67A.Bilmediklerimizin
yanında; doğru bildiklerimizle ne kadarsınız, ne kadardırlar, ne kadarız?
İpucu;-İyice
dost doğru bildiklerinizin hepsini düşünün.
-Kainatı
aşan, doğa ötesi ve külli ilim havuzunu-sizden daha bilgilileri aşamayan yada onların kapsamında olan zihinsel dağarcığınızdaki net
doğru bilgi ağı bütünlüğünü düşünün.
-Eksik,
yanlış ve hiç bilmediklerinizin bütünü içinde bildiklerinizi; kamsam, anlam,
irade, özgünlük, kişilik…vb açısından konumlandırın.
-Çok yönlü
olarak net doğru bildiklerinizi ve bilmediklerinizi; mukayese ederek ve
ilişkilendirerek muhakeme ediniz.
Vardığınız
Sonuçlara dayalı olarak;
A-Kendinize
değer biçin.
B-Her,
toplum, kavim, devlet…vb değer biçin.
C-Tüm
yaşamış ve yaşayacak insanlara değer biçin.
Geçmişten geleceğe;kainatta ve ötesindeki her varlığı, olayı, süreci,
olguyu…vb özgün şeyi birer zere kabul ediniz. Bunun içinde bildiklerinize
işaret koyunuz.
-Şimdi
kendinizi ve bildiklerinizi bilmediklerinizin içinde konumlandırın.
- İnsan
dahil tüm yaşamış, yaşayan ve yaşayacak varlıkların bildiklerinin ve külli ilim
içinde konumlandırılmış düşünün!!
-İnsan cüzi
bir ilme sahiptir. (ayet vardır)
-Allah
CC’HU her şeyin alimi ve kadiridir (ayet var).
-Tüm sular
mürekkep olsaydı Allah CC’HUN söylediklerini yazmaya yetmezdi(ayet var).
-Peygamberler,
Rahmani ve şeytani alimler doğa ve ötesi konusunda çok
şey bilir. İnsan cüzi bir ilme sahiptir (Ayet vardır).
-Bu asır ki
bilim insanları ise nesnel ve yarı nesnel dünya ve cüzi doğa alimidirler.
C.67 A-Bir insan ne kadar çok şey
biliyorum dese de dünya üzerinde ki bilginin zerre kadarını biliyordur.
Kendimizden ele alırsak anatomi alanında uzman bir insanın insan anatomisini
tam anlamıyla öğrenmesi bir ömrünü alır. Dünya üzerinde ki canlı, cansız
varlıkları düşünün ki beynimize, hafızamıza kayıtlamamız yâda kodlamamız
imkânsızdır.
B- Toplum olarak ele alırsak bir
toplum her şeyi ile gelişmiş ve yetişen insanları olsalar bile her gün yeni bir
bilgi elde edilir yani ne kadar dört dörtlük bir toplum olsa da dünya üzerinde
ki bütün bilgiyi toplayamaz
C- Gelmiş geçmiş insanlara bakarsak her
toplumda insanlar bir şeyler bulmuş, öğrenmiş dikkat edin yaratmış demiyorum
olan bir şeyin farkına varmış yani keşfetmiş bu güne aktarmış fakat bakıyoruz
yeni şeyler keşfediliyor yani ALLAH ilmine ulaşmak imkânsızdır.
Hakan YILDIRIM
C.67 Bilmediklerimin yanında
bildiklerimle istediğim yerde ve yeterliyim. Kimileri ahlak inancı açısından
istenilen yerde değildir. AYFER EDE
C.67
İnsanlar çok cüzi bir bilgiye sahiptir.
A-Benim bilgim ancak bir zerreyi oluşturur
B-Toplum, kavim, devlet ise bir zerreden biraz daha
fazla bilgiye sahiptir.
C-Tüm yaşamış ve yaşayacak insanlar ise ancak bir
nokta kadar bilgiye sahiptir.
NİGAR ÖZTELLİ
c.67 Haklı
alimin güzel ahlak kurallarına uymayan birey, toplum, millet zalimlerin elinin
altında ezilen, sefalete ve tufanlara uğrayanlar olacaktır. Mehmet ÜÇDAĞ
C.67 A- İnsan bir iki kelam bir şeyler
okuyunca, öğrenince kendisini bir şey biliyorum sanır. Bunun bir örneğini de
şöyle verebiliriz: insanoğlu kendisini dünya üzerinde çok büyük bir varlık
zanneder, enaniyeti kabarır bazen anca bir uçak
seyahatinde biraz yükseldikten sonra aşağıya bakınca ne kadar küçük olduğunun
farkına varır. Bildiklerimizle bilmediklerimiz yanında kocaman bir hiçiz hele
birde bun doğru yanlış mülahazası katılınca koskocaman bir hiç oluyoruz. Havva AKGÜL
B- Yani ifrat ve tefritten uzak
durmalıdır. Efendiler efendisininde buyurduğu gibi
bir işi beceremiyorsanız bile istikamet üzerine ölün buyuruyor. İnsan her
konuda kendine bazı sınırlar çize bilmeli uyamasada
uymaya çalışmalıdır.İnsan hayatında etki bırakabilecek
her konuda (amel, sevgi, söz, iman. vb) ifrat ve tefritten uzak istikamet
üzerine bir hayat yaşamak yeterli olacaktır. Havva AKGÜL
C.67. A. Ne kadar bilirsek bilelim bilginin
sonu yoktur. Her öğrendiğimiz yeni bilgi, hiçbir şey bilmediğimizi gösterir
bize. Bildiklerimiz öğreneceklerimiz karşısında okyanusta ki bir damla gibi
kalır, birde bildiklerimiz arasında yanlış bildiklerimizin olduğunu da
varsayarsak bilmediklerimiz bildiklerimizden baya fazla olur. Dilek AKMAN
B. Bilginin sonunun olmaması her toplum için aynıdır.
Bence toplumların her yeni öğrendikleri şey onların ne kadar çok şey
bilmediklerini gösterir onlara.Dilek AKMAN
C.67 Güzel ahlak kuralları insanların ve
toplumun yazılışları itibari ile kendi aralarında Allah katında bir farkı yoktur.
Ancak takva ile olur. Bu sebeple ahlak kurallarına itaat etmeyen kendisinden
daha güçlü olan zalime boyun eğer. Ama ondan güçlüsü varsa oda ona boyun eğer.
Günümüzün Amerikanı hiç bir şeye itaat etmemekte ve
istediği her şeyi yapabilecek konumdadır.
HÜSEYİN KAKCI
C.67 Bir toplumun ve içerisindeki bireylerin
kendi dini görüşlerini yansıtan güzel ahlak kurallarından kopmuş, her şeyini
unutmuş bir hale bürünmesi o toplumu karanlığa götürür ve toplum kendi kendini
parçalamaya başlar. Sinan Başar
C.67 Allah ebedi bir ilme sahiptir. Her
şeyi bilen sadece Allah’ CCHUDUR. İnsanlar ise cüzi bir ilme sahiptir.
Peygamberler bile her şeyi bilmez. Sadece Allahın kendilerine verdiği cüzi ilmi
kullanırlar. Ümit MEMİŞ
C.67 Âlimlerinin güzel ahlak kurallarına
uymayan insanlar, zaman gelecek kuralsızların zalimlerine boyun eğecek, onların
köleleri olacaktır. İnsanların güzel ahlak kurallarına itaat etmesi sonucu
toplumlar bozulur ve devletler yok olur. Fatih TEKİN
C.67 Evet, bir insan, fert, toplum v.b
kavramlarda ahlak sükût etmiş ise toplumlar, fertler, insanlar v.b başka
güçlere diz çökmeğe mahkûmdurlar. Şahin
CEYHAN
C.67 Zalime diz çökmekle kalmayıp tarih
sayfasından silinmeye de mahkûmdur.
Halit KIRIKTAŞ
C.67 Okudukça; " bildiklerimin
sonsuz uzunluktaki bir kumsalda, bir kum tanesi kadar dahi olmadığını
öğrendim." sözü bildiklerimizin ne kadar olduğunu çok güzel şekilde
anlatmaktadır.
A-Dünyayı,
kâinatın yaratılışındaki sanatı görünce bir şey biliyorum sözünü ağzıma alamam.
Bu sanat karşısında insanın bilgim var diyemem.
B-En değerli devlet adil olan devlettir ancak bu değer bile onu ayakta
tutmaya yetmiyorsa çok fazla bi değerinin olduğunu
söyleyemeyiz.
C-Yaşamış ve yaşayacakların en değerlisi Hz. Muhammed'dir. Allah'ın
emirlerini yerine getirip ve Hz. Peygamberin sünnetini yaşayabilirsek o zaman
değerlenebiliriz. Sinem DEMİR
C.67 Sınırlarını bilemediğimiz kainatta bir kum
tanesi bile değil isek bilgi içinde bu geçerlidir. Dolayısıyla ancak bilmemiz
gerektiği kadardık kadarız kadardılar. Yani bilgi evrende kayıtlı ise biz
arayarak keşfederek buluyoruz. Kendini bu işe vakfetmiş ve ömrünü bu yolda
araştırmaya vermiş olan nice alimlerde bir
sonrakilerin çalışmalarına öncü oldular.
A- Yolun başındayım.
B- Bilimi doğru anlayan kullanan uygarlıklar bizden önde Amerika,
Uzakdoğu, Avrupa gibi biz ülke olarak son yıllarda bilimsel çalışmalara daha
çok önem vermeye başladık ama yinede yolun başındayız.
C- Geçmişte
İbn-i Sina gibi örnek bilim öncüsü insanlarımız vardı
gelecekte niye olmasın örnek alınmalı.
Tuba GÜZEL
C.67Dünyada sonsuz ilim vardır ,bu ilme ancak Yaratanımız
sahip olabilir.bildiklerimiz bilmediklerimizin yanında ,denizin bir damlası
kadardır.
A-Bir çok konu hakkında bilgi sahibiyim
ama bilmediğim konu kadar da bilgiden habersizim diyebilirim.
B-Her
toplum kendine göre doğru bildikleri şeyler var,bu
topluma göre değişir.ama sonuç olarak her devletin,toplumun mutlak gerçek ve
yanlışları vardır
C-Geçmişte
yaşamış b ütün insanların ilimleri cüzidir.bunlara
peygamberleri de dahil etmek mümkündür.çünkü peygamberler dahi ancak
kendilerine verilen ilim kadar bilirler.Emine
UĞUR
C.67 Önerme geçersiz olamaz ama eksik ola bilir eksikliği kişi bazen ahlak
olduğu halde edemeyebilir. Celal ŞAKAR
C 67 Bir filozof:Benim
en iyi bildiğim şey hiçbir şey bilmediğimdir. Diyebiliyorsa ben kendimde böyle
bir kıyaslamaya dahi ihtiyaç duymuyorum.
Şaban ADAŞ
C.67 Hiç bir şeyim.
A- Faniyim, okyanusta pireyim.
B- Ummanda bir mikrop.
C- Sonsuzun içinde yalnızca 1
sayısıyım. İsmet ALPYÜREK
C. 67 Haklı âlimin güzel ahlak kurallarına
itaat etmeyen nefsine itaat ediyordur. ZEYNEP
ERDOĞAN
C.67.Alim olan kişi
ahlaka uygun davrandığı sürece halk tarafından sevilir ve sayılır. Aksi taktirde halktan olmayan kişi veya
gruplara maskara olur. Mehmet Sebil KARACA
C.67 Kimse kimsenin kölesi değildir. İyi
insan kötü insanın yanında kötü insan iyi insanın yanında diz çökmeye mahkum değildir.
Emrah TAN
C.67 Gerçek anlamda inançlı olmayan yada inanç kurallarına göre yaşamayan insanlar mutlak
suretle başkasının zalimliğine maruz kalır. Onun için ahlak kurallarına göre
yaşamalıyız. Bunun en güzel örneği Allah’a inanmayan insanların helak
olmasıdır. Zehra Kut
C.67 Çok bilmek insanlar için ayırt
edici bir özelliktir.Allah C.C.’ nun da buyurduğu
gibi ‘’ hiç bilenle bilmeyen bir olur mu’’ demiştir.Buradan da anladığımız
üzere bilen insan çok değerlidir. Ahmet
ŞAHİN
C.67 İnsan, fert, toplum, …vb bazında
peygamber ahlakına yaklaşmış
ahlaka sahip alimin ürettiklerine, topluma sunduklarına toplum
eğer yüz çevirirse şüphesiz alimin karşında mezalime dönmüş olacaklardır. Buda
geçmişte de olduğu gibi insan, fer, toplum helaka
sürükleneceklerdir. M.Selim
YALÇIN
C.67 Haklı alimin
güzel ahlakına itaat etmeyen insan, toplum, devlet zarar göremeye mahkumdur. Dinçer KÜÇÜK