19A-Yer yüzünde Müslümanlığın hükümranlığını tesis etmek için; kendini
kavmini nemalandırarak İslamiyet’i yaşamakla, peygamberi yaşantısı ile
hükmündekilere namuslu adil davranarak yer yüzü nefislerine örnek olarak
yaşamak arasındaki farkındalığı günümüzde Müslüman’ım diyen fert, toplum,
devlet ve kavimlere güncelleyerek 3-5 cümle ile durumu yorumlayınız.
B-Müslümanlığı
liyakatli, liyakatsiz, çok yüzlü, ceddi ve cahilce yaşayan fert, toplum, kavim
ve devletler bazında muhasebe, muhakeme ve karşılaştırmanın sonuçlarını somut
örneklerle tek tek düşünerek yanıtınızı 3-5
cümle ile verin.
C.19.A.Bu gün Müslümanlar İslami hakim
kılmaktan ziyade kendileri İslami kullanarak birilerine,bir
yerlere veya bir şeylere hakim olmaya çalışmaktadırlar.Bu nedenle adaleti
sağlamaktan çok zulme bulaşmış durumdalar.
B.Müslümanlığı liyakatli yaşayan fertler peygamberler
ve ilk nesil Müslümanlardır aynı şekilde toplum olarak ta en liyakatli
yaşayan Allah rasulu
dönemindeki Medine toplumudur,devlette Medine islam devletidir.Bunun dışındaki tüm dönemlerde islamı kabul eden toplumlar,devletler ve kavimler her zaman
olmasa da belli dönemlerde islamı liyakatsiz,iki yüzlü,ceddi ve cahilce yaşamışlardır.En
liyakatsiz ve iki yüzlü yaşayan kişi münafıkların başı Abdullah bin übey’dir.Ceddi olarak yaşayanlara da Türkler örnek verilebilir çünkü islamı
en iyi atalarının temsil ettiğini savunanlar vardır.Cahilce yaşayanlara Taliban
yönetimi örnek verilebilir. Filiz SÖYLER
C.19.A.Gerçek anlamıyla müslümanım
diyen biri peygamber yaşantısını hayatına yerleştirmiştir.Peygamber
ahlakını benimsemiştir ve ister istemez çevresindekileri de etkiler .Önemli
olan kendi içtenliği ile benimsemiş olması gerekir.Fakat Müslüman
hükümdarlığını nemalandırarak bir içtenlik olmaz.Dinde zorlama yoktur.
B.Müslümanlığı
liyakatsizce yaşayan fert ,toplum,kavim ve devletler
sadece kendi çıkarları için çalışırlar birbirini ezme düşüncesi vardır ve
bunların muhasebelerinde karmaşalar huzursuzluklar ortaya çıkar fakat
Müslümanlığı liyakatli olarak yaşayan fert toplum kavim ve devletlerde
birbirinin hakkına girmemeyi bilirler herkesin eşit olduğunu bilirler
.Paylaşımcıdırlar kargaşa görülmez bu toplumlarda.Melek VİDİNLİ
C.19.A. Bence Suudi Arabistan’ın
yönetimindeki şahısların yaptığı, Müslümanlığın hükümdarlığını tesis etmek ve
Arap kavmini nemalandırmaktır. Çünkü İslam’ın merkezinde olmasına rağmen
yaşayış şekilleri peygamber yaşantısıyla ilişkilendirilemez. Dört halife dönemindeki
gibi yamalı kıyafetlerin yerini ihtişam ve saltanat almış durumda. Diğer yandan
Filistin ve Endonezya gibi Müslümanlığın gerektirdiklerinin farkında olan
devletlerde vardır.
B. Müslümanlığı liyakatsiz, cahilce
ikiyüzlü yaşayan toplumlar vardır. Bunlar ılıman İslam kisvesi altında,
İslamiyet’i layıkıyla yaşamamaktadırlar. Kendi çıkarları için Müslümanlığın
gerektirdiklerinden rahatlıkla vazgeçebilir bu toplumlar. İlknur
ERTAŞ
C.19.A. Yeryüzündeki Müslüman ülkelerden
itibar görmek için kendini Müslüman bir devlet olarak göstermek isteyen Mısır
örnek verilebilir. Her ne kadar Müslüman bir devlet olarak kendini göstermeye
çalışsa da gören bir göz için Müslüman olmadığı görülür. Batılı devletler için
bir piyon olduğu aşikardır.
B. Müslümanlığı liyakatsız
yaşayanlar üstünlüklerini kaybederler. Tarih sayfasında İslam’ı bir kenara
bırakan devletler yok olup gitmişlerdir. İslam’ı yaşadıkları sürece hep üstün
birer devlet olmuşlardır. Mehmet Sait DEMİR
C.19. A. Günümüz Müslümanlarını, o
dönemin Müslümanlarıyla karşılaştırdığımızda günümüzdeki Müslümanların,
Müslümanlıkla alakası olmadığını çok söyler ve ispatlayabiliriz. Örneğin; adam
Cuma namazını kılıp, camiden çıkar çıkmaz önünden geçen bayanı hiç haya duymadan rahatlıkla taciz edebiliyor.
B. Müslümanlığı
gerektiği gibi yaşamayan ve gereken önemi vermeyen fert, toplum ve kavimler
çökmeye mahkumdurlar. Esra ENGENÇ
C.19. A. İslamiyet kriterlerine tam anlamıyla
uyan toplumlar,uygarlıklar her zaman felaha
ererler.Ancak bu her zaman ben “Müslüman’ım” demekle olmaz.Müslümanlığın özünü
özümüze geçirmekle olur;yoksa yol kat edilemez.
B.
Örneğin;Efendimizin(s.a.v) asrı saadet döneminde
yaşanan Müslümanlıkla günümüz de yaşanan Müslümanlık arasında çok büyük farklar
söz konusudur.Günümüze gelene kadar Müslümanlığın yaşanış tarzında
törpülenmeler olmuştur.Kişilerde dine karşı liyakatsizlikler konu mevzuu
olmuştur.Merve ÜREN
C.19. A. Gerçek Müslüman hükümdar adil olmalıdır.Örneğin Hz. Ömer Fırat kıyısında aç gezen köpeğin
hesabını verememekten korkmuştur.Eğer bir devlet adamı rahat rehavet içinde
yaşayıp ta halkını gözetmiyorsa Müslümanlığını sorgulaması lazımdır.
B. Mesela haksız yere adam öldürmenin
İslam da yeri yoktur.Böyle biri İslam uğruna bunları
yapmış olamaz.Sümeyra YILDIRIM
C.19.A.Yeryüzündeki Müslüman toplum, devlet
ve kavimlerin peygamber ahlakı ile kişilere adil davranmaları gerekir.
B.Müslümanlığı liyakatsizce yaşayan toplum, devlet ve
kavimlerin peygamber ahlakı ile alakası olmayan ve adil olmayan bir sistemle
hareket ederler. Mahsun İLHAN
C.19. A.
Günümüzde tam anlamı ile İslamiyet’in yaşandığı bir ülke yoktur. Çünkü sözde
şeriatla yönetilen İran da bile tam anlamı ile İslamiyet yaşanmıyor. Sebebi ise sözde Kur’an la
yönetiliyor ama bazı cezalarının İslam hukuku ile bağdaşmadığını tamamen
mollaların ve şeriat yönetimindeki insanların yönetiminde olduğunu görüyoruz.
Eskiden peygamber döneminde her şey daha saftı. Git gide her şey değişiyor.
B.
Osmanlı devleti tam anlamıyla İslamiyet ile yönetildiği dönemlerde dünya
üzerinde en fazla toprağa sahip ve uzun ömürlü devlet olmuştur. Ta ki lale devrine kadar. Lale devrinden sonra tamamı ile
İslamiyet den koptuğu zaman dünya üzerindeki hükmü bitmiştir. Pınar TUFAN
C.19. A. Allah’ın kanunlarını tam anlamıyla
idrak etmiş ve peygamberlerin getirdiklerini tam anlamıyla anlamış
toplulukların hata yapma olasılıkları yoktur yada nadirdir.Ancak
günümüzde yaşamadıkları halde Müslüman’ım deyip bunu uygulamayanların yanlışa
girmeleri kaçınılmazdır.ve düşün
B.
Örneğin Osmanlı devletinin o en parlak zamanlarda hüküm süren hükümdarlar
dinin aslını ve gayesini idrak etmiş ve gayelerine uygun yaşamışlardır.Ancak
düşüş döneminde kendilerini tamamıyla dünyevi şeylere kaptıran hükümdarlar
kaybedenlerden olmuşlardır.Pınar AKSAKAL
C.19. A Müslümanlığı kendi toplum değer yargılarını veya hükümlerini gelenek görenek hale gelmesiyle ve eş değer tutmasıyla her şeyi bilerek ya da bilmeden yaşanılan olayları İslamiyet’e
göre değil kendi hükümlerine
göre yargılar.Belki
İslamiyet’e göre kötü biri olan bir kimse kendi hükümlerine göre iyi biri
olabilir.bunu terside söz konusudur.
B.Müslümanlığa liyakatli olanlar dini gereği üzerine
her şey güzel ahlak çerçevesinde hareket eder.Doğaya zarar vermezler,bunları
besleyen kavim ve toplumlar asla kin ve nefret üzerinden insanları
küçümsemezler,dini hafife almazlar..Daha da önemlisi bir noktaya dayalı bir şekilde isteği uğruna
dini hükümlerini çarptırıp yanlış yolda
gitmezler..Ama liyakatsiz olanlar ise tamamen nefsin esirinde olup hep kötülük
kaynağı olurlar.Misal atom bombasını gerçekleştirenler,Araplarda kadınlara
yeterli şekilde Haklarını verilmemesi,hırsızlık yapanları cezalandırmak değil
idam etmeleri,doğaya zarar vermeleri gibi dini hafife alıp sadece narsisti
benliği yaşatmak adına şeytanla ortak olurlar. Murat KOÇAK
C.19.A. Müslüman’ım
deyip İslamiyet’tin hiçbir şartlarını yerine getirmeyen insanlar vardır.
Örneğin haktan hukuktan bahsedip kul hakkı yiyen kişiler vardır.
B. Örneğin İran İslamiyet’ti uyguladığını zannedip kadın haklarını
çiğniyorlar. Cahil Müslümanlar ise sadece kendi katı görüşünün dışına çıkmaz.
Bazı Müslümanlar ise teknoloji günah deyip teknolojiden faydalanmazlar. Gülçin DİLBER
C.19. A. İslamiyetçi yaşamakla yaşatmak arasında
her ne kadar bir savaş versek bile herkes kendi kendine bir yol çizdiği için
tabi ki de peygamberler döneminde yaşanıldığı gibi yaşanılmaz. Peygamberler
döneminde saf , temiz insanlar vardır. Onlara bir şeyi
öğretmek çok
daha kolaydı. Günümüzde böyle insanlara daha az rastlandığı için bir şeyleri
öğretmek çok zor olmuştur.
B. Türkiye
Müslümanlığı yaşamıyor. Sadece resmi dini Müslüman görüyor. Müslüman ülkelerle
iş birliği yapmak yerine Yahudilerle iş birliği kuruyoruz. Yazık Türkiye’nin geleceğine.İnci ÇETİNKAYA
C.19. A. Yaşanılan o devir ile
günümüz arasındaki fark bir alimin dediği gibi herkesin başına bir polis
koymaktansa herkesin kalbine imanı bırakmak kafidir çünkü hakkın koyduğu
kurallar çerçevesinde sürdürülen hayatın her zaman kafi geleceği bu kuralların
dışındaki bir hayatın insana hiçbir şekilde doyum vermeyeceğini bilmemek gaflet
olurdu peygamber devrinde iman elde edildikten sonra insan nefsine bir gem
vurur ve böylelikle dünyasını ahretiyle değiştirir bu ölçüde hayat sürdürülürdü
böyle olunca da
insanlar her şeyde doyuma ulaşır günümüzde nefis iman ile terbiye
edilmediğinden insanlar doyumsuz olup hedefe ulaşmak içi her şeyi mubah sayıp
hak hukuk dinlemeden yaşam sürdürmek istiyorlar buda ahret için değil dünya
için yaşamak bir ölçü oluyor fark buradan meydana gelmektedir
B.Osmanlı Orhan gazi ayağını kurana
uzatmayıp saygı duydu ve o nesil tüm dünyaya hakim oldu ne zaman ki İslam’ın
koyduğu çizginin dışına çıkıldıysa bu hüküm son bulmaya başladı günümüzde
ülkemiz insanlar dinsizlikte birbiriyle yarışırken batı bizim ecdadımızın yaşam
tarzını öğrenip
uygulamaya çalışıyor biz bunlardan uzak olduğumuzdan her tür olayları ülkemizde
görmek mümkün Medine KOYUNCUER
C.19.A.Bazı toplumlar
sadece Müslüman olduklarını söylerler ama bu sadece dildedir. Dünyadaki bazı
ülkeler Müslüman olduklarını söylerler fakat hiçbir zaman peygamber ahlakını
örnek almazlar. Yine günümüzde insanlar dini kullanıp kendi emellerini
gerçekleştirmek istemektedirler.
B.Müslümanlığı gerçek manada yaşayan
toplumlar ile onu ceddininmiş gibi cahilce yaşayan toplumlar arasında çok büyük
fark vardır. Bunun bu gün örnekleri dünyada görebiliriz. Bazı fert ve kavimler
kendilerini Müslüman gibi gösterip insanları kullanmaktadır. Aynı şekilde bazı
fert ve toplumlarda çıkarları için inandıkları şeyleri
inkar edebilmektedir. Ülkü
KILIÇ
C.19. A. Burada
suhudi krallarını örnek vere biliriz. Bunların her
birinin dört eşi var diye soracaksınız diye derler. İslamiyet”te dört tane
helaldir, peygamber efendimizin dört hanımı vardır. Fakat peygamber efendimiz
bunlar başıboş kalmasın diye onları bünyesine almıştır. Bunların bunu kötüye
kullanarak sürekli, bu savı öne sürüyorlar böyle bir yaşantı İslam”a aykırıdır.
B. Burada Taliban örnek verecek olursak
din ayrımı yaparak gayri Müslimleri öldürüyor.
Mehmet BULUT
C.19.A.Günümüzde tam manası ile
peygamber ahlakını yaşayan bir devlet yok fakat şahıs ve fertler vardır ve bunların
sayısı gittikçe artmaktadır. Bir zaman gelecek ki peygamber ahlak sistemi
yaşayan bir devlet meydana gelecektir.
B.Müslümanlığı tam manası ile
yaşayamayan devletler her zaman diğer devletlere sömürge ve sermaye
olmuşlardır. Çünkü bilime farklı yeni şeylere olumlu bakmamışlardır. Yakup
YAPAR
C.19.A.Müslümanlığı yaşamak ona göre
hareket etmek bu zaman da görünüş olarak çok da göze çapmamaktadır: Sebebi
cahilce liyakatsizce müslümanım diyen o kadar insan
var ki Müslümanlığı yüceltmek için uğraşı yok.
B.Müslümanlığı körü körüne
yaşayan o kadar devlet var ki bunlar diğer devletler bazında hep gerici olarak nitelendirilmiştir.Sara BATMACI
C.19. A. İslamiyet tek millette
indirilmemiştir. Dolayısıyla bir topluluğun bunu üstlenip diğerlerine savaş
açması yanlıştır. Bu topluluklar sonuçta İslamiyet’in gereği gibi
davranmalıdır. Kendi kavimlerinin isteklerini öncelik verirler.
B.
Müslümanların çok yüzlü ceddi ve cahilce yaşayan fert ve toplumlar
Müslümanlığın bazı emirlerini öne çıkartarak insanların Müslümanlıktan
soğumasına nende olurlar. Müslümanlıkta ise çevresine örnek teşkil edecek kişi
olmasını emir eder. Abdullah TURAN
C.19. A. Devlet zengin ile fakir arasında
ayrım yapmadan eşit haklar sunması gerekir. Eğitim ve öğretim de dini
inanışları için ayrım yapılmamalıdır. Yönetim şeklinde peygamber yönetim şekli
ile yönetilmelidir.
B.
Şeraitle yönetilen bazı devletlerde dini değerler istismar edilerek
insanların İslam dinini cahilce yaşamalarına sebep olmuşlardır. Murat ÇİÇEK
C.19. A. Başbakanın bazı kurum ve
kuruluşlarda düzeltme yaparak eşitliği sağlaması. Var olan tüm cemaatlerin
insanları ortak bir dinde birleştirmesi. Bazı kurum ve kuruluşların kadınların
islamiyette ki yerini belirterek bazı hakları tanıması.
B.
Bazı devletler şeriatın temel esaslarını kendi menfaatleri doğrultusunda
kullanarak dini istismar etmeye çalışıyorlar ve bu gibi toplumlar Müslümanlığı
çok cahil bir şekilde yaşamaya devam etmektedirler. Fatih ELÇİ
C.19.A.Bazı insanlar Müslüman’ım diye
geçiniyorlar ama Müslümanlığın hiçbir şartını yerine getirmiyorlar.
B.Zorlamayla insanların dini duyguların istismar
edilmesi ve onlar hakkında yorum yapılması yanlıştır.çünkü
o kişi uygulamak istediği dini kuralları zorlamayla içinden gelerek yapmaz.Sultan
BAYSAL