92.Bir konu
veya herhangi bir şey hakkında alternatifiniz varsa o konuya eleştiri yapmak
evla veya farzdır. Değilse eleştiri yapma hakkınız kısıtlı veya sünnettir.Önermelerini eleştiriniz.
C.92. Bir konu
hakkında bize fırsatlar sunuluyorsa ve bizimde o konu hakkında bilgimiz varsa o
konuyu ya eleştirir ya da onaylarız. Olumlu eleştiri de vardır tabi. Yani
insanın yapısı gereği ona sunulan bir konu hakkında kayıtsız kalması mümkün
değildir. Hiçbir birey bir düşünce karşısında tepkisiz kalamaz. Bir nevi bu söylenenleri
doğrular niteliktedir. Yani bir şey, konu hakkında alternatifimiz varsa o
konuya eleştiri yapmak farzdır. Bu durum sadece birkaç olumsuzlukla bozulur. O
zaman da eleştiri hakkımız kısıtlı demektir. Elif DEMİR
C.92 Doğru bildiğini söylemelin aksi
halde sonuçlara katlanırsın ,ama seni
ilgilendirmiyorsa,sana zararı yoksa tepki vermenin bir anlamı yoktur. Mehmet ERGÜN
C.92 Böyle anlayış toplum içinde
filizlenirse böyle cahil olan insanları ağız kavgasını çekmektedir.Bildiğini
ve hayatta fayda gördüğün bir yöntemi söylersin ve söyleme hakkın var ;çünkü
sen bunun faydasını görmüşsün.Dünyada ne olup bittiğini gerçek anlamda
anlamayan insanlar,sadece insanların kafasını şişirir.Düşünmeden konuşmayı
seven insanlar sözleri bir anlam ifade etmez. HİKMET ÇITAK
C.92 Her durumda her insanın olumlu ya
da olumsuz her konuda eleştiri yapmaya hakkı olduğu için her durumda yanlış da
olsa doğru da olsa kendini ifade etmekten kaçınmamalıdır. Kimsenin bunu
kısıtlamaya da hakkı yoktur. Şeyda ÜSTEK
C.92. Bir konu hakkında bilgin yoksa o konuyu eleştiremezsin. Fakat bilgin
varsa o konuyu sınırsızca eleştirebilirsin. Berrin ÖZGÖKÇE
C.92 Eğer bir
konu hakkında eleştiri yapılacaksa o konunun eleştirecek bir tarafı olmalıdır.
Eleştirinin farz olabilmesi için ciddi anlamda bir sorun içermesi gerekmedir.
Sünnet, davranışı sergileme hakkını kısıtlı olması demek değildir.
Peygamberlerin örnek söz ve davranışlarıdır. Dinçer KÜÇÜK
C.92 Bir konu ile ilgili eleştiri
yapıyorsanız eğer o konuyla ilgili belli başlı kavramları bilmeniz
gerekmektedir. Herhangi bir konuyla ilgili fikir beyan etmek için konuyla
ilgili az ya da çok bir miktar bilgiye sahip olmak gerekir. Aksi takdirde
hiçbir şey bilmeden eleştiri yapmak liyakatsizdir. Yani eleştiri yaptığınız
konuda elinizde alternatif bir görüşünüz yoksa eleştiri hakkınızda kısıtlanır. Neslihan YARDIMCI
C.92 Birey sahip olduğu konu hakkında
yorum yapabilir. Bir konuyu tartışan veya eleştiren kişinin konuyu bilmesi,
ceza alternatif bir konu olursa ancak tartışılabilir. Aksi takdir de o konu
hakkında yorum bile yapamaz. Mehdi
BİNİCİ
C.92 Eğer bilinen gerçekleri dile getirmekte
ve bu gerçeklerin bir şeyleri değiştireceğini inanırsak bunu söylemek üzerimize
düşen görevlerden bir tanesidir. Yok, onun hakkında bir şey bilmiyorsak o zaman
herhangi bir şekilde sorumlu değiliz. Ayhan
YILMAZ
C.92 Bir konu hakkında alternatifimiz
varsa eleştiririz. Çünkü eleştirdiğimiz şeye daha uygun bir kılıfınız yoksa
susmak en mantıklı olur. Fatma TUNÇ
C.92 Bir konu hakkında alternatifim varsa
onu eleştirmem farz’dır. Bu cümle bana göre eksik. Neden mi? Çünkü her doğru
her yerde söylenemediği için yapacağım eleştiride de ister istemez beni
susturacak durumlar varsa o eleştiri farz değil bana göre. Yerine göre
konumlandırmadan farkı kalmaz. Rıfat KOY
C.92 Biliyorsan gerekli olabilir ama
mecbur değilim veya bilmediğim bir şeyi az veya bildiğim kadar tartışırım bir
şeyler öğreneyim diye gerekirse tartışmada genellikle susan taraf olurum Murat YILMAZ
C92)Bu konuya katılıyorum.Çünkü
insanların hayattaki seçenekleri ne kadar fazla ise yaşayışları o kadar kolay
olur.Bununla beraber olaylara bakış açısı da bir o kadar artar Hacer BEYTER
C.92.Her konuyu, her zaman değil de
gerekli olanını, gerekli yerlerde eleştirmek daha liyakatlidir. Songül BAĞIŞ
C 92-Doğru biliyorsan konuş alim bilsinler eğer bir şey bilmiyorsan sus adam bilsinler. Şaban ADAŞ
C.92 Bazen düşüncelerimizde haklı da
olsak susmamız gereken yerler,durumlar olabilir.Ancak
bir konu veya herhangi bir şey hakkında alternatifimiz varsa, alternatifimiz
daha iyi ve genele daha liyakatli ise eleştiri yapmak mubahtır,buna hakkımız
vardır.Ama yine de söylemenin farz olduğunu düşünmüyorum.Aslında eleştiri
yapmak bazı konularda iyidir,ufkumuzu açan kapılar açabilir.Ancak iyi-kötü bir
şeyleri her zaman eleştirmek de hoş değildir.Çünkü farkları,kusurları bulucu
değil,kapatıcı ve ortak noktaları toplayıcı olmalıyız daha çok.Halise KADİRHAN
C.92 Sırf bir konuya fazladan alternatif
getiremiyoruz diye eleştirmemek bence çok büyük bir hatadır ve kesinlikle
insanların ileriki zamanlarda pişman olmalarına neden olmaktadır. Nura DEMİR
C.92 Erdem sahibi bir insan ve ya
bilgili bir insan düşüncelerini ışık yayar gibi yayar. Yasemin YILDIZ
C.92 Örneğin; namazı biliyorsam ve ALLAH’
ı tanıyorsam onları insanlara anlatmak bana düşer. Ama fıtratım gereği kendimi
eksik buluyorsam susmayı ve öğrenmeyi amaçlarım. Esra ALİHANOĞLU
C.92 Bir problem bir konu hakkında kişinin
elinde bir çözüm yolu varsa o konuyla ilgilenmesi ve eleştiri yapması
gereklidir. Eğer elinde çözüm önerisi yoksa eleştiri hakkı da az olmalıdır.
Örneğin; insanlara zarar veren bir problem varsa ve ben de bu konu hakkında
yeterince bilgiye ve çözüm önerisine sahipsem o konuya el atmam bir nevi farz
gibidir. Çünkü yapacağım öneri insanların iyiliği içindir. Aysun AKBAŞ
C.92 Bilgin varsa konuş;eğer
bilmiyorsan sus: tabirini kulağına küpe eden , bin düşün bir söyle diyenlerin
haklılığını ortaya koyan, bazen konuşmamak altındır diyenlere hak verdiğimizi
bilerek;ona göre her yerde her şeyi söylememeli ve fikrimizi bazen kendimize
saklamalıyız.Eleştiri yaparken fikrimiz varsa konuşmalı;fikrimiz yoksa susup
çevreye ayak uydurmalıyız. NAFİH ASLANCI
C.92 Bazen öyle konular oluyor ki, o
konu hakkında fikir yürütmek farzdır. Kime farzdır işin uzmanına, ehline
farzdır. İşin ehli bu işi yapmayıp ta başkasına bırakırsa vebaldir. En büyük
sorumluluk işin ehline aittir. İşlin uzmanı varken çözümü başkasına bırakmak
pek doğru değildir herhalde. Fatih
KIZILKAYA
C.92. Böyle değil de şöyle olsa daha doğru
olabilir: Bir konu veya herhangi bir şey hakkında alternatifiniz varsa ve bu
alternatifi deneyip daha iyi / faydalı bir sonuç elde etmişseniz o konuya
eleştiri yapmak evla veya farzdır.
Eğer alternatifinizi denemeyip sonuçlarını tespit
etmediyseniz eleştiri yapma hakkınız kısıtlı veya sünnettir. Coşkun DOĞRU
C 92 Bir konu hakkında bir bilgisi
olmayan bir insan aynı konu hakkında bilgili bir insanı laf cambazlığıyla da
ikna edebilir.yani illede
insanın bir şey hakkında konuşması için o konu hakkında bilgi sahibi olması
gerekmiyor. Ahmet ŞAHİN
C.92. Herhangi bir konuda bilgi sahibi
olmadan eleştiri yapmak doğru değildir. Bir şeyleri savunabilmek için öncelikle
o konuyu bilmek gerekmektedir. Savunma yapmadan önce konuya dair araştırma
yapılmalıdır Gonca ÖNLER.
C92.bilmediği bir konuda insanın yorum yapmaya
yada konuşması mantıksızlıktır. Eğer belli bilgi
birikimi varsa ve bulunulduğu ortamda o konuyla ilgili yanlış yorumlar
yapılıyorsa konuşması farzdır.çünkü yapılan yorumlar
yanlış ise kötü sonuçlar doğurabilir. Cihan
YILDIZ
C.92. Bir konu üzerinde tartışırken o
mevzuya hakim isek konuşmamamız ve bu konudaki
eleştirilerimizi sunmamamız doğru olacaktır. Bunun tersi için durum söz konusu
değildir. Sariye OĞUR
C.92-bir konu hakkında eleştiri yapmak için önce savunacağın görüşe hakim olmalısın sunacağın alternatifler mantıklı olmalıdır.
İnsanın her zaman eleştiri hakkı vardır. Eğer öne sürülen görüş eleştirilmeye
açıksa eleştiri yapılır yoksa eksiği olmayan ve mantıksal bilimselse
eleştirmenin bir anlamı yok. M.EMİN AY
C.92 İnsanlar hep daha iyiyi daha mükemmeli
isterler bunun sebebi mükemmeliyetçi yapının insanın fıtratında olmasıdır.
Ancak insan elindeki ile yetinmeyi de bilmelidir. Yetinmek; daha iyisine sahip
olunabilecekken ondan kaçmak değil, istenilen şeye sahip olmak için önemli
değerlerin çiğnenmesi gerektiğinde durabilmektir. Eğer bir konu yada herhangi bir şeyin iyi bir alternatifi varsa elinizde,
eski olan hakkında eleştiri yapabilmeli gerektiğinde elinizdeki ile
değiştirebilmelisiniz. İyi bir alternatif olduğunda geçmişinize takılı kalmayıp
kendinizi ve fikirlerinizi yenileyebilmelisiniz. Bunun içinde eleştirmelisiniz.
Ancak elinizdekilerden daha iyi bir alternatifiniz yoksa sadece kısmi ve
olabildiğince yapıcı eleştirilerde bulunmalısınız. Çünkü elinizdekini
kaybedecek olursanız eliniz boş kalır, yinede bu hiç eleştiri yapmayacağınız
anlamına gelmiyor. Elbette insan elindekilerin iyi olması için çalışmalıdır
bunun için alternatifsiz dahi olsalar eleştiri yapmalıdır. Ancak alternatifi
olan bir şeyin eleştirisini yaparken daha radikal, alternatifi olmayan bir şeyi
eleştirirken daha ılımlı olabilirsiniz. .
Leyla SAYDAN
C92. Söylediğiniz doğru ama
yanlışa yanlış denemeniz için her zaman ve her şartta bir alternatif olması
gerekmez önemli olan bu yanlıştan eminsen ve zararlarının farkındaysan ve
düşüncen tescilli ise alternatifi sonradan da üretebilirsiniz. Çünkü kendi
düşünceniz sunmanız için öncellikle karşı tarafın tezini çürütmeniz
gerekmektedir. Hadi GÜVENER
C.92 Bir konu veya herhangi bir şey hakkında alternatifiniz varsa o konuya eleştiri yapmak evla ve farzdır.Çünkü insan birkaç şey arasında seçim yapabilir. Hülya ACARSOY
C.92 İnsanlar düşüncelerini ifade etmeden yaşayamazlar.Bir konu hakkında özgürsek o konu hakkında eleştiri yapmak farz sayılabilir.Fakat özgürlüğümüz kısıtlı ise sünnet sayılır o da kişinin kişiliğine göre değişir.İster yapar,ister yapmaz. Yunus BOLLUK
C.92.İlkönce bir konu hakkında eleştiri
yapacaksanız o konuyla ilgili az da olsa bilginizin olması gerekir ki yorum
yapasınız ve yapacağınız yorumları da destekleyecek alternatifleriniz olmalı.Eğer bilgilerin kısıtlı ve yoksa eleştiri yapmazsınız
daha iyi olur.eğer konuşmasını biliyorsanız susmayın konuşun,konuşmasını
bilmiyorsanız susun sizi adam sansınlar.
Baran ÖRENÇ
C.92.Bir konu hakkında eleştiri
yapabilmek için kesinlikle alternatifleri bulunmalıdır.Bu bağlamda kıyaslama usulü
ile eleştiri yapılabilir.Bu eleştiriler sonucunda konunun hakkında en net
sonuçlar oluşur. Yunus ÇELEBİ
C.92 Konu hakkında alternatifi olsun
olmasın herkesin konuyu eleştirme hakkı eşit olmalıdır. Mehmet
KAYASIZ
C92. Eyer bir konuyu ve sorunu
eleştiriyorsak ona alternatif bir çözümde sunmak gerekir Mustafa DAĞDELEN
C.92-alternatifim yok ama gerekçeli
bilgiyi biliyorum.yinede eleştiri yaparım.BUKET
KAYA
C.92 Bir konu veya herhangi bir şey
hakkında alternatifin olması ve doğruluk yüzdesinin yüksek olması o konu
hakkında eleştiri yapmak hakkına kısmen sahip olmaması demektir. Sahip olmamız
demek evla olabilir ama farz değildir. Konu hakkında kendimizin bile inanması
güç olduğu eleştirileri yapmamak, sahip olduğu hakkın sınırlarını bilmektir. Gonca DAL
C.92. Bir konu hakkında bilgi sahibiysen o
konuyu eleştirme hakkına sahipsin demektir. Eğer konu hakkında bilgin yoksa
konuyu eleştiremezsin. Çünkü söz ilaç
gibidir. Yerinde olması lazım. İnsanın bilmediği bir
şey ‘için bilmiyorum’ demesi de ilimdir. Hediye
KAYA
C- 92 Bir konu veya herhangi bir şey
hakkında alternatifiniz varsa o konuya eleştiri yapmak hakkınız daha çok söz
konusudur. Alternatifiniz nedeniyle konuya eleştirel olarak bakıp, o konunun
çözümünü elinizde bulundurduğunuz için bunu uygulamanız gerekir. Eğer o konu
hakkında alternatif üretemiyorsanız o konuya eleştirel bakmanız kısıtlanmış
olur. Yerine bir şey koyamadığınız konuları eleştirirken dikkat etmelisiniz.
Yoksa büyük yanılgılara düşebilirsiniz. Neşe
ÇAPAROĞLU
C.92 Bir konu hakkında eleştiri
yapmamız, olduğu gibi yanlışlarını ya da doğrularını dile getirmek gerek. Bu
hak bazı yerlerde kısıtlanmışsa gereği kadar yapılmalı. Nuray ERGİN