23. Doğal(vahşi)
varlıklar için hayat;fikren ve fiilen savaşmaktır.
İnsanlar ve istisna varlıklar için hayat;liyakatli(akıllı)
tercihlere dayalı yaşamaktır. Demirkuş 2009,Önermesini gerekçeli ret ediniz.
C.23 Bir ırkın diğerinden fiziksel ve zeka açısından üstün olduğu ve “farklı olanlar” ortadan
kaldırılmalı düşüncesi, yapılan katliamlar aslında bu önermeyi geçersiz
kılmaktadır. Nazmiye YARGI
C.23 Doğada her zaman zayıf olan yem
olur. Yani güçsüz olan ezilir, tüketilir, kaybolur. Bunun için doğadaki varlıklar
daima bir mücadele, hayat mücadelesi içinde olmak zorundadırlar. Aksi takdirde
yem olurlar ve yem olurlar. Bir geyik için hızlı koşmak önemlidir, bir aslan
içinse geyiklerin içinde en yavaş koşan önemlidir. Bu değişmez bir kuraldır.
Fakat insanlarda ise zulüm eden, itip kalkan, asi, vurdumduymaz, bencil, kinci,
kavgacı insanlar toplumca dışlanır ve reddedilir. Burada bir tezat olması
insanlarda var olan ‘akıl’ gerçeğini vurgulamaktadır. İnsanlar sakin ve düzgün
bir hayatın, anlaşma ve dayanışma içinde yaşanılmasının daha doğru olduğunu
anlayabilirler. Akıllılarıyla ve zekâlarıyla… Melin KARAN
C.23 Doğal yaşamda savaşmak akli değildir insan
içgüdüsünde de olduğu gibi sana karşı bir saldırı görürsen gardını kuşanırsın
ve her mahlûkun da yaptığı da budur bunun yanında kendi yaşamı için de avlanmak
ta savaşmak anlamına gelmez. İnsan nesli için savaşmak sadece güç gösterisinden
ibarettir ihtiyaçlar dışındadır. Nazif TEPE
C.23 Kesinlikle yanlıştır. Bir balığa veya elma
kurtçuğuna baktığımız zaman bunların hiç savaşacak hallerin olmadığını
görebiliriz. Bunlar nimetlerden karşılıksız ve düşüncesizce faydalanmaktan
başka bir şey yapamazlar. Nimet önlerindedir. Tabi bunlara saklanma, kamuflaj gibi özellikler verilmiştir ama bunları bir savaş
için kullandıkları görülmemiştir. İnsanlar içinse sadece liyakatli tercihlerle
yaşamak değildir amaç. Kendi aklını, zekasını, ruhunu,
nefsini, kişiliğini doyurabileceği ve aynı zamanda topluma yararlı olabileceği
işler yapmaktır diye düşünüyorum. Ali
Osman ERAN.
C.23 Önerme kısmen doğrudur. Fakat doğal
varlıklar için her ne kadar bize hayatları fikren ve fiilen savaşmak gibi
görünüyorsa da aslen öyle değildir. Onlara da o hayat döngüleri içerisinde
Allah (cc) tarafından bir kanun bir mizan
konulmuştur. İnsanlar için zaten böyle bir şeyin olmadığını 22. cevapta dile
getirdik. İnsanlar ve istisna varlıklar için hayat bir teavündür, liyakatli
tercihlere dayalı yaşamaktır. İrfan BAHARLI
C.23 Ben vahşi varlıkların savaştığını düşünmüyorum.Birbirlerini avlıyor olmaları savaştıklarını
göstermez neticede hayatlarını sürdürebilmeleri için ve bozulmaması için doğal
dengenin birbirlerini avlamaları gerekiyor ve bu yaratandan gelen bir şey insan
düşünebilen bir varlık olduğu için her yaptığından mesuldür.İnsan nefsinin
isteğine uymayanın değiştirmeye ve tahrif ettiği için aslında bütün savaşlar
insanlar tarafından yapar. Dilek KURT
C.23 Vahşi(doğal)varlıklar için geçerli
olan fiilen ve fikren savaşmaktır;ancak bu durum
insanlar için de geçerlidir.çünkü insanlarda nefis adını verdiğimiz vahşi bir
yön vardır.her ne kadar insanoğlu tercih yapabilme kabiliyetine sahipse de kimi
zaman nefsine (hayvani yönüne)yenik düşmektedir. REMZİYE ERDOĞAN
C.23 İnsanoğlu birbirleriyle fiilen ve
fikren savaş halindedir. İnsanoğlunun akli tercih yapmasına engel olan
nefisleri vardır. Mantıklı düşünmeden,
tamamen duygusal hareket eder.
Seyfettin SEYHAN
C.23)insanlar için olması gereken akıllı
tercihlere göre yaşamaktır. Ama her zaman olduğu gibi günümüzde de insanlar
vahşi hayvanlar gibi savaşmayı seçiyorlar.
GÖKHAN BOZDOĞAN
C.23.Doğal
varlıklar için ne geçmiş ne de gelecek vardır. Dolaysıyla savaşmazlar sadece
yaşadıkları an vardır. İnsanlar için ise dini inanışları, yetişme biçimleri ve
akıllarıyla hareket edeler.
Yusuf KESKİN
C.23) İnsanları bazen hayvanlaştıran da
budur. HABİP KAYA
C.23.Verilen aklı kullanamayan insanlar
vardır. Bu halleriyle de hayvan durumuna düşerler. GİZEM SARI
C.23 İnsanoğlu birbirleriyle fiilen ve
fikren savaş halindedir.İnsanlar her zaman akli tercih
yapamazlar.Çünkü insanoğlunun akli tercih yapmasına engel olan nefisleri
vardır. SAMET ÇENŞİ
C-23 Vahşi varlıklar hayatta kalabilmek
için elbetteki fikren ve fiilen savaşmak zorundadır.İnsanı hayvandan ayıran en önemli özelliği
aklıdır.Bu yüzden insanlar akıllarını kullanarak tercihlerini yaparlar…BURCU ŞİMŞEK
C-23 Doğal (vahşi varlıklar) için amaç
savaş ve öldürmek değildir. Onlar programlandıkları gibi doğadaki rollerini
oynamaktadırlar. İnsan ise aklıyla hayatındaki yörüngeleri akli yollara
döndürebilir. Bu da insanın programlanmış halidir…. NAZİFE SAVAŞAN
C.23 insanların aklı vardır ama
içlerinde bastıramadıkları bir sömürme kendini yükseltme yani savaş isteği
vardır şimdi ben nasıl diyebilirim ki vahşilik insanların hamurun da yoktur FEYYAZ KARA
C.23 Önermesi bence doğrudur vahşi
varlıklar kendilerini beslemek için saldırgandırlar bunlar daima bir savaş
içerisindedirler, ama insanlar içinse yaşam tercihlere bağlıdır. MEDENİ SAKCAK
C.23 Madem insanoğlunun aklı vardır ve
bu aklı tercihler yapmasına vesile olur savaşa sürüklemezse neden savaştan
baksa bir şey yok Ortadoğu gibi cennet vatanda dünyanın kalbinde demek ki
akılın olması vahşiliğe engel değildir.
ŞEYHMUS UTLİ
C.23 size katılıyorum. İnsan akıl ve ruh
dairesinde ahlak hamuru ile yoğrulmuş faziletli tercihler ve liyakatli kararlar
la yaşamını sürdürmelidir. Ali Galip ERCİK
C.23 Dinsiz felsefeye göre hayat bir
cidaldir, çarpışmaktır. Hâlbuki Kurana tabii felsefe gözüyle ise teavündür,
yardımlaşmaktır. Aykan
AKÇA
C.23 Hayat, vahşi varlıklar için hep
savaş halinde ve rekabet içindedir.onlar içinde doğal
seçilim vardır ve güçlü olan her zaman üstünlük kurmuştur.İnsanlar içinde bu
nadiren geçerlidir,genellikle anlaşma ve uzlaşma vardır. Ersin ASLAN
C.23 İnsanoğlu birbirleriyle fiilen ve
fikren savaş halindedir.İnsanlar her zaman akli tercih
yapamazlar.Çünkü insanoğlunun akli tercih yapmasına engel olan nefisleri
vardır. Kadir GERGİN
C.23.Doğal varlıklar için hayat fikren
ve fiilien savaşmaktan ziyade döngünün kompleksi kombinezonların bozulmaması için gereken aşamalar zincirini
takip etmektir. FIRAT ALTUN
C.23 Doğal varlıklar(hayvanlar)
içgüdüleriyle hareket ettikleri için hayat onlara göre savaşmaktır. İnsanlar
ise hayatı liyakatli tercihlere göre yaşarlar. Bu yüzden bu önermeye
katılıyorum. Önerme doğrudur. REYHAN YILMAZ
C-23 Katılıyorum,fakat
insan adı altında bazı cahiller de liyakatli tercihler yerine savaşmayı tercih
ediyorlar…ÖZLEM AKIN
C.23 Vahşi varlıklar için hayat
savaşmaktır. Örneğin; aslan ile ceylan arasındaki savaştan aslanın galip
gelmesi ve yaşamına devam etmesidir. İnsan için ise hayat liyakatli tercihlere
dayalı yaşamaktır. İnsanın yaşamına devam edebilmesi için liyakatli tercihler
yapması gerekir. Yanlış bir tercih hayatına mal olabilir. Turgut KIYICI
C.23 Önerme doğrudur.Vahşi
varlıklar için savaşmak yaşam anlamına gelir.İnsanlar için ise akla uygun
tercihlere dayalı yaşamak en uygundur.Çünkü akıl her şeyden üstündür. FIRAT KADIRHAN
C.23 İnsanoğlu birbirleriyle fiilen ve
fikren savaş halindedir.İnsanlar her zaman akli tercih
yapamazlar.Çünkü insanoğlunun akli tercih yapmasına engel olan nefisleri
vardır. BARIŞ SAVAŞ
C.23 Hayvanlar âleminde bile Cenab-ı Allah’ın koymuş olduğu bazı kanunlar vardır. Mesela vahşi hayvanlara canlı eti haramdır,
onlara ölü eti helal kılınmıştır. Bazı insanlar vardır ki bu hayvanlardan daha vakşidirler. Çünkü kendi rahatları için birçok masum ve
mazlumu insanı katletmişlerdir. Ercan
IŞIK
C.23 Ben bu görüşe katılıyorum. Çünkü
insanlar dışındaki varlıklar. Örn. Hayvanlar kendi yaşamlarını sürdürebilmek
için bir geyik ota ihtiyacı vardır. Ama insanlar bu şekilde değiller. Her
şeylerini bir tercih sonucunda yaşarlar. Buna yaşayabilmek ve savaşabilmek de dahil. İnsanlar bu nedenle akıllı düşüncenin süzgecinden
geçirdikleri tercihlere bağlı olarak yaşamaya çalışırlar.Oktay BARAN
C.23 Doğal hayatta hayvanların yaşaması
için savaşmaları gereklidir bu onların tabiatında var. Vahşi hayatın doğal
döngüsü de budur. Ancak insanların böyle sorunları olmadığı halde hayvanlardan
daha çok savaşıyorlar. Hayat insanlar için akıllı tercihlere göre yaşamaktır.
Ama akıllı tercihler insanların ölmesi gibi aşırıya gitmemelidir. Bilge TÜRKER
C.23 Doğal varlıklar belli bir mantık
çerçevesinde ekosisteme zarar vermeden doğayı tahrip etmeden günümüz koşullarının
temellerini atmışlardır. Ancak akılla hareket ediyor dediğimiz insan bu doğal
çevreyi yok etmek için adeta birbiriyle yarışıyor. Bunun sonucunda hangi
tutumun liyakatli olduğunu ele aldığımızda doğal varlıkların daha erdemli
olduğunu görebiliriz.Ramazan ERGÜN
C.23 Doğada bir zihin ve güç savaşının
olduğu açıktır. İnsanda doğanın bir parçası olduğundan dolayı bu savaşa dahil olmaktadır. Reddedilecek bir taraf yoktur. AYTEN YILDIZ C.23 İnsanlar ve istisna varlıklar için
hayat, liyakatli tercihlere dayalı yaşamaktır. Önermesine katılıyorum. Çünkü
Allah insanı hayvandan ayıran en önemli şeyi “aklı” insana lütuf etmiştir.
İnsan aklını kullanarak yaşamaya çalışır.Funda AKDOĞAN
C.23 İnsan her zaman akıllıca tercihlere
dayalı yaşamak ister ama bu her zaman mümkün değildir. Aklının yetmediği ya da
devre dışı kaldığı durumlar olabilir. Bir insan aç olduğunda hayatını
sürdürmesi için yiyecek bulması gerekir. Bulamadığı zaman akıl devreden çıkar
nefis görev başına gelir.Seda CEMAL
C.23 Vahşi varlıklar yaşamlarını devam
ettirebilmek için başkasını yeme veya yok etmektir. Çünkü yaşaması için avını
yemeğe bağlıdır. Fakat insanlar için hayat, akıllı bir yaşam sürerken başkasına
zarar vermemektir. Maalesef günümüz anlarının çoğu şahsi menfaatlerinin söz
konusu olunca hayvandan daha da zulüm yapabiliyor. Örneğin geçen iki ay önce
İsrail’in Filistin’e yaptığı zulmü hangi hayvan yapabilir ki?Şahabettin BALCI
C.23 Vahşi varlıklar için Yaratıcının
koyduğu düzen akışı savaşmaktan geçer. Ama akıl verdiği insanlar savaşarak
değil ancak barışla yaşar.Medeni BAYAR
C.23 Vahşi varlıklar genel olarak
savaşarak hayatlarını sürdürmektedirler. Ama bazı vahşi varlıklar eğitim sonucu
bu savaşı en aza indirirler ve savaşmadan da yaşanılabileceğini öğrenirler. Her
insan için hayat, liyakatli tercihlere dayalı yaşamak değildir. Bazıları
hayatını liyakatsiz tercihlere göre yaşarlar. ABD’ nin
Irak’a; İsrail’in Filistin’e yaptığı zulüm gibi.İdris ÇELİK
C.23 Bazen insanlar da bir önceki cevapta
belirttiğim gibi savaşmak zorunda kalabilir. Ama en doğrusu tabi ki de akılcı
davranmaktır. Hicret OKAN
C.23 Evet insanlar için hayat akıllı
tercihlerdir; ama gerektiğinde de hayat savaşmaktır. Ayşe ARSLAN
C.23 Ben bu söze katılıyorum. Vahşi hayvanlar yaşamak için diğer
fertlerle savaşmak zorundadır. Ama insanlar aklını kullanarak başkalarıyla
savaşmadan da yaşayabilirler. Zülfü
ERYATAN
C.23 Doğru bir önermedir. Çünkü insanı hayatta mutlu kılan
yaptığı tercihleri ve seçimleridir. İnsan olan yani fıtratı iyiye ve güzele
meyilli olan kişinin yapması gereken de hayatta doğru ve seçici tercihler
yapmasıdır. Mehmet Nuri EŞİN
C.23 Hayvanlar yaratılışları gereği ve yaşamak için savaşmak
zorundadır. Ama bu durum insan için geçerli değil. İnsanlar bu dünyaya birbiri
ile savaşmak için gönderilmedi. Onun için ben bu önermeyi ret etmiyorum. İbrahim AKKOYUN
C.23Hayvanların vahşiliği doğaları gereğidir.Ancak insanların vahşi olmasını gerektiren somut
gerekçeler olamaz.Vahşet insan fıtratına terstir.Hakan ALTUN
C.23 Önermesine katılıyorum. İnsanlar bir
şeyleri elde etme uğruna savaş halindedir. Doğayı tahrip etme yolunda sürekli
yarış halindedir. Buda doğal dengenin bozulması ve hayatın yaşanmaz bir hale
dönüşmesine neden oluyor. Kısaca dünyanın sonunu getirme. Hayatı yaşanmaz bir
ortama doğru götürdüklerinin farkına varamamışlar.Adnan YILMAZ
C.23İnsanlar hayatta kalmak için maddi
ve manevi yönde hayatla mücadele içindedirler. Maddi yönde yiyecek, içecek vb.
gibi manevi yönde ise bedenini ruhen korumaktır. Kısacası hayatla savaşmaktır.Rıdvan OKUŞ
C.23 Hayvanlar düşünmezler iç güdüleri
gereği, fizyolojik ihtiyaçlarını karşılarlar ve yaşamlarına devam edebilmek
için savaşmak zorundadır. Ancak insanlar düşünebilme yeteneğine sahiptirler.
Akıl yoluyla her şeyi çözebilme becerisine sahiptirler. Sevil DOĞAN
C.23 Önermesini destekliyorum. Doğadaki
vahşi varlıklar insanlar gibi akla sahip olamadıklarından tüketici bir yapıya
sahiptir. İnsanlar ise aklın verdiği hünerle üretken bir konuma da sahiptir. Semra DAĞ
C.23 Hayvanlar ve insanların doğada yaşamlarını sürdürebilme
şekilleri başkadır. Hayvanların, mantıklı olabilme, çözüm üretebilme gibi bir
dertleri yoktur. Bu ancak insanlara yüklenmiş olan sorumluluklardır bu
sorumlulukların üstesinden de ancak aklımızı kullanarak gelebiliriz. İnsan
böyle yapmayan canlılardır. Akıllı davranarak tercihlerini ona göre yaparlar,
doğruyu bulmaya çalışırlar. Bunda reddedilecek bir şey göremiyorum. Süheyla BÜRÇÜN
C.22 İnsan zayıf yaratılmakla beraber irade gücüne sahiptir.
İnsan iradesiyle istediğine Allah’ın izni dairesinde sahip olabilir. Kevser SÖYLER
C-23) Vahşi varlıklar için
hayat mücadeledir. Aslında insanlar içinde öyle olması yani barış ortamı
sağlanmalı ve huzur içinde yaşanmalı; ama insanlar bunu zorlaştırmıştır. ŞÜKRÜ NAS
C.23
Bence tamamen doğru
bir önermedir, reddedilemez.Idban
KUDAY
C.23 Vahşi hayvanlarda akıl yoktur. Bu yüzden, onlar zekâlarıyla,
içgüdüleriyle, duygularıyla ve deneyimleriyle hareket ederler. Güçleri oranında
kendi menfaati farzları için yaşarlar. Maalesef, hayvanlar dışlında bazı
insanlar için de aynı durum söz konusudur. Aklını kullanmayan ya da kullanmak
istemeyen bazı insanlar da sadece kendi menfaat farzları için yaşarlar. Yaşamakla
kalmayıp doğaya, diğer insanlar zarar verirler. Aklını kullanan insanlar için
ise hayat, sadece kendi menfaatleri için yaşamak değildir. Bu insanlar,
fıtratları ölçüsünde, güzel ahlak kurallarına uyumlu yaşayan insanlardır. Her
işlerinde liyakatli öncelikli düşünür ve karar verirler. Doğaya ve başka
insanlara zararları değil yararları dokunur. Bu dünyada, bilim adamı da olsa,
siyasetçi de olsa, sıradan bir insan da olsa liyakatli (akıllı) davranmayan
herkes dünyayı felakete sürükleyebilir. Gülşen
ÇELEBİOĞLU
C.23: İnsan yaratılışı
itibariyle nefis ve şeytanla her zaman savaş halindedir. Bazen savaşı kaybeder
ve akıl dışı olgular meydana getirir bu da insanın aklını kullanamadığını
gösterir. Mehmet GENÇ
C.23 İnsanlarda günümüzde hem fikren hem
de fiilen savaşmaktadırlar. Bunun sebebi de insanların kendilerini hayvanlar
gibi görmesidir. Başka türlü açıklamak biraz zor. Yasin Murat KAHRAMAN
C.23 Zaruretler haramı mubah kılar
kaidesince insanların vahşi ırklar gibi yaşamını sürdürmek zorunda olduğu anlar
olabilir. Örneğin; savaş durumları, doğada yaşam mücadelesi veya doğal afetler… Yusuf AKIL
C.23 Vahşi varlıklar ihtiyaçlarını
birbirine anlatacak konuşma gibi bir vasıtaları olmadığı için hayatları hep
savaşmakla geçer. Ama insanoğlu Allah’ın bir vergisi olan konuşma ve akıl gibi
vasıtalar insanların liyakatli tercihler yapmasını sağlar. ŞAHİN KARAN
C.23 Vahşi hayvanlar arasındaki savaştan
ziyade, bir düzen bir rekabet olarak
görmek lazım diye düşünüyorum. Bence yaşamak; istisnai durumlar sayılmasa ibadet etmektir.
Tıpkı canlı cansız bütün mahlukatın yaptığı gibi. Zeynel PEKEDİS
C.23 Mecburiyetler haramı mubah kılar
kaidesince insanların vahşi ırklar gibi yaşamını sürdürmek zorunda olduğu anlar
olabilir. Örneğin; savaş durumları, doğada yaşam mücadelesi veya doğal afetler… İbrahim KILIÇ
C.23 Vahşi varlıklar sadece yaşamlarını
sürdürmek için savaşırken insanlar kendi egolarını tatmin etmek için
savaşmaktan kaçınmazlar.AYŞE ÇATAK
C.23 Doğal varlıklar için yaşamak fiilen
savaşmaktır. Ama insanlar içinde sadece aklın kullanıldığı bir yer değildir.
Günümüzde devletler birbirinin üzerinde hakimiyet
kurmak için savaşıyorlar. Eğer akıl kullanılmış olsaydı günümüzde
her ülkenin de milletine yetecek kadar toprağı vardır. Toprak için
savaşılmaz insanlar öldürülmezlerdi. Leyla
ALTUN
C.23Aslında insanlarda bazen aklın
yetersiz kaldığı durumlar ile karşı karşıya kalabilir. Ama bu duruma savaşmak
değil de mücadele etmek demek daha doğru bir kullanım olacak çünkü savaşmak
insana değil hayvanlara ait bir özelliktir. Hiç kimsenin Allah’ın verdiği canı
almaya hakkı yoktur. Tabi ki mücadele edecektir çünkü hiçbir şey insana
bedavadan verilmez. Her şey bir mücadelenin ürünüdür. Velat SAYUR
C.23. Nefislerine esir olanlar
güçlerine, akıllarına hakim olanlar tercihlerini
dayalı yaşar. Leyla TOPÇU
C.23 Bir ırkın diğerinden fiziksel ve zeka açısından üstün olduğu ve “farklı olanlar” ortadan kaldırılmalı
düşüncesi, yapılan katliamlar aslında bu önermeyi geçersiz kılmaktadır. İbrahim
AYDIN
C.23 İnsanoğlu birbirleriyle fiilen ve fikren savaş halindedir.İnsanlar her zaman akli tercih yapamazlar.Çünkü
insanoğlunun akli tercih yapmasına engel olan nefisleri vardır. M Nuri KORKMAZ
C.23 Vahşi hayvanlar yaşam mücadelesinde ayakta kalmak için
öldürürler. Yani zevkine ya da nefislerini tatmin etmek için bir savaşım
içerisinde değillerdir. Bizi hayvanlardan ayıran aklımız, irademizdir. Ama biz
insanlar aklımızı doğru alanlarda kullanmadığımız için bazen b vahşi
hayvanlardan daha öldürücü olabiliyoruz. İnsanlar zayıf varlıklar oldukları
için nefislerinin kurbanı olurlar tercihlerinde kolaylıkla hata yapabiliyorlar.Abdullah SEYAR
.
C.23 İnsanları hayvanlardan ayıran en
önemli özellik düşünen ve sorgulayan varlıklar olmasıdır. Hayvanlar daima savaş
halindedir çünkü yaşamları için öldürmek zorundadırlar. Ama insanlar yaşamak
için öldürmek, savaşmak zorunda değillerdir. Evet, insanlar akıllarıyla hareket
ederler; ama çıkarlarını ön planda tuttuklar için akıllarını doğru yolda
kullanamazlar. Akıl onlar için bir araçtır.
Halil KURTAY
C.23 Vahşi varlıklar savaşarak ve
birbirlerini yiyerek hayatta kalabilirler. Onlar bu özellikler çerçevesinde
yaratılmışlardır. İnsanlar ise akıllı birer varlık olarak yaratılmışlardır. Ve
yaşamları buna dayalı gelişmiştir. Ama; insanın pek de
akıllı bir yaşam sürdürdüğü söylenemez. Salih Sosyal