35. 1-Bir bilim
insanın veya kurumun ürettiği;projeleri,
makaleleri ve işleri hangi fert ve toplumlara besi yeri olarak hizmet veriyorsa
o bilim insanı veya kurum onların hizmet ehlidir. Önemesini gerekçeli ret ediniz.
2-Daha doğru üretim için çözüm öneriniz
İpucu;üniversitelerimizde
üretilen makale ve projelerinden ortaya çıkan bilimsel sonuç ve yargılardan
ülkemiz ve bilimsel olarak daha gelişmiş ülkelerin kullanımını karşılaştırınız.
Ülkemizde akademik kariyer için konulan koşulların liyakati ile mukayese
ediniz.
C.35 Aslında bu sorun
Türkiye’nin bir sorunu. Çünkü burada imkan bulamayan
çoğu bilim adamlarımız başka ülkelerde bir şeyler üretip oraya hizmet
vermektedirler. Bu da Türkiye için önemli bir kayıptır. Bu nedenle Türkiye bu
bilim adamlarımıza gerekli imkanları sağlayıp beyin
göçünü engellemelidir. Nazmiye YARGI
C.35 1.) Eğer
bir Türk bilim adamının yaptıkları ABD’ de faaliyet bulup uygulanıyorsa,
yapılanlar kendi ülkesine isimden başka bir şey kazandırmaz. Hepsini bir olarak
düşünürsek insanların oluşturdukları, yaptıkları sadece uygulanan kişilere bir
şeyler katar, yani o toplum için çalıştığını gösterir yalnızca..
2.)Daha
doğru çözüm için ülke standartlarında bilime sınır koymamak gerekir. Yeterli
olanaklar sağlanarak her toplumun elindeki verilerle ve sahip olduğu
bilimcilerle çalışması daha mantıklı ve adildir. Bunlar uluslar arası
mekânlarda bir araya gelip tartışılabilir ve önermeler bu şekilde farklı
ulusların bilimcilerine de açıklanabilir. Tartışılıp düzenlemeler yapılabilir.
Fakat sadece bir toplum çalışmak bunu engeller. Ortak bir dil oluşturulmalı ve
kullanılmalı, üstünlük ya da eziklik kavramları ortadan kalkmalıdır. Melin KARAN
C.35Öncelikle bilim topluma mal edilerek
hizmete dönüştürülür. Biri yatar diğeri proje üretirse bu hizmet değil
miskinliktir. Her fert eğitimle bilime ve araştırmaya sevk edilmeli.İbrahim KILIÇ
C.35 Fert hangi topluma fayda sağlar ve
onlara faydalı olursa o toplumun malıdır ve o toplumda saygı görür. Kendi
vatandaşımız ve kendi bilim ve geliştirmeye müsait öğrencilerimizi diğer
ülkelere göndermek yerine onlara uygun ortam oluşturmak gerekir. Nazif TEPE
C.35) 1-bilim bir topluma mal edilemez
evrenseldir
2-
öncelikle beyin göçünü önlememiz gerekir sonra imkan
sunmak beyinlere sonrası çorap söküğü gibi gelir. FEYYAZ KARA
C. 35 Tam olarak katılmıyorum. Tabi ki bir
projenin bizim milletimiz ve ülkemizden çıkması bize yarayacaktır. Bu dışarıda
bize söz sahibi olma gücü verir. Ama bütün buluşlar ve keşifler insanlığın
ortak malıdır ve herkesin bunları bilmeye, kullanmaya hakkı vardır. Ülkemizde
akademik kariyer yapmak için en önemli şartın İngilizce olduğunu biliyoruz. Bu saçmalık bence. Bir insan İngilizce bilmeyebilir ama çok
güzel fikirleri ve buluşları varsa bu insanın akademik kariyer yapmasının önü
tıkanmamalıdır. Zaten şu anki sistemde tezler ve yüksek lisansların çoğu
formalite icabı yapılıyor Ali Osman ERAN..
C.35 1 Yapılan her bilimsel çalışma ve
proje bir hizmet ehli değildir. Örneğin üretilen kimyasal silahlar bilimsel bir
projedir ama bu halka hizmet etmek için değil halkı yok etmek için dır.
2 Yapılacak bilimsel projeler
tamamıyla halkı daha bilimsel ve rahat bir yaşama kavuşturmak için olmalıdır. Leyla ALTUN
C.35) 1-Kişilerin yaptığı çalışmalar bireyseldir.Fakat
elde edilen sonuçlar evrenseldir.
2-Yazılan
makalelerin yurtdışında yayınlanması bizim hala ülke olarak söz sahibi
olamadığımız anlamına geliyor. Kadir GERGİN
C.35 Doğrudur.
O toplumun hizmet ehlidir. Fakat mütevazı, saygıdeğer ve başımızda yeri olan
bir hizmet ehlidir.
Daha doğru öğretim için bilimi bilim
için ve insanlık için yapmalı, bir kariyer için çabalamasak daha doğru
sonuçlara ulaşacağımıza inanıyorum. İrfan BAHARLI
C.351 Hizmet ehlidir diye bilmemiz için
işinin en iyisini yapması gerekir bu olmayınca kişi işinin ehli olamaz.
2 Bilim adamı
önce ahlakını geliştirmeli güzel ahlaklı olmalı ve o çerçevede işlerini şekillendirmeli . Dilek
KURT
C.35 1)Kişilerin yaptığı çalışmalar her
ne kadar bireysel olsa da elde edilen sonuçlar evrenseldir ve tüm insanlığa mal
edilir.Bu durum yaptığımız yemeğin başkalarınca
yenmesi gibi bir şeydir.
2)ülkemizde
uygulanan akademik kariyer sistemi yanlıştır.yapılan
çalışmaların yurtdışında yayınlanmalarının akademik kariyer konusunda ek bir
getiri sağlaması son derece yanlıştır Bu durum yaptığımız yemeğin başkalarınca
yenmesi gibi bir şeydir.
REMZİYE ERDOĞAN
C.35.A.eğer
insanlığın yararına kullanılacaksa nereye hizmet ettiğinin bir önemi yoktur.
B.bu ülkede bilim insanlarına gereken önem verilmeli ilk olarak. Bu
insanların çalışmalarına engel olabilecek her şeyi ortadan kaldırmak. Yusuf KESKİN
C.35.Önermeye katılıyorum. GİZEM SARI
C.35)1-Bilim evrensel olup toplumsal
destek almalıdır.
2- İmkan ve şartların daha uygun hale getirilmesi gerekir. HABİP KAYA
C-35 Herkes bilimi bilim için,insanlığı insanlık için yapıyorsa toplumda verimli
sonuçlara ulaşırız…BURCU ŞİMŞEK
C.35) 1-Bilim evrenseldir bir topluma mal edilemez.
2-Yazılan
makalelerin yurtdışında yayınlanması beyinlere değer vermediğimiz anlamına
geliyor. Eğitime ayrılan bütçeyi eleştirmek gerekir ki bunun için yıllardır bir
şey yapılmıyorsa bizim bizi yönetmek için başımıza diktiğimiz insanlar demek ki
bu durumdan memnun bu ülke bu şekilde hiçbir yere varamıyor böyle devam ederse
ne yazık ki o yüksek medeniyet seviyesine ulaşılamayacaktır. ŞEYHMUS UTLİ
C.35 1-Kişilerin yaptığı calışmalar bireyseldir.Fakat elde
edilen sonuçlar evrenseldir.
SAMET ÇENŞİ
C-35 1-Bilimsel bir kuram kanun ya da
proje bütün insanlığın yararına bilgisine sunarak sunulmalıdır.
2-Öğrencilerin ,araştırma görevlilerinin
ve bilim adamlarının yeni ve yapıcı projelere
imza atması için devletçe ve milletçe maddi ve manevi
desteklenmelilerdir….NAZİFE SAVAŞAN
C.35A.Bilimin ırkı olmaz bu nedenle bilim
sadece yapıldığı kurum veya toplumla sınırlı değildir.Şartlar
insanı başka noktalara çekiyorsa bu bilimin ve bilim insanının herhangi bir
kurum,kişi,zümre veya reayanın hizmetinde olduğunu göstermez.
B.Bağımlı değişkenlerin çok olduğu ortamda sınırlar
daralır doğru üretim için doğru bir sistem gerekir.Sistemin
sana özgü değil ise verim azalır. FIRAT
ALTUN
C.35 1-Katılıyorum. Kim istifade
ediyorsa ona hizmet ediliyordur.
2-Kendi dilimiz kendi değerlerimizle
bilim yapıp kendimiz istifade etmeliyiz.
Aykan AKÇA
C.35.A Bilim insanlarının veya kurumun ürettiği projeleri vb.
şeyleri toplumlara ileten kişiler için bilim insanı bir çıkar oluyorsa hizmet ehlidir
demek yanlış olur.
B Doğru üretim için doğru eleştiri ve doğru anlama
şarttır. MEDENİ SAKCAK
35.
a.) Bilim evrensel bir mirastır. Edison ampulü buldu diye
Arap veya Çinlilerin kullanmaması çok mantıksız ve akla zarar bir edinimdir.
b.)Bilim insanı veya kurumu elde ettiği bilgiyi tüm
insanlığa göndererek daha da gelişmesini sağlamalıdır. Ersin ASLAN
C-35 Bir bilim adamı sadece kendi
toplumu için proje veya makale üretmemeli.tüm
toplumlar için ve bilim için bilim yaparsa daha verimli olur…ÖZLEM AKIN
C.35 Önermeye katılıyorum. REYHAN YILMAZ
C.35) 1-Kişilerin yaptığı çalışmalar bireyseldir. Fakat elde edilen sonuçlar
evrenseldir.
2-Yazılan
makalelerin yurtdışında yayınlanması bizim hala ülke olarak söz sahibi
olamadığımız anlamına geliyor. Seyfettin
SEYHAN
C.34 Bireyin kendisinin yapmadığı bir
şeyi başkasına uygulatması etkileyici olmaz. Kendisi uyguladıktan sonra
yaptırırsa o zaman etkileyici olur. Örneğin; Vaktiyle bir kadın bir evliyaya
oğlunu götürmüş ve demiş ki: Benim oğlum çok bal yiyiyor,
ne yapalım. Ve şu cevabı almış: Oğlunu götür 40 gün sonra getir.40 gün sonra
gelince o evliya zat çocuğa demiş ki: bal yeme. Kadın sormuş: Madem bunu
söyleyecektin neden 40 gün sonra getirmemi istedin. Evliya demiş ki: Çünkü ben
de o zaman bal yiyiyordum. O zaman söyleseydim sözün
tesir etmezdi. Hikâyeden de anlaşılacağı üzere bireyin kendisinin yaptığı bir
şeyi başkasına yaptırması daha etkileyici olur. Onun için insanın
söylediğindense yaptığına bakmak evladır. Turgut
KIYICI
C.35 Bu önermeye ülkemiz şartlarında
değerlendirecek olursak,aslında akademik geçerliliği
olan bir çok projenin ülkemiz insanına pek faydası olmadığı görülecektir. FIRAT KADIRHAN
C.35 1-Kişilerin yaptığı çalışmalar bireyseldir.Fakat elde edilen sonuçlar evrenseldir.
2-Yazılan makalelilerin yurtdışında yayınlanması bizim hala
ülke olarak söz sahibi olamadığımız anlamına geliyor. BARIŞ SAVAŞ
C.35 1.Üretilmiş bir proje, makale ve herhangi bir eserden eğer biz
ondan fayda görmüyorsak o eserde bize ait değil demektir. Ülkemizde üretilen
proje ve makalelerin birçoğunu biz ürettiğimiz halde başkaları (gelişmiş
ülkeler) kullanıyorlar.
2.Ürettiğimiz bir şeyi kendimiz
kullanmamız gerekir yoksa yaptıklarımız boşunadır. Ercan IŞIK
C.35 1 Ülkemizdeki akademik kariyer için
konulan koşulların bazılarını gerçekten mantıksız buluyorum. Hiç İngilizce
gerektirmeyen bir dalda bir yerlere gelebilmek için İngilizce bilmek şarttır
diye bir şart koyuyorlar ülkemiz insanının karşısına. İnsanlar veya kurumlar
hangi topluma ve kuruma makale, proje vb. işlerini mal ediyorlarsa oranın
hizmet ehli olarak görev yaparlar.
2 Bunun için bu işlerle uğraşan evrensel kurullar
oluşturulsa ve bu kurulların içinde ayrım yapmadan her toplumdan insanlar
bulunsa daha güzel sonuçlar alınabilir. En azından insanlığa hizmet vermek için
bu kurul oluşturulmalıdır.İdris ÇELİK
C.35 Bu düşünceye katılıyorum. Çünkü
bilimin herhangi bir şekilde bir kurumun himayesine giriyorsa artık o bilimsel çalışmada ,bilim adamı da artık o kurumun himayesine girmiş
demektir. Halbuki bilim özgür olmalıdır. Daha rahat ve
iyi çalışmaların yapılabilmesi için özgür ortamlara ihtiyaç vardır. Bilim
baskıya gelemez. Avrupa’da ortaçağ skolastik düşünce
yapısı ile o zaman ki bilimsel çalışmalar ile şu an ki bilimsel çalışmalar
arasında dağlar kadar fark vardır. Sonuç olarak ne bilim adamı ne de bilimsel
çalışmalar bir yere bağlı olmayı sevmez.Oktay BARAN
C.35 1 Evet. Doğrudur. Türkiye’de yetişen
bir bilim adamı Amerika’da hizmet veriyorsa o bilim insanı onların hizmet ehli
olmaktadır.
2 Kariyer amaçlı ürettikleri makalelerini, projelerini
gelişmiş teknoloji ülkelerinde kullanılmamasını istiyorsak; onlara teşvik
parası, maaşına artı değer ve kariyerini geliştirmek için uygun koşullar sağlanabilir.Onların önemsenildiğini ve bilgilerine ihtiyaç
duyulduğu hissettirilmelidir.Funda
AKDOĞAN
C.35 Bir bilim insanı hangi kurum ve toplum için çalışıyorsa o
toplum veya kurum onun hizmet ehlidir. Türkiye’de Profesör olabilmek için
mutlaka İngilizce bilmek gerekir. İnsan kendi ülkesinde akademik olarak
yükseliyorsa Türkçe kullansın. Biz İngilizceyi kullanarak adeta batı
uygarlığına katkı sağlıyoruz. Batının bizden üstün olduğunu kabul ediyoruz.
İngilizce dil kullanımı yanlıştır. İngilizcenin yerine Türkçe kullanılmalıdır.Zülfü ERYATAN
C.35 1 Önerme doğrudur. Örneğin, ülkemizde üretilen proje ve
makaleler yurtdışında onay görmeden bilimsel statüye girmiyor. Yani bilim
insanımızın yaptığı hizmetler kendi ülkelerine değil de başka ülkelere hizmet
olarak gitmektedir.
2 Daha doğru üretim için, bilim insanımızın ürettikleri
makale, kitap vb. ilk önce kendi ülkemizde onaylatmalı ve ödüllendirmeliyiz.
Ancak böyle yaparak bilimden ve bilim adamlarımızdan faydalanırız. Mehmet Nuri EŞİN
C.35 1 Bilim adamları ürettikleri görüş yada buluşları asıl olarak üretmek istedikleri noktalardan
farklı yönlere hizmet ettiğinin farkına varmayabilirler. Örneğin teknolojik
gelişme adına bulunan bir araç kapitalistlerin elinde büyük bir sermaye
olabilir. AYTEN YILDIZ C.35
Bizde akademik kariyer için konulan kurallar bütün eğitim sistemimizde olduğu
gibi geçiştirmeye dönük değil ezbere yöneliktir. Bunun nihai sonucunda bizde
insanların dar görüşlü, araştırmaktan uzak, bağnaz ve muhafazakâr olmasına yol açıyor.Ramazan ERGÜN
C.35 Günümüzde bir bilim insanının
bilimsel bir ürünü bile olsa bunda birilerinin çıkarı olması gerekir ki bilim
insanı bir yerlere gelebilsin fakat daha doğru ve güvenilir bir üretim için
bilimin tam anlamıyla nesnel olması, kimsenin kimseye peşkeş çekmemesi gerekir
ki yapılan, ortaya çıkan işlerin de bir değeri ve anlamı olsun.Seda
CEMAL
C.35 Önermesine katılıyorum. Bir birey
veya kurum insanlık için güzel şeyler üretebiliyorsa tabi ki bu güzel bir
hizmettir. Semra DAĞ
C.35 1Bir bilim insanının işi kolay
değildir.bu yüzden hangi kurum ve fert için hizmet veriyorsa onlar için önemli
olmalıdır.
2-bence daha doğru üretim için özgürlük ön şart olmalıdır.üretimin temel şartı budur.baskı ve kısıtlamalar
üretim için zorlu şartlardır. Ülkemizde yüksek lisans ya da daha üstü için
İngilizce ön görülüyor.niye kendi dilimizi bu konuda
koşul olarak öne sürmüyoruz.niye yabancıların dilini kendi ülkemizde daha iyi
yerlere gelebilmek için şart olarak koyuyoruz.doğru üretim için bireylere rahat
ve özgür ortam sağlanmalıdır.yabancı kurallar bizde bu kadar önemli yere sahip
olmamalıdır.birey hakları genişletilmelidir. Bilge TÜRKER
C.35 Önermeyi ret etmiyorum ve aynen
katılıyorum. Rıdvan OKUŞ
C.35 A Doğudur. Çünkü Arşimet fizik kanunu üretmeseydi şuan fizik namına
yapılanlar olmayacağını biliyoruz. Ya da bilgisayar üretilmeseydi bir çok alan zorluk yaşayacaktı. Bu nedenle bilim ve bilim
adamları toplumu ileriye taşıyarak hizmet ehlidirler.
B Ülkemizde yapılan üretimler mali olarak desteklenmediğinden çoğu ileri
teknoloji ürünlerinin olmaması bilimin ilerlemesini engelliyor. Çözüm olarak
bilime destek olunmalı maddi ve manevi açıdan,desteklenmeli.Sevil DOĞAN
C.35 A Bir bilim adamı, insanlık için ürettiği her şeyden faydalanan
toplumlarının hizmet ehli olur.
B Daha doğru bir üretim için insanların üretilen
şeylerden faydalanmaları yani insanların aydınlatılması gerekir. Ayrıca üretimi
yapılan her şeyin öncelikle bir ihtiyaç olması gerekir. Medeni BAYAR
C.35 A Bir bilim insanı veya kurumun ürettiği
projeleri, görüşleri, toplumlara besiyeri olarak hizmet veriyorsa o bilim insanı ve
kurumların hizmet ehli değil, bence tüm ülkenin veya daha da
evrenselleştirirsek dünyanın hizmet ehlidir. Sonuç itibarı ile öğretilen
projeler sadece o kuruma fayda sağlamıyor dünyaya da katkı sağlıyor. Örneğin Edison’un ampulü icadı gibi.
B Daha doğru bir çözüm için bilim insanlarının önünün
açıp objektif bir alanda ve rahat çalışmalarına olanak sağlamak bilim
insanlarımızı desteklemekten geçer. Bu konuda maalesef bilim insanımıza yeteri
kadar değer verilmiyor. Ülkemizde kanayan bir yara olarak beyin göçü yaşanıyor,
bunu engellemek gerek. Şahabettin BALCI
C.35 A Önermeye katılıyorum. Sonuçta
yapılan her iş birilerine yarar sağlamak içindir tekstil sektörünü düşünelim
ürettikleri mallarla halka hizmet vermektedirler.
B Daha doğru üretim çok araştırıp, bilmekten farkında
olmaktan gelmektedir. Hicret OKAN
C.35 Bizdeki önemli bilim adamları
makaleleri yayınlanmadığı için makalelerini gelişmiş ülkelerde yayınlarlar.
Buda ülkenin bilim adamı kaybı olur. Artık o makaleler yayınladığı ülkenin malı
olur. Buda ülkenin bilim alanında gelişmesini engelliyor. Şu an bir
profesörümüz ülkede kendini kanıtlayamadığı için yabancı ülkelerde çalışmaktadır.
Örneğin Oktay SİNANOĞLU en açık örneğidir…
Adnan YILMAZ
C. 35 1. Günümüz için önerme gerçektir. (Üniversiteler en açık
örneğidir.) Ama bu önermenin doğru olduğunu, gerçekte de böyle olması
gerektiğini göstermez. Zaten bu adam kayırmalar ve adaletsiz işler yüzünden
hâlâ taklitçilikten öteye gidemiyoruz.
2. Daha doğru üretim için mantığı ve ahlaki değerlendirmeler
yapılmalı ve ferdi çıkarlar değil toplumsal çıkarlar gözetilmelidir.Kevser SÖYLER
C.35 1 Hangi toplum için ürün ortaya koyup kendimizi beğendirmeye
çalışıyorsak o ürün o topluma aittir. Üniversitelerimizde üretilen makale ve
projelerden ülkemizden çok dış ülkeler yararlanıyor. Bu da bize değil onlara
hitaptır. Vahim bir durum…
2 Kendi toplumuna, ihtiyaçlarına hitap
etmeli. Üniversitelerimizde üretilen makale ve projelerin sonucundaki bilimsel
yargılar kendi ülkemiz adına kullanılmalı, üreticilere destek ve ortam
verilmeli. Başka ülkelere neden yem olalım ki? Çoğu destek ve ortam
eksikliğinden bu proje ve makaleler başka ülkelerin oluyor. Bu da besi yeri
olduğumuzu gösterir. Ayşe ARSLAN
C.35 1 Bu önermeye katılmıyorum. Çünkü
bilim evrenseldir. Bilimin ülkesi veya toplumu olamaz. Bilim aynı zamanda
sadece bir topluma hizmet için yoktur.
2 Daha doğru üretim için ihtiyaçların bilinmesi lazım. Mevcut
ihtiyacın ne kadar olduğunun bilinmesi daha doğru bir üretim için daha sağlıklı
olur. İbrahim AKKOYUN
C35:A)Üretilen bilgi veya proje kişiyle
sınırlı kalmaz.evrenselleşir.Örneğin bilgisayar.
B)Örneğin kariyer için yabancı dil
bilme zorunluluğu bence çok gereksidir. Hakan
ALTUN
C.35 1 Tamamen katılıyorum.Günümüzde
bizimde bilim insanlarımız başkaları için çalışmaktadırlar.
2 En
başta ülkemizde bir yerlere gelmek için İngilizce şart olmamalıdır.Idban KUDAY
C.35 Bilim topluma mal edilerek hizmete
dönüştürülür. Biri yatar diğeri proje üretirse bu hizmet değil miskinliktir.
Her fert eğitimle bilime ve araştırmaya sevk edilmeli. Yusuf AKIL
C.35 Bilim adamı o şirketin istediği
şeyleri yaptığı sürece işini yapmış olur. Ekstradan bulduğu buluşları o şirkete
vermek zorunda değildir.
Mesela
Türkiye de yaptığımız bir buluşu başka bir ülkeye verebiliriz. Yasin Murat KAHRAMAN
C.35: Tabii ki bir kimse yaptığı projeyi
nerede kullanıyorsa orada hizmet etmiş sayılır fakat bu onun kendi milletine
yardım etmeyeceği anlamına gelmemelidir. Bazen yetersiz materyallerden dolayı
bilim adamları başka devletlere gitmiş olabilir ve orada hizmet etmiş olabilir
ama zamanı geldiği zaman memleketine dönerek hizmetini milletine yapmalıdır. Mehmet GENÇ
C.35 Önermeye katılıyorum. Bir insan
ürettiğiyle ve yaptığı işle vatanına hizmet eder.insan
kendi ülkesine hizmet ederken sadece kendi ideolojisine sahip
insanları baz almamalı. Bir insan yaptığı tüm görev ve sorumluluklarla
vatanına hizmet edebiliyorsa o zaman hizmet ehlidir. Bunu yaparken kesinlikle mükafatını bu tarafta almayı düşünmemeli. ŞAHİN KARAN
C.35 Hukuki veya gayri hukuki, bilerek veya bilmeyerek
başkalarının (fert, toplum, millet) menfaat farzlarını önceliği için bilgi,
materyal toplayan, üreten, derleyen, yayınlayan … vb. yapan kişiler bilim ayanıdır. Bu insanlar, kendi
ülkelerinin toplumlarının acil menfaatleri için değil de; başka ülkelerin
menfaatlerine öncelikli bilgi, bilimsel eylem üretebilmektedir. Maalesef,
günümüzde bilim insanları teknolojik ülkeler tarafından kullanılmaktadır. Bu
bilim insanları, artık ürettikleri ürünlerin kendi ülkelerinden önce teknolojik
ülkelerce kullanılmasına, izin vermektedir. Üniversitelerde üretilen makale ve
projelerin önce teknolojik ülkelerce kullanılmasını örnek verebiliriz. Bunun
yanında ekonomik kariyer için konulan koşullar teknolojik ülkelerin
çıkarınadır. Ekonomik kariyer için insanların önüne kendi kültürleriyle hiçbir
bağı olmayan zorunlu bir dil konması ne kadar liyakatli olabilir ki? Gülşen ÇELEBİOĞLU
C.35 Bir bilim insanı veya kurum insanlara hizmet veriyorsa,
evet insanlar bu kişi için hizmet ehli olurlar. Çünkü insanlara faydalı
olabilmiş. Süheyla BÜRÇÜN
C.35 Ülkemizde bilim insanlarımızın üretiği
çalışmaların topluma ve devlete
sağlayacağı yararların bilinmesi ve devlet adamlarımız tarafından sahiplenip
desteklenmesi gerekir. Böyle bir ortam oluşmadığı zaman ne yazık ki çalışkan ve
üretken beyinlerimizi bu konularda duyarlı başka ülkelere kaptırıyoruz. Zeynel PEKEDİS
C.35A Evet bireyin alın terinin mahsulünü kim topluyorsa insan
onun hizmetkârıdır. Ali Galip ERCİK
B Ağaç hangi bahçede ise o toprakların ve o bahçenin
sahibine meyve vermesi lazımdır. Eğer bir bilim adamı emeğinin neticesini onu
yetiştiren millet ve topluluk almıyorsa o bilim adamı o milletin bilimde hizmetkarı değildir. Ali Galip ERCİK
C.35 Bir çok türk
bilim adamı daha iyi koşullarda yaşamak gerekçesiyle yurt dışında çalışmaktadır.AYŞE ÇATAK
C.35 1 Bugün ülkemizde birçok bilim
insanı yetişmektedir. Bunlar ürettiklerini ülkemizde ki bürokrasi ve
imkânsızlılıklardan dolayı ülkemiz hizmetine verememekte ve dışarıya göç
etmektedir. Yani onlara hizmet için değil üretimlerine devam etmek için dışarı
göç etmişlerdir.
2 Ülkemiz bilim insanlarından yeteri
kadar yararlanamamaktadır. Çünkü bilim insanı hak ettiği değeri ve önemi
görmemektedir. Bundandır ki kendilerine daha çok değer veren batıya gidiyorlar.
Batı onlara daha çok imkân sunmakta ve daha çok kaynak vermektedir. Batı
bilmektedir geleceğin anahtarı bilimdir. Velat SAYUR
C35Bir birim insanın veya kurumun
yaptığı işlerden hangi fert ve toplum yararlanıyorsa o bilim insanın veya
kurumun benimser onlardan daha yeni şeyler bekler çünkü onlar kendi hizmetinde
tabi diye düşünürler. Leyla TOPÇU
C.35 1-Kişilerin yaptığı çalışmalar bireyseldir.Fakat
elde edilen sonuçlar evrenseldir. M Nuri KORKMAZ
2-Yazılan makalelerin yurtdışında yayınlanması bizim
hala ülke olarak söz sahibi olamadığımız anlamına geliyor. M Nuri KORKMAZ
C.35Bizdeki önemli bilim adamları
makaleleri yayınlanmadığı için makalelerini gelişmiş ülkelerde yayınlarlar.
Buda ülkenin bilim adamı kaybı olur. Artık o makaleler yayınladığı ülkenin malı
olur. Buda ülkenin bilim alanında gelişmesini engelliyor. Şu an bir
profesörümüz ülkede kendini kanıtlayamadığı için yabancı ülkelerde
çalışmaktadır. Örneğin Oktay SİNANOĞLU en açık örneğidir… İbrahim AYDIN
C.35 Bu önermeyi reddetmek için bir
gerekçem bulunmamaktadır. Bir bilim insanı veya kurumu her şeyden önce kendi
toplumuna hizmet etmeli, ürettikleri projeler, makaleler kendi milletinin
çıkarına olmalıdır. Mesela ülkemizde bir bilim insanının doktora yapabilmesi
için İngilizce bilmesi şartı konmuştur. Bu son derece yanlıştır. İngilizce bir
bilim dili olmamalıdır. Dolayısıyla bilim camiamız bizden çok yabancılara
hizmet etmektedir. Salih Sosyal
C.35 Hayır. Kişi yaptığı bu eylemlerle kendi
egosunu tatmin ettiği için hizmetin ehli değildir.
Daha doğru
bir üretim için kişiye tam destek, verilmeli, uygun koşullar sağlanmalıdır.
Ancak bu şekilde iyi bir üretim için projeler, makaleler ortaya çıkabilir.Abdullah SEYAR