Demir yolları teknolojinin teknolojik tarihi 45 Dakika
İnsanlar tarafından üretilen her şeyin
bir ömrü vardır ama bu her zaman bir son değildir tam aksine yepyeni bir
yaşamın başlangıcı olabilir. Trenler yeryüzünün en büyük ama buna rağmen en çok
ihmal edilmiş makineleridir. Birden çok vagonu olan, 2 km’ye
yakın uzunlukta ve tonlarca yükü taşıması sebebiyle çok muhteşem bir makinedir.
Bu sistemi ve devasa makineleri çalışır halde
tutabilmek için aynı büyüklükte bir demir ağı hurdalığı
doğmuştur ve demir yolunun gelişimi için girişimciler yepyeni kullanım ağları
geliştirmişlerdir.
19. yüzyılda Amerika’da kullanılmaya
başlanan trenler ülkeyi baştan başa sarmış ve hatta
etkisi o kadar büyük olmuştu ki Amerika’nın çelik kurdelelerle birbirine bağlı
olduğu bile söylenmişti.
Bundan
dolayı demir yolları ülkenin nüfusunun artmasında ve ekonomik gelişmesinde
önemli bir rol oynamıştır.
Gelelim bu demir yolu
araçlarının söküm ve tamir işlerine. Raylardan başlarsak, rayların sökümü
ekskavatör adı verilen makinelerle yapılıyor. Sökülen ray ve travesler geri dönüşüm
merkezlerine götürülüyor, burada bir dizi işlemlerden
geçiriliyor, ezilip öğütüldükten sonra travesler,
elektrik santrallerinde yakıt olarak raylar ise özellikle çit direği bunun yanı
sıra garaj kapısı ya da trafik
işareti direği gibi işlerde kullanılmak üzere hazır
hale getiriliyor. Tren vagonlarının da parçalanma işlemi yapılıyor. Bunlar
döner kesiciler adı verilen makinelerle yapılıyor ve daha sonra 750 kesici adı
verilen makinelerle iyice parçalanıp vagonlara
yerleştirilmesi kolaylaştırılıyor bu parçalayıcı adı verilen makineden dünyada
22 tane var ve saatte 20 ton çeliği parçalayabilir. Bunlar çok güçlü
parçalayıcılar
olduğu için bu işlem usta kişiler tarafından
yapılmalıdır. Çünkü çok hassas bir iştir. Ama işe yarayan vagonlar parçalanmak
yerine yeniden kullanılmak üzere restore ediliyor. Aynı işlemler lokomotiflere
de
uygulanıyor, bazen parçalanıyor bazen de yenileniyor.
Lokomotiflerin içine karmaşık bir bilgisayar sistemi yerleştiriliyor. Böylece
trenin her yerine elektrik ile güç sağlanıyor. Vinçler yardımıyla
kaldırılıyor, bojileri sökülüyor,
onarıma yapıldıktan sonra son yer olarak kaporta ve boya atölyesine de
gittikten sonra lokomotif kullanıma hazır hale getiriliyor.
Tüm bu bakım ve onarım işlemlerinin
dışında bir yer var ki trenler buraya hasar görmek için getiriliyor. Burada ki
amaç kazaları en aza indirebilmektir. Araştırmacılar, bilim insanları ve tehlikeli
madde uzmanları tarafından bilgi veriliyor. Çünkü sadece 2005
yılında 1125 kaza meydana gelmiş ve çok sayıda insan yaşamını yitirmiştir. Bu
kazaların sebebi ise raydan çıkma, yangın ve küçük büyük
çarpışmalardır. Tüm bunların sebebi uzmanları buna itmiştir.
1950’lere kadar nerdeyse tüm lokomotiflerin buharla çalıştığı ancak
1949’dan sonra dizel elektrik ile çalışan lokomotifin geliştirildiği de verilen
bilgiler arasındadır. Bunun faydası ise hem
bakımının kolay oluşu hem de işitme giderlerinin azalmış
oluşudur.
Aslında 19. yüzyılda demiryolu
taşımacılığı çok lüks bir ulaşım aracıydı ancak hava ulaşımının gelişmesiyle
eski önemini yitirmeye başlamıştır. Burada anlatılan yolcu taşımacılığında da
bu vurgulanıyor. Aslında tüm bu çaba demiryolunu eski lüks
günlerine kavuşturmak içindir. Bunun için araçlar bulunuyor, toplanıyor,
onarılıp yenileniyor ve tekrar kullanılabilir hale getiriliyor. Tabi bütün
bunlar
yapılırken geçmişin gelenekleriyle günümüzün motifleri birleştiriliyor ve
geleceğe aktarılmaya çalışılıyor.
Aşağıdaki Soruların
Cevapları Filmin Ayrıntılarında Vardır.
1-Ömrü
tükenmiş olan trenler hangi işlerde kullanılabilir?
2-Travesler elektrik
santrallerinde yakıt olarak kullanılmak üzere hangi işlemlerden geçiyor?
3-Raylar ve
travesler söküm işleminden sonra ne yapılıyor,
hangi işlemlerde kullanılıyor?
4-Trenler
neden yeryüzünün en çok ihmal edilmiş makineleridir?
5-Hurdalıklarda
trenlere ne gibi işlemler uygulanıyor?
6- 19.yy’da Amerika’da
demiryolunun gelişmesi ülkeyi nasıl etkilemiştir?
7-Rayların
ne zaman söküleceğine nasıl karar verilir?
8-Kazaları
engelleyebilmek için nasıl çalışmalar yapılmıştır?
9-Lokomotiflerin
buhar yerine dizel elektrik ile çalışması nasıl kolaylıklar sağlamıştır?
10-Bir
kazada etrafa yayılan zehirli madde nasıl etkisiz hale getiriliyor?
11-Vagonlara
kaç yılda bir bakım ve onarım yapılıyor?
12-Boji
nedir, kaç yılda bir değiştirilmesi gereklidir?
TEKİN AKBAŞ
l BİYOLOJİ 3.SINIF