

6.    Birinci deneyde nasıl bir sonuca ulaşılmıştır?

7.    İki deney arasındaki farklar nelerdir?

8.    İkinci grubun deneyini başarılı kılan sistem nasıldır?

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

                                                                                  DAMLA TOPCU EĞİTİM BİYOLOJİ 5.SINIF