18.Aslını
övmek, Aslını gizlemek, Aslını inkâr etmek, Aslını yermek ve Aslını eleştirmek;
önermeleri;
A-Hangi
koşullarda mubahtır?
B-Hangi
koşullarda bölücülüktür?
C-Hangi
koşullarda ayıptır?
D-Hangi
koşullarda suçtur?
E-Hangi
koşullarda günahtır?
İpucu;neden
güzel ahlak abidesi insanlar bu afattan uzak durmuşlardır? Birisi size karşı
yaptıklarıyla övündüğü zaman kendinizi nasıl his edersiniz? Hangi duygularınızı
motive eder? Siz o insan kadar o işte yeterli fıtrat, zeka
ve yeteneğe sahip değilseniz, ya da aynı olanaklara sahip değilseniz üstünüze
iyilik ona her zaman size karşı kendini övme hakkını verir mi? Bu mantığı
siyasilerin; iktidar muhalefet şeffaf politika diye toplumun gözü önünde
liyakatsiz gösterişli her an oy kapmak ve daha üstün yetenekleriyle ayakta
olduğu çığırtkanlığını yaptıklarına dikkat ediniz.
Asil
insanlar, akıllı krallar, akıllı imparatorla…vb
peygamberler toplumları yönetirken hangileri güzel ahlak kurallarına en çok
itaat ederdi? Bu gün yönetenler mi(iktidar ve muhalefet) topluma güzel ahlak
örneğidirler yoksa toplum mu sukutu haliyle yaşarak bir yerlere duş çekiyor?Kendisiyle, milletiyle, diniyle, yaptıklarıyla veya
herhangi bir şeyle kasten gösteriş yapmak ve övünmek tahrik edici bir düşünce
ve ahlak yanılgısıdır. Demirkuş 2008.
Bazı
koşulların, sistemlerin, rejimlerin ve varlıkların şerrinden emin olmak için
aslını gizlemek, yalan konuşmak mubahtır. Ör. geçmişteki
demir perde ülkelerinin katı yönetim biçimlerini düşünün. Ama hür olduğu halde
menfaati için aslını inkar, aslını yermek, yalan
konuşmanın çizgisini karıştırmamak gerekir.
Ben Arap’ım
ama Araplardan değilim. (hadis). Her Müslüman doğal aslından (kökeninden)
İbrahim AS’IN milletini tercih ettiğine dair salavat-i
şerife getirir. Yada her namaz kılışında Allah CC’HUNA
yalvarır beni İbrahim AS’IN milletinden eyle diye.
Aslını inkar edenler bizden değildir.(hadis)
Bu
davranışları, eylemleri ve tepkileri önce bir aileye sonra bir kişiye
indirgeyerek yaşantınızdaki benzerliklere güncelleyerek ya da benzeterek
anlamaya çalışın.
Bu
davranışları, eylemleri ve tepkileri gerekirse psikiyatra, eğitimciye veya
psikologa sorun ya da danışın. Bir fert, toplum, devlet, kral, padişah…vb insanlık huzurunda neden bu kadar övünür! Allah
CC.’HUN, peygamberlerin, alimlerin övünmeye diyetle yaklaştığı (belki de
toplumsal tufanları ateşlemek, farklı fıtrat ve fırsatlara sahip insanları
tahrik etmemek, için...vb) bir konudur. Liyakatli ve
haklı övünmelerden daha çok kendini, yaptıklarını, ceddini, geçmişteki kavmini,
geçmişteki yaptıkların empoze ederek met etmesini düşünün.Mezar
taşlarıyla her zaman iftihar edilmez. Onlar için her zaman rahmet okunur ve dua
edilir. Tüm insanlar, toplumlar, devletler ve uluslar bu övünme yarışına
girerse ne olur?Tarih kitapları hep zaferleri kazanan
ve kayıp edenleri nasıl anlatır? Kaç namuslu, asil ve şerefli kişi tarih
kitaplarının doğru yazdığına namusu şerefi inancı, imanı, kitabı üzerine yemin
eder? Kime güveneceğiz? 0,1, 2, 3, 4, 5, 6,
C.18. Aslını övmek;nefsini
yükseltmek olduğu için, aslını gizlemek;yalan olduğu, aslını inkar etmek; kendi
nefsini yükseltip aslını beğenmediği için(aslını inkar eden bizden değildir),
aslını yermek ve eleştirmek ise; o asıldan olanlara hakaret olduğu için, hakka girildiğinden
günahtır. Büşra Hafize
BORA
C.18.A.Bunları yapmak hiçbir koşulda mubah
değildir zira güzel ahlakla çalışmaktadır.
B.Başkasının
aslını rencide edecek suretle maksatlı olarak yaparsan bölücülüktür.
C.başkasına
tepeden bakma, hor görme durumunda ayıptır.
D.Bunları düşünmeden eyleme geçirirsen suçtur.
E.Bu
fiiller dinen her koşulda günahtır. Salih
ARSLAN
C.18- A.) Allah bazı insanların aslını iyi
bazılarını da kötü yaratmıştır, tabi bu bir sınavdır. Herkesin aslını övdüğü
bir sınavda aslın iyiyse sen de aslını övebilirsin. Erdal SALDUZ
B.) Aslını övdüğün zaman ırkçılık yaparsan bu
bölücülüktür. Erdal SALDUZ
C.)
Karşıdakini küçük düşürmek için aslını övmek ayıptır. Erdal SALDUZ
D.) Devlete zarar verecek şekilde övmek suçtur. Erdal SALDUZ
E.) Aslı kötü olduğu halde onu iyiymiş
gibi övmek günahtır, yalan söylüyordur. Erdal
SALDUZ
C18)A;Başkalarına zarar vermediğimiz
sürece mubahtır.
B;Yaşadığın toplum içinde kendi aslı dışındaki
toplumlardan kendini üstün ve ayrıcalıklı görmek bölücülüktür.
C;Sürekli aslını övmek abartmak ve başkalarını
kendinden aşağı görmek ayıptır.
D;Kendi aslını yüksek görerek başka bir asıldan birini
öldürmek veya yaralamak suçtur.
E;her şeyi sadece aslı için istemek ve başkalarını
kötülemek fitne fesat yaymak günahtır. Şükran GÜR
C–18
A-) Zor durumlarda, savaşta esir düşme
sırasında ya da baskıcı bir rejimde aslını inkâr etmek mubahtır.
(Ali AYDIN)
B-) Huzurlu ve kardeşçe yaşanılan bir
toplumda ve devlette aslını övmek ve öne çıkarmak bölücülüktür. (Ali AYDIN)
C-) Birilerine yalakalık
yapmak için aslını inkâr etmek büyük ayıptır. (Ali AYDIN)
D-) Anarşistliği ve terörizmi ortaya
çıkaracak bir boyutta olan aslını övmek ise suçtur. (Ali AYDIN)
E-) Allah’a şirk koşturacak kadar aşırı
bir ırkçılık ya da aslını övme durumu ise günahtır. (Ali AYDIN)
C.18. A)Zor kaldığın bir durumda mubahtır.
B)Bunu bir
ayrıcalık olarak gördüğün durumlarda bölücülüktür.
C)Cahilce
konuşmaya başladığın zamanlarda ayıptır.
D)Üstünlük
sağlamayı uygulamaya döktüğün zaman suçtur.
E)Kendin
gibi olmayanı dışladığın zaman,onun hakkını yediğin
zaman günahtır. Ebru YOLCU
C.18.A-Kişi temkinli bulunmak amacı ile
aslını gizler.
B-Kişi aslını övgü haline
getirdiği zaman
C-Kişinin aslını eleştiri
malzemesi haline getirmesi diğer toplumlar tarafından ayıplanmasına neden olur.
D-Kişinin aslını yermesi bence
suçtur.
E-Kişi aslını inkar
ettiği zaman günah işlemiş olur.
Pelin GÜMÜŞ
C:18)
A) Asimilasyonla
karşı karşıya kaldığında aslını övmek mubahtır. İlyas SÜNMEZ
B) Farklı kavimlerle bir arada
yaşadığın zamanlarda ve senin aslın birçok konuda onlardan üstünse bu durumda
aslını övmek bölücülüktür. İlyas SÜNMEZ
C) Yaşadığın bütün şartlardan
belli bir üst düzeye gelindiğinde olan şartlarda aslını gizlemek ayıptır,
aslını inkâr etmek günahtır. İlyas
SÜNMEZ
D) Irkını dünyaya kılmak için ve
bunun gereği olarak birçok kişiyi yok saydığında veya ölümüne yol açımındaki
bir anlayışla aslını övmek yeter. İlyas
SÜNMEZ
C:18.B)İslam dini siyah-beyaz ayrımı yapmaz hiçbir zaman.Ona
göre hiçbir ırkın diğerine üstünlüğü yoktur.ALLAH ibadet etme noktasında
birbirlerini geçebilirler.Üstünlük takvadadır.Bunun aksi söz konusu olduğunda
herkes kalkıp yok benim ırkım şöyle yok benim ırkım böyle diye övünmeye
kalktığı zaman toplumda büyük bir kargaşa meydan gelir ve herkes birbirini
bölücülükle suçlar ve bu illet yayıldıkça o toplumda büyük bir bölünme
yaşanır. Yusuf ACAR
C:18.C)İslam dini gayri Müslim
vatandaşlarla ya da başka ırk veya mezheplerden olan insanlar iyi geçinmeyi,her cihetten iffeti ve hayayı
emreder.İslam;aklı,güzel ahlakı destekler,İslam deki ahlak özelliklerinden biri
de alçak gönüllülüktür.Bu bağlamda insanların ırklarıyla övünmesi ya da
ırklarını eleştirmesi o toplumdaki insanları
kavgaya,anarşiye,çıkmaza,utanmazlığa sürüklüyorsa bu ayıptır. Yusuf ACAR
C:18.D)Şimdiye kadar saydığımız tüm
durumlarda (nasıl günah nasıl mubah olması gibi) insan ırkını inkar etmeyecek
ama İslam a ters düşmeyecek şekilde.ALLAH(C.C)
insanların takva yönüyle birbirleri geçebileceğini söylemektedir Yoksa hiçbir
insanın diğerinden eksik ya da fazla yaratılmış bir tarafı yoktur.Şimdi böyle
bir durumda sırf bölücülük olsun diye kargaşa çıksın diye,benim ırkım
diğerlerinden üstün olsun o insan ırkçılık yaparsa suçtur.Ama bir ezilme, bir Asimile
,bir inkar veya imha politikası bir ırk üzerine uygulanmaya çalışılıyorsa o ırk
mazlumdur ve o ırkın savunulması ve korunması mecburidir.Bu durumda ırk
savunmak ya da korumak hiçbir suç unsuru teşkil etmez.Yusuf ACAR
C:18.E)Her Müslüman doğal aslından İbrahim
as in milletini tercih etmiştir.Ama bu günah
değildir.Çünkü onun milleti öylesine ALLAH a bağlıydı ki her insan onun
milletinden olmayı ister.Şimdi peygamber efendimiz(s.a.v) nine 'ben Arap im ama Araplardan değilim'
hadis-i şerifi de şunu dile getirmektedir: Peygamberimiz efendimiz(s.a.v)
yaratılış
itibariyle aran olarak yaratıldı.Ama peygamberimiz(s.a.v) kendisinin
milliyetçililik noktasında Arap değil herkes gibidir insan olduğunu dile
getirir.yaratılış itibariyle Arap olduğunu söyler sadece.Ama insanların
eşitliğine gelince kendisinin de o insanlarla eşit olduğunu ve kimsenin
kimseden üstün olmadığını söyler.Ama bugünkü insanlar hep kendi ırklarını diğer
ırklardan üstün tutmakta ve övünmektedir.Bu da ırklar arasında
kavgaya,ayrımcılığa,zulmüme,bozuk düzene,huzursuzluğa kısacası İslam in eşitlik
anlayışına uyulmaması durumunda bütün kötülükler ortaya çıkar.
Yusuf ACAR
C18:A. Aslını övmek insana bir şey
kazandırmadığı ve karşındakini rahatsız ettiği için hiçbir zaman mubah
değildir. Çok özel durumlarda yani bir sistemin ya da bir rejimin şerrinden
korunmak için aslını gizlemek mubahtır. Tam emin olmamak kaydıyla… Ortada bir
haksızlık varsa herkes eleştirebilir. Yani aslını eleştirmek her zaman
mubahtır. Ferdi KODAŞ
C18:B. Aslını övmek her koşulda
bölücülüktür. Bir Kürt olarak Türk kardeşlerimizin, birlikte kazandığımız
kurtuluş savaşından bahsederken Türkler nasıl bir zafer almış diye övünürken
benim zoruma giden bir şeyler olur hep. Ama bu Türk kelimesinden kaynaklanan
bir durum değil. Gereksiz yere övünmelerdir hep zoruma giden. Gerekli yere
övünülecek durum olacağını zannetmiyorum.
C,D,E sorularının cevapları B’nin içindedir. Yani anlattığım olay bölücülük, ayıp,
suç ve günahtır. Ferdi KODAŞ
C.18: A Aslını eleştirmek, yermek çoğu zaman
haksızlık karşısında doğru olabiliyor. Çünkü Allah katında haksız olan herkimse
haksızdır. Bu kim olursa olsun gerektiği gibi karşı çıkılmalı.
B Aslını övmek eğer başka kişilerin
hayat felsefelerine, kişiliklerine ters bir eylem ve sözcük kat edilirse bu bir
nevi bölücülüktür. Çünkü Allah Resulü Kureyşlileri
üstün görmemiş ve ayrım yapmamıştır.
C
İnsan ne olursa olsun nerede yaşıyorsa yaşasın kesinlikle geçmişiyle,
ailesiyle utanmamalı. Aslını inkar etmemeli. Bu farkındalıkları utanmadan değiştirmeden anlatmalı.
D
Aslını inkar eden bizden değildir. (Hadis) en büyük
günahlardan biri bunu yapmaktır. İnsan Allahın takdiri ile o ırktan doğmuştur.
Bunu da en iyi bilen yine odur. Haşa onun yaptığı
uygun gördüğü şeyleri bizim ne haddimize ki itiraz edelim
E
Üstünlük yalınızca takvadadır (ayet). Buda Allah katında hiç kimsenin ne
rengine nede ırkına bakılacağını hesap gününde yaptıklarında sorumlu olacağını
gösterir. O günde ırk üstünlüğü yok ki biz bu dünyada gösterip o günahı
işleyelim. M. Nurullah ÖZDEN
C.18.A.Savaş durumunda ve vatan çıkarları
için.
B.Menfaatin için yaparsan. Karşındakini dışlarsan.
C.Karşıdakini küçük düşürmek için yaparsan.
D. Karşıdakini kandırır. Çıkarın için yaparsan.
E.Savaş durumu hariç her türlü günahtır. M. Ercan KARA
C.18. A) Aslını gizlemek herhangi bir sistem
ve varlığın kötü emellerinden korunmak için mubahtır.Doğruyu
bulması için de aslını eleştirmesi mubahtır. Mehmet SARİBATUR
C.18. B) Aslını övmek,kendi
aslını üstün tutmaya benzer, bölücülüktür.
Mehmet SARİBATUR
C.18. C) Aslını gizlemek herhangi bir yerde
kendi aslını gizlemek,yermek ayıptır. Mehmet SARİBATUR
C.18. D) Kişinin çıkar sağlaması amacıyla
aslını eleştirmesi ,yermesi suçtur. Mehmet SARİBATUR
C.18. E) Kendi aslını değil de hep
başkasının aslından olmayı dilemek,günahtır. Mehmet SARİBATUR
C18)A;Başkalarına zarar vermediğimiz
sürece mubahtır.Sevda MUTLU
B) Aslını övmek,kendi aslını
üstün tutmaya benzer, bölücülüktür.Sevda
MUTLU
C)
İnsan ne olursa olsun nerede yaşıyorsa yaşasın kesinlikle geçmişiyle,
ailesiyle utanmamalı. Aslını inkar etmemeli. Bu farkındalıkları utanmadan değiştirmeden anlatmalı. Sevda MUTLU
D)Şimdiye kadar saydığımız tüm
durumlarda (nasıl günah nasıl mubah olması gibi) insan ırkını inkar etmeyecek
ama İslam a ters düşmeyecek şekilde.ALLAH(C.C)
insanların takva yönüyle birbirleri geçebileceğini söylemektedir Yoksa hiçbir
insanın diğerinden eksik ya da fazla yaratılmış bir tarafı yoktur.Şimdi böyle
bir durumda sırf bölücülük olsun diye kargaşa çıksın diye,benim ırkım
diğerlerinden üstün olsun o insan ırkçılık yaparsa suçtur.Ama bir ezilme, bir
Asimile ,bir inkar veya imha politikası bir ırk üzerine uygulanmaya
çalışılıyorsa o ırk mazlumdur ve o ırkın savunulması ve korunması mecburidir.Bu
durumda ırk savunmak ya da korumak hiçbir suç unsuru teşkil etmez.Sevda MUTLU
C.18- A- Her koşulda mubahtır hatta
haramdır.
B- Kendi ırkını bir başka ırkla soyutlamadığı zaman
bölücülük yapar.
C- Aslını en üstün tuttuğu zaman ayıptır.
D- Bir başka ırkı asimile etmeye çalışmak suçtur.
E- Bir başka ırkı yok saymak günahtır. Cevdet ÇAKAR
C18)Aslını
övmek; insanlığa hizmet ettiği sürece mubahtır.aslını
en üstün ırk olarak kabul etmek ve başkasını imha ve inkarla beslenmek
bölücülüktür,başka insanları rencide edecek şekilde övmek ayıptır.başkasına
zulmediyorsa suçtur,ırkçılık manasında günahtır. Ubeydullah
ERTAŞ
C.18. A) Birileri tarafından eleştirildiği zaman, çok kötü bir
ortamdan akli dengesi yerinde olmayan milliyetçiler tarafından konuşulduğu
zaman, kendi aslının yararlarından konuşulduğu zaman.
B) Sadece kendi milletinin mükemmel değerlerini gereksiz görüldüğü
zaman.
C) Aslını kötüleyici ve olumsuz eleştiri yapıldığı zaman.
D) Kendi milletinin değer yargılarını alçaltacak şekilde
konuşulduğu zaman.
E) Kendi aslını inkar edip, kendini
yaratana küfre gidildiği zaman. Sema
YILDIRIM
C.18- Aslını övmek her koşulda mubahtır
ama bazen tehlikeli olabilecek durumları vardır. Mesela faşistlerin arasında
aslını övmek…
Aslını gizlemek ayıptır. Hiç kimse
aslından utanmamalıdır.
Aslını inkar
etmek yalandır dolayısıyla günahtır. Aslını yermek ise suçtur. Serdar AKTAŞ
C.18- İnsanlar bir nevi önlem almak
amacıyla aslını gizler. İnsanların kendi asıllarını bir ayrıcalık gibi
göstermeleri onların bölücülük yaptıklarını gösterir. Kişi aslını gizleyip, inkar ettiği zaman günah işlemiş olur. İnsanlar aslını inkar ettiklerinde başkalarının onları ayıplaması kaçınılmaz
olur. Serpil ARİCİ
C.18-Aslını övmek her zaman bölücülüktür
ve ayıptır.Aslını gizlemek,aslını inkar etmek,aslını
yermek ve aslını eleştirmek can güvenliğinde bile mubah değildir. Seyfettin SEYHAN
C 18.A)Geçmişte yaptıkları yeniliklerle ve
normlarla kendisini övmekle mubahtır.
B) Aslını aşırı övenler bilmeden de
kendi içinde bölücülük yapar.
C)İnsan nerden geldiği ve aslını
gizlerse bu onu en büyük ayıbıdır.
D) Aslını eleştirirken yasal kurallar
çerçevesinde eleştirmesi gerekir yoksa eleştiri yaparken bunları göz önünde
bulundurmasa suça teşvik eder.
E) Kendi aslını överken sizin aslınıza
iftira etmek. Mehmet Tahir ELGÜN
C.18
A- Aslını gizlemek mubahtır. Murat YILANLI
B-Aslını övmek bölücülüktür.
C-Aslını yermek ayıptır. Murat YILANLI
D-Aslını eleştirmek suçtur. Murat YILANLI
E-Aslını inkar etmek günahtır. Murat YILANLI
C.18.Bence hiçbir durumda bunlar
dillendirilmemeli ve gösteriş haline getirilmemelidir..Bu
tür şeyler kendini tanımlamamış yarı insanların isteklerinden başka bir şey
değildir. Beyrivan
GÖKTAŞ
C.18.A.eğer büyük bir kötülük önlenecekse
mubahtır.
B.eğer insanlar arasında ayrım yapacaksa ve fitneye
sebebiyet verecekse bölücülüktür.
C.herhangi bir korkusu olmadığı halde yapılıyorsa
ayıptır.
D.bölücülüğe sebep olacaksa veya herhangi bir tehlikesi
olmadığı halde yapılıyorsa günahtır.
Mehmet Rauf ORHAN
C.18.A.Bir insan aslını ancak güzel
yanlarını örnek olsun diye överse mubah olur. Bir insan bazı koşullarda
gelebilecek zarar ve tehdit karşısında aslını gizleyebilir,inkar
edebilir. Bir insan aslının insanlara,topluma zarar
verebilecek yönlerini eleştirebilmelidir.
B. Bir insan veya toplum başka bir insan veya toplumu
yok sayarak,haklarını çiğneyerek,zarar v er
erek kendini üstün görüyor ve övüyorsa bu bölücülüktür
C.Başka bir insan veya toplumu ezmek,yok
saymak,aslına hakaret etmek,inkar etmek ayıptır.Bir insan sahip olduğu
özelliklerinden dolayı dışlanmamalı, ezilmemelidir.
D.Aslından dolayı insanlara zarar vermek,hakaret
etmek suç olmalıdır.
E.Hiç kimsenin aslı diğerine üstün değildir.Aslını
üstün saymanın ya da inkar etmenin günah olduğu hadislerde de görülür.aslından
dolayı bir insanı tahrik etmek doğru değildir. Fatma ALTUN
C.18-Aslını söylemek mubahtır, aslını
övmek bölücülüktür,aslını gizlemek ayıptır,aslını
yermek ve eleştirmek suçtur,aslını inkar etmek günahtır. Kemal ASLAN
C18)
A.
Dini konularda aslını övmek, gizlemek, eleştirmek mubahtır çünkü o
koşullarda ve o aileye mensup yaratılmıştır
B.
Toplumsal yaşamda bu tip davranışlar kişi veya gruplar arasında
karışıklığa neden olur bölücülüktür
C.
Paylaşılmış duygu, düşünce maddi manevi değerler olduğu bir toplulukta (arkadaş, ev halkı… vb)karşısındaki kişiyi düşünmeden
yapılan bu tip davranış ayıplanır
D.
Yönetimsel düzeyde adaletin sağlanması gerekirken yapılan bu tip
davranış suçtur
Dini
çatıları aynı olan toplumda inançları göz ardı ederek yapılan bu davranış
günahtır(Mehmet ULUS)
(C.18) Aslını övmek; Eğer atalarının
yaptığı işler kayde değer, gurur verici ve doğruysa
alsını övmek bence mubahtır. Ama tam tersiyse ayıptır.
Aslını gizlemek; Eğer birileri sana zarar verecekse, zulüm edecekse
aslını gizlemek mubahtır.
Aslını inkâr etmek, yermek ve eleştirmek; Eğer eskilerin yaptıkları
yanlış, dine, imana aykırı ve cahilceyse eleştirmek mubahtır. Ayfer GÜRBÜZ
C:18.A) Bence bir kişi zor bir durumda kaldığı zaman
aslını gizlemesi mubahtır. Mesela ölmesine sebebiyet verecek derecede zor bir
durumda kaldığında. Ayrıca aslını abartmayacak derecede övmek de mubahtır. Kerim DURMAZ
C:18.B) Aslını abartacak derecede övmek yani başka
milletleri aşağılayacak yâda rencide edecek şekilde kendi aslını sanki dünyanın
en iyisiymiş gibi göstermek bölücülüktür.
Kerim DURMAZ
C:18.C) Bir insanın kasten yâda isteyerek aslını
gizlemesi yâda sırf bir takım menfaatler için aslını yermesi yâda eleştirmesi
ayıptır. Kerim DURMAZ
C:18.D) bir kişinin bir takım faydalar sağlayacağı
nedeniyle aslını haksız yere eleştirmek ve yermek suçtur. Ayrıca bir kişinin
kendi aslını gizleyerek kanunları çiğnemekte bir suçtur. Kerim DURMAZ
C:18.E) Bir insanın aslını inkâr etmesi kesinlikle
günahtır. Hatta bununla ilgili bir hadis vardır: aslını inkâr edenler bizde
değildir. Kerim DURMAZ
C.18:
A
) Kimi koşulların, sistemlerin, rejimlerin şerrinden emin olmak içinde
aslını gizlemek mubahtır. Fayda görebileceğin koşullarda kasten gösteriş
yapılmaksızın aslını övmek ve bunun gibi diğer önermeler mubahtır.
B
) Aslını diğer ırklardan üstün görüp diğer ırkları hor görmek
C
) Milliyetiyle, aslıyla kasten gösteriş yapmak ve övünmek ayıptır ve ahlak
yanılgısından başka bir şey değildir.
D
) Hür olduğu halde aslını inkar etmek, aslını
yermek ve aslını eleştirmek yanlıştır.
E ) Aslını inkar
etmek, onu tanımamak hadis-i şerifte de belirtildiği ( aslını inkar eden bizden
değildir ) günahtır. Yok yere aslını yerme ve
eleştirmek de günahtır. Serkan İNAN
C.18 A) Bunları yapmak hiçbir koşulda mubah
değildir zira güzel ahlakla çalışmaktadır.
B)
Başkasının aslını rencide edecek suretle maksatlı olarak yaparsan
bölücülüktür.
C)
Başkasına tepeden bakma, hor görme durumunda ayıptır.
D) Bunları düşünmeden eyleme geçirirsen suçtur.
E)
Bu filler dinen her koşulda günahtır. Gülsüm
GÜLTEKİN