65.A-Belki de Alimini kayıp eden fert,
kavim ve devlet zalimine kul ve yemdir. Demirkuş
2010
B-Hiçbir ırk ve kavim diğerinin hamisi
ve hasmı olamaz, birinin varlığı diğerinin yok oluşu üzerine düşünülemez yada uygulanamaz.
C-Sırtım dönük durumdakilere o kadar
uzak durdum ki artık bir görme özürlü kadar arakamdakilere arif oldum.
Demirkuş 2010. Önermelerini geçerliliğini gerekçeli eleşetiriniz veya eksiğini tamamlayınız.
C.65.A)Alimini,bilmediğini öğreten,her zaman yol gösteren
olarak görmek,çobanı olarak gören her devlet ve kavim yenilmeye muhtaçtır.Hiç
bir alim ebedi var olamayacağına göre önemli olan onun düşünce sistemi alarak
gerçek hayata uygulamaktır.Böylece varlığını yem değil avcı olarak sürdürür.
B)Aslında olması gereken bu fakat
günümüz insanlarına baktığımızda hayvani duyguları o kadar çok ön plana çıkmaya
başlamış ki birinin var oluşu diğerinin yok oluşu anlamına gelmekte buna en iyi
örnek burjuvaziye karşısında proleterlerin (işçilerin)yok oluşu verilebilir.
C)Nasıl ki görme engellilerinin
insanları duygularıyla,hisleriyle tanımaları çok
kuvvetliyse,insanda deneyimleriyle karşılaştığı insanları tanıma,onları çözme
yetenekleri o denli güçlüdür.Onu çözmek,analizini yapmak için selamlaşmaları
bile yeterlidir. Zuhal YILDIZBAŞ
C.65 A)Fertler
âliminin yolundan gitmezse yolunu kaybeder ve kendini istemediği yerde
bulabilir. İnsanların kimin dost kimin düşman olduğunu bilmesi gerekir
B)Bu görüşe katılıyorum. Örneğin; İsrail güçlü bir devlettir.
Amacına ulaşmak için Filistin’e saldırması gerekmez. Çünkü istediklerine
ulaşacak askeri ve siyasi güce zaten sahiptir. Yeni varlığını Filistin’i yok
ederek kurmamalıdır.
C)Arkası dönük olsa ya da olması önemli değil insanları her şekilde
tanıyabildiğini, kalp gözünün açıldığını söylüyor. Bu kısmen doğrudur çünkü her
ne olursa olsun insanlara karşı ön yargılı olmamak gerekir. Gülistan DİKSİN
C.65. A) Bir devlet bilim adamlarını
kaybederse diğer devletlerin oyuncağı olur.
B) Sonuçta bu dünyaya beraber yaşamak için gönderildik.
Kimsenin diğerleri üzerinde yıkıcı veya köleleştirici hakkı yoktur.
C) Ceddim olmayanlara o kadar uzak oldum ki artık onlar
yokmuş gibi davranıyorum. Bu çok yanlış bir davranış olur.Şaban DOĞAN
C.65.A)Âlimini kaybeden kavimler aynı
zamanda toplum olarak ilerlemelerini de kaybeder. Dolayısıyla cehalet artar,
zalimler baş kaldırır. Bizler de mecburen zalimlerin elinde kul ve yem olarak
kullanılırız.
B)Yuva bozanın yuvası olmaz, kurulmaz. Kurulsa da yeniden
yıkılır.
C)Sırtı dönük iken gönül gözü artık açık olmasa bile
az-çok herkesi yaşadıklarından dolayı gözü kapalı biliyordur. Tülay KORKMAZ
C.65.A ) Âlimini kaybeden bir fert zulüm
görmeye ve ezilmeye mahkûmdur. Çünkü kendi bildiği ya da kendi başına yapabileceği
bir şey yoktur. Onun bunun emri altına girmek zorundadır. Bu emirler onu her
türlü zorluğa itecektir ve kula kul olacaktır.
B ) Günümüzde de çok örneği görüldüğü
gibi devletler birbirini yok etme çabası içerisindedir. Ama unutulan bir şey
vardır ki buda bir devletin var oluşu diğerinin yok oluşu üzerine düşünülemez.
Hiçbir ırki, devler, diğer ırkın ya da devletin yemi değildir olamaz da.
C ) Hep arkası dönük olduğu insanları
artık hiç görmese bile onlarla ilgili bir şeyi bilebilir veya anlayabilir. Vildan
BAYKAR
C.65.A)Alimini kaybeden devlet,zalimin
eline düşüp yem olur.En kötü baş bile başsızlıktan iyidir.
B)Hiçbir ırk diğerine hükmedemez, insan nefsi bunu kaldırmaz,savaşlar çıkar.Birinin varlığını devan ettirmesi
için diğerinin yok olması gerekmez,dünya herkesin yaşayabileceği kadar
büyüktür.
C)Hayatta kimse kimsenin düşüncesini, siyasi görüşünü,
inancını benimsemeyebilir.Sen onlara hoşgörüyle
yaklaşmadığın sürece onları tamamen kaybedersin.Peygamber Efendimiz farklı dine
mensup olanlara hoşgörüyle yaklaşarak onların saygı ve sevgisini
kazanmıştır. Şahver ERTUNÇ
C.65.A)Herkes kendi görüşünü sonuna kadar
savunmalıdır yoksa başkalarının görüşleriyle yoğrulur.
B)İnsanlar birbirinin yok olmasından yana
olmamalıdırlar ve birbirlerini hoş görmelidirler.
C)İnsanlar etrafında olup biteni çok iyi görmelidirler
komşusu aç yatan bizden değildir.Figen ÜLKER
C.65.A) Her bir fert, kavim ve devletin
bazı durumlar karşısında ana danışabileceği, ondan bilgi alabileceği bir aliminin olması lazımdır. Alimsiz
bir fert, kavim ve devletin hata yaması çok kolaydır.
B) Tarihe baktığımızda bir devletin ve
kavimin ortaya çıkışı diğer bir devletin veya kavimin yok oluşunu görmekteyiz.
Bazı kavimler ve ırklarında diğerlerinin hamisi ve hamı şeklinde olduğu görülmektedir.
Günümüzde de görülen birtakım örnekleri vardır.
C) Eksiği bulunmamakla birlikte,
geçerliliği olan bir sözdür. İnsanlar şahsiyetlere önem verir. Eğer bir
insandan zarar görmüş veya görecekse her zaman ona ve onun gibilere mesafe
koymalıdır. Hüseyin HASIRCI
C65.A)İlimsiz yol göstericisiz toplum
diğer ülkelere yem olabilir.
B)Üstünlük ancak takva iledir. Ayrıca birinin varlığı
diğerinin yok olması olarak düşünülemez. Engelleyici kılamaz.
C)Sırtı dönük olanlara da fayda ve yarar dokunulabilir.
Onları da var kılan bir değer ve dereceleri vardır. Zamanı gelince onlardan da
meyve alınabilir ve onları da iyi kılan vasıflar olabilir. Tahir İGİT
C.65. A)Kesinlikle doğrudur. Çünkü âlim
insanların kandilidir.
B)Öyle olması gereken bir durumdur
ancak bu devir de ne kadar geçerlidir orası da tartışılır. Kavimler farklı
milletler olduğu için aralarında elbette ki tartışmalar ve ya uzlaşmalar
olacaktır. Fakat birinin var olması diğerinin yok olması üzerine kurulamaz ve
böyle bir kavim düşünülemez. Elbette ki geçmişte bazı kavimler helak olmayı hak
etmişler ve helak da olmuşlardır. Ancak bunlar Allah’ın varlığına kesinlikle
inanmayan kişilerin oluşturduğu kavimler idi. Ve bunu Allah’u Teâlâ ibret olsun
diye yapmıştır. Ancak şimdiki bir milletin, diğer milletle anlaşamıyor diye
onları katletmesi ve ya kendi varlığını onun yok oluşuna bağlaması alçaklıktır.
Böyle bir yolu ancak irade ve düşünme yeteneğine sahip olmayan hayvanlar;
yaşamak ve barınmak için seçerler. Ancak insanlar da düşünce, irade vardır,
bunu illaki bir yok oluşla bağdaşlaştırmamalıdırlar.
C)Bazı kişilerin kötülüklerden ve
kötü kişilerden uzak durması onların bu hayat hakkında hiç bilgisi olmadığını
ileri sürmez. Aksine onlar hakkında çok iyi bilgilere sahip olurlar. Herhangi
bir özrü olan insanların diğer duyları nasıl çok iyi çalışıyorsa bu kişilerde
de kişilik analizleri çok iyi gelişmiştir. Bir insanın karakterini tanımlamak
için onunla selamlaşması bile yeterli gelir. Esengül MELEN
C.65. A) Bir insan veya toplum rehber
edinecek, örnek alacak bir fert veya toplum yoksa yaşamlarını
hep yanlışlıklar yaparak öğrenirler ve
bu da çok kayıp demektir. En basit örnek olarak düşmanları bu
fert veya toplumu çok kolay bir şekilde
sömürmesi kaçınılmazdır.
B) Böyle bir durumda insanlar veya kavimler arasında sürekli savaş sahnesi
yaşanmış olurdu. Gerçi
bu zamanda olan savaşların gerçek
sebebi neredeyse budur. İsmail TOPAL
C.65.A)Dine yakın olan kişilerden uzak olan
insanlar, zalimlerin , eline geçerek onların isteği
doğrultusunda hareket etmeye mahkum olacaklardır.
B)Hiçbir ırk ve kavim diğerinin yok
oluşu ile var olamaz. Din, dil , ırk ayrımı yapılmaksızın barış ve huzur içinde yaşanılması gerekir. Her ırk ve kavimin
çevrelediği sınırlar olmalıdır.
C)Benden olmayan kişileri o kadar dışladım, o kadar
onlardan uzaklaştım kendi nefsime o kadar
düşündüm ki arkamdaki
insanlara bir özürlü kadar bilen oldum. Onlara öğretecek bir şeyler göremiyor oldum. Oğur ABAY
C.65. A) Âlimi olmayan devlet kör, sağır ve
dilsizdir. Kör, sağır ve dilsizler zalimlerin oyuncağıdır. Bu yüzden âlimsiz
devletler başkalarının oyuncağıdır.
B) Bir insan bir başkasından üstün
değildir. Çünkü bir insanı bir başkasından ayıran özellikleri o kişi için
üstünlük değildir sadece çeşitliliği sağlar. Tüm insanlar et ve kandan
ibarettir ve hepsi eşittir.
C) İnsan bir düşünceye ne kadar uzak
olursa o düşünceye hâkimiyeti azalır. Bir insan başka bir insanla olan
ilişkisini azaltırsa o insanla olan ilişkisi bir kör – sağır ilişkisinden başka
bir şey değildir. Mehmet Rasim AKSUNGUR
C.65.A) Bana göre bu önerme doğru olabilir.
Bilmeyen fert, kavim ve devlet rotasını kaybetmiş bir gemi gibi dalgaların
sürüklediği yöne gider.
B) Hiçbir ırk ve kavimlerden birinin
varlığı diğerinin yok oluşu üzerine düşünülemez. Ama bu ırk ve kavimlerin
düşman olmayacağı anlamına gelmez. Bırakın ırk ve kavmi, insanların birbirine
düşman olma sebebi törpüleyemedikleri egolarındandır.
C) İnsan ne kadar her şeye sırtımı
döndüm sanırsa da elbette arkasına alması gereken şeyler karşısına
çıkacaktır. Damla TOPCU
C.65.A)Çobansız sürü olmaz. Bizimde
başımızda hep kış diyecek ve kurtların istilasından koruyacak biri olmalı her
zaman
B) Ne kadar da bağımlıysa da o kadar
bağımlı gösterilmez ama tabi ki etkisi olur.
C)İnsan sırtını dönünce insanları daha
iyi tanıyor. Abdullah MÜZENNET
C.65. A) Eğer bir toplum âliminin değerini
bilmeyip onları kaybederse birileri bu âlimlerin yerine alır. Toplumu kendi
yanlış istek ve fikirlerine göre yönlendirirler.
B) Hiçbir insan ve toplum bir diğerinden üstün
değildir. Ötekinin üzerinde hâkimiyet kurma yetkisi verilmemiştir.Adil ERDOĞAN
C.65. A).Alimini
kaybeden bir millet cemaatin imamsız namaz kılması gibidir.
B).Peygamber efendimiz bir hadisinde ‘ırkından vazgeçen
bizden değildir’ demiştir. Var olan bir ırkı kimse yok sayamaz.
C) İnsanları görmek veya duymak istemedikleri şeyleri
duyarsa da duymaz görse de görmezden gelirler. Nihat ÇALKAN
C.65.A)Âlimini
yani rabbini kayıp eden insan zaten ölmüştür. Onun hayatla hiçbir ilgisi
kalmamıştır ve kendini boşlukta hisseder. Hiçbir şeyden zevk almaz.
B)Yani birinin yaşaması için diğerinin
ölmesi gerekmez. El ele verip güzelce yaşamak varken birbirini öldürüp günaha
girmek çok kötüdür. Allah katında bunların affı yoktur. Bazen de böyle
gerekebilir. Mesela peygamber efendimiz zamanında, gâvurlarla
savaşmıştır.
C)Sırtın dönük durumdaki insanlara
bakamayacağın için sanki onlar yokmuş gibi olur artık. Onlardan ne bir haberin
olur ne de yüzlerini görürsün onlar yokmuş gibi davranırsın artık. Saime SAVDA
C.65.A)Hıristiyanlara yol gösterici
olarak bulunan ve kutsal çatısı İtalya
içinde kendine özgü ayrı bir devlet olarak işleyen Vatikan’da bulunan Papa
Katoliklere önder olmaktadır.Ancak Müslümanlarda böyle
sistemli bir yapının bulunmayışı ortaya her devlet, ülke ve toplumun kendine
göre bir İslam yorumu ortaya koymaktadır.Bu da ülke ülke rejimlerine paralel
olarak herkesin kendine uygun bir İslam ortaya çıkarıyor.İşte alimler İslam
alemindeki bu bölünmüş ve parçalanmışlıkları ortadan kaldırır.
B)Allah bütün insanlığı Hz.Adem
A.S. yaratmıştır.İşte bundan dolayı bütün kullar Allah
C.C. önünde eşittir.Herhangi bir ırk veya kavim üstünlüğü bulunmadığı için
İslam ırkçılığı reddetmektedir. Fatih EKECİK
C.65).A.öndersiz bir toplum başıboş olur o
toplum her yöne yönelebilir bu da insanlar için bir felaket olabilir
B).dünyada hiçbir ırkın yol edilmesi
düşünülemez çünkü dünyada tek bir millet olamaz çünkü Allah insanların
kaynaşmaları için dünyaya vermiştir bundan dolayı ne bir millet yok edilir ne
de bir miller
doğabilir.
C).Allah yolunda çok şeylerini vermiş
insanlar çok iyi yerlere varırlar her şeyi çok iyi görürler bu da demek oluyor
ki Allaha değer veren inanan insanlar arif insanlar olurlar arif hem alim hem
de bilim adamı niyetine düşünülebilir.Erdal İNCİ
C.65. A)Bu şıkka tamamen katılıyorum.
B)Artık yeryüzünde böyle bir düşünce sistemi kaldı mı
bilmiyorum. Artık herkes birbirine hasım gözüyle bakıyor, herkes kendi başarısı
ve çıkarları için uğraşıyor.
C)Dinimiz, hasmımız bile olsa kimseye sırtımızı
dönmemeyi emreder. Emre ŞAHİN
C.65. A) Toplumsal ilerleme ve yükseliş
durumu o topluma ait fertlerin bilinçlendirilmesi ile ilgilidir. Geçmişte
yaşanan tarihsel vakalar göz önüne alınarak noksan durumlar analiz edilmeli, bu
duruma uygun toplumsal ilerleme adına çalışmalar ve fikirler beslenmelidir.
Bunun için konu hakkında
bilgi sahibi
kişilerle fikir ve bilgi alışverişi halinde bulunmak mecburiyet arz
etmemektedir. Geçmişini bilen her birey bunun şuurunda olmalıdır.
B) Bugün birçok milliyetin varlığı geçmişte uyguladığı
politik yaptırımlarla ilgilidir. Fikirsel akımlar ve sömürge anlayışı birçok
devletin günümüzde süper güç grupları arasına girmesini sağlamıştır.
C) Basıcı ve aşırı milliyetçi toplumların menfaatçi
siyaset mantığı ve bağlılığı nedeniyle böyle bir politik kimlik benimsemeleri
mevzubahis devletlerin kendi kabuğunda ayrı bir devlet olması izlenimi
vermektedir. Bu durum dış dünyada iç devlet veya dolaylı olarak devletlerarası
ilişkilerden kaynaklanan sorunlardan dolayı kendi içinde gerileme veya yıkımlar
yaşayan devletlerin diğer toplumlarla büyük medeni farklılıklar yaşamasına
neden olmuştur(ABD, Norveç, İsrail, Rusya gibi büyük
güçler ile açlık sorunları yaşayan fakir ülkeler gibi Emrah ÇUBUKÇU
C.65.A)Bir toplum alimsiz
olamaz ve düşünülemez. Örneğin İslam topluluğu alimsiz olabilir mi?
B)Maalesef bu düşünce bugünkü bazı toplumlar için
geçerlidir.
C)Bir insanın umursamama veya görmezlikten gelme
anlamını çağrıştırır. Davut ARABİ
C.65 A)Her toplumdaki bilgin kesim
toplumun aynası görevini görür. Eğer bir toplum bilgilerini kaybederse rotasını
kaybetmiş olur.
B)Toplumları ve bireyleri birbiriyle
kaynaştıran faktör farklı oluşlarıdır.bu bakımdan bireylerin farklılıkları
birbirlerine karşı düşmanlığı değil kaynaşmayı ve bütünleşmeyi gerektirir. Fikriye YAŞAR
C.65. A) Bir insan veya toplum rehber
edinecek, örnek alacak bir fert veya toplum yoksa yaşamlarını hep yanlışlıklar
yaparak öğrenirler ve bu da çok kayıp demektir. En basit örnek olarak
düşmanları bu fert veya toplumu çok kolay bir şekilde sömürmesi kaçınılmazdır.
B) Böyle bir durumda insanlar veya
kavimler arasında sürekli savaş sahnesi yaşanmış olurdu. Gerçi bu zamanda olan
savaşların gerçek sebebi neredeyse budur.
Kadir GÖKPUNAR