101.A-Ne
bulursan; okuma, yeme, içme, bakma…vb gerekli
olanlarını; okumayı, yemeyi, içmeyi, bakmayı…vb doğru tanı reflekslerini
kazanamaya çalış. Nefsini doğru tanımaya çalış onun için gerekli olanları içeri
al!! Nefsini tanıyan rabbini tanır (Ayet var). Önermesini gerekçeli eleştiriniz
B-Milli piyango çekişli sadece en acil fakirlere yada
belli oranda muhtaç olanlara dayalı listeyle örtüşecek şekilde ıslah edilmiş olsa
nasıl olur? fıtratı ve inanç değerlerinize uyumlu alternatif çekilişler önerin.
C.101. A) Ne istediğini, ne hissettiğini bil,
kendini tanı ki Rabbini tanıyasın. Kendini bilen ona yakın olur, ibadet eder.
B) Bence piyango çekilişleri yerine zenginlerden bilet
karşılığı toplanan para fakirlere dağıtılsa daha iyi olurdu. Piyangodan çıkan
paranın haram olduğunu düşünmüyorum ama ihtiyaç sahiplerine çıksa daha iyi olur.Şaban DOĞAN
C.101.A)Nefsim için gerekli
olanları bilmem için her bulduğunu okumalı,yemeli,içmeliyim…vb
ki ne istediğini bileyim onu doğru tanıyayım ve ona göre nefsimi terbiye
edeyim.
B)Milli piyangonun
inancımıza göre tam olarak helal olduğu söylenemez.Çekilişleri
böyle bir listeye göre ıslah etmemiz fakir ve muhtaç olanlar için çokta hayırlı
olmaz.Haram para yerine ihtiyaçlarını imkanlar dahilinde,insanların rızasıyla
karşılamak daha uygun olur. Zuhal YILDIZBAŞ
C.101.Hayatınızda gereksiz şeylerle uğraşmayacaksınız,yaşamınızı kolaylaştıran şekillendiren
size bir şeyler katan şeylerle uğraşıp,nefsinize hakim olacaksınız.Açsan çalıp
çırpmayacaksın,helalinden enazını yiyeceksin.ALLAH C.C sana her zaman yardım
eder.
B)Milli piyango,fakirlere müşkül
durumda olanlara çıkarsa hayat daha güzel olurdu.Fakirlik çeken yardıma muhtaç
olana daha fazla yardım eder.Figen ÜLKER
C.101.A)Önermeye katılıyorum. Nefis sürekli
bir şeyler ister. Önemli olan insanın kendine nefsine söz geçirebilmesidir ve
bunu başarabildiği oranda insani olur. Aksi takdirde hayvandan bir farkı
kalmaz.
B)Milli piyango çekilişi bu şekilde dine uygunmuş gibi
süslense de dinen doğru değildir. Çekiliş önermek yerine insanlar arasında zekatı, fitre vb yardımlaşmayı arttırmak gerekir. Gülistan DİKSİN
C.101. A ) İnsan ne bulursa bunu
kullanmamalıdır. Önce kendini tanımalı ve buna göre kendine en uygunu seçip onu
kullanmalıdır.
B ) Sadece ihtiyacı olan kadar çıkarsa
güzel olurdu. Ama fazlası hem haram hem de insanı yoldan çıkarır. Vildan BAYKAR
C.101.A)Bu önerme bana göre çoğunlukla geçerli. Ancak az da
olsa eleştirilecek bir yönünün olduğunu düşünüyorum. Evet, elbette ki nefsimizi
doğru tanımalıyız. Ki bunun yolu da hemen hemen bu önerme. Ancak diyoruz ki
nefsini doğru tanımaya çalış onun için gerekli olanları içeri al. İyi de
gerekli olan veya olmayanları nasıl seçeceğiz, bu önemli değil mi? Mesela ne
bulursan okuma diyoruz. Peki, ben bir kitabı okumadan onu, iyi ya da kötü diye
nasıl bir ayrıma varacağım. Diyelim ki başkasına soruyoruz, iyi de o doğruyu
söyler mi? Ya da benim aklıma hizmet etmeyen bir başkasının kişiliğine hizmet
edebilir. Ama eğer ben bir kere o yazarın bir eserini okursam o kişi hakkında
bir kanıya varmış olacağım ve bir daha da o kişinin eserini okuyup
okumayacağıma karar verebileceğim. Şöyle bir risk de var; okurken senin aklına
hizmet etmese de, senin nefsini yoldan çıkarabilir. Onun için iradenin olması
gerekir. Ve bilmediğimiz şeyleri böyle yavaş yavaş yaşarsak, araştırırsak o
zaman nefsimizi daha iyi, doğru bir şekilde tanıyıp
terbiye edemez miyiz? Tabi bu değdim gibi kısmen geçerli, tanıyalım derken
tamamen yanlış tanıyabilir ya da kaybedebiliriz. Onun için bence eğer iradesine
güveniyorsa ne kadar okursa, yerse, içerse vb. yaparsa yapsın nefsinin bundan
zarar görmeyeceğini aksine daha iyi terbiye edeceğinin inancına varır. Yok eğer iradesine güvenmiyorsa hiç kalkışmasın. Çünkü bu
yol karanlık, meşakkatli, uzun ve sabır isteyen bir yol. O yolda nefsimi
tanıyayım derken tamamen kaybolabilir.
B)Milli piyangonun her şekilde
haram olduğuna inanıyorum, ıslah edilmesi benim için hiçbir şey ifade etmez.
Sonuçta her haliyle emek verilmeden kazanılmış olan bir paradır. Hayır, eğer
illa ki muhtaç olanlara verilecekse hiç bunun adı konulmadan, vermek isteyen
fakirlere verebilir.
İnanç değerlerimize uygun çekilişler: fitre ve
zekâtların belirli hayır kurumlarına, Diyanet’e, Kızılay vb. yardım
kuruluşlarına verilmesi, herhangi bir yardımda fakirlerin isimlerinin
oluşturduğu bir listeden hangi yoksula yardım yapılacağı kura ile seçilmesi.
Aynı şekilde kurban dağıtırken belli sayıya böleriz fakat bunları kime
dağıtalım derken akılda da olsa yine bir kura çekilir. Esengül MELEN
C.101.A)İnsan neyi yemesi içmesi okuması
gerektiğini doğuştan bilmez. Bütün bunlar sonradan şekillenen şeylerdir.
Hayatta insanlar hata yaparak öğrenirler. Kimse mükemmel doğmaz,
B)Milli piyango yerine devlet bir kurum oluşturup
listeye göre yardım etse daha iyi olur. Şahver ERTUNÇ
C.101.A)Nefsinin tanınması, ihtiyaçlarının
bilinmesi neye ne zaman gerek duyulacağını iyi bilmemiz gerekiyor.Aç
olduğumuzda yemeği, susadığımızda su içmeyi… vb.
refleksleri algılayamazsak hayattan zevk almayı beceremeyiz.
B)İyi olurdu ama İslam dininde alın teri dökülmeden
kazanılan paranın haram olduğu söylenilir.Her ne kadar
bahanelerimiz olsada çaresizlik içinde düşünülebilecek tek yol milli piyango
olsa bile niyet önemlidir.Haramı helalmiş gibi görmek yanlış bir davranıştır. Tülay KORKMAZ
C101.A)Her insanın kendisi için gerekli
olanı bilmesi onu içine alması kendisine zarar verecek veya gereksiz şeylerden
uzak durması da ancak nefsini tanıma ile olur. Kendini, kişilik özünü ve
benliğini tanıyan iman sahibi kişiler bu konuda böylece sıkıntı çekmezler.
Zengin insanlar dini konuda bilinçlendirilmelidir. Ve ben müslümanım diyenlere
Peygamber Efendimizin şu sözü “ Komşusu aç iken kendisi tok yatan bizden
değildir” yeterli olacaktır.
B) Çalışan insan her zaman hakkını alır. Allah her
zamana çalışana verir. Emek sarf eden bir uğraş veren mutlaka karşılığını alır.
Bunun için toplum da bulunan fakir ve yardıma muhtaç kişilere bu çekilişler
yerine zengin kişiler yardım edebilir. Bunu yaparken de açık bir şekilde değil
de sağ elin verdiğini sol el bilmeyecek şekilde olursa yapılan uğraş yerine
getirilmiş olur. Tahir İGİT
C101.A)Nefsini tanıyan insan hayatında
yaptıklarını bir düzen ve dizayn içerisinde bilinçli
bir şekilde yapar. Bazı şeylerin nefsine
zarar vereceğini bilir ve bunlara yaklaşmaz veya dikkatli yaklaşır. İnsanın,
işe yaramayan, boş, hayvani şeylerle uğraşması kendini uçuruma götürür.
B)Çok faydalı olur. Örneğin; Fakirlerin bir listesi
çıkarılarak bu liste içerisinden çekiliş yapılıp her defasında, kazananların
listeden çıkarılarak yapılan bir kuruluş tarafından düzenlenmiş çekiliş
olabilir. Hüseyin HASIRCI
C.101.A) Hayat, zamanla yanlışlar yaparak ders almamızla
anlamlaşmaya başlar. Nefsimizi
tanımamızda bu şekildedir. Nefsimizi tanıdıktan
sonra onun isteklerinin tam tersine yapmaya başlarız
ve kısaca kontrol altına almaya
çalışırız.
B) Çekilişler şans işi ve dinimizce
yasak bir uygulama bence. Gerçekten yardıma muhtaç olan insanları düşünerek
hazırlamak isteniyorsa bunun yerine direk olarak çekilişe gerek kalmadan yardım
yapılabilir. İsmail TOPAL
C.101. A) Yalnızca gerektiği durumlarda bazı
şeyler yapılmalıdır. Gerektiği hallerde eylemler harekete geçirilip aksi
durumdaki hamallıktan sakınılmalıdır.
B) Amacı fakirlere yardım da olsa bu bir kumardır.
Şerden hayır yaratılmaya çalışılmamalı, legal yönlerden bu iş yürütülmelidir.Adil ERDOĞAN
C.101. A) Nefsini terbiye etmesini bilmelisin
yoksa nefis insanı Rabbinden uzaklaştırıp şeytana yaklaştırır.
B) Milli piyango kime olursa olsun kumar olduğundan
haramdır. Nihat ÇALKAN
C.101.A) Hayat, bütün insanlara yardım
edilerek kardeşçe yaşanılarak anlamlaştırılabilir. B) Şans oyunlarından kazançsız
bir şekilde emek harcamadan para kazanıldığı için haramdır. Kadir
GÖKPUNAR
C.101. A) İnsanlar her gördüklerini,
duyduklarını, bildiklerini,… Duymamalı, yapmamalı,
yememeli ve uygulamamalıdır. Çünkü bazen bunlar iyi bazen de kötü sonuçlar
doğurmaktadır. Bunları yaparken nefsini iyi kontrol etmeli ve ne yapacağını iyi
düşünmelidir. İnsanlar bu sayede kendileri için en hayırlı işi yapmış olurlar.
B) Aslında çok iyi olurdu. İhtiyacı
olanlar, ihtiyaçları kadarını alırdı ve hiçbir haksızlık yapılmazdı. Bu sayede
fakirlik azalır, suç azalırdı. Ancak bazı menfaatçilerde bu fırsattan istifade
çalışmayı sadece bu verilen parayla çalışmadan yan gelip yatarak geçinip
giderlerdi. Ama her ne olursa olsun böyle olsaydı insanlar daha rahat yaşardı. Mehmet Rasim AKSUNGUR
C.101.A)Evet nefsini tanıyan rabbini tanır.Nefsin ne tür isteklere yöneleceğini ve bu yönelmeyi
iyi veya kötü olarak biz ayıt edebiliyorsak ve ona göre nefsi müdafaa
yapıyorsak doğrudur. Abdullah MÜZENNET
C.101.A)İnsan
bulduğu nimeti nasıl olup olmadığına bakmalıdır, onu buldu diye hemen alıp
kullanmamalıdır. Nerden , nasıl geldiğini araştırıp tanımaya çalışmalıdır.
B)Milli piyango ve benzeri her türlü şans oyunlarından
gelecek olan kazanç her ne amaçla olursa olsun
bu amaç sadece fakirleri ıslah amaçlı da olsa belli bir emek
karşılığında elde edilmediğinde haramdır diye düşünüyorum.Oğur ABAY
C.101.A)Nefsin
tuzaklarına karşı dikkatli olmak, nefsin arzuladığı göze hoş gelen dünyalık
tehlikelere karşı iradeli ve temkinli yaklaşmak lazım gelmektedir.
B)Milli Piyango’dan alınan
yüksek vergiler ve harçlarla ülkedeki sosyal kurumlara zaten paylar ayrılmaktadır.Ancak ülkedeki dar gelirli insanlara tedavi,
barınma ve beslenme ekseninde dayanışma içinde olunabilecek istisnasız tüm insanlarımıza
ulaşılacak bir devlet yapısına kavuşturulması gerekmektedir. Fatih EKECİK
C.101.A) Kalpte ya Allah sevgisi vardır ya da
dünya sevgisi. Nefsimiz bizi dünya sevgisine yönlendirir. Nefsimizin
boyunduruğu altına girmeden sadece yaşamamız için gerekli faaliyetleri yaparak
Rabbimize yaklaşmış oluruz.
B) Ödül sadece fakirlere yönelik
olsaydı, alım olmazdı. Yani piyango sistemi olmazdı. Eğer çözüm önermek
gerekirse zenginden vergi sistemiyle alınıp muhtaç olana verilmeli. Bir nevi
Peygamber Efendimiz gibi. Damla TOPCU
C.101.A)çünkü
her şeyin başı nefistir. İnsanlar nefsine uyarlarsa her şeyi yaparlar inkârcı
olur inançsız olur. Sadece nefsine uyan insan ziyandadır. Nefisin
tanımak lazım nefse uymamak lazım. Vb.
B)İslamiyet inancına göre her şeyin
hak edilmesi için belli bir çaba harcanmalıdır belli bir emek sarf
edilmelidir. Mesela kazanılan bir
paranın kaynağı önemlidir. Erdal İNCİ
C.101. A)Bizler bulduğumuz şeyi denemeden
gerekli olup olmadığını anlayamayız.
B)Şans oyunlarının İslam
dininde yeri yoktur.Emre ŞAHİN
C.101.A)İnsan
o kadar meraklı bir varlıktır ki ne bulursa tadına bakmayı ister. Hâlbuki böyle
olunmaması gerekir. Mesela erkekler için yanından güzel açık bir kız geçti mi
bakıp gözlerini ayırmıyor. Rabbini tanıyan bunu yapmaz Allah ından korkar. Her
şeyi içme diyor. Evet, alkol içerse kendinden geçip çok büyük günahlar
işleyebilir. İnsan nefsine hâkim olmalı.
B)O kadar sağlıklı bir durum değildir.
Hiç kimseye kolay yoldan para verilmemeli. Herkes kendi hakkıyla para
kazanmalıdır. Para yerine fakirlere iş verilsin böylelikle parası da olmuş olur
zaten. Tabi öksüzlere, kimsesizlere verilebilir diye düşünüyorum. Saime SAVDA
.
C.101. A) Allah’ın insanlara verdiği nefis
insanın kendi ellerine verilen dizginleri gibidir. Nefsini doğru kullanan ve
dolayısıyla kendisini doğru yönlendiren insan gerçek iradenin farkına vararak
kendisini yaratan rabbini tanır. Nefsini bilen ve yönlendirebilen insanın
iradesi yanlış-doğru ayrımında zirve bir ayıraç halindedir.
B) O zaman bu durum için milli piyango yerine fakirlere
destek ve yardım kampanyası demek daha doğru olur. Ancak böyle bir durumda da
kaç insanın kendisinin kazanma ihtimalinin %0 olduğu bir çekilişe para
yatıracağı da tartışılır bir durumdur. Emrah ÇUBUKÇU
C.101.A)Her gördüğümüzü; yemesi, içmesi veya
okuması doğru olmaz. Belki her gördüğümüz yiyecek veya içecek helal
olmayabilir. Veya her okuyacağımız bilgi faydalı olmaya bilir.
B)Milli piyango gerek fakir gerekse zengin için helal
değildir. Ve ilişmemek lazım fakir veya zenginliği veren Allah’tır. Buradaki
maksat kulunun sınanmasıdır. Davut ARABİ
C.101. A)Karşımıza çıkan her şey doğrudur
diyemeyiz seçici olmak zorundayız. ALLAH’ın haram kıldığı şeylerden uzak
durmakla nefsimizi terbiye ederiz.
B)Yine adil olmaz dı.yine
şans var içinde gerçekten fakirler düşünülüyorsa toplanan para fakirlere eşit
bir şekilde dağıtılabilir. Fikriye
YAŞAR