4.Doğal millet, doğal devlet ve insani millet insani devlet
kavramları liyakatli
tanımlarıyla yerine oturtulmalıdır.Beklide bu asrın sorunlarının 21.
YY'DA ve gelecekte yaşanmaması için Doğal Demokrasi ile İnsani Demokrasi arasındaki çizgilerin
radikal ve geçişken farzlarla ayırmak gerekir.Doğal demokrasinin yönetim
sistemlerine bağlı toplumsal eğitim ve öğretimin oluşturduğu doğal insan
ahlakından kaynaklanan (insanın ahlakın doğallaşması/Tarzanlaşması)
sorunlarının doğaya, topluma ve geleceğe zarar veremsi sorunlarını çözmek
gerekir. Gelişmiş teknoloji ile doğayı bereketli kullanma ile doğayı eriterek
kullanmanın arasında bu asır insanda önemli bir ahlaki
sorun ve liyakat sorunu var. Önermelerini
gerekçeli eleştiriniz.
C.4 İnsani-ahlaki değerlere sahip
milletler ve insani demokrasiyi sağlamayı hedefleyen devletler, gelecekte
oluşabilecek toplumsal sorunların önlenmesini ve ahlaki değerleriyle
teknolojiyi doğaya zarar vermeden kullanmasını sağlar. Nazmiye
YARGI
C.4 Bizdeki tek sorun da birçok
kavramın liyakatli tanımlarıyla yerine tam oturtulmamasıdır. Ondandır ki bu
asır insanında önemli bir ahlaki sorun ve liyakat sorunu var. Tüm bunlar
aşılmayacak şeyler değil. Bunların aşılması için liyakatli eğitimcilerle ve
doğru bir eğitimle halledebiliriz. İrfan BAHARLI
C.4 Doğal demokrasi, çoğunluğun
kandırılarak veya hizaya çekilerek yönetenlerin hatalarına maske olmasıdır.
İnsani demokrasi erdemlerin yönetim kaidesi olduğu sistemdir. Bu durumu göz
önüne alarak sistemi oturtmak gerekir. Eğer insani demokrasi yerine doğal
demokrasiyi benimsesek insan zişuurluktan çıkıp dünyaya ve âleme yük olmaya
başlar. Ali Galip ERCİK
C.4) İnsanların birbirlerine karşı
hoşgörüsüzlüğü ve savaşsız yapamadıkları bu cennet dünyayı cehenneme
dönüştürmek için girdikleri yarış doğayı yok etmekte HABİP KAYA
C.4 İnsanlar bunlar arasındaki farkı
idrak edebilmek için kendinin ne tip olduğunu bilmeli ve yanlışı varsa düzeltmelidir ki 21.
yüzyılda ve gelecekte aynı hatalar yapılmasın. Dilek KURT
C.4)doğru bir önerme. Doğru bir gözlem
desek daha doğru olur herhalde. Sonuçta insanlar doğaya zarar vererek ondan
faydalanıyorlar. Ve böyle devam ettikçe kendi türümüzün sonunu hazırlıyoruz.
tabiki yanında birçok türü de yok ediyoruz.
GÖKHAN BOZDOĞAN
C.4 Doğal millet doğal devlet insani
millet insani devlet gibi kavramların yerine oturtulmaması günümüzde
demokrasinin tam olarak yerini bulamamasına neden olmuştur.Bu durum insanların
demokrasiyi yanlış kullanmalarına daha doğrusu işlerine geldiği gibi nefisleri
doğrultusunda kullanmalarına neden olmuştur.Var olan yanlış demokrasi
anlayışının iyileştirilmesi için insanların doğal millet doğal devlet
safsatalarından sıyrılıp insani millet insani devlet kavramlarına yönelmeleri
ve bunun için gerekli eğitim öğretimi almaları gerekir. REMZİYE ERDOĞAN
C.4.Bütün milletler doğaldır fakat hiçbir devlet doğal değildir. Bu yüzden
devletler doğru yere konulmalıdır. 21.yy da ve gelecekte sorun yaşamak
istemiyorsak, adil olan bir demokrasi kurallarının geçerli olması gerekir. Hem
insani hem de doğal demokrasi nefsidir ve çıkarcıdır. Yusuf KESKİN
C.4) insanların birbirlerine karşı
hoşgörüsüzlüğü ve savaşsız yapamadıkları bu cennet dünyayı cehenneme
dönüştürmek için girdikleri yarış doğayı yok etmekte FEYYAZ KARA
C.4 İnsanlar yaşadıkları doğayı eriterek
söylenilen gibi doğal devleti ve doğal milleti yok etmektedir. Bunun nedeni de
teknolojinin hızla gelişip ham madde arayışının artmasıdır. Ayrıca sanayi doğal
devletimizi(tabiatımızı) kirletmektedir. Günümüz koşullarında doğal bir alan
veya nesne bulmak oldukça zor hale gelmiştir. Doğayı doğasını bozmadan
kullanabilecek bir yöntem bulmak yerine, sürekli daha da kötüye gidilmiştir.
Her ne kadar geri dönüşüm kurulmuş olsa da, doğayı kurtarmaya çare olamamıştır.
Aradaki açığı kapatmak insanların ne yapması gerektiğini bilmesi ve bilirkişi
gibi davranması sonucunda olabilir. Böylece doğal devlet ve doğal millet
kavramları yerine oturtulabilir. Fakat insani millet ve insani devlet ve
liyakat ve ahlaki sorununu çözmek için insanların gözü karalıktan ve çıkar
gütmekten uzak durmalarını gerektirir. İnsanları bu şekilde düşünmek ne kadar
güzel olsa da bunu yaşantı haline getirebilmek o kadar zordur. Herkesin aynı
bilinçle yaklaşması mümkün değildir. Melin
KARAN
C.4)Doğayı olumsuz etkileyen
davranışlar, somut örneklerle açıklanmalıdır. Temel olarak eğitime çokça önem
verilmelidir. Seyfettin SEYHAN
C.4 Önermeye katılıyorum. GİZEM SARI
C-4 insan elinin değdiği herhangi bir
şeyin daha da güzelleşmeye açık olduğu gibi yok olaya kadar bir kaderin
bekleyicisidir. Örneğin; yapay bir orman yapabileceği gibi te bir bombayla
Hiroşimayı yok edebilirler…NAZİFE
SAVAŞAN
C.4 Bence de bu asır insanında önemli
bir ahlaki ve liyakat sorunu var.Mantıklı bir eğitim ve öğretim programına
ihtiyaç var…BURCU ŞİMŞEK
C.4 İnsani devlet ve insani millet öncellikle var olan ve
içinde yaşadıkları topluma ve değerlere sadık olmasını ifade eder. Çünkü kişi
bulunduğu toplumu sevmez ise huzursuzluklar çıkar buda toplumsal kaynaşmayı
zedeler. MEDENİ SAKCAK
C-4 Doğal demokrasi ile insani
demokrasi arasındaki çizgiler belirlenmeli ve eğitilme insanlara aktarılarak
sorunlar en aza indirgenmelidir…ÖZLEM
AKIN
C4.) Yüce yaratıcının yarattığı en
akıllı daha doğrusu akıllı tek varlık olan insan topluluk olarak yaşamak
zorundadır. Bu yüzden insanın yaşayacağı en güzel şekil ise demokrasidir.
Birilerinin oluşturduğu demokrasi veya bir milletin yasaları başka bir milletin
yasaları kesinlikle farklı olacaktır ve başarılı olmasına imkan yoktur. Ersin ASLAN
C.4)Küresel sermaye ve teknolojik
ilerleme hırsından dolayı insanların rekabetleri sonucu doğal dengeye zarar
verilmektedir.Kişilerin aktif rol aldıkları,toplumsal bir sorundur. Kadir
GERGİN
C.4 Öncellikle insan fikirlerinin
yaşadığı kadar vardır. Çünkü insan durmak istediği yerdedir. Demokrasi, kabile,
soy, ırk doğal olabilir. Ancak insan kendi içgüdüsünü şekillendiği,
samimiyetini somutlaştığı noktadadır. Bu nedenle menfii düşünceleri doğalmış
gibi gösterilip kendini bir yöne çekmek çağımızın en büyük ahlaki sorunudur. bu
nedenle bu konuda asıl nokta şudur: nasıl ki bir meyve veya sebzeye teknoloji
sayesinde yapaylıklar uygulanıyorsa insanda da o tür bir yapaylık oluşmuştur. FIRAT ALTUN
C.4 İnsanlar günümüzde doğaya en çok
zarar veren varlıklardır. Doğal döngünün bozulmasına ve bazı doğal varlıkların
yok olmasına sebebiyet verirler. İnsanların gösterdikleri bu davranışlar
liyakatsiz davranışlardır. Bu da ancak doğru bir eğitimle sağlanır. REYHAN YILMAZ
C.4) Bu sorunu çözülmesi için sağlıklı
bir eğitimin verilmesi şarttır. SAMET
ÇENŞİ
C.4 Günümüzde ortaya çıkan küresel
ısınma ve türlerin yok olması bunun sonucudur. İnsanlık doğayı nasıl
kullanacağını öğrenmelidir. Aykan AKÇA
C.4 Allahın koymuş olduğu doğadaki
kanunlar insanların kendi istekleri doğrultusunda koymuş olduğu kanunlardan
daha adaletlidir. İnsani kanunlar vahşidir ve çıkarsama dayanır. Ercan IŞIK
C.4 İnsan ahlakından kaynaklanan
sorunların doğaya, topluma ve geleceğe zarar vermemesi için insana gerekli
eğitim ve ahlaki derslerin verilmesi gerekir. İnsanın gelişmiş teknolojiye
yabancı kalınmaması için bu gelişmeler ışığında eğitim alması gerekir. Bunlar
yapıldığında ve gerekli altyapı oluşturulduğunda insanın yapısından kaynaklanan
sorunlar topluma ve geleceğe zarar vermez. Turgut
KIYICI
C.4 Katılıyorum. Bu bütün insanlara en
iyi şekilde empoze edilmesi için, insanların iyi bir eğitimden geçmesi gerekir. FIRAT KADIRHAN
C.4 Bu sorunu çözülmesi için sağlıklı
bir eğitimin verilmesi şarttır. BARIŞ
SAVAŞ
C.4 Gelişmiş teknoloji olmasına rağmen
bu asır insanı hala doğaya ciddi zararlar veriyor. Nükleer santraller
geliştikçe doğayla yaşamak daha zor bir hal alıyor. Bunun en güzel örneği son
yıllarda yaşadığımız küresel ısınmadır. Örneğin, bilgisayarların bu kadar
geliştiği bir dönemde hala ormanlarımız hala tahrip ediliyor.İdris ÇELİK
C.4 Bir ülkede teknoloji gelişmişse o
ülkede doğa bir şekilde tahrip olmaktadır. Güzelim yeşillik alanlar betondan
yapılan evlerle donatılmaktadır. Oysaki doğasının güzelliklerini koruyup
teknolojilerini bu şekilde geliştirenler hem güzel ahlaklı hem de liyakatli
olurlar. Ama sadece teknoloji deyip doğayı eritmek tam bir ahlaki problem ve
liyakatsizliktir. Funda AKDOĞAN
C.4 Teknolojinin gelişmesiyle insanların hem kendilerine hem de çevreye
verdikleri zararlar artmaktadır. İnsanlar arsı iletişim azalmaktadır. Olay
böyle olunca insan sadece kendini düşünen bir varlık haline gelmektedir. Kendi
çıkarlarını gerçekleştirirken, diğer insanlara verdiği zararları
düşünmemektedir ve kendi çıkarlarını gerçekleştirme uğruna giriştiği bir eylem
yüzünden dünyanın geleceğini bile olumsuz etkileyebilmektedir.Seda CEMAL
C.4 Önerme doğrudur. Eleştirilecek bir
taraf bulamıyorum. AYTEN YILDIZ
C.4 Gelişen teknoloji ile doğayı doğru
kullanalım derken doğayı katlediyoruz.Nükleer ve Termik santrallerle doğaya çok
ciddi zararlar veriliyor ve geriye dönüp
baktığımızda sorunun çözümü mümkün değil gibi gözüküyor.Denizleri
kirletiyoruz nehirleri gölleri kurutuyoruz nereye kadar???Rıdvan OKUŞ
C.4 İnsanlık teknolojinin esiri olmuş
durumda önceden yaşam daha zordu fakat sağlıklıydı. Yiyeceğin besin hormonsuz,
insan ömrü daha uzundu, yaşanılan bu dönemde teknoloji en başta insan sağlığını
yok etti. Radyasyon, hormon insan ömrünü azatlıkça azalttı. Bir nevi yararı
kabul edildiği halde zararı da göz ardı edilemez. Sevil DOĞAN.
C.4 Doğal millet,doğal
devlet,insani millet ve insani devlet kavramları hakkıyla yerine
oturtulmalıdır.Bu nedenle radikal çalışmalar yapılmalı ve insanın doğal
döngüsünün doğaya,topluma,geleceğe zarar vermesini önlemek gerekir.Ayrıca
gelişmiş teknoloji ile doğal döngü tahrip edilmemeli çünkü bu ahlaki bir
sorunun yolunu açar.En başa döndüğümüzde doğal millet,doğal devlet,insani
millet,insani devlet olabilme olgusu bana göre bizim şu an yapmamız gereken en
önemli çalışma olsa gerek.Yani doğal millet,devlet insani millet,devlet
görevlerini,ödevlerini layığıyla yerine getirebilmelidir.En azından bunun
içinde yapay millet ve devlet olmaz.Bu nedenle bu koşullar altında kararlar
alınmalı bu yönde çalışmalar yapılmalıdır ki doğal ve insani olabilme arzusuna
ulaşılabilmelidir.Bu bütün insanlık ve toplumlar için geçerlidir.Oktay BARAN
C.4 Teknolojinin gelişmesine paralel
olarak değişen ve yenileşen dünya kolay ve seri üretimin yanında dünyayı da yok
etme sınırlarına getirmektedir.Hakan
ALTUN
C.4. İnsanlar bir yandan doğanın nimetlerinden faydalanırken, bir yandan da
faydalandığı nimetleri yok ediyor. Açıkçası hepimiz bunun farkındayız. Bunun tek
nedeni var: Günübirlik yaşantı. İnsanlar sadece bu günü düşünüyor ama yarını
değil. İbrahim AKKOYUN
C.4 Milletin, devletin ve demokrasinin doğal
olması insani ruha/erdeme terstir. Çünkü bunlar tekelinde bireyselliği
barındırdığı için yeni sorunlar doğurur. Bunların insanın özünde ruha/erdeme
şekillenmesi gerekir. Aklın ve zekânın becerisi ruhtaki erdemi ortaya çıkarır.
İnsani millet, devlet ve demokrasi günümüzün sorunların çözümünü ve gelecekte
bu tip sorunların yaşanmamasını sağlar. Nefis hayvani bir siyaseti beraberinde
getirdiği için nefis/insan içinde bulunduğu kapitalist ekonomik sistem kar
amacı güder. Amaç kar olduğu için doğadan bereketli bir şekilde faydalanmak
yerine doğayı bir kar metası haline getirip minimum giderle maksimum kazanç elde
etme amacı vardır.Ramazan ERGÜN
C.4 Katılıyorum. Bunlar artık 21.yy olması
gerekenlerdir. Hatta bulların yapılmasında geç bile kalındı. İnsanın hür
yaşaması için değişimin yerinde zamanında olmasına bağlıdır. Bunu gelecek
kuşakta bekliyoruz. Gelecek kuşak biz olduğumuza göre yapılması gerekenlere her
yönü ile varım.Adnan YILMAZ
C.4 Günümüz toplumunda artık doğaya
verilen önem kalkmıştır. Her şey telefon ve internet haline gelmiş. Artık
ağaçları yeşillikleri kurutup buna dikiyoruz. Çocuklarımız doğaya hasret
teknolojiyle robotlaşan birer varlık haline geliyor. Bilge TÜRKER
C.4) Küreselleşme emperyalizm insanları
robotlaştırmıştır doğayı köreltmiştir ve dünyayı her an savaş yapmanın eşiğine
getirmiştir bunda en büyük etken silah tacirleridir ve ne yazık ki kazanan kan
emiciler kaybeden onur barış doğa kazanan kırmızı siyah kaybeden beyaz ve
yeşil…ŞEYHMUS UTLİ
C.4 Doğal demokrasi yerine insani demokrasiyi
yerleştirebilirsek insana, doğaya verilecek zarar ortadan kalkacaktır Semra DAĞ
C.4Günümüzde teknoloji gelişiyor ve gelişmektedir. Bu
sayede doğaya egemen olan insanoğlu en son teknolojik imkânlarla doğadan daha
fazla verim almak için uğraşıyor. Bu bağlamda bir örnek verirsek nükleer
santral gibi sanayileşmiş ülkeler daha fazla elektrik elde etmek için bu imkandan
yararlanırken daha fazla elektrik elde ediyorlar belki ama doğaya verdiği zarar
da ortadadır. Bu gün küresel ısınmanın temel sebebi insanoğludur. Güya bunu
engellemek için de kyto sözleşmesini hayata geçirecekler. Şahabettin BALCI
C.4 Doğal devlet, millet ya da insani
devlet ve millet kavramları tanımları oldukça zordur. İnsanlar genellikle
içinde doğdukları toplumsal ve sosyal formasyonları doğal sanma eğilimindedir.
Oysa devlet ve millet oluşumu bir karışımı içerir.Medeni BAYAR
C. 4Bence paragrafta da
denildiği gibi doğal devlet ve insani millet insani devlet kavramları doğru
tanımlarıyla yerine oturtulmalı doğal demokrasi ile insanı demokrasi arasındaki
çizgiler kesin olarak belirlenmeli ki günümüzde yaşanan sorunların sonraki
asırlarda yaşanmasın. Teknoloji amacına uygun ve doğru kullanılırsa insanlığı
müthiş faydalar sağlar ama çıkarlara ve kötülüğü emreden nefsin isteklerine
göre kullanılırsa felâket kaçınılmaz son olur. Kevser SÖYLER
C.4 Ciddi anlamda ahlak sorunları
yaşadığımız kesin. Sebepleri ister eğitim-öğretim, eksikliği olsun, ister yaşam
şartlarının zorlukları olsun ortada çevreye, geleceğe ,topluma zarar veren bir
ahlaksızlık illeti var. Bin bir emeklerle, beyin gücümüzle yaşam standartlarını
yükseltip geliştirmek adına belki de hayal sınırlarını aşan birçok teknolojik
gelişmelerde bulunduk. Onların çoğu insana yararı kadar birçok zararı da
olduğunu görmezden geldik. Örneğin, sebze meyve gibi temel besin maddelerimizi
sırf görünüş itibariyle albenisi olacak şekilde de erken olgunlaşması için
verilen hormonlar, geliştirilen katkı maddeleri birer sağlık tehtididir.
Yıllarca helal deyip yediğimiz, mısırlara kurtçuklar yemesin, daha iri olsun
diye haram olan tezek böceğinin genlerini karıştırdılar. Peygamber efendimiz
“Helal ve haram şeyler bellidir; kendinizi şüpheli olanlardan koruyun.” Derken
işte bundan bahsetmekteydi. Domates yiyoruz helaldir; ama içindeki akrep geni
haramdır. Ne yiyip içtiğimizi araştırmıyoruz. Devlet milletin ne yediğini,
sağlığını düşünmüyor mu? İnsani devlet, insani millet bu bilinçsiz ve sorumsuz
davranışların neresinde? Bu şekilde birçok zararlı madde ve katlı maddeleri ile
doğayı katlediyoruz. Hicret OKAN
C.4 Gelecek nesillere
iyi bir dünya bırakabilmenin yolu belli şartları yerine getirmekle mümkündür.
Paragrafta da geçtiği üzere doğal millet, doğal devlet ve insani millet, insani
devlet gibi kavramları iyi tanımak gerekir. Bunun yanı sıra her geçen gün daha
da ilerleyen teknolojinin gücünü doğadan alarak insanlığa hizmet sunmasının
yanında doğayı kirleterek ilerlemesi de söz konusu. Böyle doğayı eriterek
kullanılan teknoloji insanlığa fayda yerine zarar verir. Günümüz teknolojisi
işte tam da buna uyuyor aslında. Süheyla
BÜRÇÜN
C.4 Bazı kavramları kullanırız; ama onları uygulama
sahansında yanlış yöntemlere başvururuz. Örneğin, hep demokrasi, özgür devlet
toplum denilir. Uygulamada ise, ben başım açık resmi kurumlarda okuyabilir,
çalışabilirim; ama başörtülü arkadaşım bunu yapamaz, yasak. Bu kavramların anlamı nerde kaldı? Ayşe ARSLAN
C.4 Günümüz demokrasisini, insani
demokrasi haline getirdiğimizde, bugün büyük sorunlar olarak görülen; açlık,
savaş gibi sorunlar büyük ölçüde azalır. Çünkü insani demokrasi, insanı
korumaya yönelik politikalar izler. Fakat doğal demokrasi ise; güçlülerin
tekelinde olduğu için ezilen halk ezilmeye ve daha da yoksullaşmaya mahkûm
olacaklar.Mehmet Nuri EŞİN
C.4 Zaten biz doğal millet, doğal
devlet ve insanı millet insanı devlet kavramlarını liyakatli tanımlarıyla
yerine oturtmadığımız için böyle toplumsal sorunlar yaşıyoruz. Bu kavramlar
yerine oturtulmadıkça gelecek kuşaklar da aynı sorunlarla boğuşacaklar. Ayrıca
teknolojiyle kendi doğamıza zarar verecek kadar vahşileşmişiz. Bu da toplumun
ahlak düzeyinin ne durumda olduğunu gözler önüne seriyor.Zülfü ERYATAN
C.4 öncelikle doğal ile insani
kavramları arasındaki farkı bilmek lazım ki bence hatırlamalı çünkü bu farkı
herkes çok iyi biliyor. Fakat işlerine gelmediği için bunu göz ardı etmişler
çoğu kes. Her milletin doğal hakları ,buna demokrasi diyorlar fakat günümüzde
insani demokrasi desek daha doğru olur; çünkü demokrasi bile çıkarlar
doğrultusunda ,yorumlanıp uygulanıyor. Bu yanlışlar var olduğu müddetçe
yeryüzünde huzur ortamı sağlanamayacaktır.Şükrü
NAS
C.4
İnsan kendine göre
devleti ve milleti uydurmamalıdır. Günümüzde teknoloji bu kadar gelişmişken
insanlar doğayı daha bilinçli ve verimli kullanacaklarına doğayı yok
etmektedirler ve bu da büyük bir liyakatsizliktir. Idban KUDAY
C.4: İnsan varlığının gerekçesi olarak
nefisle her zaman iç içedir. Eğer nefsini kendi istekleri doğrultusunda değil
de toplum için adapte ettiğinde ortada hiçbir sorun kalmayacaktır şöyle ki bir
kimse kendisi için istediğini başkası içinde isterse ahlaki, teknolojik, sosyal
hiçbir sorun kalmaz. Mehmet GENÇ
C.4İnsani millet, insani devlet, insani
demokrasi kavramları güzel ahlakla doğru orantılıdır. Güzel ahlak’ta akılla,
ilimle bağlantılıdır. Bu kavramlara akıllı tasarımlar diyebiliriz ve akıllı
tasarımlarda doğaya, insana zararı olmayan, toplumun menfaatini gözeten
tasarımlardır. Bunlara ulaşmak için insani karakter tip örneklerine ihtiyacımız
vardır. Buda güzel ahlaktan, akıldan soyutlanmamış bir eğitim ile mümkündür.
Doğal millet, doğal devlet, doğal demokrasi ise sadece zeka ile yani nefis ile
ilişkili kavramlardır. Bu kavramlara sahip toplumlarda insanların nefisine
yenik düşüp hem kendilerine hem doğaya zarar verdikleri görülür. Böyle
kavramlara sahip toplumlar bilime önem verir; ama ulaştığı teknolojiyi
insanlığın zararına kullanır. Tamamen hayvani özelliklere sahip eylemlerde
bulunurlar. Böyle insanlar güzel ahlaktan nasiplerini almamıştır. Düşünceleri
bilimle sınırlı kalıp, ilimin metriksine ulaşamamıştır. Böyle olunca doğaya
hayvanlardan daha çok zarar verirler.Gülşen
ÇELEBİOĞLU
C.4 İnsanların günümüzde teknolojiyi
kullanarak doğaya zarar vermesi kabul edilemez bir şey. Sonuç olarak doğaya
zarar verdiğinde gelecek kuşakların hayatını tehlikeye attığından doğa
döngüsünü tehlikeye attığından kabul görmek zor. Yasin Murat KAHRAMAN
C.4 Haliyle demokrasiyi oluşturan insan
olduğu için demokrasiyi ayırmaya gerek yoktur.İnsanın eğitimle
bilinçlendirilmesiyle sorunların ortadan kalkacağı muhakkaktır. Yusuf AKIL
C.4 Önermeye katılıyorum. Örneğin namaz kılanın kılmayana kılmayanın
kılana saygı duymalı. Birbirlerine eşit
uzaklıkta bakmalı birbirlerinin düşünce ve inançlarına saygı duymalı en
iradesi ;aklına,ruhuna,nefsine zekasına
nesnel ve sanal araçlarına dayalı tercih yapar.Kişilik olgun bir insanın
iradesi ölçüsünde kendi tercih ve
kararlarını belirler.ŞAHİN KARAN
C.4 Artık bilgi ve
teknoloji çağındayız. Millet devlet ve insanlık için doğallığın bir tarafa
bırakılıp liyakatli olanın hayatımıza aşılanması gerekmektedir. Her şeyin
insani olanı tercih edilmelidir. Zeynel
PEKEDİS
C.4 Dünyamızın nimetlerinden daha uzun yıllar
yararlanabilmek için dünya kaynaklarını mantıklı bir şekilde ve tasarruflu bir
şekilde kullanmalıyız yoksa dünya kanser olur ölür. Çünkü bu dünya da bir cana
sahip. Bu kurallara uymayanları sert bir şekilde uyarmalıyız ve onlara gerekli liyakatleri göstermeliyiz.İbrahim KILIÇ
C.4.İnsanoğlu yaşamı boyunca bir
taraftan düzeltirken diğer taraftan yıkımlar yapmıştır, sonuçlarında kendisi
katlanacaktır.AYŞE ÇATAK
C.4 Bugün yeryüzünde binlerce çeşit insan ve bir yönetim
şekli vardır. Türkiye de yeryüzünde ki doğal devletlerden biridir. Ancak iktidarı
elinde bulunduran güç odakları bu gerçekleri göz ardı ederek tek dil tek millet
sloganları atmaktadır. Milleti meydana getiren en önemli unsurun dil olduğu
gerçeği göz ardı edilmektedir. Ülke yapısını oluşturan milletler, kültürler,
diller, ırklar yani milleti oluşturan tüm olgular yok sayılmakta insan eliyle
yeni bir devlet yeni bir millet yaratılmak istenmektedir. Velat SAYUR
C.4 Önermesine katılıyorum. Çünkü
ahlaksız bir toplumun veya liyakatsiz bir toplumun ahlak ve liyakat sorunu
çözüldüğü takdir de demokrasi çarpıklığı da çözülmüş olacaktır. Leyla ALTUN
C.4 Doğal millet, doğal devlet ve insani
millet insani devlet teriminin yerine oturtulacak en güzel terim ise
şahsıma göre Doğal millet, insani devlet olmalıdır insanlar kendi içinde
yaşarken doğayı göz ardı etmemelidir devlet ise evrensel bir kavram olduğu için
insani olmalı ve güçlü bir izlenim bırakmalıdır.Nazif TEPE
C.4. Bazı insanlar kendi çıkarları veya arzuları için
doğayı güzel güzel kullanmak dururken doğaya zarar vermeyi tercih eder. Bunu
çoğu kendi farkındadır. Leyla TOPÇU
C.4 Doğal demokrasi diyince ben sadece
ve gerekçesiz ‘çoğunluğun dediği olur.’ Mantığıyla kurulu bir demokrasi
anlıyorum. Yani doğru ve yanlışlığı tartışılmadan toplumun çoğunluğunun
benimsediğinin kabullenilmek zorunda kalınmasıdır. Ama insani demokraside böyle
olmaz. İnsani demokraside toplum, devletin başına gelecek kişilerin güzel ahlak
sahibi ve dürüst bir yapıya sahip olup olmadığına dikkat eder. Toplumda nefsi
öncelikler yerini, ahlaki önceliklere bırakır. Ali Osman ERAN.
C.4 Kapitalizm ve teknolojinin
ilerlemesinden dolayı insanların rekabetleri sonucu doğal dengeye zarar
verilmektedir. Kişilerin aktif rol aldıkları,toplumsal bir sorundur. M. Nuri kORKMAZ
C.4Günümüz toplumunda artık doğaya
verilen önem kalkmıştır. Her şey telefon ve internet gibi iletişim
araçları haline gelmiş. Artık ağaçları
yeşillikleri kurutup buna dikiyoruz. Çocuklarımız doğaya hasret teknolojiyle robotlaşan
birer varlık haline geliyor. İbrahim
AYDIN
C.4 milletler ve insanlar doğası itibariyle doğaldır.
İnsanlardan doğal demokrasi yerine insani demokrasi beklemek sadece bir
hayaldir. Bu asırdaki sorunlar, gelecekteki asırda daha da hayvanlaşıp
hırçınlaşacaktır. Aristo’nun dediği gibi “En büyük anarşi, yanlış
demokrasidir.” Salih Sosyal
C.4 Günümüz toplumunda artık doğaya
verilen önem kalkmıştır. Her şey telefon ve internet haline gelmiş. Artık
ağaçları yeşillikleri kurutup buna dikiyoruz. Çocuklarımız doğaya hasret
teknolojiyle robotlaşan birer varlık haline geliyor. Barış ÖZTÜRK