A dan Z ye Bakırın Tarihi ve Kullanım Alanlarındaki Değeri ve İşlenişi  45 dk

            Bakır elektrik su ve sıcaklığı iletir. Taş devrinin bitimi ve bilgi çağının başlangıcına neden olmuştur. Büyük gemilerin ana maddesini oluşturmaktadır. Ayrıca paslanmayı önler. Tuzlu suyun aşındırma gücüne dayanıklıdır. Suyla temas eder etmez üzerinde oksit tabakası oluşur. Ticaret ve savaş gemilerinde kullanılır. Tersane çalışanları pompalar, borular, güvertelerdeki tuzlu su arıtma sistemlerinde bakır-nikel alaşımı kullanırlar. Bu alaşımın %70’i bakır %30’u nikeldir. Nikel bakırı sağlamlaştırır ve paslanma direncini artırır. Bakır sert metallerle de karıştırılarak gemilerin en büyük ve en güçlü parçaları olan pervanelerde kullanılırlar. Bir pervane ortalama 7m genişliğinde ve 40 ton ağırlığındadır.

            Bakır anti bakteriyeldir ve üzerinde mikroorganizmlar barınamaz. Demir ihtiva etmez ve çok çabuk tutuşabilir. Telefonda, bilgisayarda ve vücudumuzda da bakır vardır. Rengini ve şeklini değiştirebilir. Kolay şekil alır. Eski mısırlılar kazara bakırın içine kalay karıştırdıklarında bronzu buldular.Bronzun keşfi insanlığın dönüm noktasıdır. Bakır yumuşaktı fakat bronz sertti.

            Bakırın rafine edilmesi işlemi de uzun ve detaylı bir iştir. Rafine edilen bakır %99,6 saftır.Fakat elektrik tesisatları için yeterli saflıkta değildi. Bu yüzden bakır bazı işlemlerden geçerek içindeki saf olmayan herşey ayrıştı. Sonuçya saflık %99,99 a kadara çıkarıldı. Saflaştırma ve rafineri işlemi 365 gün 24 saat kesintisiz devam eder. 1 ton cevherden 3 kg bakır çıkar. Bakır %100 geri dönüşebilen bir metaldir.

            Bakır boruları ilk olarak Mısırlılar yapmış ve kullanmışlardır. Dev çanlarda ve milli ikonlarda da bakır kullanılır. Şirketler 1842 yılından beri çan yapıyorlar. Yılda 250 büyük çan yapılıyor. Özgürlük heykeli bakırdan yapılmıştır fakat içinde ayakta durmasını sağlayanbir demir armatür vardır. Bakırın özel yeşil rengi olan patineye dönüşmesi için 10 yıl ya da daha fazla süre geçmesi gerekir.

            Elektronik cihazların hemen hepsinde bakır mevcuttur. Önceden entegre devrelerde alüminyum kullanılırdı fakat sonraları bakıra bir dönüş vardır.

               Elektriği, suyu ve sıcaklığı iletiyor. Bedenimizi onsuz hayatta kalamıyor. Müziği onumla duyuyoruz. Gözlerimiz onunla görüyor. Sayesinde taş devri bitti ve bilgi çağına gelindi. Bu çok yönlü kırmızı metal teknolojimizin vazgeçilmez bir parçasıdır. Bakır metalinin gemi yapımında da önemi büyüktür. Elektrikle çalışan gemilerde kablolar bakırla kaplıdır. Bu kablolar ateşleme sisteminde kullanılıyor. Geminin altındaki boyada da bakır kullanılıyor. Denizden kirlenmemesi için.  Geminin içindeki deniz suyu sistemleri için, borularda bakır alaşımı ile kaplanıyor. Bu sistemlerin paslanmasını önlüyor. Bakır, pervanedeki alaşımda da kullanılıyor. Böylece kullanma ömrü uzuyor. Geminin denizle temas eden bölgelerinde de tercih edilen bir metaldir.  Çünkü tuzlu suyun aşındırma gücüne dayanıklıdır. Bakır su ile temas eder etmez üstünde oksit tabakası oluşur. Deniz suyu arıtma sistemleri de bakır-nikel alaşımından yapılıyor. Çünkü paslanmaya dayanıklıdır. Bu alaşımın % 70’i bakır, % 30’u da nikelden oluşur. Nikel bakırı sağlamlaştırır. Direnme gücünü arttırır. Günümüzde her yerde bakır mevcuttur. Telefonumuzda, bilgisayarımızda hatta vücudunuzda bile bakır vardır. Elektrikli motor ve  borularda kullanılır.

            Bakır insanoğlunun on bin ( 10.000 ) yıl önce keşfettiği ilk metallerden biridir. İlkel insanlar ortada dolaşırken metal bir parça görmüşler ve çok kolay şekil aldığını fark etmişlerdir. Günümüze kadar bu metal değerini sürdürmüştür. Bakır %100 dönüşen metallerden biridir. Geri dönüşülen bakır elektrik kabloları dışında her yerde kullanılabilir. Çünkü geri dönüşümü saf olarak elde edilmiyor. 

Bakır suyla temas eder etmez üzerinde koruyucu bir oksit tabakası oluşturuyor. Elektriği ve sıcaklığı iletiyor.Bedenimiz onsuz ayakta kalamıyor. Gözlerimiz onunla görüyor.

Büyük gemilerin yapımı için bakır gereklidir. Birleşik kuvvetler donanmasının en büyük ve en yeni gemisi olan USNS LEWİS AND CLARK’ın yapımında bakır kullanılmıştır. Elektrikle çalışan bu gemiler için çok büyük miktar kablo gereklidir. Bu gemilerde kullanılan bakır kabloların uzunluğu yaklaşık 805 km dir. Bakır geminin suyla temas eden alt kısmındaki boyalarda da kullanılır. Pervanedeki alaşımda da kullanım ömrünü uzatmak için bakır tercih edilir. Deniz suyu artıma sisteminde paslanmaya dayanıklı olan bakır nikel alaşımı kullanılır. Bakır alaşımının % 70’i bakır  % 30’u nikeldir. Bakır, antibakteriyel olma özelliğiyle gemiyi küçük ama tehlikeli canlılardan korur.

Bakır dünyamızı bugün ki gelişmiş endüstri düzeyine getiren en temel unsurlardan biridir. Paslanmaya dirençli oluşu, bakterileri öldürmesi, elektriği ve ısıyı iletmesi dışında güzelliği de vardır. Bakırda bizi çeken şey rengini ve şeklini değiştirebiliyor olmamızdır. Bakır ayrıca yumuşaklığıyla da kendini çekici kılar. Bakır keşfedilen ilk metallerdendir. M.Ö 3000 yılında mısırlılar kazayla bakırın içine kalay karıştırarak bronzu elde etmişlerdir.

Bakır ürünlerinin çoğu madenden çıkan saf bakırla yapılmaz. Bakır % 100 geri dönüşebilen metallerdendir.Yeniden değerlendirilen bakır  elektrik kabloları hariç her yerde kullanılır. Değerlendirilen bakırın en çok kullanıldığı yer tesisat sektörüdür. Çünkü aşınmaya doğal olarak dayanıklıdır. Bakır boruların ilk örneklerini üretenler mısırlılardır. Bakırın bazı patojenleri öldürdüğü de bilinmektedir. Bakırdaki atomlar özel bir kristal yapı içerisinde bulunur. O yüzden bakırı kullanırken bir yandan ısıtmak bir yandan çalışmak gerekir. Bakıra özgü yeşil renge “patine” denir. Bakır, on yıl veya daha uzun bir sürede bu rengi alır. Bakırcılar amonyum sülfat uygulayarak patine sürecini hızlandırabiliyor. Bakırın nötr atomunda 29 elektron vardır. Elektriği çok iyi iletir. Çünkü bakır atomunun dış kısmındaki atomlar çabucak dağılır. Sadece gümüş elektriği bakırdan daha iyi iletir fakat bakır ucuz olduğu için daha çok tercih edilir.

Günümüzde 400 den fazla bakır alaşımı kullanılıyor. Bakırın yapılan her işte vazgeçilmez bir aracı metal olarak kullanılacağı kesindir. Şu anda bilinen özellikleri gelecekte yeni teknolojilerin kullanılmasında öncü olacak. Bakırı da mucizelerin arasına katmalıyız.

 

Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin Ayrıntılarında Vardır.

 

1-) Birleşik kuvvetler donanmasının en büyük ve en yeni gemisinin adı nedir?

2-) Gemilerde kullanılan bakır tellerin uzunluğu kaç km dir?

3-) Pervane alaşımlarında bakır kullanılmasının sebebi nedir?

4-) Deniz suyu arıtma sisteminde nasıl bir alaşım kullanılır?

5-) Bakır hangi özelliğiyle gemiyi küçük tehlikeli canlılara karşı korur?

6-) Bakırda insanları çeken hangi özelliğidir?

7-) Bronzu ne zaman kimler bulmuştur?

8-) Yeniden değerlendirilen bakır nerede kullanılmaz?

9-) Bakır borular ilk kimler tarafından üretilmiştir?

10-) Bakıra özgü yeşil renge ne denir?

11-) Patine sürecini hızlandırmak için bakırcılar ne kullanır?

12-)Günümüzde ne kadar bakır alaşımı kullanılmaktadır?

                                 Nagihan KILIÇ EĞİTİM BİYOLOJİ 3. SINIF

 

 
Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin Ayrıntılarında Vardır.
1- Bakırın kullanım alanları nelerdir?
2- Bakır nasıl paslanmayı önler?
3- Nikelin bakıra olan faydası nedir?
4- Pervane sağlamlığı neden önemlidir?
5- Bakır neden çabuk tutuşabilir?
6- Bakır ile bronzun en önemli farkı nedir?
7- Bakırı saflaştırma basamakları nelerdir?
8- Bakırı patine rengine ne kadar sürede ulaşır?
9- Bakırın canlıların hayatındaki önemi nedir?
10- Bakırın kullanım alanları nerelerdir?
11- Bakırın geri dönüşümü mümkün müdür?

                                                                                      07010002032 Muhammed ONUR YILDIRIM
                                                                                         EĞİTİM BİYOLOJİ 3.SINIF