Araba Kazalarından Çıkartılan
Dersler ve Sürücüleri Direksiyondan Kaldırmak Olasımı
Dünya
çapında her gün yaklaşık 2 bin kişiyi öldürüyorlar ve her yıl 30 milyonun
üstünde insanı yaralıyorlar. Her 24 saatte 120 Amerikalı yollarda ölüyor. 1 yıl
içinde ise çoğu insanın kaza diye adlandırdığı olay yüzünden kayıplar ve
parçalanmış hayatlar yaşayacak. Her yıl 42 bin Amerikalı öldürülüyor. Fakat
yoldaki sürücülerin sayısıyla kıyaslandığında ölenlerin sayısı hiç bu kadar
düşük olmamıştı. Otomobil ölümlerindeki bu ciddi düşüş
araştırmaların ve geliştirmelerin bir sonucu. Bunlar daha güvenli
yollara daha hızlı acil yardıma ve tabi ki daha iyi daha iyi arabalara yol
açıyor. Yine de insan evriminde ki hiçbir şey bizi kaza sırasında oluşan
güçlere karşı hazırlamıyor.
Önden
gerçekleşen kazalar saniyenin onda biri kadar bir zamanda gerçekleşiyor. Her
kazada bakmak istenen 3 faktör bulunur. Bir faktör sürücüdür. Bu en belirgin
faktördür. Ayrıca aracın kendisi ve çevrede etkilidir. Yağmur gibi kötü hava
koşulları kazaya sebebiyet verebilir. Araçların sürücüleri sürüş şekillerini
değiştirme eğiliminde değildir. Araçların durma mesafelerinin değiştiğini
bilmeden hızlarını korurlar.
Kazaların nedenleri nerdeyse sınırsız. Bazı nedenler diğerlerinden daha sık
görülüyor. 2001 de yaklaşık 13 bin kişi hız yüzünden ölürken geri kalan
17 bin ölümse alkolle ilgili çarpışmalara dayandırıldı.
Bir darbe
sırasında insan vücudu cehennemi bir güce maruz kalır. Kemerini takmamış olan72
kiloluk bir
sürücü saatte sadece 48 km/h hızla çarpsa bile yer çekiminden 45 kat daha fazla
bir güçle karşılaşır. Kemiklere parçalayacak 4 tonluk bir güçle direksiyona ve
gösterge panosuna çarpar.
Belgelere
geçen ilk araba kazalarından biri 1771 yılında idi. Buhar gücüyle çalışan bir
aracı olan Nicolas Joseph arabasını tuğla bir duvara
çarpmıştı. 19. Yy da nerdeyse arabalar seri üretim hattından çıkar çıkmaz
kazalar başladı. Araba üreticileri o tarihlerde arabaların güvenlik özelliklerine
pek dikkat etmiyordu. Araba parçaları kırıldığında parçalara ayrılan tahtadan
ve kırıldığında eti yaran camlardan oluşuyordu. Ölümle gerçekleşen ilk kaza
1899 yılında New York gerçekleşti.
1920 lerde endüstri araçları daha güvenli yapacak ilk adımları attı.
Bugün kullanılanlara benzeyen 4 tekerlekli hidrolik frenlerin kullanımıyla
sürücüler azayı önlemek için arabayı hızla durdurabilecekti. Otomobil
üreticileri araba gövdelerinde tahta kullanmayı da bıraktı. Bunun yerine daha
sert bir şey seçtiler soğuk ve sert çelik. 1927 de Ford lamine güvenlik camını
tanıttı. Çarptığınıza parçalara ayrılmasını engelleyen plastik vardı bu camın
içinde.
Bir kazada
her zaman 3 tane çarpışma olur. İlk çarpan araçtır. Aracın kendisi bariyere bir
ağaca ya da başka bir araca çarpar ve durur. İkinci çarpan içindeki kişilerdir.
Arabanın içindesiniz ve durmanız gerekiyor. 3. Çarpansa iç organlarınızdır. Bu
organlarında bir şekilde durması gerekir.
Sonunda
arabalara emniyet kemer konuldu. Bunların ilki 1952 yılında oldu. Maalesef
vücudun üst kısmını tutamıyordu. Sürücü veya yolcu kemerin üstünden öne doğru hıza eğiliyordu. Sonra ki 10 yıl boyunca bütün üreticiler 3
noktalı emniyet kemerini benimseyecekti. Etkili olmalarının ardında ki sır
darbe anında ki kemerin rahat ve gevşek olmasını sağlayan mandallı çarklı
mekanizma. Fakat kemerlerin her zaman bir kusuru var. Etili olmaları için
takılmaları gerekiyor.
1970 lerin başında yeni teknoloji test edilmeye başlandı.
Darbeyle açılan hava yastıkları. Maalesef yastıklar öylesine hızlı şişiyorlardı
ki bazen kadınları ve çocukları öldürebiliyordu. Sonra ki 30 yıl boyunca
otomobil üreticileri hava yastıklarını geliştirmeye denedi. Yine de en yeni
teknolojiler en başından beri ordaydı. Komik ama aradan 30 yıl geçmesine rağmen
tekrar aynı yöntemi uygulamaya başladık.
1980 lerin yılların ortasında sürücüye daha fazla kontrol
yeteneği veren ABS fren sistemi geliştirildi. Kazadan hemen önce sürücüler
frene basarlar. Böylece araç kontrolden çıkar. ABS sistemi ise fren basıncını
azaltır ve düşürür. Böylece tekerlekleri kilitlemeden ve aracı yoldan
çıkarmadan maksimum fren miktarı uygular.
Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin
Ayrıntılarında Vardır
1-Otomobil
kazalarındaki ölüm oranının azalmasının nedeni nedir?
2-Önden
gerçekleşen kazalar saniyenin kaçta biri kadar bir zamanda gerçekleşiyor.
3-Her
kazada bakmak istenilen kaç faktör bulunur? Bu faktörler nelerdir?
4-Belgelere
geçen ilk araba kazası ne zamandır?
5-Ölümle
gerçekleşen ilk araba kazası ne zaman gerçekleşmiştir?
6-Araçlarda
ilk hidrolik fren ne zaman kullanılmaya başlandı?
7-Günümüzdeki
araba kazalarında camların dağılmamasının nedeni nedir?
8-Bir
kazada kaç tane çarpışma vardır? Bunlar nelerdir?
9-İlk
emniyet kemeri ne zaman
kullanılmaya başlandı? Eksikliği neydi?
10-Hava yastığı teknolojisinin
artıları ve eksiler nelerdir?
11-Hava
yastığı ne zaman geliştirilmiştir?
12-ABS fren
sistemi nasıl çalışır?
SİNAN
DİNDAR – 08010004005
FEN. BİL.
ÖĞRT. 4. SINIF