19.İslam’da cet,
ecdat, ata, soy ve millet konusu tercihe dayalı ve fitneye-çelişkiye gerek
kalmayacak şekilde uygulanmaya konulmuştur. Yani Müslüman’ım diyen fert,
toplum, kurum, devlet…vb insanların içinde hiç biri
soyunu ve toplumunu öne çıkaramaz ve açıkça övünemez. Ben Arap’ım ama
Araplardan değilim (hadis var) ve yarabbi bizi İbrahim AS. ehlinden
ve Milletinden eyle… (salavatı Şerifeler vardı). Önermesini gerekçeli ret ediniz.
İpucu;önermenin
tam tersi olursa Siyonizm ve şovenizmin dinde hortlayabileceği ile
ilişkilendirmeye çalışın. Yani dine giren hemen her türlü kavimler arasındaki
çelişki ve tahrik edici kaos bu kuralla daha adil bir
çizgiye oturtulmuştur.
Çıkarsama;Ben Arap’ım
ama Araplardan değilim. Hz. Muhammed AS. Kaldı ki Müslüman olmasına rağmen
ceddi İbrahim AS'I pek övmemiştir.Ceddi ile övünmek
imrenmek güzel ahlak kurallarına terstir. Ahlaken üstün kimselerden sıkça bahsi
edilir veya anılırlar övülmez. Arap’ın aceme veya tam tersi üstünlüğü yoktur.
Üstünlük takvadadır(hadis).
C.19 Önermeyi destekliyorum. Bir ırkın
diğerinden fiziksel ya da zeka açısından üstün olduğu,
üstün olanın diğerine saygı, sevgi, merhamet duymasının gereksiz olduğu, hatta
ikisinin bir arada bulunmasının bile yanlış olacağı iddia edilir. Oysa bu İslam
dininde son derece çarpık ve vahşice bir yaklaşımdır. Çünkü bu anlayışa göre
farklı hakların var olmalarına gerek yoktur ve tüm “farklı olanlar” ortadan
kaldırılmalıdır. Böyle bir anlayışın ise tüm dünyayı sonu gelmez bir çatışmanın
içine sürükleyeceği açıktır. Nazmiye
YARGI
C.19 İslamiyet’te söylendiği gibi belirli
bir kesime ya da topluma ayrıcalık tanınmamıştır. Bu cümlede bunu dile
getirmekte, birlikte Arap olmayıp da Müslüman olmanın ve aynı doğrulara sahip
olmanın getirileri mevcuttur. Hz. İbrahim’in ehlinden ve milletinden olmayıp da
İslamiyet i dört dörtlük denilebilecek şekilde yaşayan insanlar vardır. Bir din
sadece bir ceddin ardına miras gibi kabul etmek büyük cahilliktir. Öyle olmak
istenilebilir ama olmasak da önemli olan inançtır ve bir engel teşkil edemez. Melin KARAN
C.19)hiçbir kişinin veya milletin, ırkın
birbirleri üzerinde üstünlüğü yoktur.ama şöyle bir şey var ki bir İslam
ülkesinde doğmak yaşamak diğerlerinden daha güzeldir.çünkü başka ülkede olsa
inançta farklı olacaktır.. GÖKHAN BOZDOĞAN
C.19 Bütün varlıkları birleştiren veya
ayıran şey ne renk ne ırk veya topraktır ne de menfaat ya da çıkarlardı. İnançtır
sadece. İnanç insanların birbiriyle olan ilişkilerini belirler. İbrahim KILIÇ
C.19 Her insan kendi soyunun gerekleri gibi yaşamalı ve
bunu övmek yerine kendi soyunun güzelliğini hissettirmeli eksikliklerini
ortadan kaldırmalıdır ama toplumda yanlışlarını ön planda tutmaya devam ederse
bu açık bir kargaşaya yol açar. Nazif TEPE
C.19 Bir din denildi mi(semavi dinler
kastediliyor) ve bu İslamiyet ise ki bütün insanlığa gelmiştir. Kimsenin
kimseye cet, ecdat, ata, soy ve millet olarak üstünlüğünden bahsedilmez.
Üstünlük yalnız takvadadır. İrfan BAHARLI
C.19 İnsanlar asıllarını inkar ettikleri sürece hayatlarını sağlam temelleri üzerine
dayandıramaz. Aslını inkar eden bizden değildir
hadisinden hareketle insanlar kimlik ve karakter kargaşası içinde asimile olmaya
mahkumdur. Dilek KURT
C.19 İslam dini soya,cedde,
millete zenginliğe tamah eden bir din değildir.Üstünlüğü madde aleminde değil
manevi alemde görür ve üstünlük takvadadır tümcesini savunur.İslam dininde
övülmeyi hak eden insanlar elbette ki yeri geldiğinde övülmüştür ancak bu
övgüler hiçbir zaman soydan, cedden vb. özelliklerden
dolayı olmamıştır.İslam’da övgüye layık olan güzel ahlak, güzel kulluk, güzel
insanlıktır. REMZİYE ERDOĞAN
C.19.Bunu ben
İslam dininin gerekliliğine bağlıyorum. Çünkü ırkı ırka üstün gören bir din değil.
Yusuf
KESKİN
C.19 hiçbir ırk üstün yaratılmamıştır
herkes eşittir.FEYYAZ KARA
C.19 İslam dinine göre hiçbir ırkın hiçbir ırka
üstünlüğü yoktur.Güzel ahlak sahibi olan insanların
üstünlüğü vardır. SAMET ÇENŞİ
C.19 Cet ve ata itibariyle üstün ırk
olmayacağı dolaylısıyla kimin ya da kimlerin farklı üstünlükleri islamda söz konusu değildir. HABİP KAYA
C.19 Bireyin kendini, ceddini övmesi
ahlak kurallarına uygun değildir ki hiçbir bireyin ötekine üstünlüğü yoktur.
Bunu milliyetçiliğe değil ümmetçiliğe gelin hadisiyle vurgulayabiliriz. GİZEM SARI
C-19 Bir insan geçmişiyle övünmek yerine
kendisi övünülecek şeyler yapmalı ki kendisinden gurur duyulsun.Sonuçta
kimse kimseden üstün değildir,ne cet ne ecdat ne ata ne soy…BURCU ŞİMŞEK
C.19 Alın teri dökmeden ve hak etmeden
elde edilen bir şeyden dolayı övünmekten böbürlenmekten daha bedbaht bir hal
olamaz. Bir türün kendi içinde azınlığı olamaz. .hepimiz kardeşlik şemsiyesi
altında bir araya gelmeliyiz. Irk cet ve soy gibi kavramlar elimizde olmayan
yani tercihlerimiz dışında olan mevzulardır hiç kimse bu yüzden dolayı
horlanamaz ve küçük görülemez. Ali Galip ERCİK
C-19 Kur’an-ı
Kerim de insanların birbirlerini daha iyi tanımaları için onların ayrı ayrı fırkalardan, milletlerden yaratıldığı vurgulanmıştır.
Aynı gerçekler veda hutbesinde efendimiz tarafından da tekrar tekrar söylenmiştir: “Arabın Arap
olmayandan; Arap olmayanın da Arap’tan hiçbir üstünlüğü yoktur. Allah CC’HU yanında
üstünlük takvadadır.” Dolayısıyla her türlü milliyetçilik reddedilmiştir…NAZİFE SAVAŞAN
C.19 Bunu doğru kabul ediyorum çünkü bütün
Müslümanlar kardeştir yani kendi başka değerlerle ahlak dışında üstün
görmemelidir MEDENİ SAKCAK
19. Bildiklerin karşındakinin anladığı
kadardır.
Ersin ASLAN
C-19 Önermeye katılıyorum.İslamiyet
bütün insanlığa gelen bir dindir.Kimsenin kimseye bir üstünlüğü yoktur …ÖZLEM AKIN
C.19 Hiçbir milletin diğer milletlere
üstünlüğü yoktur. Allah CC’HU insanları fırkan fırka yaratmıştır ki
birbirlerini tanısınlar. Yoksa ırkların birbirine üstünlüğü yoktur. Zaten
Efendimiz(asm) veda hutbesinde ırk üstünlüğünün
olmadığını üstünlüğün ancak takvada olduğunu belirtmiştir. Ercan IŞIK
C.19 Hiçbir insan hangi kavimden
olacağını seçmemiştir. Cenab-ı Hakkın takdiridir. Her
bir kavmin mutlaka üstün ve eksik yönleri vardır. Ondan övünmek değil
birbirimizden istifade etmek gerekir. Aykan AKÇA
C.19 hiçbir şekilde kimse kimseden üstün
değildir. bu gün Mardin ilinde Araplar Kürtler Türkler
Süryaniler iç içe yaşamaktadır. Bazı insanlar çıkıp ta kendi ırklarından bir
insanın dünyaya bedel olduğunu dile getirdiğini görebiliyoruz hayır yanlıştır
kimse kimseden ustun değildir dünya sabittir fakat üstündeki insanlar gidicidir. ŞEYHMUS UTLİ
C.19.Bugün orta doğuda kan dökülmesinin
tek sebebi Siyonistlerin izlemiş olduğu ata ve kutsallık siyasetidir.İsrail
oğullarının dini sağlam bir temele oturtmayıp şovenist
duygulara kapılması gibi.
FIRAT ALTUN
C.19 Katılmıyorum. Eğer insanın inancı tam ise aslını
inkâr
Etmez.
Örneğin; büyük bir gurur ve onurla elhamdülillah ben Müslüman’ım der. Hem
ayette de Allah CC’HU insanları birbirlerini tanımaları ve
kaynaşmaları için yarattığı söyleniyor. Bunun için soyunu ve toplumunu inkâr
etmemek gerekir. Turgut KIYICI
C.19 İnsanlar ırklarını, dinlerini,
tercihlerini kendileri seçer. Bir insanın kendi soyunu aşırı derecede savunması
ırkçılığa yol açar ve bu yanlış bir durumdur. Çünkü;
hiçbir toplum diğer bir toplumdan üstün değildir. REYHAN YILMAZ
C.19 İslam dini soya, cedde
,millete,zenginliğe göre üstünlük belirleyen bir din değildir.Daha çok
manevi alemde üstünlük ister .İslam’da övgüye hak eden güzel ahlak,güzel
kulluk,güzel insanlıktır. FIRAT KADIRHAN
C.19 İslam dinine göre hiçbir ırkın
hiçbir ırka üstünlüğü yoktur.Güzel ahlak sahibi olan
insanların üstünlüğü vardır. BARIŞ SAVAŞ
C.19 İnsanlar soy ya da Cedi suretiyle
yaratılmamışlardır. İnsan insandır o yüzden ırk ayırımı yapılmamalı.hele
ki İslamiyet gibi yüce bir dine sahip olup ta ırk ayırımı yapmak en büyük
yanlışlardan olsa gerek. Bilge TÜRKER
C.19 İslam dininde benim dinim şöyledir,böyledir diye bir şey yoktur. Bu zaten böyle
olmamalı çünkü İslam dini ırkçılığı reddetmiştir. Bu nedenle ben Arap’ım ama
Araplardan değilim ve Sen bizi İbrahim AS. Ehlinden ve milletinden eyle. İnsan
ne soyunu inkar etmemeli ne de soyunu ne de ecdadını
inkar etmemeliyiz. İslam’da cet,ecdat,soy ve millet
konusu tercihlere dayalıdır. Sonuç olarak eğer Müslüman isek İslam’ ın bu kurallarına uymalıyız.Oktay BARAN
C.19 Bu önermeyi kesinlikle
reddetmiyorum. Bir milletin (İslam’da) ceddi, ecdadı, atası, soyu ve milleti
tercihe dayalı değildir. Aynı zamanda bunlarla övünülmemelidir. Bir milletin
başka bir milletten hiçbir üstünlüğü ve ayrıcalığı yoktur. Tek üstünlüğü
amellerdir. Yapılan, icra edilen şeylerdir.Funda AKDOĞAN
C.19 Hz peygamberimiz milletini sevmeyi
ve değer vermeyi isterdi ama kendi milletini diğer insanlardan üstün görerek
ırkçılığı sevmezdi. Yani peygamber efendimiz insanını insan üstünlüğü millet bağlamında değil ancak din
ve takva sahibi olmaktan geldiğin, dile getirmiştir.Medeni BAYAR
C.19 İslam dininde ne şovenizm ne de
Siyonizm vardır. Kendisini Müslüman olarak gören herkes Allah CC’HU nezdinde
eşittir. Zira peygamberimiz veda hutbesinde diyor ki; Arap’ın Arap’tan zencinin
beyazdan hiçbir farkı yoktur. Üstünlük takvadadır. Şahabettin BALCI
C.19 Bilerek ya da bilmeyerek; ırkının
ve milletinin üstünlüğünü benimsemenin, menfaatlerini ön planda tutmanın
akıbeti sosyal kangrendir. Ancak şunu belirtmek istiyorum: Dinle tabi ki alış
veriş yapılmaz. Irk, cet veya nefis bunlarda rab edinilmez. Ama toplumun veya
ırkın bozulmalarını göz önüne alırsak, (başka bir ülkenin bizden daha iyi ve
doğru İslamiyet’i yaşaması gibi) İslami yaşama konusunda milletlerin
birbirinden üstün veya alçak olduğunu görüyorum. Örneğin,
ramazan aylarında oruç tutan insanlarımızın gittikçe azalması ve başka
ülkelerde bu sayının çoğalması. Ceddiyle övünenlere her zaman karşı
olmak gerekir. Bence cetten çok önemli olan insanın kendisidir.İdris ÇELİK
C.19 İnsanları hiçbir özelliğine ya da
eksikliğine bakarak birbirinden ayırmamak gerekir, bu insanlar arası kavgaya
sebebiyet verir. İslamiyet de tüm insanlığa gönderilmiş olup mümin olan herkesi
din kardeşi olarak atfeder, bu sebeple kardeşler arası ayrımcılık çok gereksiz,
zararlı ve yıpratıcıdır.Seda CEMAL
C.19 Bence böyle bir önermenin reddi
insani erdeme aykırıdır. İyiliği ve erdemi fıtratında taşıyan insan doğru
empati yoluyla diğer milletlere de hoşgörüyle yaklaşmak zorundadır.Ramazan ERGÜN
C.19 İslam inancına göre hiç kimsenin başka
bir kimseden üstünlüğü yoktur üstünlük ancak takvadadır.Rıdvan OKUŞ
C.19 İnsan insan olduğu için
değerlidir. Kürdü, Türkü, Arabı, İngilizi
Allah CC’HU o
kadar insanı Adem (A.S.) çoğaltmıştır. Yani hepimiz kardeşiz, akrabayız gibi
sözler boşuna değil. Mevlana’nın dediği gibi “Ne olursan ol yine gel!) Sevil DOĞAN
C.19 İnsanlar arasında soy bakımından üstünlük olamaz. Yalnızca
takvada üstünlük olabilir. Çünkü aynı soya sahip bütün insanlar aynı doğruluk
ve güzellik üzerinde olmayabilir. Semra
DAĞ
C.19 Bu gibi ibareler Kur’an’da sıkça geçmektedir. Çelişkiler üzerinde
ilerlemektedir. Bu da bu önermenin zıtlığını göstermektedir. AYTEN YILDIZ
C.19 Kimse kimseyi ceddi ile üstün
değildir ve bununla övünemez. Yüce Rabbim kimse üstün bir cetle yaratmamıştır.
Irkı ile övünen üstün gören imanı eksiktir. Böyle bir durum Siyonizm ve
şovenizme neden olur. Bu kavimler de helak olmaya mahkûmdurlar.Ayşe ARSLAN
C.19 Ben bunu reddetmiyorum,
tam tersine buna katılıyorum. Irkın üstünlüğü olmaz. Bir ırka bağlı kalıp o
ırkın düşüncelerine körü körüne inanmak doğru değildir. İnsan hangi ırktan
olacağını bilemez. Bu nedenle sadece benim ırkım daha doğrudur demek yanlıştır.Zülfü ERYATAN
C.19 Kökene bakarak insanlar
sınıflandırılamaz. Bu yüzden önermeyi ret edemem. Zaten bir Müslüman olarak ta
insan ayrımına karşıyım. Siyah-beyaz, Türk-Kürt… Ayrımını dinimiz
yasaklamıştır. Aslında insanların hepside bir baba ve bir anneden
türemişlerdir. Bunu kabul edenler, insan ayrımının çok yanlış bir şey olduğunu
kabullenirler. Mehmet Nuri EŞİN
C.19 Hiç kimse önceden veya sonradan
kavmini belirleyemez. Bu Allah CC’HU CC’HUNA şirk koşmaktır. Bunu sadece
Arap kavmine bağlayamayız. Yani Arap olmak Peygamber Efendimizden dolayı hoş
görülebilir. Ama bu hoşgörüyü bir Yahudi’ye göstermiyoruz. İbrahim AKKOYUN
C.19 İslamiyet’te şahısların kimlikleri
hiç önemli değildir her ferde aynı açıdan yaklaşmak zorundadır.Asıl
üstünlük takvadadır. Hakan ALTUN C.19)
İslam dinine göre hiçbir ırkın hiçbir ırka üstünlüğü yoktur. Güzel ahlak sahibi
olan insanların üstünlüğü vardır. Kadir GERGİN
C19 Gerekçe doğru bana göre doğru olan
bir şey ret edilmez. Verdiğiniz ipucular yolu ile katılıyorum.Adnan YILMAZ
C.19 Irkını inkar
eden Müslüman değildir. Günümüzde asimilasyona uğramış birçok insan vardır.
Gerek dillerini gerek dinlerini gerek kültürlerini hiçe saymaktadırlar.Hicret OKAN
C.19 Dinde ırk, millet ayrımı yoktur.
Çünkü İslam dininde önemli olan insanlık ve ahlâktır. Yaratılanı yaratandan
ötürü sevmek esastır. Kevser SÖYLER
C.19: İnsanlığa rahmet olarak gönderilen Peygamberimiz bu mevzuda
bize en güzel örneği teşkil etmiştir. Saygıyla övünmemiştir. Allah CC’HU insanları
kavimlere ayırmıştır. Kimisi Arap, kimisi başka ırklardan çünkü insanların
tanışıp kaynaşmasını istemiştir. Ancak bir ırk hiçbir zaman bir övünç kaynağı
olmamalıdır. Kaldı ki Peygamberimiz de bunu böyle olmasından yanadır. Süheyla BÜRÇÜN
C.19 Peygamber efendimiz(s.a.s)
hadis-i şerif-i bu önermenin geçersiz olmadığını bize kanıtlamıştır.ŞÜKRÜ NAS
C.19 Bütün insanlar topraktan
yaratılmışlardır. Hiçbir insanın başka bir insana soyundan dolayı üstünlüğü
yoktur. İnsanlar kendilerini üstün gördükleri zaman kaybeder. Kur'an ı Kerim'de de söylendiği gibi üstünlük takvadadır. Idban KUDAY
C.19) İslam dinine göre hiçbir ırkın
hiçbir ırka üstünlüğü yoktur. Güzel ahlak, Salih amel ve takva sahibi olan
insanların üstünlüğü vardır. Seyfettin
SEYHAN
C.19 İslam dini, gayri Müslim vatandaşlarla, bid’at
sahipleri ile ve başka mezheplerden olanlarla iyi geçinmeyi, her cihetten
iffeti ve hayayı emreder. İslam; aklı, güzel ahlakı
destekler, İslam’daki güzel ahlak özelliklerinden biri de alçak gönüllülüktür.
Bu bağlamda, insanların milletleriyle, soylarıyla övünmeleri İslâm’a ters
düşer. İslâm dininde bu büyük bir günahtır. Bu illet, fertle kalmayıp, topluma,
toplumlara yayıldıkça daha tehlikeli bir hal alır. Çünkü bu noktada şovenizm,
Siyonizm kavramları kendini gösterir. Şovenler, sadece kendi ırklarını menfaatlerini
düşünerek; siyonlar sadece kendi dinlerine mensup
olanların menfaatini düşünerek dünyada büyük bir kaosun yayılmasına neden
olular. Gülşen ÇELEBİOĞLU
C.19: Tüm insanlar ecdadını anabilir ondan
iyi bir şekilde bahsedebilir fakat onunla başka bir milletten üstün olduğunu
öne süremez. (Mehmet GENÇ)
C.19 Hiç kimsenin birbirine üstünlüğü
olmadığı gibi İslamiyet’ten başkasını kendisine millet sayan bizden değildir
manasında hadiste bulunmaktadır. Yusuf
AKIL
C.19 Bunu şöyle düşünürsek İslam da eğer kavim farkı
olsaydı herkes kendi kavmini üstün görecek böylece bir ayrım girecek kardeşlik
yaşanmayacak bir toplum enaniyeti oluşacaktı. Yasin Murat KAHRAMAN
C.19 İnsanları birleştiren veya ayıran
şey ne renk,ırk veya topraktır ne de menfaat yada
çıkarlardı. İnançtır sadece. İnanç rableri ile olan ilişkilerini belirler. ŞAHİN KARAN
C.19 Üstünlük elbette ki takva iledir. Zaten bu
açıkça veda hutbesinde belirtilmiştir “kimse arap
olduğu için övünmesin, üstünlük takva iledir” diye. Zeynel PEKEDİS
C.19 Günümüz insanı soyuna çok önem
vermektedir. Önderlerinin söylediklerini doğru kabul ederler ama uygulama
noktasında eksiklikleri vardır.AYŞE ÇATAK
C.19 Önermeye katılıyorum. Müslümanlıkta
ırk ayrımcılığı yoktur. Din kardeşliği vardır. İslam da hiçbir ırk diğer bir
ırktan üstün değildir. Leyla ALTUN
C.19 Allah CC’HU insanlara en büyük hediyesi bence
iradedir. İnsanlar bu irade ile kendi dinini, milletini seçebilir. Eğer bir
insan Kürdüm ya da Türküm diyorsa bunun sorumluluğunu
bilmeli ve haklı olduğu her alanda milletini savunmalıdır. Müslüman’ım diyorsa
o zaman da bunun yükümlülüklerini yerine getirmelidir. Maddi ve manevi hayatını
buna göre düzenlemelidir.
Allah CC’HU , Müslüman âlemine doğru yolu göndermesi amacıyla Hz.
Muhammed AS.’ı göndermiştir. Ancak peygamberimizin tabii olduğu Arap milleti
akla gelmez cahillik ve kötülükler yapmıştır. Bunun üzerine peygamber efendimiz
de iradesini kullanmış ve ben Araplardanım ancak raplar benden değil demiştir. Velat SAYUR
C.19. Her şeyden önce biz Adem ve Hava’nın çocukları, Allah CC’HUN birer kuluyuz. Bunu
unutup ırkımızın, dinimizin peşine düşüp ayrım yapmamalıyız. Bu bizi iyiye
götürmez. Leyla TOPÇU
C.19 Tabi ki buna katılıyorum. Hiçbir
insan öncelikli olarak soyunu sopunu ortaya koyup
‘Ben daha üstünüm.’ diyemez.Bazı insanlar görüyoruz,
‘Ben Hz. Muhammed(s.a.s)in soyundan geliyorum deyip millete caka satıyorlar.Bu
kesinlikle yanlıştır.Sen üstünlüğünü ancak samimiyetle harcadığın ve insanlara
yararlı olmak uğruna edindiğin bilgilerle kanıtlayabilirsin.Tabi soyuna sopuna küfreden ve yeren insanlara da dik durmalı ve her
kavmin eşit yaratıldığı noktasından öğüt vermeliyiz. Ali Osman ERAN.
C.19Hz peygamberimiz milletini sevmeyi
ve değer vermeyi isterdi ama kendi milletini diğer insanlardan üstün görerek
ırkçılığı sevmezdi. Yani peygamber efendimiz insanını insan üstünlüğü millet bağlamında değil
ancak din ve takva sahibi olmaktan geldiğin, dile getirmiştir. İbrahim AYDIN
C.19 İslam dinine göre hiçbir ırk hiçbir
ırktan üstün değildir. Güzel ahlak sahibi olan insanların üstünlüğü vardır. M Nuri KORKMAZ
C.19 İnsanların cahiliyeti etnik kimliği
bir şereftir. Her insanın kendi kimliğiyle kendi aslıyla iftihar etmesi
gerekir. insanların milliyetçilik yapması, kendi
değerlerinden utanmaması daha doğrusu savunması lazım. Ancak bunun sınırını
aşmaması yani şovenizme ve siyonizme kaçmaması
gerekir. Hz. Muhammed’de der ki “Ben Arap’ım, ancak Araplardan değilim.” Salih Sosyal
.
C.19 Araplar İslamiyet’ten öncede vardı.
İslamiyet’in gelmesinden sonrada vardır. Millet, soy, ırk dinden önce gelebilir
ama kendi milletini, ırkını diğer ırklardan üstün görmek gibi bir yanlışa
girilmelidir. Halil KURTAY