15 .A-Beklide Devlete düşen sadece sahte
Ergenekon sineklerini araştırmak değil gerçek Ergenekon kurtlarını insani demokrasi ve eğitimle insanlığa kazandırmak olmalıdır.
Önermesini gerekçeli eleştiriniz.
B-Fert, kurum, devlet..vb hatta Allah CC’HUNDAN neyi ne hudutlarda isteyeceğini
bilmekle bilmemek yada nereden neler isteyeceğini bilmek veya bilememe cehaleti
arasında ne fark vardır? Toplumun bu dururumda zararı ve karı nelerdir? Ülkemiz ve bu asrın insanların; dini, ekonomik ve
toplumsal istemleriyle güncelleyerek görüşlerinizi yazınız.
İpucu;sokaklardaki gösteri ve şatafatlı
eylemleri sistemin ahlaki değerleri nasıl yozlaştırdığı ile ilişkilendirin.1, 2, 3
C.15 A) Bir
toplumdaki fertlerin eğitim düzeylerinin artması, ayrıca devletin millet ile
demokrasinin yaygınlaşmasını sağlar ise o toplumda Ergenekon vb yapılanmaların
oluşumu da önlenmiş olur.
B) Kişi,
hak ve özgürlüklerinin sınırlarını bilmeli, aynı zamanda kendi üzerine düşen
görevini de bilerek yerine getirmelidir.
Nazmiye YARGI
C.15 A.) devlet
araştırma yaparken yüzeysel bir araştırma değil, Derinlik gerektiren bir
araştırma yapmalıdır. Yani en öndeki piyonu değil en arkadaki şahı aramaya
yönelmelidir. Ve şah, bulunduğunda onu hataları ile yüzleştirmelidir. Hatasını
anlamasına yardımcı olmalı ve doğru yolu bulmasında da destek olunmalıdır.
Yanlışı düzeltmelidir. Verilecek ceza şah ya da piyon arasında fark
etmemelidir. Ayrımcılık daha gizli işlerin yolu açar… Devletin yapısını
karmaşıklaştırmak sadece ihanet payını artıyor günümüzde.
B.) Çoğu
insan sürekli bir şeyler ister. Eğitim ister, ilim ister, bilim ister, kolaylık
ister, yeterlilik ister, her şeyin geniş kapsamlı olmasını ister...
Anlayacağınız ister de ister. İstedikleri kısmen gerçekleşirde olanaklar
genişleyince, daha fazlasını ister… Daha da ister. Bitmek tükenmek bilmez bu
durum kendini ciddi anlamda geliştirmek isteyenler için güzel bir durum olsa
da, ne istediğini tam olarak bilen biri için, istemek şart olsa da, ne yapması gerektiğini
bilmeyen ve sadece istemiş olmak için isteyen kişiler için cahilce bir
eylemdir. Amaçsızca yapılmıştır ve devamı bilinmez bu yüzden… Günümüz insanları
medeniyet ister, para ister ve özgürlük ister. Medeniyeti ahlaki açıdan yerin
dibine kadar indiren yine insanlardır, para görünce fakiri ezen yine
insanlardır, özgürlükleriyle başkalarını kısıtlayan yine insanlardır. Toplum bu
yüzden zarar etmektedir. Melin KARAN
C.15) A)bence
Ergenekon kurtları dediğiniz insanları eğitmek çok zordur. Onlar zaten bir amaç
için eğitilmiştir. Onları ne kadar insanlığa kazandırmaya çalışılırsa
çalışılsın ben bunun başarılacağına inanmıyorum. Bir insana yapılması en zor
şey yaptıklarının yanlış olduğunu kabul ettirmektir.
B)insan
öncelikle ne istediğini bilmeli. Çünkü ne istediğini bilmeyen insan ne
yapacağını da bilemez. Böyle insanlar önce kendilerine daha sonra topluma zarar
verirler. Dini konuda da bu böyledir. Örneğin ülkemiz bir İslam ülkesidir. Ama
görüldüğü gibi ülkemizde yapılanlar bunun sadece isim olarak kaldığını
gösteriyor. tabiki herkes kendinden sorumludur ama
diğer insanlara zararı olmadığı müddetçe. İnsanları günaha davet etmediği
sürece… GÖKHAN BOZDOĞAN
C. 15 evet bu kesinlikle doğrudur sadece
Ergenekon vb çeteler değil su anda cezaevinde bulunan tüm insanların insanlığa
kazandırılması gereklidir. ŞEYHMUS UTLİ
C. 15 Sorunu halletmek için kökünü
temizlemek gereklidir. HABİP KAYA
C. 15 bu önerme kesinlikle doğrudur
kanımca. FEYYAZ KARA
C.15 Muhakkak öyle olmalı çünkü kötü
insan yoktur. Kötü emellere alet olmuş insan vardır. Bunların yönünü eğitimle
ve insani demokrasi ile iyi yönlere çekmek gerekir. Devletini, insanını seven
kişi zaten bu Ergenekon bahsi açıldığında bile vicdanı sızlayan kişidir. Toplum
olarak sürekli bir şeylere alet olmuşuzdur ( devlet olarak ta). Çünkü ya ifrat
mertebesindeyiz ya da tefrit. Bir türlü ortasını bulamadık; ya da bize
göstermediler. Dolayısıyla devletin, toplumun bizden neyi ne hudutlarda
istediğini ya anlatamadılar ya da anlattırmadılar. Bunun ortasını bulursak
toplum olarak karımız hep birlikte yükselmektir. Zarar ise ortadadır… İrfan BAHARLI
C.15 A Bu önerme güzel ama balık baştan
kokar o yüzden devletin önce kendini insani demokrasi ve eğitimle düzeltmesi
lazım.
B Nerden ne isteyeceğini bilen insan liyakatli insandır
tam aksi ise liyakatsizliktir. Dilek
KURT
C .15 Sorunun köküne inilmeli ve bu insanlar topluma
kazandırılarak sorun halledilmelidir. Kadir GERGİN
C.15 Topluma devlete ve dünyaya esas
zararı verenler sahte Ergenekon sinekleri değil gerçek Ergenekon kurtlarıdır.Bu nedenle devletin toplumun ve dünyanın var
olan olumsuzluklara yüzeysel değil ayrıntılı olarak bakması ve bunun için
gerekli önlemleri alması gerekir.Şu ana kadar yapılmış olan yüzeysel çözümlerin
hiçbir yararlı etkisinin olmadığı aksine devlete ve topluma zarar verdiği
aşikardır. .REMZİYE ERDOĞAN
C.15.A.bana göre
devlet bu insanların dışında da bunları eğiten ve bu şekilde bir sistemin
oluşmasını sağlayanları da yargılamalıdır.
C.15 A İnsan olarak yaratılan hiçbir varlık
harcanmaya hak etmez. İnsanlar yaptıkları yanlışlardan dolay toplumdan tecrit
edilmeleri onların topluma kazandırılmasından kötüdür. Bu istikamette
insanları kazanmak ve toplumun ortak paydalarında birleştirmemiz gerekmektedir.
B İstemeyi
bilmek almanın en kolay yoludur. İstemeyi bilmemek ise alınacak olan bir şeyi
kör düğüm haline getirir. İşin olacağı varsa da olmamaya doğru götürür. Ali
Galip ERCİK
C.15 A Bana göre devlet bu insanların
dışında da bunları eğiten ve bu şekilde bir sistemin oluşmasını sağlayanları da
yargılamalıdır.
B Öncelikle bu insanların Allah CC'HU ne kadar tanıdıkları ve
kendileri için neyin yararlı neyin zararlı olduğunu bilmemeleridir.
İnsanlar
dinlerini hiçbir baskı altında kalmadan yaşamak ister. Ekonomik olarak ta
kimseye muhtaç olmamayı ister. Toplumsal olarak ise kendi etnik kimliklerine
saygı duyulmasını ister. Yusuf KESKİN
C.15 Yanlış yolda olan insanları
eğitimle kazanmak elbette önemlidir.Devletini düşünen
insan Ergenekon bahsi açıldığında bile vicdanı rahat etmeyen insandır…BURCU ŞİMŞEK
C.15 Devlet gerçek Ergenekon sorumlularını ve gereke
sineklerini ortadan kaldırsa bile bunun medyada yer alması çok yanlış bir şey
çünkü yakalananların çoğu devletin adamı ve bu toplumun devlete olan inancını
sarsar. Nazif TEPE
C-15 A) Bir
suçlu, insanlığa kazandırılırken, suçunun ardındaki asıl sebepler ve asıl
kişiler irdelenmelidir. Zira öldürülmesi gereken sinekler değildir, kurutulması
gereken bataklıklardır.
B) İnsanın
bilerek yaptığı cehalet, sorumluluğunun ve cezasının fazla olmasına neden
olmaktadır. İnsan bilmediğinden sorumlu tutulamaz. Dolayısıyla insanları
eleştirmek yerine bilinçlendirmek lazım bu çerçevede Allah CC'HU
ve devletin bizden ne istediği
bilinmeli ve bildirilmelidir. NAZİFE SAVAŞAN
C.15. A.Bu insanlar bu yaşlarına kadar
gerekli eğitim ve öğretimi aldıkları halde devlete zarar vermişlerdir. Kimisi
hortumcu, kimisi terörle iş birliği yapıp devleti çökertmeye çalışmıştır. Bu
eğitim sorunu değil kişilik sorunudur.
B.İnsan neyi nerden istemesi gerektiğini bilmeli ona
göre kurum ve kuruluşlardan istekte bulunmalıdır. Bu işler sokaklarda slogan
atıp yürüyüş yapmakla olmaz. GİZEM SARI
C. 15
Sorunun köküne inilmeli ve bu insanlar topluma kazandırılarak sorun
halledilmelidir Seyfettin SEYHAN
C.15 Bence de devletin görevi bu
olmalıdır. Yani Ergenekoncuların yaptıkları dan pişman
olmalarını sağlamaktır. MEDENİ SAKCAK
C-15 İnsan kötü olarak doğmaz.Çevresinde
eğitim ile iyi veya kötü olur.Bence de devlete düşen görev bu insanları geri
kazanmak olmalıdır…ÖZLEM AKIN
C.15a.)Birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de
çeşitli terör örgütleri vardır ve ülkemiz 14. sorudaki gibi bazı yaptıkları
hataların bedellerini ödüyor. Devletin içine bu kadar sızmış bir örgütün
demokrasi ve insanlığa kazandırmak mümkün olmaz gibime geliyor.
b.) Her yerde ve asırda aynı insan tipi
vardır. Bedenler değişir ama taşınılan ruh aynıdır değişmez. Ersin ASLAN
C.15.Ergenekonu
oturduğu yerden eleştiremez insan.Madalyonu öbür
yüzünü görmedikçe doğru anlamak mümkün değildir.Türkiye içinde konumlandırılan
kişilerde bu eğitim ve öğretim sisteminden geçmedi mi? Kurt kan kokusunu sever
onun nasırlaşmış düşünceleri insani demokrasi eğitim ve öğretimle çürümez. FIRAT ALTUN
C.15 İnsanları kazanmak daha evladır,
her ne kadar canavarlaşmış olsalar bile. Efendimizin(ASM) hayatı bize örnektir.
Ebu Cehil’in ayağına defalarca gitmiş hidayete davet etmiştir. Ama hidayet Allah
CC'HUNDANDIR.. Aykan AKÇA
C .15 Sorunu kökünden halletmek için
sorunun köküne inilmeli ve bu insanlar topluma kazandırılarak sorun
halledilmelidir. SAMET ÇENŞİ
C.15 A.Ülkemizde çıkan örgütlerin gerçekte
nasıl yenileceğini iyi bilmemiz için gerçek insani demokrasiyi eğitimle
insanlığa kazandırmamız gerekir.
B.Fert kurum devlet v.b. hatta Cenabı-ı Allah CC'HUNDAN neyi nasıl
isteyeceğimizi iyi bilmemiz gerekir. Bunun için iyi bir eğitim ve hakiki bir
iman lazımdır. Ercan IŞIK
C.15 Önermeye katılıyorum. Çünkü
Eğitimin halledemeyeceği hiçbir sorun yoktur. REYHAN YILMAZ
C.15 A-Devlete düşen elbette gerçek
Ergenekon sineklerini yakalayıp gerekli cezaya çarpmaktır. Farklı Ergenekon
kurtlarının ortaya çıkmaması için de insani demokrasi ve eğitimle bireyleri
kazandırmak gerekir.
B-İnsan Allah CC'HUNA acizliğini ve O’nun yardımına ne
kadar ihtiyacı olduğunu bilir ve ona göre Allah CC'HU
TAN bir şeyler ister. Devlet bireye bazı
hak ve özgürlükler tanımıştır. Birey bunların bilincinde olarak ona göre
devletten, kurumdan veya fertten bir şeyler ister. Turgut KIYICI
C.15 Devletin görevi yoldan çıkmış artık
kaybedilmiş insanlarla uğraşmak değil,kaybedilmek
üzere olan insanları bulup yanlış yola girmeden demokrasi ve eğitim yoluyla
topluma kazandırmak ve bunun sonucunda meydana gelebilecek olumsuzlukların
önüne geçmektir. FIRAT KADIRHAN
C.15 Sorunu kökünden halletmek için
sorunun köküne inilmeli ve bu insanlar topluma kazandırılarak sorun
halledilmelidir. (BARIŞ SAVAŞ)
C.15 A Ergenekon sinekleriyle uğraşıp
araştırmak gerçekçi olmamakla beraber büyük bir zaman kaybıdır devlet ve millet
için. Bunun yerine Ergenekon kurtlarını baz alarak,bunları
demokrasi ve eğitimle insanlığa kazandırmak daha mantıklı olacaktır. Çünkü
sahte olgularla(Ergenekon sineği) uğraşmaktansa daha akıllıca olan(Ergenekon
kurtları) incelemek ve bunu toplumun huzuruna sunmak daha faydalı ve karlı
olacaktır.
B Geleceğe yönelik yatırım yapılıp yapılmayacağı
konusuna bize yol gösterici olur. Burada en önemli fark toplumun bu durumda
zararı bazı şeylerden mahrum kalacak ve içinde bulunulan yüzyılı daha geriden
takip edecektir. Ekonomi daha az gelişme gösterecektir. Yerine getirilmesi
uygun olacak istekler yerine getirilmediği için toplumda huzursuzluklar
yaratacaktır. Bence burada toplumun karı ise,olaylara
biraz daha temkinli yaklaşacak olmasıdır. Daha fazla sık eleyip dokuyacaktır.
Bu şekilde zarar oranını en aza çekmeye çalışacaktır.Oktay BARAN
C.15 A İnsanlığa yakışmayacak hareketlerde
ve davranışlarda bulunan bir insanı düşünelim. Toplumun o insanı dışlaması
doğru ir davranış mıdır? Tabi ki hayır. O insana
yaklaşıp onu eğitimle ve sıcak kucakla yeniden insanlığa kazandırmak olmalıdır
görev. Ama ben şunu söylemek istiyorum: bazen liyakatsiz davranan ve birçok
insanın canına mal olmuş işlerde bulunan biri için ben, o insan topluma geri
kazandırılmalıdır derim belki ama o insanın ödemesi gereken bir hesabın
olduğunu da düşünüyorum.
B Bir yerlerden veya Rabbimizden bir şeyi istemeyi
bilmek veya bilmemek arasındaki en büyük fark istediğimiz şeye ulaşıp
ulaşamayacağımıdır. Allah CC'HUNDAN bir şeyler isteyeceğimiz zaman O bize dua
kapısını açmıştır. O kapı her zaman açıktır. O’ndan edepsizce “Allah’ım ben
bunu istiyorum onu bana ver” demekle; ellerini semaya
açıp gönülde Onu hissetmek (bu her an olmalı) ve isteyeceğimiz şeyi kurallarına
uygun istemek arasında fark vardır. Bir makama gidip ondan emredercesine bir
şeyler istemekle; rica etmek arasında fark vardır. Toplumun bu durumda kârı
adamakıllı insanlar görmek ve işlerin daha rahat bir şekilde halledilmesi olur.
Birçok zararı da görülebilir. Kavga, karmaşa, istediği şeye ulaşamama, zorba
insanların yetişmesi, dine uymayan insanların yetişmesi vb. ülkemizde özellikle
devletten istenen bir şey vardır ki türban sorunu. Aslında insanımız dine
uygun, demokrat ve laik bir devlette olması gerektiği gibi bu meseleyi insancıl
bir çözümle çözmeye çalışsa da bazıları bu insanların görüşlerine karşı
çıkıyor. Bu hem dini hem de toplumsal bir sorun oluyor.İdris ÇELİK
C.15 A “Balık baştan kokar.” Hesabı
Ergenekon olaylarının lideri kim? Bunun başındaki birinci şahıs önce tespit
edilmelidir. Tespit edildikten sonra bu kişiler demokrasi ve eğitimle insanlığa
kazandırılmalıdır ki geri kalanlar da insanlığa kazandırılsın. Olaylarda bir
içe bakış bir de dışa bakış esastır. Önce içteki yanlışlıklar düzeltilmeli
sonra dışa yönelmelidir.
B Bir birey önce ne istediğine karar verecek daha
sonra bunu Allah CC'HUNDAN dua ile istemelidir. Belki istediği şey onun için
şer de olacak, hayır da olacak. Ama unutulmaması gereken ise “ her hayırda bir
şer ve her şerde de bir hayır vardır.” Bunun dışında bir isteme yöntemi daha
vardır ki bu ise ahlaki değerleri yok sayarak, eylemlerle, şiddetle isteme
şeklidir. Bu isteme şekli tam bir cehalet örneğidir. Çünkü toplumun hem ahlaki
hem dini değerleri hem de ekonomik değerleri büyük bir oranda zarar görüyor.
Acaba bir mitingin olduğu gün ne kadar ekonomik zarar meydana geliyor. Bunu
düşünen var mıdır?
İstediğini
zorba ile almak gelecek nesillerimizi de olumsuz etkileyecektir. Benden önceki
nesil hep zorba ile istediğini elde etmeye çalışı diyerek oda böyle olmaya
çalışacaktır. Bunun sonucunda da ahlak git gide yozlaşacaktır. Funda AKDOĞAN
C.15 A Mao Zedung örneğinde devrimde yolda
sapanların eğitilerek tekrar bilinçli olan devrim safına katılması gerektiğini
savunur bu örnekte bunu ifade etmiştir.
B Kişinin devlet tarafından
belirlenmiş olan haklarını bilip talepte bulunması hakkı olmadığı iddia edilen
unsurlardan çıkarım beklenmesi ikisi arasındaki farktır. İstenilen hak temel
hak ve özgürlük adına yapılmışsa toplumda yaşayan bireyler için büyük bir
kazançtır. Zararı ise istenilen hakkın belli bir gruba hitap etmesidir. AYTEN YILDIZ C.15
A Devletin amacı olayları örtbas edecek sorunlara geçici çözümler bulacak
kuklalar değildir. İnsani olmanın bilincine vararak sorunların üzerine cesurca
gitmek olmalıdır.
B Tüm insanla eşit özellikte doğar. İstemenin
sınırlarını bu eşitlik durumu belirler. Önemli olan bireyin kendisinde bulunan
özelliklerin farkına varması, bunları ihtiyaçları/istekleri doğrultusunda
geliştirebilmesidir. İnkâr edemeyeceğimiz bir olgu vardır ki bu da kısmettir.
Kısmet olgusu bir şekilde herkese eşit ölçüde verilmiştir. Önemli olan zengin/
fakirin kendisine verilmiş olan bu kısmeti fark etmesidir. Doğru anda doğru
karar verebilmesidir. Her fakire hayatının belirli bir döneminde zengin
olabilmesi için fırsatlar ilahi güç tarafından sunulmuştur. Her zengine de
hayatının belirli bir döneminde onu daha da zenginleştirecek ya da
fakirleştirecek fırsatlar sunulduğu muhakkaktır.Ramazan ERGÜN C.15 A Devletin amacı zarar verir gibi görünenleri
yok etmek değil, asıl devlete zarar verenleri bulup onları düzeltmek olmalıdır
ki; sorun kaynağından çözümlensin.
B İnsan, neyi ne zaman kimden
isteyeceğini bilmelidir ki isteklerine doyurucu çözümler bulabilsin. Kendine
zarar verecek veya altından çıkamayacak isteklerde bulunursa ya elde edemez ya
da etse bile mutlu olamaz.Seda CEMAL
C.15 A Ülkemizde eğitim sisteminde her
gelen kendi ideolojisini uyguladığından öğrenciler bir denek olarak görülüyor.
Güzel ahlaklı insan yetiştirilemediği süre içerisinde kim bilir daha nice
Ergenekoncular yetişecektir.
B Allah CC'HNDAN istenecek şey Allah
CC'HUN insana sunmuş olduğu güzel ve tertemiz yoldan ilerlemek ve sapmamaktır.
Günümüz insanı kendini dünyevi zaaflara o kadar kaptırmış ki ne insana ne
doğaya ne hayvana hiçbir şeye değer vermiyor. Din çıkarlar için kullanılmakta
ve toplum sömürülmekte.Semra DAĞ
C.15 A Türkiye’de derin devlet oldukça
Ergenekon da olmaya devam edecektir.bu konuyla ilgili
suçlananlar maşa olarak kullanılanlardır.Asıl suçlular ise yine devletin içinde
.
Bilge TÜRKER
C.15 A Bir ülkenin geleceği ile oynayan
kişiler ne kadar ıslah edilebilir ki.Bence bu
kişilerin kökünü kazmak lazım dolayısıyla genel bir temizlik farz gibi
gözüküyor.
B Birey ve ya toplum neyi nasıl isteyeceğini
bilmelidir istek ve arzular demokratik yollarla çözülmeye çalışılmalıdır.Aksi
takdirde üzücü sonuçlarla karşılaşmak kaçı
RIDVAN OKUŞ
C. 15 A Yapılan yanlışlar kişilere mal ediliyor yani bunu ortaya
çıkaranlar değil. Bir fikir çıkar ortaya yanlıştır. Fakat bu evladına, arkadaşına
öğretilir. Yanlış yayıldıkça yayılır. Yani yanlış doğmadan doğrular insanlara
verilmelidir.
B) İnsan, kurum maddiyatlık şeyler iken, Allah CC’HU maneviyatı
tamamlar. Bu dönemde insanlar her şeyin kendinde olmasını ister. Başkaları
umurunda bile olmaz. İnsanlar para, mal, mülk kendi fikirlerine saygı isterken,
din insan ruhunu dinlendiriyor. Sevil DOĞAN
C.15 Gerekçe bence doğrudur hocama
katılıyorum. Devlet bazı işlerde kendini her zaman ön planda tutar. Ona göre
her zaman suçsuzdur.Adnan YILMAZ
C.15 A Bence de öyle olmalıdır. Bu vakanın
önüne geçmek için işin başındakilerin peşine düşülmeli. Maşalar hiçbir zaman
bitmez. Biri gider diğeri gelir. Bu tür insanlar topluma kazandırılarak azda
olsa daha rahat ve güvenli bir yaşam kurabiliriz.
B Bence fert, kurum, devlet vb. Allah CC’HUNDAN bir
şey istememe cehaleti, bir şeyi isteme cehaletinden yeğdir. Yani en azından
istemeyen bir insanın daha sonra cehaletinden kurtulabilme ihtimali var.
Toplumun bu durumundan daha çok zararı var. Ülkeyi geriye götüren davranışlardır.
Zaten başımıza ne geldiyse bu istekleri bitmeyen cahillerden geldi. İbrahim AKKOYUN
C.15 A Bence Ergenekon başları özgürce dolaşırken erbaşları maşa durumundadır.Yani asıl suçlular değil maşaları oltaya
yakalanmıştır. B Toplum ve bireye
isteklerini tam olarak bilmelidir.İsteklerini
demokratik olarak başkalarına kabul ettirmelidir.Demokratik ve adil yollarla
çözümlemeyen durumlar kalıcı olamaz Hakan
ALTUN
C.15 A Eğer bu kurtları yine kurtlar eğitecekse bence boş bir
girişim olur. Yani kurdu kurda emanet etmek gibi.
B İnsanlarımız kandırılmaya
meyillidirler. İsteklerini de kimden, nasıl isteyeceklerini bilmezler.
Sokaklarda bas bas bağıran, ağzı güzel laf yapan; ama
icraatta görünmeyen şahıslara kanarlar. Sonuç kocaman bir pişmanlık ve hüsran… Ayşe ARSLAN
C.15 A Devletin bir görevi de okuma-yazma
yaşına gelen çocukları ileride topluma faydalı olacak bireyler olarak
yetiştirmektir. Bu işlevi yerine getirirken insani eğitimle çocukları insanlığa
kazandırmalıdır.
B Kişi nerden ne isteyeceğini bildi mi, neyi ne kadar
isteyeceğini de saptar. Örneğin çeşitli sendika ve örgütlerin eylem ve
gösterileri bazen bilinçsizce yapıldığı için hiçbir olumlu sonuç vermemektedir.
Mehmet Nuri EŞİN
C.15 Toplumumuzda çıkan olayların çoğu eğitim eksikliğinden
kaynaklanıyor. Okuyan bir insan, okumayan insanları çok çabuk etkileyebiliyor.
Okumayan bu insanları sokağa dökmek çok kolaydır. İşte bazıları da bundan
yararlanıyor. Devlete düşen görev de insanları sokağa dökenleri engellemektir.
Devlet bu insanları birbirine düşürenleri yakalarsa o zaman böyle olaylar
olmaz. Tabi bunun yanında eğitimle onları topluma kazandırmaya çalışmalıdır. Zülfü ERYATAN
C. 15 A Bence şimdi ergenekondan
yargılanan insanlar Ergenekon sinekleridir. Belki de Ergenekon çökmüş yeni
yapılanmalar başlamış medya siyaset ve emniyet bu sineklerle uğraşıp
oyalanırken Ergenekon kurtları başka bir yapılanmayla çok daha önemli ve
zararlı işler yapıyordur.
B İnsanlar ve toplum kimden hangi konuda medet
umacağını bilmeli ve ona göre hareket etmelidir. Biz yardımı hep yalnız ellerde
yalnız yerlerde aradığımız için hâlâ birilerine el açıyor, birilerini körü
körüne takip ediyor.KEVSER SÖYLER
C.15 A İnsanoğlu, insanın yaptığı bir yanlış karşısında yapılan
yanlışı örtbas etmekten çok o yanlışları her seferinde insanın yüzüne vurmaya
bayılır. Belki de bu yüzdendir ki yapılan yanlışlar artmakla, bir yerlerde
yapılan yanlışlarla fazlalaşmaktadır.
B İnsan ne zaman neyi nasıl isteyeceğini bilecek
durumdadır. Örneğin Allah CC'HU bir şey istediğiniz zaman,
isteyeceğiniz şeyin ahlak kurallarına uyup uymayacağına, başkaların haklarının
da göz ardı edilmemesine dikkat edilmesidir. İşte bu da neyi nasıl
isteyeceğinizle alakalıdır. İsteyeceğimiz şeyi ister toplumda ister herhangi
bir kurumdan isterken böyle davranmalıyız. Süheyla
BÜRÇÜN C.15 A Devlet birey yetiştirirken
onları ahlak ve yaratana bağlı yetiştirmedikçe bu Ergenekon kurtları hep
olacaktır. Çünkü hiçbir erdeme sahip olmayan birey hesap vermeyeceğini sanır. B
İnsanlar bu dünyaya sadece ibadet için gönderilmemiş. İbadetlerin yanı sıra hem bu dünya da
yaşabilmek içinde çalışmalıdır. Aynı zamanda fert dünyada topluma karşı olan
sorumluluklarını da bilmelidir. Bazı dış kuvvetlerin etkisiyle toplumda kargaşa
çıkarabilir. İnsanlar isteklerini savaşla değil muhabbetle halletmelidir.Medeni BAYAR
C.15 A Bana göre ülkemizde gerçek Ergenekon
kurtları hala enseleri kalın bir şekilde özgürce dolaşıyorlar. Sadece Ergenekon
maşaları içerdedir. Çünkü devletimiz içinde böyle güçlü bir örgütün kurulması
söz konusu değildir.
B Fert, kurum ve devlet için söyleyebileceklerimiz bir
kere birey ve toplum neyi nasıl isteyeceğini her şeyden önce bilmelidir.
Taleplerini karşıdakine kabul ettirmek için demokratik yollardan başvurmalıdır.
Aksi taktirde sonu çok üzücü olaylar medyada günlerce
yer alır. Geçen yıl 1 Mayısı hepimiz biliriz. İşçiler taksimde yürüyüşü
yapacakları için izin verilmeyince ortaya çıkan manzara insanın kanını donduran
görüntüler cinsinde idi. Şahabettin
BALCI
C.15 A Devlet kimi tutuklayıp sorgulaması
gerektiğini bilmeli ve doğru insanları bulduktan sonra onlara gereken cezayı
vermelidir. Hiç kimseye yapılanların örnek olmaması için yeni kuşaklar
eğitilmeli onlara güzel gelecek sunulmalıdır.
B Halk bir devletten gerek maddi gerek manevi birçok
şey ister. Allah CC'HU nasıl
insanları yaratıp onları en iyi dereceye getirmek için güzel rahat bir hayata
uylaşmaları için olanaklar tanıdıysa kul bunun bilincinde olup
değerlendirmesini bilmeli. Devlet de milletine sağlık, güven, eğitim-öğretim,
maddi her türlü sorunu giderici yöntemleri bularak Allah CC'HU
verdiği rızıklardan
faydalanılmalıdır. Hem devlet hem de millet görevini yerine getirmelidir.
Devlet isterse milleti, millet isterse devleti yozlaşmaya sevk eder.Hicret OKAN
C.15 A Aslında Ergenekon
siyasi bir uyundur, ne malum Ergenekon soruşturmasını açanların Ergenekon’un
kurdu olmadıkları. Benim düşüncem budur.
B Her insan farklı yaratılmıştır,kimisi çözümü sadece dinde ararken kimisi de
birlik ve beraberlikte aramıştır; fakat toplumda farklı gruplaşmalar olduğu zaman hiç kimse amacına ulaşamaz. Yani
her insana doğal hakları neyse verilmeli!ŞÜKRÜ NAS
C.15
A_Bence çok doğru
bir tespittir bu ve gerçekten zarar veren çıyan başları yakalanmalıdırlar.
B_İnsanlar o kadar
cahilleştirilmişlerdir ki neyi nasıl yapacaklarını bilemez duruma gelmişlerdir.
Bu hiçbir şekilde insanların yararında değil sadece zarardır. Idban KUDAY
C.15A Eğitim bir ülke için çok önemlidir.
Eğiştim, bir ülkenin kaderini etkiler diyebiliriz. Çünkü ülkenin geleceğini
belirleyen çocukları ancak eğitim ile topluma kazandırabiliriz. Bu yüzden, çocuklarımızı zamanında doğru
bilgilerle donatmalıyız. Aksi takdirde beyinleri, abur cubur hurafelerle dolar
ve bu saatten sonra da onları değiştirmeye çalışmak mümkün olmaz.
B Toplumdaki her bireyin vatandaşı olduğu ülkesinin ekonomik, sosyal, … vb. konularda yeterli ölçüde bilgi sahibi olması gerekir.
Aksi takdirde cehaletiyle devletten kurumda vb. mümkün olmayan ya da uygun
olmayan isteklerde bulunur. Bu tür bireylerin çoğunlukta olması toplumun geri
bir zihniyete sahip olmasına sebep olur. Bu da o ülkenin gelişmişlik düzeyini
sarsar. Gülşen ÇELEBİOĞLU
C.15 A) Devlet suç işleyen kimseleri
cezalandırmadan önce neden bu yola başvurduğunu öğrenmeli ve bu işlerin arkasındaki
gerçek canavarları bulması ve onlara eğitim vermesi gerekir. Tabii ki bu eğitim
İslam dini çerçevesinde olmalıdır.
B) İnsanlar bu dünyaya sadece ibadet için gönderilmiştir.
Bundan dolayı da insanlar bunun karşılığında cenneti isterler bunun için de çok
çalışmalıdırlar. Aynı zamanda fert dünyada topluma karşı olan sorumluluklarını
da bilmelidir. Bazı dış kuvvetlerin etkisiyle toplumda kargaşa çıkarabilir.
İnsanlar isteklerini savaşla değil muhabbetle istemelidir. Mehmet GENÇ
C.15 A Bu gibi kişiler sanki at gözlüğü
takmış gibi başkalarının sözünü dinlemezler.Kendi
bildiklerini en iyisi zannederler.Yani eğitilmesi zor insanlar olmakla beraber
atalarımız ağaç yaş iken eğilir diye boşuna söylememişlerdir.
B Allah CC'HUNDAN dua ile istenir vermiyor diye isyana
gidilmez. Vermemesinde bir hayırdır vardır. Aynen bunun gibi istediğimizi
alamıyorsak buna olay çıkararak tepki gösterilmez. Uygun mercilere başvurarak
hakkımızı arama yoluna girmek en doğrusudur. Yusuf AKIL
C.15 A Bu kişiler kara cahillerdir.Kendilerini
ilahlaştırmışlardır.Bu kişilerin inancı mastek
dinidir.Bu dine göre önderler ilah gibidir,onlar ne derse yapılır.Hatta bu
kişilerle birlikte olanlar kendini kutsanmış sayarlar.Böyle bir inanıştan
onları vazgeçirmek çok zor hatta imkansız.Dünyayı yönetme sevgisi bir insanda
olduğu sürece onu o sevgiden vazgeçirmek oldukça zor.
B Bir şeyi Allah (C.C.) dan
isteyeceksek dua şeklinde istemeli saygı çerçevesini bozmamalı isteğimiz
olmadığında isyan etmeden hayırlısı buymuş demeliyiz.Çünkü hayır bildiğimiz
şeylerde şer,şer bildiğimiz şeylerde hayır olabilir.Şayet Allah (C.C.) bizim
için her şeyin en iyisini bilir.Bir anne yavrusuna nasıl bir kötülük istemezse
bizleri yaratan rabbimizde bizim kötülüğümüzü istemez.Şayet haşa isteseydi
zaten bizi yaratmazdı belki yaptıklarımızdan ötürü bizi bazen cezalandırır.
Fertlerden
bir şey isteyeceğimizde şayet emrederek istersek kişiler bunu yerine getirmez.Her şeyin bir istenme usulü vardır.
Kurumlardan
bir şey isteyeceğimiz zamanda dilekçe vs. şeklinde istekte bulunup öyle
almalıyız ve ne istiyorsak o konuyla ilgilenen kurumdan istemeliyiz.Kalkıp
bir nüfus kayıt örneğini müftülükten alamayız. Yasin Murat KAHRAMAN
C.15 Önermeye katılıyorum. Ama devlet ne
yaparsa yapsın Ergenekonu ve Ergenekoncular gibi
düşünenleri bitiremez. Çünkü cennet kolay olmadığı gibi cehennemde lüzumsuz
değildir. ŞAHİN KARAN
C.15 A- Ergenekon kurtlarının bu millete
kazandırılacak biyerlerinin olduğunu düşünmüyorum
zaten kendilerine verilen cezayı bitirecek kadar bile ömürlerinin kaldığını
düşünmüyorum yani bu yaşlarına kadar milletin kanını emmekten devletimizi geri
bırakmaktan başka yaptıkları bir şey olmadı. Neredeyse her olayın ardından
onlar çıkıyor bence bu yapılanma kökten bitirilmeli.
B- Bugünü
layıkıyla yaşayabilmek için aydın olmak önemlidir, bilenle bilmeyen bir olmaz. İyiyi kötüden, doğruyu yanlıştan ayırıp doğruların ışığı altında
iyilerle yaşamak lazım. Yanlış oluşumlardan uzak durmak en doğrusudur ve
devlete güvenmek, eksikleri ihtiyaçları ona göre belirtmek gerekir. Rabbimizden
ise ibadetlerimiz eksizsiz ve devamlı oldukça
gönlümüzden ne geçerse dileyebiliriz. Zeynel
PEKEDİS
C.15 Kesinlikle doğru bir kanı balık
vermek olmaz balık tutmayı öğretmek gerekir. Ama devlet ne yaparsa yapsın Ergenekonu ve Ergenekoncular gibi düşünenleri bitiremez.Çünkü zaten devletin kendisi Ergenekon’un içinde. İbrahim KILIÇ
C.15 A)Derin devlet denen kurum yıllarca
bizi uyutup kendi bozup kendi düzeltmiştir.Buna bir
son verilmeli.B)İnsanoğlu gittikçe azgınlaşıyor, doymak bilmeyen nefislere birgğn kendilerine zarar verecek duruma gelecek.AYŞE ÇATAK
C.15 A Şuan ergenekon
sinekleri dediğimiz insanlar devletin kendi eliyle eğittiği ve yetiştirdiği
insanlardır. Bunlar zaten bir eğitimden geçmiştir. Okul tahsili olarak da hepsi
eğitim görmüş insanlardır. Ergenekon kurtları bunların başıdır. Hata devletin
en önemli insanlarıdır. Yaptıkları şeyleri devlet için yaptığına inanan
insanlardır. Bu insanlar binlerce insanın kanına girmiş ve zevkleri uğruna
insanları katletmişlerdir. Bu yüzden bu insanların eğitimle yolla geleceklerine
inanmıyorum. Leyla ALTUN
C.15 A Dünya da her devletin için de üniter yapıyı korumayı esas alan derin devlet olarak
nitelediğimiz bir yapı vardır. Bu yapı içerisin de ülkemizde de Ergenekon
denilen bir yapı türemiştir. Amacı devleti yıpratmak ve yıkmak olan bu yapıya
devlet müdahale etmiştir; ancak yakaladığı, suçlu diye tabir ettiği insanların
yanında asıl suçlular hala ellerini, kollarını sallayarak dolaşmaktadır.
B
İnsanlarımız hala 21. yy’ da eğitim ve öğretimini tamamlayamamış ve istilaya açık
bir ada gibi getirim çıkarcılarının hedefi olmuşlardır. Kendisine maddi çıkar
sağlamak isteyen bazı insanlar ya da insancıklar halkları savaştırarak silah
satmak bazıları dini sömürerek etrafına kara cahil diye nitelendirebileceğimiz
din cahillerini toplamak bazıları ise toplumda yüksek bir yere gelmek,
egolarını bastırmak amacıyla insanları çevrelerine toplamaktadır. Velat SAYUR
C.15. İnsanlara çocuk yaşta verilen doğru
eğitim onları doğru yerlere yönlendirir. Aksi taktirde
devletine ve milletine zararlı bir şey olarak karşımıza dikilir. Leyla TOPÇU
C.15 İnsan ve toplum, her zaman devletin
açığını araştırıp bunları düzeltmesini istemeye hakkı vardır. Devletin yapması
gereken vatandaşa kulak verip kendisine çeki düzen vermesidir. Yoksa fert-
devlet ilişkisi zedelenir ve toplum devleti ele geçirmeye çalışır. Ali Osman ERAN.
C.15a)Bence çok
doğru bir tespittir bu ve gerçekten zarar veren çıyan başları
yakalanmalıdırlar. b)İnsanlar o kadar cahilleştirilmişlerdir ki neyi nasıl
yapacaklarını bilemez duruma gelmişlerdir. Bu hiçbir şekilde insanların
yararında değil sadece zarardır. İbrahim
AYDIN
C 15 Kudurmuş
bir köpeği hangi tedaviyle iyileştirebilirsiniz ki?İyileşmez.Kendisi
iyileşmediği gibi ısırdığı kişi de iyileşmez çoğu zaman.Ancak bununla baş etmek
için ön önlem almak zorundayızdır.Ya da kudurmuş köpeği yok etmek lazım.Sözü
geçen Ergenekon kurtları ‘ağaç yaşken eğilir’ vecizesine uymayacak kadar koca
adamlar olduğundan ve hatta bu kurtlar Türkiye’de bürokratlardan oluştuğunu
düşünürsek /düşününce kuduzu yenmek için aşı kar etmez. M.
Nuri KORKMAZ
15.A Evet. Devlete düşen sadece sahte
Ergenekon sineklerini araştırmak değil gerçek Ergenekon kurtlarını insani
demokrasi ve eğitimle insanlığa kazandırmak olmalıdır. Devletin görevi sadece
yargılamak değildir, aynı zaman da eğitmektir. Yaptıklarının neden yanlış bir
hareket olduğunu güzel bir eğitimle anlatmaktır. Bunlar böyle eğitilmedikçe
fırsat bulduklarında tekrar aynı eylemlere girişirler.
B Fert, kurum ya da devlet neyi ne hudutlarda isteyeceğini
bilmemekle büyük zorluklara çok düşerler. Sokaklardaki gösterilerde neden,
niçin orada bulunduklarının bilincinde değilse o gösterinin başarıya ulaşması
çok zordur. Oradaki gösterinin amacının dışına sapma ihtimali çok yüksektir.Abdullah SEYAR
C.15 A Devletin asıl görevi gerçek
Ergenekon kurtlarını yetiştirmek olmalıdır. Bunlar yoksa bir Ergenekon gider
başka bir Ergenekon gelir.
B Fert, kurum veya devletten ne isteyeceğini bilen
insanlar doğru iz üzerindedirler ve cahil insanlara göre amaçlarına daha çabuk
ulaşırlar. Halil KURTAY
C.15 Ben bu önermeyi doğru bulmuyorum. Çünkü, Ergenekon kurtlarını ve bunlara benzer vampirlerini
ucubelerin demokrasi ve eğitimde insanlığa kazandırılacağını zannetmiyorum.
Bunlar öldürmeden ve kaostan faydalanan parazitler
gibidir. Salih Sosyal