18.Her
olgun ve akli baliğ insanın maddi ve manevi olarak inanması ve iman etmesi
için; düşünerek, uyuyarak, uyanarak, algılayarak ve kerametle; yaşadığı ve
yaşayacağı yeterli deliller kâinatta vardır. Önermesinin yetersiz ve geçersizliğini kanıtlayınız.
C.18 “ Onlar gabya iman ederler.” Kainatın kusursuz düzeni bizi Yaradan’a yönelmeyi ve O’na
iman etmeyi sağlar. Aslında kainatta yeterli delil var
ama bunların bir kısmını görebiliriz. Nazmiye YARGI
C.18 Belirli bir olgunluğa ulaşmamış her
insan bazı hal ve durumları idrak edebilmeli görebilmelidir. Belirli bir iman
ve inanç olmalıdır kişide… Bunlara sahip olmayan bir insan kendini boşlukta
hisseder, amaçsız ve sorumsuz davranır, yeri gelir sorunlara çare ve cevap
bulamaz… Çaresizliğe düşer. Manevi destek insan için oldukça önemlidir ve
eksikliği büyük yanılgılara ve yanlışlara sebep olabilir. Kâinatta var olup ta
göremediği Allah CC'HU iman etmeyen ve varlığına birliğine
inanmayan insanlar şuan dahi mevcuttur dünyada. Sonları büyük çoğunlukla hüsran
ve hayatları bir bilinmezlik, kendini bilmezlik içinde harap bir haldedir.
Maneviyat, iman, inanç çok önemlidirler. Bence kusursuzca işleyen bu toplum
başıboş olamaz. Bunu iyice araştırmak ve doğru cevapları bulamak gerekir.
İnançla doğru orantılıdır. Melin KARAN
C.18 İnsan kalbinde yaşadığı ve inandığı kadarıyla
karşılığını görür ve bunu başka insanlara aktarmak veya toplum düzenini
değiştirmeye yönelik kullanırsa işte bu durumda doğadaki buna müdahale eder. Nazif TEPE
C.18 Önerme doğrudur çünkü kâinatta bizi
Allah CC'HU götürmeyecek şey yoktur. Bir gücün
olmadığına inanmak zordur. Çünkü her şey kendi fıtri lisanı halleriyle bize Allah
CC'HU tanıtıyor. Ama herkes görebilir mi tartışılır.(ondandır ki herkes
hidayete ermiyor) İrfan BAHARLI
C.18 İnsanların aklı sınırlı olduğu için
her şeyi tam olarak idrak edemeyeceğinden iman etmesi için gerekli olan delilleri bulamayabilir
işte bunun kanıtıdır ki Allah CC'HU insanlara rehberlik edecek peygamberler ve
kitaplar göndermiştir. Dilek KURT
C.18)bu deliller somut değildir her şeyi
tam olarak açıklamıyor bence. Tarihten ders alınmalı. Geçmişte inanmayan
insanların neler yaşadığını biliyoruz. İnanmak böyle somut örnekler gereklidir… GÖKHAN BOZDOĞAN
C.18 Olgun ve Aklı baliğ insanın inanması
iman etmesi için yüce yaratıcı ayetler göndermiştir.Ayet
dediğimiz şey başlı başına delil anlamına gelir.Bu ayetler kimi zaman
yeryüzünde görülen somut ayetlerken kimi zaman da kitaplar aracılığıyla
verilmeye çalışılan delillerdir.ancak tüm bunlardan da öte akıl dediğimiz şey
de insanoğlunun yüce yaratıcıya inanmasını sağlayan en büyük delillerdendir.REMZİYE ERDOĞAN
C.18.Kâinatta
olmayan hiç bir şey yoktur fakat keşfedilmeyi bekler. Bunu keşfeden birinin
inanması beklenir ama eğer nefsi, gururu vb. engelliyor olabilir. Yusuf KESKİN
C.18 Doğru bir önermedir. Çünkü kâinatta
bizi Allah CC'HU götürecek birçok kanıt vardır Seyfettin SEYHAN
C.18 evrende
her şey ufak büyük her şey bize Allah CC'HU gösterir. FEYYAZ KARA
C.18 Hayat ve
eserleri nitekim bir sanatçıya (Allah CC'HU) delildir. HABİP KAYA
C.18 Bir insan doğru olarak düşünüp
görmek isterse doğadaki canlı ve cansız her varlıkta kendi yaratanı rahatlıkla
görebilir. GİZEM SARI
C-18 İnsan istiyorsa iman etmesi için
gerekli belirtiler kainatta vardır. Allah CC'HU öyle mucizeler vermiş ki etrafına bakması yeterlidir.İçtiği suya,yediği
yemeğe,dağlara,taşlara,denizlere,gökyüzüne bakması kafidir…BURCU ŞİMŞEK
C.18 Önerme doğrudur. Çünkü kainatta bizi
Allah CC'HUNA götürecek birçok kanıt vardır. SAMET ÇENŞİ
C-18 Allah CC'HU kainata verdiği düzen galaksilerden
atomlara varana kadar o kadar düzenli ve o kadar günübirliktir ki cehalet
perdesini gözünden çeker. Her ferdin görmesi mümkündür. İnsanın kendi
varlığını, aklını, toplumsallığını ve onun hizmetine verilen bitkileri,
hayvanları, bunların ilahi programlanmasını görmesi için tefekkür etmesi
yeterlidir. ..NAZİFE
SAVAŞAN
C.18 Bence bu eksiktir çünkü bunları herkes yapar ancak bunların
yanında rehber insanlarında olması şarttır. MEDENİ SAKCAK
18. Her insanın iradesi farklı olacağı ve olduğu
için her insan düşünerek , kerametle veya algılayarak hidayete eremez, ve yaşayamaz.
Ersin ASLAN
C-18 İnanarak yaşamak için evrene bakmak
yeterlidir.Her şeyin cevabı evrendedir…ÖZLEM AKIN
C.18 Evet hz
İbrahim kıssası bu konuda en güzel örnektir.
Yaklaşık olarak beş bin yıl önce hakkı kendi çabasıyla bulan insan
asrımızda hayli hayli bulur. Ali Galip ERCİK
C.18 Her bir fen lisan-ı mahsusu ile Halık’ını anlatıyor, tanıttırıyor. Bütün mahlûkat onun
ayetleridir. Her bir masnu hadsiz dillerle onu anlatıyor. Aykan AKÇA
C.18 kesinlikle
doğrudur kör görür sağır işitir ki her şey Allah CC'HU gösterir. ŞEYHMUS UTLİ
C.18 Her insan kendisinden daha ulvi bir Allah
CC'HU ihtiyaç
hisseder. Bunu neden anlıyoruz? Örneğin hasta olan veya çok zor bir duruma
düşen birisi mutlaka birilerine sığınma ihtiyacı hisseder. Oda her yerde hazır
ve nazır olan Allah CC'HU. Ercan IŞIK
C.18 İnsan maneviyatı gereği somut
şeyleri akıl,ruh ve zihin çemberinde daha iyi
algılar.Kişiye soyut bir kavramı somut ifadelerle anlatmak kabullendirmenin
kalitesini düşürür FIRAT ALTUN
C.18) Doğru bir önermedir.Çünkü
kainatta bizi Allah CC'HU götürecek
birçok kanıt vardır. Kadir GERGİN
C.18 Evet her insan İslami fıtrat
üzerinde doğduğu için iman etmeye meyillidir. Bunun için yeterli deliller hem
kendisinde hem kâinatta vardır. Turgut
KIYICI
C.18 Bu önerme bence doğrudur. Çünkü
çevremize her baktığımızda Allah CC'HU yarattığı her şeyde bir mükemmellik
buluruz, yeter ki görmek isteyelim. REYHAN
YILMAZ
C.18 Önerme doğrudur. Çünkü kainatta bizi
Allah CC'HU götürecek
birçok kanıt vardır. FIRAT KADIRHAN
C.18 İnsanlara akıl verilmiştir.Bu
aklın yardımıyla insanlar yaratıcıya ulaşabilir.Akıl sahibi insanlar için
yeryüzünde açık deliller vardır.BARIŞ
SAVAŞ
C.18 Kâinat ve insanın yapısı büyük bir
gücün varlığına delildir.O yüzden bu önermeye
katılıyorum.İnsanın mükemmel beyin yapısı en büyük delildir. Bilge TÜRKER
C.18 ‘’İnsan yiyeceğine bir baksın
doğrusu suyu bol bol indirmekteyiz. Sonra yer yüzüne
iyice yaymakta ve orada taneli ekinler üzümler sebzeler zeytin,hurma
ağaçları bahçe de koca koca meyve ağaçları ve çayırlar
biriktirmekteyiz’’( abese 24 31) İbrahim
KILIÇ
C.18 Ben bu önermede yetersiz ya da
geçersiz bir alan göremiyorum. Evet her insanın maddi ve manevi olarak iman
etmesi için dünyada,kainatta herkesin deli olması
lazım. Zaten tasavvuf felsefesine göre her şey bu dünyada Allah CC'HU bir yansıması
değil midir? Biz bunlara inanmayıp iman etmezsek ne yapabiliriz ki? Allah CC'HU bize her zaman
kendisini hatırlatıcı unsurlar koymuştur kainata. Bu dünyanın hareketlerinden
tutun da nefes alışverişimize kadar her şey Allah CC'HU bir yansımasıdır.
Oktay BARAN
C.18 Bir insanın inanması için kâinatta
delil aramasına gerek yoktur. Çünkü kâinat en güzel delildir. Kâinatın bu
sonsuz büyüklüğü, işleyişi, düzeni tam bir inanma örneğidir. Evrende en ufak
bir taş bile Allah CC'HU varlığının ve birliğinin delilidir.
Buna inanmamak ise boşluğa düşmekten daha beterdir.Funda AKDOĞAN
C.18 Allah CC'HU aklıselim insanların kendine iman
etmeleri için her türlü olanağı sunmuştur. Bunu her şeyden habersiz (peygamber)
insanlara bile yarattığı bir ağaçla göstermiştir. Kışın ölen ağaca yazın
verdiği hayatla her insana Ben varım demiştir.Medeni BAYAR
C.18 Bana göre akli baliğ insanın Maddi
ve manevi olarak inanması ve iman etmesi için; düşünerek, uyuyarak, uyanarak,
algılayarak ve kerametle yaşadığı ve yaşayacağı yeterli deliller kâinatta var
olduğunu düşünerek önermeyi ret etmiyorum. Şahabettin
BALCI
C.18 Kesinlikle önermeyi geçerli
buluyorum. Geçersizliğini değil de geçerliliğini kanıtlayacak bir sürü örnek
verilebilir. Örneğin, kâinatı ele alırsak, bir harf nasıl kâtipsiz, bir ev
nasıl ustasız olmazsa, bu kâinatın sahipsiz olması mümkün müdür? Nasıl ki akşam
uyuyup sabah uyanıyorsak ölülerin neden sabahları kakmadığına kafa yoralım.
Neden insan her istediğini yapamıyor veya bulutsuz bir gün yaşamak isteyen
insanlar, neden bulutları gökyüzünden çekemiyorlar… İnsanların inanması ve iman
etmesi için bu ve bunun gibi şeyleri düşünmesini yeterli buluyorum.İdris ÇELİK
C.18 Yeterli deliller kâinatta yer alır,
evet ama bunlar bazen açık bir şekilde gözler önüne serilmiş olmayabilir ya da
insanların gözünün önünde bu delilleri göremeyecek perdeler olabilir.Seda
CEMAL
C.18 Bu bir kişilik tercihidir. Kimi
bakar eserden ustayı görür, kimi bakar eserdeki farklılıkların. Örneğin aynı
familyadan farklı canlıların farklı yaşayış veya beslenme özelliği göstermeleri
evrim teorisi için bir kanıt teşkil ederken farklı bir bakış açısıyla
yaratıcının kudretinin göstergesi olarak gösterilebilir.
Ramazan ERGÜN
C.18 Önermemesini doğru buluyorum .
Olgun bir insanın şöyle bir etrafına bakmasıyla bulacağı somut deliller bile
onu ikna etmeye yetecektir diye düşünüyorum.Rıdvan OKUŞ
C.18 İnsanın en büyük mucize olduğunu gören bir insan bunda yetersiz
ve gereksizliğini hiçbir şey bulamaz. Sevil
DOĞAN
C.18 Önermesi yeterlidir.
Semra DAĞ
C.18 Bilim ile dinin bu kadar çelişmesi bu önermeyi ayağı kırık
bir sandalyeye dönüştürür. AYTEN YILDIZ
C.18 Bunun geçersizliğini nasıl
kanıtlayayım ki; eğer bir insan olgun ve akli baliğ ise zaten inanan ve
inanması için bu delilleri kâinatta görür. Ayşe
ARSLAN
C.18 Bu söz insanın iman etmesi için
yeterlidir. Doğadaki bütün varlıklar en ince ayrıntısına kadar mükemmel şekilde
yaratılmışlar. Küçük bir sineğin kanadı dahi mükemmel şekilde yaratılmıştır.
İnsanlar bunları düşünürse mutlaka bir yaratıcı olduğunu anlar. Örn. Bizler
kendi kendimizi kontrol ettiğimizi düşünürsek uyuduğumuz zaman normal şartlarda
ölmemiz gerekirdi. Ama kalktığımız zaman kalbimizin halen çalıştığını
görüyoruz. Demek ki bizi kontrol eden bir yaratıcı vardır.Zülfü ERYATAN
C.18 Önermeyi yeterli buluyorum. Çünkü bu
dünyada oluş sebebimiz bir imtihandır. Bu imtihanı geçmek içinde iman etmek
gerekir. Zaten aklı başında olan her birey Yaratıcıyı yarattığı evrende
yarattıklarıyla bilir. Yaratan, yaratıcı sıfatını kâinata en iyi şekilde işlemiştir.Mehmet Nuri EŞİN
C.18 Evet bu deliller yeteri kadar olmasa
da fark edilebilecek kadar var. Ama bunun farkına varılabilmesi için dünyevi
gözlere değil kalp gözüne ihtiyaç vardır. Yani imana yani merhamete ihtiyaç
var. Bunlar olmadan inanç olamaz. İbrahim
AKKOYUN
C.18 Bu somut gerçekler bir yaratıcının
mutlak olduğunun bir kanıtıdır.Bu nedenle önermeye
katılıyorum. Hakan ALTUN
C.18 Her olgun ve akli baliğ insanın
inanması ve iman etmesi için yüce Allah CC'HU kâinatta yeterli delil bulundurmuştur.
Bu evrende olan ve olmuş olayları göz önünde bulunduran bir insan inanmaması
için herhangi bir sebep yoktur. Bu önermenin geçersizliğini kanıtlamak biz
insanlara düşmez. Biz bunu kanıtlayacak bir zekâya sahip değiliz. İnsanoğlunun
bu kâinata kafa tutamayacağını göz önüne alırsak, insanların gücünün bu kâinatı
oluşturmaya yetmeyeceğini anlar ve iman ederiz.Adnan YILMAZ
C.18 Kulaktan dolma bilgilerle,
başkalarının teşviki ile aklımızı çelip bizlere el ayak olmalarına izin
vermeyelim. Aklı selim
olan her insan araştırarak geliştirerek, sorgulayarak istediği her bilgiye
ulaşabilir. Çok şükür Allah CC’HU aklıda
ulaşacağı bilgileri de kulundan esirgememiştir.Hicret OKAN
C.18 Ben bu önermenin yetersiz veya
geçersiz olduğunu düşünmüyorum. Çünkü aklı bazında olan insan fıtratına uygun
olarak baksa ve görse iman etmesi için keramete, mucize vs. ihtiyacı yoktur,
sadece kendi vücudunda bile boksa o sonsuz kudreti, gücü görebilir yetere ki
görmek istesin. Kevser SÖYLER
C.18 Bu önermede geçersiz ve yetersiz bir şey gördüğünü
söyleyemem. Aklı olgun bir insan, iman etmesi için kainatta
yeterli deliller mevcuttur. Sadece karşısına bakması bile iman etmesi için
yeterli olacaktır. Süheyla BÜRÇÜN
C.18 Bu önerme aslında
geçerli; ama bazı eksiklikler var . Bir insanın içinde
doğup büyüdüğü ortam buna müsait olmayabilir. ŞÜKRÜ NAS
C.18 Bence tamamen doğrudur. Çünkü
insanın iman etmesi için kâinattaki her şey bir delil niteliğindedir. Idban KUDAY
C.18İman: Hz. Muhammed (A.S.)’in, peygamber olarak bildirildiği
şeyleri, akla, tecrübeye ve felsefeye danışmaksızın, tasdik ve i’tikâd etmektir, inanmaktır. Akla uygun olduğu için tasdik
ederse, aklı tasdik etmiş olur. Resûlü tasdik etmiş
olmaz. Veyahut, Resûlü ve
aklı birlikte tasdik etmiş olur ki, o zaman peygambere itimat tam olmaz. İtimat
tam olmayınca, iman olmaz. Çünkü iman parçalanamaz. Akıl, Resûlün
bildiklerini uygun bulursa, bu aklın kâmil ve selim olduğu anlaşılır.
İnanılması gereken şey için, tecribî ilimlere
danışıp, tecrübeye uygun ise inanır, tecrübe ile isabet edemeyince, inanmaz
veya şüpheye düşerse, o zaman, tecrübesine inanmış olur. Resûle
inanmamış olur ki, böyle imanı kâmil değil, zaten imân
olmaz. Çünkü, iman parçalanamaz. Az ve çok olmaz.
Din bilgileri felsefe ile ölçülmeye kalkışılırsa, bu sefer felsefeye
inanılmış olup, peygambere inanılmış olmaz. Evet, Allah CC'HU Tealâ’nın var olduğunu ve hazreti peygamberin O’nun
peygamberi olduğunu anlamak da aklın felsefi ve tecridi ilimlerin yardımı
büyüktür. Fakat bunların yardımı ile peygambere inanıldıktan sonra onun
bildirdiği şeylerin her biri için akla, felsefeye ve tecribi
ilimlere danışmak doğru olmaz. Çünkü akıl ile tecribe
ve felsefe yolu ile elde edilen birçok bilgilerin zamanla değişmekte, yenileri
bulununca eskileri eskilerinin atılmakta olduğunu gösteren misaller, literatürde az değildir. Kelam ilminin yani iman
bilgilerini, ihtiyaçtan öğrenmek caiz değildir. Bidatlerinin, fitnelerin
yayılmasına sebep olur.
Dinimizin bildirdiği bir şeyde şüpheye düşen kimse, Allah CC'HU ve O’nun
peygamberi, bu şey ile neyi bildirmek istemiş ise, öylece iman ettim, inandım
demelidir. Hemen şüphesini giderecek bir din alimi
aramalıdır. İlmine ve dinine bağlılığına güvenilir, zeki, arif, haramlardan
kaçınan bir zatı arar bulur. Bundan aldığı cevap şüphesini giderince artık
öylece iman eder. Böyle bir zatı aramak farzdır. Tesadüfe bırakmayıp, hemen
aramalıdır. Bulamazsa veya bulup da şüpheden kurtulamazsak, Allah CC'HU ve Resûlünün dilediği gibi inandım demek ve şüphesinin
giderilmesi için Allah
CC'HU Teâlâ’ya dua etmeli, yalvarmalıdır. Gülşen
ÇELEBİOĞLU
C.18: İnsanın doğasında inanmak vardır ama
insan inandığına ne şekilde ne zaman hangi şartlar altında ne ile yöneleceğini
bilmekten acizdir. Çünkü insan beyni sınırlıdır bazı olguları algılayamaz bir
rehbere ihtiyacı vardır. Mehmet GENÇ
C.18 Önermesi doğrudur. Hatta bu
mevzuuyla alakalı ayet dahi bulunmaktadır.
Yusuf AKIL
C.18 Bir ayeti kerimede de geçtiği gibi
insanların Allah CC'HU inanmaları için gerekli ve yeterli kanıtlar doğada
vardır. Fakat inanmak istemeyenler başka şeyler öne sürerek kimisi
kendiliğinden oluştu kimisi kozmoz tarafından
oluşturuldu falan gibi şeyler öne sürerek kolay varken kendilerini zora
sokarlar. Bu kişilerin böyle düşünmesinde şüphecilik ön plandadır. Yasin Murat KAHRAMAN
C.18 İnsan yiyeceğine bir baksın doğrusu
suyu bol bol indirmekteyiz. Sonra yer yüzüne iyice
yaymakta ve orada taneli ekinler üzümler sebzeler zeytin,hurma
ağaçları bahçe de koca koca meyve ağaçları ve çayırlar biriktirmekteyiz(
abese 24 31) ŞAHİN KARAN
C.18 Biraz daha açıklayıcı ve aydınlatıcı
olabilirdi. Zeynel PEKEDİS
C.18 Bazılarının kalpleri kararmıştır,
onlar için görmek yetmez onlar gören körlerdir.AYŞE ÇATAK
C.18 Allah CC'HUN varlığını kabul etmek
için insanın çok inançlı olması gerekir yoksa bilim dışında hiçbir şeye
inanmayan bir insan için Allah CC'HU varlığını kainata ispatlayacak bir şey
yoktur. Ama inançlı
bir insan için çiçeğin açılması bile Allah
CC'HU varlığının bir kanıtıdır. Leyla ALTUN
C.18 İradesini eline alan insan eğer
yeterli inanca sahip değilse her şeyin Allah CC'HU geldiğini ve tekrar ona döneceğini
unutursa bu dünyada ki maddi kazançlarını kendi zekâsının hünerine bağlar.
Bunun içindir ki Allah CC’HU bize şükretme yetisini vermiştir. Tabi
manevi kazançlarda buna dâhildir. Yüz güzelliğine sahip bir insan bunu vereni
unutur ve bunu yanlış yollarda kullanırsa bunun hesabını da verecektir. Çok zor
durumda kalan, iflas etmek zorunda olan bir iş adamı bundan kurtulur ve bunu
kendi hüneri sayıp yardım eden ya da kurtulması için gerekli aklı veren
yaratıcıyı unutursa ve şükretmezse tabiidir ki bunun da hesabını verecektir. Velat SAYUR
C.18. Olgun ve akıllı bir insan çevresine
baktığında bu mükemmel kainatın bir yaratıcısı olması
gerektiğine karar verecektir. Bunun doğanın işleyişindeki mükemmellikten anlayacaktır.Leyla TOPÇU
C.18 İnsan inanmak istediği şeyin
öncelikle ipuçlarını ve delillerini aramalıdır ki bu deliller doğada
benliğinde, nefsinde ve diğer insanlarda mevcuttur.Bu
delilleri bulacaktır lakin istediği şeye kavuşamayabilir. Ali Osman ERAN.
C.18Ben bu önermenin yetersiz veya geçersiz olduğunu
düşünmüyorum. Çünkü aklı bazında olan insan fıtratına uygun olarak baksa ve
görse iman etmesi için keramete, mucize vs. ihtiyacı yoktur, sadece kendi
vücudunda bile baksa sonsuz kudreti, gücü görebilir yetere ki görmek istesin. İbrahim AYDIN
C.18 Doğru bir önermedir Çünkü dünyada
bizleri Allah CC'HU götürecek birçok kanıt vardır.daha doğrusu her şey birer kanıttır. M Nuri KORKMAZ
C.18 İnsanların maddi ve manevi olarak
inanmamasına yönelik delillerin olduğunu söylemek veya bu delillerin varlığını
savunmak, iman etmek konusunda şüphe yaratır. Ancak inanmada şüphe olmamalı
olduğu gibi kabullenilmeli. Allah CC’HU der ki: “Bin peygamber göndermediğim
hiçbir kavme hesap sormam.” Salih Sosyal
C.18 İnsanın maddi ve manevi olarak
inanması ve iman etmesi için düşünerek, algılayarak yaşadığı kâinatta yeterli
deliller vardır. Ama ne yazık ki bazı insanlar bunları yeterli görmemektedir.
Onlar gözlerinin görmediği şeye inanmamakta diretmektedirler. Onlar bilimi
kendilerine rehber alırlar ve bilimin her şeyi açıklayabileceğine inanırlar,
yani bilimi kutsallaştırırlar. Abdullah
SEYAR
C.18 İnsanların inanması ve iman etmesi için bu
dünyada yeterli deliller vardır. Ama bazı insanlar sadece gözlerinin
gördüklerine inanır ve görmediklerine inanmazlar. Bunlarda materyalistlerdir.
İman etmek inançlı insanların işidir.
Halil KURTAY