91.Geçmişte
yaşamış, yaşayan veya gelecekte yaşayacak olacak külli (total) varlık iktidar
ve hükümran sadece bir varlık vatandaş olsaydı ya da tam tersi olsaydı ne
olurdu?
İpucu;Çoğunluk padişah, fert veya azınlık sömürülen vatandaş.Bu önermeyi çeşitli düşünce
sahalarına ve alanlarına genelleyin veya benzeterek kurgulayıp uygulayın.
C.91 İnsanlar hep bir tip insan
tarafından yönetilir ve bir kere yanlış yapılmış ise ömrü boyunca bunun
cezasını çekerdi. Ama bir kerede bu maya
tutturulursa da Osmanlıdaki babadan oğla olduğu gibi uzun bir müddet bir millet
ihya olur. Havva AKGÜL
C.91 Nice büyük saltanatlar zamana ve şartlara yenik düşerek parçalanmıştır.Devletin uzun ömürlü,refah ve huzurlu bir
ortamı oluşturabilmesi için eşitlikçi,adaletçi,inançlı,özgürlükçü ve ahlaklı
bir yaşam felsefesi sunması gerekir.Bayram KARAÇINAR
C.91.İnsanoğlu fıtratı gereği acizdir ve
her şeyi tek başına yapamamaktadır. O yüzden yeryüzündeki kurum kuruluş,
organizasyon toplum ve iktidar ve ülkelere bakıldığında (
her ne kadar sömüren ve sömürülen ilişkisi olsa da bütün bunların faili
organizatörü bir insan kurum kuruluş ve ya cemiyet değildir, aksine insanlar
kurumlar ve toplumlardır. Şahin CEYHAN
C.91 Güzel ahlaklı, imanlı ve adil
yöneticilerin yönettiği kişiler de ahlaklı ve imanlı olur. Nefsini ve
çıkarlarını ön planda tutan yöneticilerin yönettikleri kişiler ise vahşi ahlaka
sahip olurlar. Ümit MEMİŞ
C.91. Altı yüzyıl yaşam sürmüş olan
Osmanlı devleti içerisinde her milletten, farklı inançlara sahip insanları
sinesinde barındırmıştır, fakat şimdiki ülkeler demokrasisine baktığımız da
geçin başka milletleri barındırmayı, kendi milletlerinin haklarını korumaktan acizler. Dilek AKMAN
C.91 Tek bir varlık olsaydı dünya
üzerindeki her şey hakkında fikir sahibi olan yaşayarak öğrenme gerçekleştiren
çok bilgili olur dünya üzerinde sözü geçen biri olurdu. Bütün dünya o ve onun
soyundan oluşurdu. Bütün insanlar o kişinin altında toplanırdı belki de huzurlu
kardeşlik olurdu.
Hakan YILDIRIM
C.91 Teklik bir düzeni realiteyi meydana
getirir. Kâinattaki mükemmel denge ve işleyiş ALLAH CC’HUN tek olmasının bir
ispatıdır. Ancak toplumun başına adaletiyle Ömer ilmiyle Ali sadakatiyle Ebu
Bekir olan birini bulup getirmek nerdeyse imkânsızdır. Bu nedenle 21. yy da en
iyi yönetim şekli cumhuriyettir. Halit
KIRIKTAŞ
C.91 Günümüz dünyasında monarşik bir yönetim gerek bilimsel gerekse sosyal alanda
gelinen son noktadan dolayı çağdaş anlayışla ters düşüyor. Buna karşın
günümüzde kullanılan demokratik yönetimin ve politikadan temel alan genellikle
maskeli yüzler tarafından planlar uygulanarak icra edilmesi bu yönetim şeklinde
monarşi gibi gereksiz kılmaktadır. Osmanlının son dönemlerinde kullanılan ve
Abdülhamit döneminde yıldızı parlayan meşrutiyet gerek toplumumuz gerekse
zamanımız açısından en uygun olan yönetim şeklidir. Konuyu toparlamak gerekirse
günümüz Türkiye’sinin yönetim şekli meşrutiyet olmalı. Fatih TEKİN
C.91 Böyle
bir güce sahip olan bir varlık insan olsaydı bu gücü olumsuz yönde
kullanabilirdi. Böyle bir gücü kendi lehine çevirerek ve kendini yükseltecek
davranışlarda bulunarak sömürgeciliğe zorlayacağını düşünüyorum.
Sinan BAŞAR
C.91- Bir milleti veya devleti yönetmek
için tek kişi yeterli değildir. Atalarımızın bir sözü vardır akıl akıldan
üstündür. Yani tek kişi ile bir millet yönetilemez. Geçmiş dönemlere padişahlar
bile karar vermeden önce vezirlerine danışmış hocalarına sormuştur. Birden fazla
kişinin yönetici olduğu bir yerde de her kes farklı bir şeyler ister buda
yönetimin durması anlamına gelir. Yönetim de düzen olmazdı. HÜSEYİN KAKCI
C.91 O zaman her zaman birileri ezilirdi.
Bu da ahlakça, dinimizce hiç uygun değil. Çünkü Peygamber efendimiz ne kimsenin
birileri üzerinde hüküm sürmesine ne de birilerini hep ezilmesini ister. AYFER EDE
C.91 Örneğin yöneten tek kişi tüm
menfaat ve çıkarları doğrultusunda yönetilen fert veya azınlığı sömürecektir. NİGAR ÖZTELLİ
C.91 Toplum içinde kargaşa olur, düzen
kurulmazdı. NAFİH ASLANCI
C .91Eğer külli
varlık ve iktidar bir vatandaş olsaydı o
zaman her şey daha farklı olurdu,uzun ömürlü olan devletler kısa süre yok olup
gidecek,yönetim sisteminde tekdüzelikler olacaktı.tam tersi olsaydı yani
çoğunlukla yer değiştirseydi o zaman da toplumda kargaşalık kaçınılmaz olur,her
şey birbirine karışır.işin içinden çıkılmazdı. Emine UĞUR
C.91 O zaman her şey daha karmaşık
olurdu. Nihal GÜLÇEK
C 91 Başların ayakları yönettiği yerde fazilet ; ayakların başları yönettiği yerde rezalet vardır. Şaban ADAŞ
C.91 Sürekli anarşizm olurdu. Tüm
insanları mutlu yaşatacak bir sistemi insanoğlunun inşa etmesi mümkün değildir.
Bu sistemi kudreti sonsuz olan yapabilir. Sinem
DEMİR
C.91 Mesela
Fransız devrimi olmasaydı batı çok farklı bir noktada olurdu. Çünkü Fransız
devriminin önemli sonuçlarından bazıları şunlardı:
1- Yıkılmaz diye düşünülen hatta
egemenlik hakkını Tanrı'dan aldığı iddia edilen mutlak krallıkların
yıkılabileceği ortaya çıktı.
2-
İlkel şekli Yunan şehir devletlerinde, gelişmiş şekli İngiltere ve
ABD'de görülen demokrasi, Kıta Avrupası'nda da
gelişmeye başladı ve Batı medeniyetinin vazgeçilmez unsurlarından biri haline
geldi.
3- Egemenliğin halka ait olduğu
kabul edildi.
4- Milliyetçilik ilkesi, siyasi bir
karakter kazanarak çok uluslu devletlerin parçalanmasında etkili oldu.
5- Eşitlik, özgürlük ve adalet
ilkeleri yaygınlaşmaya başladı.
6- Şahsi güçlere, zekâya ve girişim
yeteneğine ortam hazırladı.
Bir başka
örnek olarak da sanayi devrimi olmasaydı bugün sahip olduğumuz teknolojik
nimetlerin bir çoğu ya olmayacaktı ya da yüzyıllar
sonrasına kalacaktı. Tuba GÜZEL
c.91 Bir devletin uzun ömrü;adaletçi,dini,ırkı,mezhebi,dili
vb. ne olursa olsun kabul edici,haklara saygılı,olmakla paralellik gösterir. Mehmet ÜÇDAĞ
C.91 Devletin uzun ömürlü, refah ve huzurlu bir ortamı
oluşturabilmesi için özgürlükçü ve ahlaklı bir yaşam felsefesi sunması gerekir.
Celal ŞAKAR
C.91 Hayat çekilmezdi. İktidar ve güç
geçmişte gelecekte insanların elinde olsaydı; Adalet tecelli etmezdi. İsmet
ALPYÜREK
C.91.Dengesizlik olurdu .Mehmet Sebil
KARACA
C.91 İnsanların çoğu aynı statüde olursa
düzen bozulur.Bu sefer padişahların en güçlüsü kim
kavgası ortaya çıkar ve birbirlerini yok etmeye çalışırlar.Bu yüzden saygınlık
eşitlik ve özgürlük ilkelerine göre bir düzen olmalı. Temelinde güzel ahlak
kuralları olmalı. Zehra Kut
C. 91 Hükümran sadece bir varlık olsaydı
daha iyi yönetilirdi. Tam tersi durumunda kargaşa olurdu. ZEYNEP
ERDOĞAN
C.91 O zaman hayatın yaşamanın hiçbir
anlamı kalmaz. Emrah TAN
C.91 İnsanlar istedikleri şekilde yönetilmelidir.Sadece bir kişiyle tüm devletin yönetilmesi
gibi saçma bir durum oluşurdu.O şekildeki bir devlet çabucak parçalanabilirdi. Ahmet ŞAHİN
C.91 Topluluklar, uluslar, devletler her
zaman kendilerini iyi yönetecek insanlara muhtaçtırlar.Ancak
bu topluluk, ulus, ve devleti yönetecek kişiler eğer sırdan insanlar olursa
muhakkak helaka uğrarlar. Bu varlıkların yönetecek
insanlar peygamber ahlakına sahip olmalıdırlar. M.Selim YALÇIN
C.91 Varlığın her döneminde, kesiminde
kesinlikle yöneticilik üst, alt kavramları var olmalı. ALLAH (C.C.) bile insanlara
rehberlik etsin diye ( yoldan çıkmışlara) peygamber yollamıştır. Hüseyin ŞERMET
C.91 Varlık iktidar ve hükümran sade bir
varlık olsaydı yönetim sistemi değişmeden ya devam ederdi ya da ortadan
kaldırılırdı. Dinçer
KÜÇÜK