13.Çeşitli fıtratlara, iradelere ve nefis
mertebelerine sahip insanların liyakatsiz ve liyakatli kişisel farzlarını göz
önünde bulundurarak nasıl bir eğitim ve öğretim sistemi geliştirirsiniz?
İpucu;bir insanın doğal
fıtratının farzları ile İslam dinin farzlarının kusursuz örtüşmesi ile
sonradan; yanlış, doğal veya eksik eğitim sonucu çeliştirilmesi arasındaki
ilişkiyi bir arada düşünün. Doğal olarak bütün insanlar İslam fıtratı üzerine
dünyaya gelirler. İnsanların genellikle doğal, sakat, eksik ve (veya) yanlış
öğretim ve eğitimin mağduru olabileceğini düşünün!!
-İslami fıtratın
farzlarının azlığına ve mutlak gerekliliğinin insani fıtratların ortak
payda farzı oluşuna ve ortak paydada örtüşmesine dikkat ediniz.
C.13 Bence eğitim ve öğretim sistemi
öğrencilere insani-ahlaki eğitimle, doğru ve eksiksiz verilerek öğrencinin
kendini gerçekleştirmesini, kendini tanımasını, anlamasını ve kabul etmesini,
çevresindeki imkanları öğrenmesini sağlamalıdır.
Nazmiye YARGI
C.13 Eğitim ve öğretim için olabildiğince
kapsamlı bir yer ayırmak gerekir. Her insanın öğrenme şekli veya tarzı farklı
olmaktadır. İnsanları ilgi alanlarına yöneltecek ve bu alanda gelişebilmeleri
için uygun imkân ve olanakları sağlayabilen bir eğitim ve öğretim lazımdır.
Bunu sağlayan bir eğitim sistemi oluştururdum. Şöyle ki, insanları kısıtlamak
sadece bir alanı bilmeye ve onu öğretmeye çalışmak, kişinin verimini ve
gelişimini engeller. Bazı değişmezleri bilmek gerektiğini savunuyorum bende
fakat insanlara zoraki değil daha yaşayarak, daha güzel yöntemleri kullanarak,
daha görsel ve uzamsal bir tarz oluşturmak daha uygun ve uygulanabilir
olabilir. O vakit herkes daha yapıcı ve üretici olacaktır. Toplumumuz daha
bilgili ve ilgili bireyler yetiştirebilecektir. Bu her şeyi değiştirebilir. Melin KARAN
C.13 her insan
için bir eğitim sistemi oluşturmak zordur bir çizgi oluşturmak gereklidir sonra
düzeni sağlamak için kısıtlamalar yani kurallar.FEYYAZ KARA
C.13)bu çeşitli fıtratlara uygun her kişiliğe
hitap edebilecek ve her insanın iradesine hitap edecek bir eğitim sistemi
geliştirilmeli. GÖKHAN BOZDOĞAN
C.13 Eğitim sisteminde ön plana alınması gereken temel
kural düzenli ve geliştirilebilir bir toplum yapısı oluşturmak olmalıdır. Bunun
yanında ise liyakatsiz davranan kişilerin ise daha eğitilmesi gerekmektedir.Nazif TEPE
C.13 Günümüz şartlarında böyle bir
eğitim sistemi zor ( olabilir, olmaz demiyorum). Çünkü her bir insan bir
âlemdir. Öyle bir eğitim sistemi olacak ki o eğitim sisteminin güneşi her
âlemi, o yetmeyecek o âlemlerin kendisini aydınlatmasını istediği yönünü
aydınlatacak bir eğitim ve öğretim sistemi; o da nasıl olur bilemem ben ancak
böyle anlatabilirim. İrfan BAHARLI
C.13 Bütün insanlar İslam fıtratı
üzerine yaratıldı.İslam dininin gereğince
eğitilmelidir böylece ilime ulaşabilirler. Dilek
KURT
C.13 Tüm insani fıtrat çeşitleri dikkate
alınarak güzel ahlakı motive edici
eğitim ve öğretim sistemleri geliştirilmelidir.Özellikle
namuslu dürüst ve güzel ahlaklı inanç sahiplerinin fıtratlarını öne çıkaran ve
taklit ettirmeye yönelik eğitim öğretim sınav yönetim vb. sistemlerin
varyasyonları keşfedilmelidir. .REMZİYE
ERDOĞAN
C.13.Kişiye
göre eğitim ve öğretim sistemi uygulanmalıdır. Kimin iradesi, fıtratı hangi
yöndeyse o yöne göre bir sistem. Yusuf KESKİN
C.13 Tüm insanları güzel ahlaka
yönlendirecek eğitim sistemleri geliştirmektir SAMET ÇENŞİ
C.13 Her insan
için bir eğitim sistemi oluşturmak zordur bir çizgi oluşturmak gereklidir sonra
düzeni sağlamak için kısıtlamalar yani kurallar. HABİP KAYA
C.13 Her insanın sahip olduğu farzlar farklıdır.Öyle bir eğitime sahip olmalıyız ki bu farklılığı
içinde bulundurabilmeli ve bütünlüğü sağlayabilmelidir…BURCU ŞİMŞEK
C.13 İnsanları ahlakı güzel yönlendirecek
eğitim sistemleri geliştirmektir. Kadir GERGİN
C-13 İnsanların irade ve nefis
mertebeleri farklı olan bir toplumda geliştirilecek olan eğitim sistemi
çoğulcu, katılımcı herkesin kendini ifade edebildiği ve ortak süper egoların
hakim olduğu bir eğitim sistemi olmalıdır…NAZİFE SAVAŞAN
C.13Herkes farklı özelliklere sahip
olabilir, fakat mutlaka ortak bir paydaları vardır. Kurumlarda bu ortak paydayı bularak eğitim ve
öğretim vermelidirler. GİZEM SARI
C.13 Böyle bir eğitim sistemini düşünmek
imkânsızdır. Düşünen milyonlarca insan var ve hepsi ayrı ayrı
görüşlere sahip böyle bir eğitimin varlığından söz etmek olanaksızdır. MEDENİ SAKCAK
C-13 Her insanın nefsi,fıtratı
ve kişiliği farklıdır.Seçtiğimiz eğitim sistemi mümkün olduğunca tüm insanlığa
hitap etmeli…ÖZLEM AKIN
C.13Eğitimde gaye her zaman en iyisini
elde etmektir. En iyisi de insani ahlakın toplumsal beklentilerin ve devletin
uzak hedeflerinin tam uygunluğu ile neticelenmesidir. Erdemli vasıflarla
donatılmış bireyler yetiştirmek eğitim sisteminin en büyük gayesidir. Ve eğitim
yukarıda saydığımız vasıflara hizmetkâr olmalıdır. Ali Galip ERCİK
C.13 Diğer dinlerin aksine İslam dini
sadece Yaratıcı-İnsan ilişkisinin yanında insan- insan, insan-doğa,
insan-hayvan ilişki ve haklarını da belirler. Bu yüzden tüm kuralları koyan
Allah elbette insana en uygun eğitim sistemini de o bilir. Ersin ASLAN
C.13.Liyakatli ve liyakatsiz farzlar
kişiye özgüdür.Ancak eğitim ve öğretim sistemi topluma
dönüktür.Tabiki eğitim ve öğretim sistemi liyakatli
olmak zorundadır.Bu demek değildir ki liyakatsiz farzları olan insanların
dışlanması gerekir.Ülkemizin bugün bile kangrenleşmiş sorunlarından biride
budur.Zaten farklı açılardan fikir alamamak bu fikirlerin bir arada olmasına
tahammül edememek eğitim ve öğretimi liyakatli ve reel ancak kişi veya kişiler
liyakatsiz olabilir. FIRAT ALTUN
C.13 Nezihane, nazikâne, kavl-i
leyin üzerine kurulu bir anlayış olmalıdır. Yani, korkutmadan müjdeleyerek,
bıktırmadan şevk vererek batmış insanlar bile kurtarılabilir. Aykan AKÇA
C.13 İnsanların fıtratları, iradeleri ve
nefisleri değişik mertebelere sahip olduğu için ancak bütün insanlara
seslenebilecek bir eğitim ve öğretim sistemi geliştirebilir. Ercan IŞIK
C.13 İnsanları güzel ahlakla yetiştirecek
eğitim sistemleri geliştirmektir
Seyfettin SEYHAN
C.13 Bir insanın doğal fıtratının farzlarının
ve İslam dinin farzlarının örtüşmesi için gerekli eğitim verilmelidir. Bu
yüzden eksik ve yanlış bilginin verilmemesi gerekir. REYHAN YILMAZ
C.13 Öncelikle “her insan İslam fıtratı
üzerine doğar.” Hadisinde kastedilen fıtrat daha çok her çocukta İslamiyet
esaslarını kabul edecek bir şekilde yaratılmıştır. Mesela gençlerde keşfedilen
beyinle ilgili şu gerçek hayrete şayandır. Beynimiz bir tek Allah’ı kabul
edebilir bir şekilde yaratılmıştır. Eğitim sisteminde karma eğitim sözde
aydınlarımız tarafından bir ilah gibi veya hatasız bir medeniyet olarak
kabullendikleri Avrupa ve Amerika’dan zamanında körü körüne taklitçilikle
alındı ve rahatlıkla uygulandı. Hâlbuki o şa’şaalı
medeniyetin dayanağı çürük beşeri kanunlar olduğu için sonunda hakikatı geç de olsa anladılar ve karma eğitim uygulamasını
çöpe attıklar fakat mukadderatımız ehil olmayanların elinde olduğu için onların
yüzünden şu kaidenin hakikatlerine mazhar olduk. Yürüyüşünü terk etti fakat
başka yürüyüşleri de öğrenmedi. Madem, dönüp dolaşıp yine sonunda önceden
İslamiyet’te olan gerçekleri uygularsak niye çorbadan ağzımızı yaktıktan sonra
aklımızı zoraki olarak başa alıyoruz ki. Değişik fıtratlara hitap etme
mevzulara gelirsek öncelikle çocukların ne zaman farklı fıtratta olduklarını
gösterdiklerini ve farklı eğitim öğretim tarzların ihtiyaç duyduklarını tespit
etmemiz gerekir. Çünkü belli bir yaşa kadar birçoğu ayrı literatürde
ele alınabilir. Bundan sonra ise aynı özelliklere sahip olanları bir araya
getirip sorunu %90 aşabiliriz. Turgut
KIYICI
C.13 Tüm insani fıtrat çeşitleri dikkate
alınarak;güzel ahlaklı motive edici eğitim ve öğretim
sistemleri geliştirilmelidir.Özellikle namuslu,dürüst,soylu ve güzel ahlaklı
inanç sahiplerinin fıtratlarını öne çıkaran ve taklit ettirmeye yönelik
eğitim.öğretim,sınav,yönetim vb. sistemlerin varyasyonları keşfedilmelidir. FIRAT KADIRHAN
C.13 Tüm insanları güzel ahlaka
yönlendirecek eğitim sistemleri geliştirmektir. BARIŞ SAVAŞ
C.13 Bu durumda eşitliğin ve ahlakın ön
planda tutulduğu bir eğitim-öğretim sistemi geliştirirdim. Çeşitli fıtratlara,iradelere,nefis mertebelerine sahip her türlü
kişiliğin yararlanabileceği ayrıma izin verilmeyecek bir eğitim sistemi
geliştirirdim.Oktay BARAN
C.13 Sosyal yönleri fazla olan bilimin
havuzuna girecek o havuzdan çıktıktan sonra bitti demeyip ilim denizine
açılacak olan, nefsinin peşine düşmeyip nefsi aklının, mantığının peşine
düşüren güzel ahlak prensiplerini öğrenmek için çaba harcayan ve öğrendikçe
hayatında uygulamaya sokan dürüst, insancıl bireyler yetiştirebilecek bir sistem
geliştirirdim. Ve bunu her türlü kaynaklarla yapmak isterdim. Uzaktan eğitim
olsun, teke tek eğitim vb. tabi ki beşparmak bir değildir. Ortak paydaları
bulup en güzeline yönlendirmek hedef olmalıdır.İdris ÇELİK
C.13 Elbette
ki tüm insanların tek tek özelliklerine göre bir
eğitim sistemi oluşturmak imkânsızdır ortak paydada buluşturmak zor olacaktır
ve burada da işe yaksalar girecektir ve özgürlük serbestlik kısıtlanacaktır ama
bir sistem yaratılmış olacaktır. ŞEYHMUS UTLİ
C.13 Diyelim ki, bir insanın fıtratı ve
dininin farzları örtüşüyorsa bu kişiye verilen eğitim ve öğretim ise tam
tersine bu farzlarla hiç alakalı bile olmuyorsa ortaya çıkan eğitim başarısız
ve faydasız olur. Eğer bunun böyle olmasını istemiyorsak bireyin fıtratının
farzları ve sünnetleri, kişilikleri, iradelerinin çok iyi bilinmesi gerekir.
Bunun için önceden bunları belirleyen bir tanıma sınavı yapılmalı, bu sınav
sonucunda bireyin kişiliğine ve alacağı eğitime göre doğru bir sistem
uygulanmalıdır. Yani nabza göre şerbet vermek gerekmektedir. Fıtrat, din,
toplum, eğitim ve öğretim ve kişilik ortak bir paydada buluşmalıdır. Funda AKDOĞAN
C.13 Bilimsel araştırmalara ve deneylere
dayanan akla, bilime ve hayata dair olan eğitim sistemi ideal olandır. AYTEN YILDIZ
C.13 İnsan tanrısal ruhun bir parçasıdır.
Bunun sonucu olarak da fıtri dediğimiz özellikleri arasında iyilik ve erdem
vardır. İşte İslami farzlar da bunları tamamlayan kuralları beraberinde
getirir. Bireyin edindiği sorunlu bilgiler onda fıtri farzların ve İslami farzların
çatışmasına neden olur. Örneğin bir dönem Türkiye’de insanlardaki fıtri
özelliklerden gelen demokratik düşünme, özgürleşme, iyilik ve erdem adına
yıkıcı bir laiklik uygulamasına gidilmesi ve İslam’ın insandaki bu fıtri
özellikleri engelleyen bir sorun yaşanmasına sebep olmuştur.Ramazan ERGÜN
C.13 Tüm insanları güzel ahlaka
yönlendirecek eğitim sistemleri geliştirmektir SAMET ÇENŞİ
C.13 Sistemde insanların ortak paydaları
bulunmalıdır. Çok uç noktalara kaçılmamalıdır. Bunun için insanların genelinin
sahip olduğu ortak özellikler üzerinde durulmalı, ne çok zor ne de çok basit
bir sistem oluşturulmamalıdır. Seda CEMAL
C.13 Çeşitli iradelere, nefislere ve
fıtratlara sahip insanları eğitmek öncelikle onları tanımayı, onlarla empati kurmayı gerektirir. Yanlış ve eksikler tanımlanmalı,
altında yatan sebeplerle karşı karşıya gelmeleri sağlanmalıdır. Semra DAĞ
C .13 İnsanlar yüce Allah’ın emriyle
binlerce değişik fıtratta yaratılmışlardır. Kimi insan kötü işler yapmaya meyilli
kimi ise iradesine hâkim aklın ön gördüğü yolda yürümeyi kılavuz edinmiştir.
İnsanların çoğu dinin farzlarıyla kendilerinin nerde olduklarının
farkındadırlar. Örneğin başını örten derslere alınmaz. Yani eğitim sistemimiz
kökünden sakat eşitlik yok bence özgürlük ve eşitlik olan bir eğitim sistemi
geliştirilmeli. Bilge TÜRKER
C.13 Kişiler ve kişilikler farklılık
gösterir benim önerebileceğim eğitim-öğretim stratejileri daha çok reel
temeller üzerine kurulmalı ve herkese eşit derecede yarar sağlamalıdır. RIDVAN OKUŞ
C. 13 Her insan kişiliği farklı olduğu
gibi zekalarla öğrenmeleri de farklı farklıdır. Bu
eğitim sisteminde kişiler tek tek ele alınmadığı için
büyük çoğunluğa göre eğitim ve öğretim yapılmalıdır. Sevil DOĞAN
C.13 Eğitim sisteminde dini kurallarını
olduğu bir kişilerin dini kurallar bütününde eğitim görmelidir. Aslında dini
kurallar doğru öğretilmelidir. Yani layıklık sürekli ön plan olacak bir eğitim
sistemi kişilerin eğitimde isteyerek bir şeyler kapmasını sağlamaz. Adnan YILMAZ
C.13 Hepimiz İslimi fıtratlara göre
büyüdük ve büyümeye devam ediyoruz. Yapılan eğitimin de bu fıtratlarla
örtüşmesine dikkat ederdim. Biz İslimi eğitimi de uygularsak daha kaliteli ve uyumlu
bir eğitim oluştururuz. İbrahim AKKOYUN
C.13 İslami kurallar çerçevesinde
, layiklikle bağdaşan bir eğitim-öğretim
geliştirir.her bireye kendisini geliştirme fırsatı verirdim.Hakan ALTUN.
C.13 Bireyin ihtiyaçlarına cevap
verebilecek, topluma ve devletine aslında bütün insanlığa, yararlı olabilecek
bir eğitim-öğretim sistemi geliştiririm. Ayşe
ARSLAN
C.13 Çeşitli kişiliklere sahip insanlara eğitmek biraz zor bir
iştir. Ama etnik ve dini ayrımlara girmeden yapılan bir eğitim başarıya ulaşır.
Mehmet Nuri EŞİN
C.13 Her insanın fıtratı farklı olduğu için kişiler için tek tek program hazırlamak çok zahmetli olur. Ve böyle bir
eğitim programı da olmaz. Başta demiştiniz. Bütün insanlar İslam fıtratı
üzerinde yaratılmıştır. Demek ki insanlara İslam fıtratının özelliklerini
taşıyor bir sistem geliştirmeliyiz. Özellikle topluma saygılı, ahlaklı ve
dürüst insanları yetiştirecek bir sistem geliştirmeliyiz. Zülfü ERYATAN
C. 13 Hâlâ en az 30-35 kişilik sınıflarda eğitim verildiği ve
insanların çok farklı karakterlere sahi olduğu da göz önünde bulundurulursa en
kötüden en iyiye herkesin kendince bir şeyler kazanabileceği ve
uygulayabileceği düzeyde bir eğitim verilmeli. Ne sadece en kötü için nede
sadece en iyi için uygun bir yöntem uygulanmamalı, çoklu eğitim kuramlarına
göre eğitim programları düzenlenmeli. Kevser
SÖYLER
C.13 Dünya da sayısız insan yaşamaktadır. Her birinin yaradılış
fıtratı farklıdır. Öğrencilere eğitim verdikçe de bunu göz ardı etmemek
gerekir. İnsanların farklı yaradılışlara sahip olduğu bilincini göz ardı
etmeden elden geldiğince iyi bir eğitim sürülmelidir. Kaliteli insan yetiştirme
bağlamında geliştirilen bir eğitim inanıyorum ki kötü sonuç
çıkarmayacaktır. Süheyla BÜRÇÜN
C.13 İnsanlar İslam fıtratı üzerine
bembeyaz bir kağıt gibi hep iyiliğe meyilli olacak
dünyaya gelirler. Ama insanlar yaratılış tabiatları birbirine benzemez. Bu
yüzden kişisel göz önünde bulundurarak aynı yetkiye sahip gruplar şeklinde
erdemli ve ilim, bilim sahibi insanlar yetiştiren bir eğitim ve öğretim sistemi
geliştirirdim. Medeni BAYAR
C.13 Söz konusu böyle bir durumda
geliştirebileceğim eğitim ve öğretim sistemi İslam kurallarını benimseyerek ve
laiklik çerçevesinde geliştirmeyi amaçlardım. Çünkü insanlar İslam fıtratı
üzerinde dünyaya gelirler. Bu sebeple liyakatli ve liyakatsiz kişisel farzları
üzerinde böyle bir eğitim öğretim sisteminin de herkesin kendisini
geliştirebilecek bir ortam sunardı.
Şahabettin BALCI
C.13 Her insan farklı karakterlere, düşüncelere sahiptir.
Hele sosyal ekonomik farklılıklarda olunca insanı genel ele almak onları
anlamak açısından zordur. Ama herkes anne, baba, nine, dede, abla, ağabey,
öretmen hangi kimlikte olursak olalım sahip olduğumuz mevkii itibariyle
ilişkide bulunduğumuz insanı anlamaya, çözmeye gayret edelim. Herkes
sorumluluğunu bilse sorun olmaz.Hicret OKAN
çünkü
C.13 Kişiye yönelik eğitim
sistemi geliştiririm, her insana kendisini tanıma fırsatı sağlarım; her insanın
bu dünya katacağı bir şeyler vardır.ŞÜKRÜ NAS
C.13
Ben sadece
öğrencilerin İslâmiyet’in kurallarına uymasını isterdim. Zaten bu kusursuz bir
eğitim öğretim için yeterlidir. Idban KUDAY
C.13İnsanlar değerlendirilirken sanal ve manevi ahlak boyutlarıyla
değerlendirilmelidir. İnsanların gerçeklere sadece nesnel bilimle
ulaşabileceklerine dair iman ettirilmeleri, onları liyakatsizliğe sürükler.
İnsanların fıtratlarına iradelerine ve nefislerine göre en uygun yer, zaman ve
koşullarda temeli akla dayanan ve güzel ahlakla bağdaşan bir eğitim sistemi
liyakatli farzlara sahip insanlar yetiştirir. İnsanların özgünlük, değişkenlik,
geçirgenlik ve değişmezlik ve ortak payda belirleyici testler yapılmalıdır.
İnsanların bedensel, sosyal, zihinsel sınırları, sıfatları, farzları, idealleri
v.b. belirlenerek, eğitimle alabileceği meslek ve yüklenebileceği bilgilerin
taslağı belirlenmelidir. Gerekirse biyolojik gen sistemleri dizaynları
incelemesi bilgisine de başvurulmalıdır. Kısaca özgün eğitim programları hazırlanmalıdır.Gülşen ÇELEBİOĞLU
C.13 Tüm insanlar İslam fıtratı üzerine
doğarlar fakat aile, toplum v.s fıtratın değişimine sebep olur. Eğitimde de
insanlara yanlış bilgiler vererek onları yanlış yola sapmalarına sebep olurlar.
Eğer insanlar eğitimi İslam dini çerçevesinde her kesime hitap edecek şekilde
yaparlarsa etkili olurlar. Mehmet GENÇ
C.13 Dinsiz ilim kör ilimsiz dinse
topaldır sözü zannederim bu soruyu cevaplamaktadır. Yusuf AKIL
C.13 İslam dinine uygun bir eğitim
sistemi ortaya koyarsak ne de olsa herkes İslami fıtrat üzerine yaratılıyor o
zaman bir sorun oluşmaz. Yasin Murat
KAHRAMAN
C.13 Her insan İslami fıtrat üzerine
doğar. Ve toplum çevrenin etkisiyle yeni davranışlar edinir fıtratı yeniden
şekillenir. Olması gereken eğitim sistemi dini değerleri göz ardı etmemeli
çevre koşullarını dikkate almalı devletin ve toplumun beklentilerine cevap
vermeli. ŞAHİN KARAN
C.13
Öncelikle kişi kendisiyle başa çıkabilmeli yani kendisini yenmeyi, ona
öğretebilmeliyiz. İşi kendi başına öğrenmeyi öğrenmeli, yarışı kendisiyle
olmalı. İnsanlar İslam fıtratı üzerine doğarlar işte bu fıtratı devam
ettirebilmesi için gerekli şartlar sağlanarak yetiştirilirse işte o zaman
keşfi, icadı imkansız bir bilim medeniyetten uzak olur
diye düşünüyorum. Zaten bilimi bir noktada başlatan, hareketlilik kazandıran
genelde hep Müslüman bilginlerdi fakat ilerleyen zamanı lehimize çeviremedik.
İnanıyorum ki hakkı bilen insanlar yetiştikçe yeni yetiştirilen insanlarda her
konuda çığır açacaklardır. Zeynel PEKEDİS
C.13 Liyakatli veya liyakatsiz olsun
fark etmez bütün insanları güzel ahlaka yönlendirecek eğitim sistemleri
geliştirirdim çünkü ahlak güzel oldu mu sonrası zaten gelir .İbrahim KILIÇ
C.13 Belirli bir rehberlikten sonra
kişilerin istekleri doğrultusunda demokratik bir ortamda eğitim almalarını sağlardım.AYŞE ÇATAK
C.13 Geliştireceğim eğitim tamamıyla
dinden uzak olmayan ama dini dayatmayan bir eğitim sistemi olurdu. İnsanın
beşeri özelliklerini düşünerek ahlak temelleri üzerinde kurulan ve insanın
günümüz dünyasından koparmayan bir eğitim sistemi olurdu. Leyla ALTUN
C.13Öncelikle ona yaratılışında ki
mükemmelliği anlatırım. Daha sonra ona dininin emirlerini anlatırım bunlar
namaz kılmak oruç tutmak gibi ibadetlerin dışında olan yalan söylememek,
başkasını hakkına göz dikmemek vs. ibadetlerdir. Bunları kavradığını gördükten
sonra ona zekâ seviyesine uygun, yapısına uygun bir eğitim vermeye çalışırım. Velat SAYUR
C.12. Bir insanın kalitesi deneyelim de
bir insanın toplumdaki durduğu yeri olanakları, iradesi ve fıtratı ölçülerinde
yaptığı tercih ve icraatı belirler diyelim. Leyla TOPÇU
C.13 Eğitim öğretim sisteminin kesinlikle
bilginin ve bilimin ışığında tarafsız yürütülmesinden yanayım. Yani insanın
dini, inancı ne olursa olsun bu bilgileri inancı ve dini içinde yoğurup onu
özümseyebilmelidir. Ali Osman ERAN.
C.13Her insan farklı karakterlere, düşüncelere sahiptir.
Hele sosyal ekonomik farklılıklarda olunca insanı genel ele almak onları
anlamak açısından zordur. Ama herkes anne, baba, nine, dede, abla, abi, öretmen hangi kimlikte olursak olalım sahip olduğumuz
mevkii itibariyle ilişkide bulunduğumuz insanı anlamaya, çözmeye gayret edelim.
Herkes sorumluluğunu bilse sorun olmaz.
İbrahim AYDIN
C.13 İnsanları ahlakı güzel yönlendirecek
eğitim sistemleri geliştirmektir. M.
Nuri KORKMAZ
C.13Çeşitli fıtratlara, iradelere, nefis
mertebelerine ve farklı yeteneklere sahip oldukları için insanları eğitimden
geçirirken bunları göz önünde bulundurmak gerekir. Bir çocuğun ilkokul
döneminden itibaren yeteneklerini araştırılması gerekir. Eğer müzik kulağı çok
iyi ise bu alanda yeteneği varsa onu bu alanda yetiştirmek ve eğitmek gerekir Abdullah SEYAR
C.13 aslında bazı düzenlemeler yapılırsa
bugünkü eğitim sistemi uygundur. Halil
KURTAY
C.13 İnsanların genel özelliklerine
uygun, çoğulcu bir sisteme dayalı, istisnaları göz ardı eden bir eğitim öğretim
sistemi geliştirilmelidir. Salih Sosyal