Budizm’de Doğal ve Vahşi Zihinsel Eğitim (45 dk)
Budizm’in
doğal ve vahşi zihinsel eğitim sistemini incelemek için antropolog Wade Davids
Nepal’e
Doğru
yolculuğa çıkar. ‘’Buda’’ uyanmış anlamına gelir. Buda hepimizi Samsaradan
kurtaracak bir öğretmendir. Samsara, nesnel bir gözdür bugün başımıza gelen
kazalar, çocukların katledilmesi, hastalıklardan ölmesi samsara alemi olarak bilinir. Bunların kaynağı ise çektiğimiz
ızdıraplardır ve geçici durumdur. İnsan Budayı tanrı olarak değil yol göstereci
olarak görür. Budizm iyiliğe, sevecenliğe, alçak gönülülüğe giden yolun
haritasını çıkaran zihin birimidir.
Antropolog’un ilk yolculuğu Nepal’ deki manastırdır. Buradaki
gözlemlerini şöyle ifade ediyor: Budizm’deki hoşgörü çok çekici, günah kavramı,
iyi kötü ayrımı yok. Acı cehalet ve ıstırapta yok. Körü körüne bağlanmanızı ve
öğrendiklerinizi başkalarına anlatmanızda beklenmiyor. Sadece tefekküre dayalı
uygulamalar var. Bu uygulamaların deneysel ve bilimsel oluşu budizmin, tam bir
bilgelik sistemi olduğunu gösteriyor. Bundan dolayı Buda’nın zihinsel bilimi
deniliyor. Aydınlığa ulaşan yolda çeşitli uygulamalar kullanılıyor.
Meditasyon: Budizm’de zihin dalgalı bir göle
benzetilir ve dibi görünmez, bulanıktır. Su yüzeyi durgunlaşınca görüş de
belirginleşir. Tibet’in tıp aleminde zihnin, bedenin
ve ruhun aleminde hepsi birbirine geçmiş durumdadır.
Rahip Turin Şiglin Budist öğretinin özüyle birleşmiş, egolarını aşmış ve
kutsanan kişisidir. Budzmin en temel kavramı şefkattir. Tefekkür uygulamaları
insanları dinginleştirir.
Bu yolculukta ona kılavuzluk edenlerden biride pastör enstüdisindeki
bilim adamıdır. Bu bilim adamına göre; insanoğlu zihnini incelemekten çekinir. Her
gün saçımızı tararız, kıyafetlerimize özen gösteririz ama nedense günde bir kaç
dakika zihnimize zaman ayıramayız. Oysa zihnimizde yaşananlar çok
büyüleyicidir. Budzmde dört soyut doğru vardır;
1)
Tüm yaşam düş kırıklığı ve elemden ibarettir.
2)
Bu elemin temeli cehalettir.
3)
Düş kırıklığı ve cehalet sipriktüel uygulamalarla
giderilebilir ve cehalatin alga aleminden kovularak
insanın, bu çıkmazdan kurtulması gerekir.
4)
Tefekküre dayalı uygulamalarla cehalet giderilir.
Halk büyük bir heyecanla festivale hazırlanıyor. Festival, tiyatro
sahnesi gibi düzenlenmiş ve oyunların konusuda ahlak üzerine. Keşişler ayinler
düzenliyor daha sonra kendilerini budzmin özünü anlamaya yoğunlaştırıyor. Rahip
tarafından halk kutsanır ve kutsal mani hapları dağıtılır.
Antropologa meditasyon uygulanıyor ve ağlamaya
başlıyor. Bu yolculuğun sonunda da düşüncelerini şöyle ifade ediyor: Bu zamana
kadar başarıyı, alınan ödüllere ve kazanılan zaferlere göre değerlendirirdim
oysa bu ne kadar yanlışmış. Asıl başarı her şeyin gerçek doğasını görmekmiş.
Budistler tüm ömrünü ölüm anını düşünerek ve buna hazırlanarak geçirir.
Budizmin özünde yaşamın hızla akıp geçtiği gerçeği var ve buna uygun
yaşıyorlar. Budizmi tek kelimeyle ifade edersek ‘’şefkat’’ kavramı yeterli
olur. Hissedilebilir varlıkların mutluluğu için çalışılır. Budizm ne bir
felsefe ne bir din tamamen bilgeliğe giden bir yol.
Aşağıdaki Soruların Yanıtlarını, Filmin
Ayrıntılarında Vardır.
1) Buda
uygulamalarını ne zaman başlatmıştır?
2) Buda’nın
öğretilerine ne denir?
3) Meditasyon
yaparken uygulanan tıbbi uygulama nedir?
4) Budizmin en önemli manastır merkezi neresidir?
5) Nevkaçya ne demektir?
6) Budizm’de inziva
ve gerçek kavramları nedir açıklayınız?
7) Tiyatro
oyunlarında kullanılan maskelerin gerçek ve mecazi
anlamları nelerdir?
8) Keşişlerin
düzenlediği yoğunlaştırılmış ayinlere ne denir?
9) Siprüktüel uygulamalarda ayinin ne görevi vardır?
10) Budizm’de
kullanılan mani haplarının amacı nedir?
Gülistan DİKSİN EĞİTİM BİYOLOJİ 3.SINIF 2010