43.A-Kuramsal olarak;geçmişten geleceğe;bilerek, bilmeden yada mecburiyetten ceddinin ve kendi hükmündeki tüm kavimlerin yararlı özgünlükleri(zafer paylar, sadakları…vb )  ve dindeki özgünlüklerin hepsini veya bir kısmını  kavminin örf adetine talan etme  asimile ettirerek/ettirilerek tarihi yanıltan günah keçisi konumuna düşen veya düşürülen fert ve toplumlara ne denir?
B-Gelecek nesiller bu sahtekarlığa düşmemek için nasıl tepkiler geliştirmelidir? 

İpucu;Liyakatli tercihleriyle ceddini aşamayan nefsini aşamaz. Demirkuş 2009 Ceddini aşarak kendini tanımayan nefsini tanıyamaz.
-Bilerek yada bilmeden ceddini ve haddini aşarak kendini (nefsini) tanıyan nefsine liyakatli (peygamber ahlakı ile) örnek olmayan fert, kurum, toplum..vb  iblisidir.
-Rabbini  tanıyarak Müslüman olmak için önce insan olmak lazım/nefsini tanımak lazım  Önermelerinin eksiğini ve liyakatsizliğini tamamlayınız
nefsini tanımayan rabbini tanımaz (ayet vardır).
-İstisnalar hariç vahşi insanla normal insan arasındaki fark  biri nefsini tanımaz hayvan gibidir, bu dünyada oluşunu hayvanlar gibi bilir, diğer nefsini ve rabbini tanır ve neden bu dünyada olduğunu bilir.

C.43.A.Örf ve adet olduğundan sıradanlaşır ve peygamber ahlakını alt seviyelere düşürür.Bencildir ahlaki değerlerini düşürür ve cahildir diyebiliriz.

        B.Kendini geliştirmelidir ,geçmişinden ders almalıdır.Melek VİDİNLİ

 

C.43.A.Bunlar emanete hakkıyla sahip çıkamamışlardır.

 

B.Gelecek nesillerin sorumluluk bilinciyle hareket edip her zaman doğru  olanı araştırıp yapması lazım.

-Böyle insanlar kendileri sapıttığı gibi başkalarını da saptırırlar.

-İnsan olduğun idrakinde olan biri rabbini de bilir. Kur’an’ı  kerim de insanı sürekli yaratılışı ve nefsi üzerinde düşünmeye çağırır. Filiz SÖYLER

 

C.43.A.Kendi haklarını koruyamayan aciz toplumlar denir.

B.Gelecek nesiller bu sahtekarlığa düşmemek için geçmişini bilmeli, kendini tanımalıdır.

-Doğrudur böyleleri iblisidir. Hadlerini aşanlardır.

-Rabbini tanıyarak Müslüman olmak zaten insanlara özgüdür. Nefsini tanımalı ama ona tabi olmamalı.

-Doğrudur çünkü ihtiyaçlar insanı yaratıcıya götürür. İhtiyaçlar da nefisten gelir.  İlknur ERTAŞ

 

C.43.A. Körü körüne taklitçi fert, toplum denir.

B. Önce işe kendilerini tanımakla başlarlar. Cetlerini iyi bir analizden geçirirler. Onlara artı katacak iyi davranışlarını hayatlarına uygulayıp, onların yanlışlarında da ders çıkarma yoluna gidebilirler. Mehmet Sait DEMİR

 

C.43. A. Kendi örf ve âdetini asimile eden fert ve toplumlara benliğini yitirmiş denir.

  B. Örf ve adetler gelecek nesillere ancak doğru aktarılırsa bu sahtekârlığa düşmüş sayılmazlar. Ancak onlarda doğru şekilde zamana uygun olarak göstermelidir. Gülçin DİLBER

 

C.43. A. İnsanlar bilmeden günah keçisi olabilir. Ancak bilerek günah keçisi olarak seçilen toplumlar peygamber ahlakından uzak olan toplumlardır. Yani toplumlar ya da bireyler hata yapabilirler ama bilerek mi bilmeyerek mi anlaşılmaz. İnsanlar günah keçisi olarak seçenlere aslında güzel ahlaka sahip olmayan insanlardır.

          B. Gençlerin yenik nefis gurubuna düşmemeleri için yapmaları gereken nefislerine zincir atmalarıdır. Tabi bunun için öncelikle cesaretli olmalıdırlar. Nefsine hakim olamayan insanlar yenik gurubuna dahildirler. Esra ENGENÇ

 

C.43.A.Dini gerektiği gibi uygulamayanlar ve bu konuda kandırılanlar günah keçisi olmaya mahkumdurlar.

B.İslamiyet i en iyi şekilde anlatmak ve aktarmak gelecek nesillerin kandırılmasını önleyebilir.Mahsun İLHAN

 

C.43. A. Bunlar nefislerini aşamamış fert ve toplumlardır.

         B. Öncelikle kendilerini tanımadırlar.Kendini tanıyan,çevresini daha iyi sorgular ve geçmişinden çıkarması gereken dersleri gayet iyi çıkarmıştır.Merve ÜREN

 

C.43.A.Cet bataklığına düşmüş kavimlerdir. Onlar kendilerini dine değil dini kendilerine cetlerine göre değiştirmek isteyen cahillerdir.

B.Bunlara İslam dininin kurallarını ve peygamber ahlakını aşılayarak geliştirilmelidir. Yakup YAPAR

 

C.43. A. Dinini tanımalıdır.

         B. Ceddini aşmalıdır.Nefsini tanımalıdır.

         Nefsini tanıyıp onu yontmak lazım.Sümeyra YILDIRIM

 

C.43. A. Nefsini ve ceddini tanıyan insanların asimile olması söz konusu değildir.

         B. Ceddini aşarak kendini tanımalı ki nefsini de tanıyabilsin.Önemli olan sadece nefsini tanımak değil onu Allah’ın emir ve yasakları yani kuralları dahilinde terbiye etmektir.Pınar AKSAKAL

 

  C.43. A. Geçmişini bilmeyen toplumlar.

           B. Tarihlerini ve kültürlerini iyi bilmelidir. Onlara sahip çıkmalıdır.

           -eksikliği nefsini aşamayan kendini aşamaz. Rabbini tanımayan kendini de tanıyamaz. Pınar TUFAN

 

 

C.43. A. Sahtekar dinciler diyorum.dİNİN temel değerlerini mensup olduğu örf ve adete dönüşmesi dini hafif  alan kimselerdir.Misyonerliktir, inançlarıyla  istediği şekilde istediği yere getiriyorlar.

        B. Güçlü bir irade güçleriyle her şeyi gönülden inanmanın değil de bilimsel ilklerle kıyaslanması ,araştırmaya yönelik çalışmalar ve temel dini değerleri(kitapları) sahip çıkmak adına eğitim süzgecinden geçirilerek herkese anlatması lazım.
Murat KOÇAK

 

C.43. Sofistik insanlar. Mehmet BULUT

 

C.43. A. Bu toplumlar geneli değil mevcut durumu koruma adına bunu yapmışlardır. Bu toplumlara bir isim vermek gerekirse kapalı kutu toplum adını verebiliriz.

  B. Mevcut ve gerçek durumun varlığının sürdürülmesinin yolunun insandan insana aktarmak değil de değişimin mümkün olmayan somut delilleri dönüştürülmüş kurallar olması lazım. İnsanoğlu nankördür. İşine geldiği gibi söyleyebilir ve ya düşünebilir. İnci ÇETİNKAYA

C.43. A. Diktatör

          B. Tarihini atalarını iyi araştırıp bilerek olayları yorumlarken objektif değerlendirerek bu hatalara düşmez Medine KOYUNCUER  

 

C.43.A.Böyle toplumlar kendilerini dine değil, dini kendilerine göre düzeltme cahilliğine düşüyorlar. Cet kuduzudurlar.

B.Gelecek nesil in bu sahtekârlığa düşmemeleri için liyakatli, peygamber ahlaklı ve dini doğru yaşayan nesil yetiştirmek. Sara BATMACI

 

C.43.A.Bunlar zavallı ve ezik olan kavim ve insanlardır. Cahil toplumdur. Doğru ve yanlışı ayırt edemeyen insanlardır. Kitabını az bir fiyata satan kişilerdir.

B.Din cahili olmamalı din ve örf âdeti ayıt edebilmelidir. Duruma ve zamana göre kitabının değişmeyeceğini fakında olmalıdır. Sultan BAYSAL

 

C.43.A.Her şeyden önce insan nefsini tanımalıdır. Çünkü nefsi onu hayatta yanıltabileceği için onun eksiklerini önceden algılayabilmelidir. Bilerek, bilmeden veya mecburiyetten ceddinin ve kendi hükmündeki tüm kavimlerin yararlı özgünlükleri ve dindeki özgünlüklerin hepsini veya bir kısmını  kavminin örf adetine talan etme  asimile ettirerek/ettirilerek tarihi yanıltan günah keçisi konumuna düşen veya düşürülen fert ve toplumlara nefsinin esiri insan denir.

B.Gelecek nesiller bu sahtekarlığa düşmemek için kendini çok iyi tanımalı ve nefsine yenik düşmemelidir. Ülkü KILIÇ

 

 

 

C.43. A. Yobaz kişiler ve yobaz kavimler denir. Bu kişiler ve kavimler çevirenin verdiği baskı veya onlardan sonra yaşayan kişilerin onların yaptıklarını kabullenmek istemeyişlerinden kaynaklanmaktadır. Örneğin bizim bilimde geri kalışımızın din adamlarının sorumlu tutulması gibi.

         B. Kendi geçmişleri hakkındaki en güvenilir kaynaklar sağlamak veya onları geçmişlerini araştırıp bundan ders çıkarmalarını sağlayarak hatalara düşmelerini engelleriz. Abdullah TURAN

 

C.43. A. Başka milletlerin elde ettiği zafer ve toprakları kendi hak etmiş gibi almak ve onları hiçe sayan kişilerdir.

         B. Nefisinden kurtularak ve atasının yaptığı şeyleri devam ettirmeyecek bir tepki sistemi geliştirmesi yeterlidir. Murat ÇİÇEK

 

C.43. A. Geçmişte bazı toplumların kazandığı zaferleri kendini bilmez bazı kişilerin sanki kendileri yapmış gibi sahiplenen fertler veya kişilerdir.

         B. Gelecek nesillerimizin böyle yanılgılara düşmemeleri için tarihi en iyi şekilde onlara aktarız böylece onlarda güçlü bir tepki sistemi geliştirmiş oluruz. Fatih ELÇİ