Biliyormuydunuz (30
Dakika)
Reachert
ve Cohny diye iki arkadaş sert ve yumuşak tekerlek
bileşenleri arasındaki farkı araştırıyorlar. Lastikler üzerinde dişler var. Bu
dişler gelişi güzel yerleştirilmiş gibi görünüyor ama bunlar incelikli dizayn
ile yapılmıştır. Özelliklerinden biri sesi azaltmalarıdır. Eğer dışarıdaki fren
lastikleri kare şeklinde olsaydı içerdeki ses sağır edici olabilirdi. Bu
tırtılların açıkça bir başka özelliği de yol üzerindeki suyu dağıtıyor
olmasıdır. Şaşırtıcı ama modern bir radikal lastik saniyede 5 litre kadar suyu
dağıtabilir. Bu bir saatte 18 bin litre kadar olur. Reachert
ve Cohny dişli ve düz tekerlekleri test etmek için
düz ve kaygan bir yol seçiyorlar. Amaç saatte 40 mille bu kaygan yola fırlamak
ve frenlere asılmak ve iki çift tekerleğin de duruş mesafesini ölçmek. İlk önce
dişli tekerleği arabaya takıp sabit bir mille yola çıkıyorlar. Araçta
kilitlenmeyen bir fren sistemi olduğundan tekerlekler kötü bir kaymada
kilitlenmiyor fakat yine de değişikliği dişliler yaratıyor. Durma mesafesi 72
metredir. Sonra arabaya düz tekerlekleri takıyorlar. Frenler çalışıyor fakat
kaygan tekerlekler yolu tutmuyor. Duruş mesafesi 124 metredir. Tırtıllı tekerleğin
kinden 71 metre daha fazla. Bu da yaklaşık bir futbol sahası kadardır. Yumru
parçaların fark yarattığı kanıtlanmış oldu. Bazıları 5 santimetre yüksekliğinde
olan plastik tüpler ağzına kadar dolu gazlı içecekler ile dolu şişeler haline
getiriliyor bunu fabrika yılda 72 milyon şişe üretiyor. Hepsi ısıtılıp şeklini
koruyor. Polietilen trafilayt denilen esnek termoplastikten yapılma küçük minyatür formlarda
başlıyorlar. İçindeki gazı koruduğu için kabarcıklı içeceklerde
kullanılıyorlar. Diğer maddeler içeceğin içindeki gazın çok daha çabuk
kaçmasına neden oluyorlar. Bu küçük plastik tüpleri büyük şişelere çeviren
işleme esneterek şişe biçimlendirme deniyor. Bu plastiklerin şişirilip
esneterek birkaç saniye içerisinde doğru şekil ve boyuta gelmesi demek bu 13 santimetrelik
plastikler 2 litrelik şişeler yapmak için kullanılıyor ve bu makine 24 saat
çalışarak saniyede iki buçuk şişe üretiyor. Bu da saatte 9 bin, günde 220 bin
tane demek. 40 saniyede125 derece ısıtıldıkları fırınlara götürülerek
başlıyorlar. Bu işlem preformu şişirip
genişletebilecek maksimum esnekliğe ulaştıracak kadar ısıtıyor. Kabaran sıcak
tüpler boyundan 2 litrelik şişe kalıpların içine giriyorlar. Burada 1,5 tüpün
ağzından aşağı sokuluyor ve 40 bar yani yaklaşık 580 pisiay
değerindeki hava kalıbın içerisine verilirken plastik genişliyor. Sıcak tüp
genişletilip şişirilirken şişeyi anında soğutan ve yoğunluğunu buharla dışarı
vermesini sağlayan soğuk su kalıbın dışında devir daim yapıyor ve şişe
tamamıyla katı doldurmaya hazır oluyor. Bu şişelerin içinde 2 barlık bir basınç
yani atmosfer basıncının iki katı onun için bu şişeler bu basıncı anında
kaldırmak için son derece dayanıklıdır. Şişe çalkalanırsa içindeki basınç
artar… Evde kullanılmak için üretilen yapıştırıcılar uzun süre değişikliğe
uğramadı taki yeni nesil yapıştırıcılar piyasaya
sürülene kadar. Onlardan bir tanesi siyanoakrillit
ama biz onu Japon yapıştırıcısı veya süper yapıştırıcı olarak biliyoruz. Bu
tamamen tesadüfî olarak üretilmiştir. İkinci dünya savaşı sırasında Kodak
araştırma kimyageri Herri kluvyer
tüfek dürbünleri için saydam bir plastik geliştirmeye çalışıyorlardı. Siyanoakrillit kullanmayı denedi ama bu madde saydam
olmasına karşın sürekli bir yerlere yapışıp duruyordu. Bu maddenin yapıştırıcı
potansiyelini keşfetti ve onu mükemmel hale getirdikten sonra 1958 de süper
yapıştırıcı adıyla piyasaya sürdü. Bunun sırrı içindeki siyanoakrillitte
yatıyor. Yapışkan süreceğimiz hemen her yer nesnenin yüzeyinde az da olsa su
bulunur ve siyanoakrillittin sertleşmesi için gereken
tek şey çok az miktar da nem. Vietnam savaşı sırasında Amerikalı askeri
cerrahlar ölümcül yaraların üstüne tıbbi süper yapıştırıcı sürüyordu. Bu
kanamayı durduruyor ve tedavi için uygun şartlar oluşana kadar hastanın
beklemesini sağlıyordu. Bu gün pek çok tıbbi müdahalede sıklıkla kullanılıyor.
Ancak evde kullanılmak üzere üretilen süper yapıştırıcılar yaraya sürmemek
gerekiyor. Bu derinin tahriş olmasına hatta yanmasına sebep olabiliyor. Tıbbi
süper yapıştırıcı sezaryen gibi operasyonlarda dikiş yerine kullanılıyor. En
inanılmaz yanı deriyi sadece 10 saniyede yapıştırıyor olmasıdır. Süper
yapıştırıcı evde kullanılan bir ürün ama sanayi tipi yapıştırıcılar kadar güçlü
yeni teknolojiler içinde aynı şey geçerli. Reachert
ve Cohny çift taraflı bandı alıp yüzlerine
sürdüklerinde yapışmıyor. Ancak üzerine basınç uyguladıklarında 95 kg
ağırlığındaki bir insanı 58 saniye havada tuttu. Bu tür bantlar güneş enerjisi
panellerini çatılara sabitlemek ve binalara kaplama yapmak için kullanılıyor.
Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin
Ayrıntılarında Vardır.
1-Reachert Cohny
tekerlekler üzerinde kaç deney yapıyorlar?
2-Tekerlekler niye tırtıllıdır?
3-Tırtıklı tekerlekli ile düz tekerlekli arabaların duruş
mesafeleri kaç metredir?
4-beş cm yüksekliğindeki tüpler nasıl kola şişeleri haline
getiriliyorlar?
5-Araba lastikleri düz olsaydı ne olurdu?
6-Siyanoakrillit nerelerde kullanılır?
7-Siyanoakrillit ‘in çıkarılma sebebi
nedir?
8-Savaşlarda niye siyanoakrillit
kullanılıyordu?
9-5 cm yüksekliğindeki tüpler nerelerde kullanılır?
10-5 santimetredeki tüpler şişirildikten sonra kaç cm oluyor?
SAİME
SAVDA BİYOLOJİ 5. SINIF