12.Bir insanın
kalitesini; olanakları, iradesi ve fıtratı ölçülerinde yaptığı tercih ve
icraatı belirler. Önermesinin geçersiz
olduğu koşulları, yanlışını ve eksiğini tamamlayınız.
C.12 Bütün insanlar İslam fıtratı
üzerine dünyaya gelir. Ama insanlar eksik veya yanlış eğitim ve öğretim mağduru
olurlarsa bu da insanların fıtratlarını ve yapacakları tercihleri de olumsuz
etkiler. Nazmiye YARGI
C.12 önerme doğrudur.FEYYAZ KARA
C.12 Bir insanın değerini onun ortaya
koyduğu eserlerle belirleyebilirsek de onun kişiliğini de göz ardı etmeden
belirleyebiliriz. Ancak bu önerme her zaman da doğru olmayabilir. Örneğin
engelli bir insanın ortaya eser vermemesini bekleyebiliriz. Peki, bu insan eser
ortaya koymadı diye değersiz bir insan mıdır? Tabiî
ki hayır… Kişinin fiziksel ya da ruhsal durumuna göre bir önerme doğru olmaya
bilir. Her zaman geçerli bir önerme değildir... Melin KARAN
C.12 İnsanın kalitesini olanakları yetersiz bile olsa
yaptığı icraatları ve tercihleri belirler. Nazif TEPE
C.12 Bir Müslüman la bir Yahudi nin fıtratı farklıdır.İnsanların
yaşadığı yerlerin ve ortamların farklı olmasından dolayı bu önerme
geçersizdir.Avrupa’daki insanların olanakları ile Afrika’daki insanların
olanaklarının aynı olmaması gibi. SAMET
ÇENŞİ
C.12) bence bu önerme doğrudur. İnsanın kalitesini sonuçta yaptıkları
belirler. GÖKHAN BOZDOĞAN
C.12 Bir insan kalitesini ortaya
koyuyorsa bunun arkasında mutlaka bir icraatı, doğru tercihleri ve benzeri
şeyler yatıyordur. Bu demek değildir ki bir icraat göstermeyen kaliteli
değildir, sadece birinde kalite aşikârken diğerinde gizli olabilir. Kişinin
olanakları onu gösteriyordur. İrfan BAHARLI
C.12 Ben bu önermede bir eksiklik
göremiyorum. Dilek KURT
C.12 Biz insanlar zaman zaman tercihlerimiz dışında,elimizde olmayan sebeplerle
çeşitli durumlarla karşı karşıya kalırız.bu durumlar bizim olanaklarımız dan irademizden ve fıtratımızdan kaynaklanmayabilir.bu
nedenle insanların kalitesini olanakları iradesi fıtratı belirler gibi bir
ölçüt koymak doğru değildir. REMZİYE
ERDOĞAN
C.12.Olanakları
demek bana göre yanlıştır. Çünkü görüyoruz ki olanakları çok iyi olan insanlar
o kadar kaliteli değil veya olanakları olmayan bireylerinse çok daha kaliteli
insanlar olabiliyorlar. Eksik olan ise kişinin yaşamış olduğu tecrübeler de
onun kalitesini belirttiğidir. Yusuf KESKİN
C-12Bir insanın iradesi ve fıtratı
olabilir ama imkanı olmayabilir.Bu olmayınca kalitesiz
insan mı oluyor?Tabi ki hayır.İnsan elindeki imkanlarla ve kişiliğiyle bir
bütündür,buda onun niteliğini gösterir…BURCU
ŞİMŞEK
C-12 İnsanın olanakları ve tercihleri
bazen devletin yasası gibi bir takım engeller ile karşılaşır veyahut töre
din ve benzeri kısıtlamalar ile iradesini tam olarak konuşturamaz. NAZİFE SAVAŞAN
C.12 İnsanların yaşadığı yerlerin ve
ortamların farklı olmasından dolayı bu önerme geçersizdir. Avrupa’daki
insanların olanakları ile Afrika’daki insanların olanaklarının aynı olmaması
gibi. Kadir GERGİN
C.12 Fıtrat bir tercihtir. Tercihler de
kaliteyi belirler. HABİP KAYA
C.1 .Bir insanın yaptığı davranışlar o kişinin kalitesini
belirlemede önemli etkendir. Çünkü kişi davranışıyla yüceltir veya düşürür. GİZEM SARI
C.12 Bana göre bu önerme doğrudur. Çünkü insanın yaptığı
yanlışlar veya doğrular iradesi ve fıtratına bağlıdır. MEDENİ SAKCAK
C-12 Bir insanı değerlendirirken sadece
yaptıklarına bakarsak yanlış yapabiliriz.Bazen maddi
ve manevi eksiklerden dolayı insanlar istemediklerini tercih etmek zorunda
kalabilirler…ÖZLEM AKIN
C.12 “Bir insanın kalitesini;
olanakları, iradesi ve fıtratı ölçülerinde yaptığı tercih ve icraatı belirler.”
Önermemiz genellikle doğrudur ancak;
Buna aksi
birçok olay gelişmiştir. Tüm insanlar yüksek olanaklara sahip olamadığı için
sadece olanakları ve iradesi yüksek olan insanlar toplumda yükselebilir
olacaktı. Ancak baktığımız kadarı ile bir çok iradesiz
insan bulunmaktadır memleketimde, memleketinde… Ersin ASLAN
C.12Evet. Kişiliğin meyvesi olan tercih
ruh, akıl, vicdan unsurlarının şekillendirdiği hareketin kıblesidir.
İstikametin doğruluğu kalitenin alalık derecesi ve pusulasıdır. Ali Galip
ERCİK
C.12.İrade ve fıtrat zaten parçalanması
zor bir bileşik gibidirler.Ancak olanaklar her zaman
için insanın kalitesini arttırmaya yetmeye bilir.Olanak olmadan da çoğu zaman
kaliteli ürün olabilir.Geçmiş tarihte yapılan bazı eserler şuan bile dünya
harikaları arasında sayılmakta. FIRAT
ALTUN
C.12 İnsanın kalitesi Allah’a olan
muhabbeti ölçüsünde değerlendirmeli. Çünkü Allah yolunda yapılan bir şeyin
kıymeti daha fazladır. Ercan IŞIK
C.12 İnsanın tercihleri dua hükmündedir,
ihsan edilen marifetullah nispetinde kaliteli
olurlar. Aykan AKÇA
C.12 Önermeye katılıyorum. REYHAN YILMAZ
C.12 Bir insanın kalitesini, olanakları,
iradesi ve fıtratındaki ölçülerinde yaptığı tercih ve icraatı belirler.
Önermesi doğrudur. Turgut KIYICI
C.12 Bir Müslüman la bir Yahudi nin fıtratı farklıdır.İnsanların
yaşadığı yerlerin ve ortamların farklı olmasından dolayı bu önerme
geçersizdir.Avrupa’daki insanların olanakları ile Afrika’daki insanların
olanaklarının aynı olmaması gibi. .FIRAT
KADIRHAN
C.12 Farklı çevrede yaşayan insanların
olanakları bir değildir ya da insanların fıtratları bir değildir.Örneğin
Afrika’daki yoksul bir insan İsrail’deki bir insandan daha kaliteli
olabilir.Yani olanaklar ve fıtrat insanını kalitesini belirlemez. BARIŞ SAVAŞ
C.12 Bana göre burada bir eksiklik veya
yanlışlık yoktur. Çünkü insanın kalitesini,özünü,verimliliğini
olanakları ve iradesi el verdiği ölçülerde yaptığı çalışmalar belirler. Bu
noktada en üst düzeye gelindiğinde kişinin yaptığı tercihler ve çalışmalar onun
kişilik kalitesini belirler. Önemli olan bir nokta ise burada ki olanaklardan
kasıt eldekilerle yetinmek değildir. İnsan en güzele ulaşabildiği ölçüde,elinden en iyisini yapmayı düşünür ve ortaya çıkan
sonuçlarda kişinin kalitesini verir.
Oktay BARAN
C.12 Zaman ve mekânın farklı olmasından
dolayı bu önerme geçersizdir. Avrupa’daki insanların olanakları ile Afrika’daki
insanların olanaklarının aynı olmaması gibi. Seyfettin SEYHAN
C.12
Bir insanın
kalitesini değil kişiliğini, hatta kaliteli bir kişiliği, olanakları değil de olanakları
çerçevesinde iradesi, fıtratı ölçülerinde, aklını ve ruhunu kullanarak yaptığı
tercihler ve icraatlar belirler.İdris ÇELİK
C.12 Bir insanın kalitesini; olanakları,
iradesi, fıtratı, dininin ve toplumunun ön gördüğü koşulları yerine getirip
getirememesine ve kişiliği ölçüsünde yaptığı tercih ve icraatı belirler. Funda AKDOĞAN
C.12 İnsanın
davranışlarını sadece kendi iradesi ve düşünceleri belirtmez, toplumsal
tarafından etkilenir. Bu konuda tam bir özgür iradeden bahsedilemez. Eksik yanı
budur. AYTEN YILDIZ
C.12 Buna
katılıyorum. Bir insanın kalitesini olanakları iradesi ve fıtratı ölçülerinde
yaptığı tercih ve icraatı belirler.Ramazan ERGÜN
C.12 İnsan kendi konumunu kendi
tercihleriyle belirler ama bu her zaman geçerli değildir. Örneğin; insan kendi
arkadaşlarını seçebilir ama ailesi konusunda bu mümkün değildir. Yine mesleğini
seçebilir ama evleneceği insanı seçemez o önceden belirlenmiş ve kaderinde
yazılıdır, değiştiremez.Seda CEMAL
C.12) Bence bu önermenin geçersiz bir
yanı yoktur çünkü her insan kendi olanaklarına fıtratına iradesine göre tercih
yapar. ŞEYHMUS UTLİ
C.12 Bir
insanın kalitesinin sahip olduğu ahlak belirler. Semra DAĞ
C 12. Bu düşünceye katılıyorum ancak
insanın olanakları onun kalitesine etkisi var mıdır bilmiyorum. Olanaksız insan
kalitesiz insan mıdır? İnsanın kalitesini iradesi ve fıtratı özellikleri
belirler bence.
Bilge TÜRKER
C.12 1 Bir Müslüman la bir Yahudi nin fıtratı farklıdır.İnsanların yaşadığı yerlerin ve ortamların farklı
olmasından dolayı bu önerme geçersizdir.Avrupa’daki insanların olanakları ile
Afrika’daki insanların olanaklarının aynı olmaması gibi. SAMET ÇENŞİ
C.12 Önerme bana göre doğrudur geçersiz
olduğu koşullarda var olduğunu düşünmüyorum. RIDVAN OKUŞ
C. 12 Her durumda bu kurallar geçerli
değildir. Kalitesi bunların yanında bilgisiyle ölçülür. Bazı durumlarda
insanlar doğru bildiklerini yanlış, yanlış olduklarının da doğru olduğunu görüyorlar . Sevil DOĞAN
C.12Ben bu soruda hocama katılıyorum.
Doğru gerekçe olduğu için ret edilmez.Adnan YILMAZ
C.12 Bir insanın kalitesi sadece buna
bağlı değildir bence. Bir insanın yaratılışı da olanaklarını etkilemektedir.
Ben bu düşünceye katılıyorum. Bir insanın kalitesini olanakları yaratılışı,
cinsiyeti ve fıtratı ölçüsünde belli olur. İbrahim
AKKOYUN
C.12 İrade ve fıtrat küçük yaşlarda pek etkili değildir
ayrıca insanın kalitesi irade ve
fıtratla sınırlı değildir. Akıl ve olgunlukta önemlidir . Hakan ALTUN
C.12 İnsan, akıl ve ruhuyla doğar; fakat
bundan sonrasını tercihleri belirler. Kimse kimseden üstün yaratılmamıştır.
İnsan üstünlüğünü ve kalitesini gösteren yaptığı tercihlerdir. Ayşe ARSLAN
C.12 Bir insanın kalitesini; olanakları,
iradesi ve fıtratı ölçülerinde yaptığı tercih ve icraatı belirler, önermesi
doğru bir önermedir. Çünkü bir insanın seçimleri onun seviyesini ve kalitesini
belirler. Fıtratı geniş bir insan ancak doğru ve iyi seçimler yapar. Mehmet Nuri EŞİN
C.12 Ben bu söze katılıyorum. Bir insanı
değerlendirmek istiyorsak, onu yaptığı işlere bakarız. İnsanlara verdiği
hizmete bakarız. Yoksa insan çok okumakla kaliteli olmaz. Zülfü ERYATAN
C.12 Bir insanın kalitesini her zaman
olanakları iradesi ve fıtratı ölçülerinde yaptığı tercih ve icraatı belirlemez.
Çünkü insan sadece iradesi, fıtratı ve olanakları ölçüsünde tercih yapmaz pek
çok dış etkinin de etkisinde kalır ve insanı sadece yaptıklarının sonuçlarına
bakarak değerlendirmek pek de doğru değildir.Kevser SÖYLER
C.12 Bir insanın kalitesini, olanakları,
iradesi, fıtratı ölçülerinde yaptığı tercihler belirler ancak bunun her zaman
böyle olmadığı durumlar da vardır ki bazen insanlar istemedikleri ve tercih
etmedikleri halde bir şey yapmaya zorlanabilir veya zorunda kalabilir. Süheyla BÜRÇÜN
C.12 İnsanların değeri yaptığı tercih ve
icraatı belirler. Çünkü iyi olanı seçip din ve insana faydalı icraatlar yaptığı
ölçüde kalitelidir.Medeni BAYAR
C.12 Bir insanın kalitesi sadece irade ve
fıtrat belirlemiyor. Eğer sadece yaratılış özelliği kaliteyi belirlemiş olsaydı
bütün insanlar günahsız olurdu. Çünkü çocukken yaratılış özelliğinden dolayı
yaptığı hatalardan sorumlu değildir. Büyüyünce ve iradesini kullanınca kalite
ortaya çıkar. Yani ne irade ne de fıtrat kaliteyi belirlemede yetersiz olur.
Bireyin aklı baliğ olması da şarttır. Şahabettin
BALCI
C.12 Bir insan seçimlerini ve bu
seçimlerinin doğrultusunda kazandıklarıyla değer kazanır, kalitesini belli
eder. İrademize sahip olmayı bildikçe fıtratımızı iyileştirdikçe kalitemizi yükseltiriz.Hicret OKAN
C.12 Önermeyi doğru
buluyorum ve tam buluyorum.ŞÜKRÜ NAS
C.12
Bence aynen
doğrudur ve her yerde geçerlidir. Idban KUDAY
C.12İnsanlar kişilik denen sorumlu
egolarıyla iradeleri ölçüsünde hayatlarında bir takım tercihler yaparlar. Nefis
bu yönde insanları doğru ya da yanlış tercihlere sürükleyerek fıtratlarının
yapısında etkili olur. Fıtrat da kişiliğin oluşumunu etkiler. Yani irade nefis
fıtrat insanların kişilik denilen egolarının tercihlerini etkiler. İnsanın
sahip olduğu kişiliği de insanın kalitesini gösterir.Gülşen ÇELEBİOĞLU C.12
Bazı insanlar doğduklarında olanakları yeterli olmayabilir bu da yapacağı
işleri aksatabilir bu da vereceği kararları etkileri. Ayrıca insan beşerdir
şaşabilir bu durumda iradesini yanlış kullanabilir bu da vereceği kararları
etkiler bu da önermemizin eksikliğinin bir delilidir. Mehmet GENÇ C.12 O
kişinin iradesini kullanmasına izin verilmiyorsa düşünce özgürlüğü yoksa bir
ülkede bu kişi kalitesini ortaya seremez.
Yasin Murat KAHRAMAN
C.12 İnsan fıtratı genele hitaben
kötüyse o insan kalitesizdir. Örneğin Irak ve Filistin’in
durumu gibi. Yusuf AKIL
C.12 Önerme doğru ama şu da göz ardı
edilmemeli tercihlerin birçoğu toplumun güdüsüyle gerçekleşir aile
beklentileriyle gerçekleşir yani insan kalitesini tartarken bu tür unsurlar göz
ardı edilmemeli. ŞAHİN KARAN
C.12 Kişinin
inancı, konumu, zekasına göre vb. elbette ki farklı
değerlendirmeler yapılacaktır. Ama bana göre bir insanın kalitesini kendi
derecemize göre belirleyebiliriz. Zeynel
PEKEDİS
C.12 Kendi yaşantımızı istediğimiz gibi
şekillendirirsek başkalarını hiçe sayarsak
o noktadan sonra sıkıntı oluşur.İnançlı insanlar için toplum kuralları dinin kuralları
içinde inşa edilmeli. İnsanların birbirine saygı duymalı dindar bir insan
dinini yaşayama hakkına sahip olduğu gibi dinsizde aynı haklara sahip olmalı.
İnsanların hepsinin beklentileri farklı olduğu için beklentiler çakıştığı için
dolayısıyla insanların bazılarının hidayet erirken diğerlerinin beklentileri
gerçekleşmemiş oluyor.İbrahim KILIÇ
C.12 İrade insanın kendi elindedir.
Fıtrat doğuştandır, olanaklar ise sonradan gelişir.Bundan
dolayı insan kalitesi kendi elinde değildir.AYŞE ÇATAK
C.12 Kesinlikle eksiği ve yanlışı
olduğuna inanmıyorum. Önermeye aynen katılıyorum. Leyla ALTUN
C.12 Evet aslın da bir insanın
kalitesini imkânları, iradesi ve fıtratı ölçüsünde yaptığı tercihler beliler
ancak insan öyle bir varlıktır ki bazen bir insanın kalitesini bilmemiz için
bunlar yeterli değildir. Bazen insanlar istememelerine rağmen bir başkasının
iyiliği için yalan söyleyebilir. Söylediği bu yalan o insanın kalitesini
düşürmez. Bazen de maddi durumu kötü olan bir insanın istemeden en kötü
ihtimalle düşünürsek açlıktan ölmemek için hırsızlık yapması imkânlarının
yetersizliği midir yoksa irade eksikliği mi bu da tartışılmalıdır? Velat SAYUR
C.12. Bir insanın kalitesi deneyelim de
bir insanın toplumdaki durduğu yeri olanakları, iradesi ve fıtratı ölçülerinde
yaptığı tercih ve icraatı belirler diyelim.
Leyla TOPÇU
C.12 Bu daha çok kişinin ne istediğine
bağlıdır. Yani ben insanın kalitesini, ne için çalıştığını ve neye zaman
harcadığını tespit ederek öğrenebilirim.
Ali Osman ERAN.
C12 İrade ve fıtrat küçük yaşlarda pek etkili değildir
ayrıca insanın kalitesi irade ve
fıtratla sınırlı değildir. Akıl ve olgunlukta önemlidir İbrahim AYDIN
C.12 İnsanın
kalitesini ahlakı belirler.Ahlak ise bireyin gerçekten
yapmak istediği davranışlardır.Olanaklar her zaman yapılmak istenilene fırsat
vermeyebilir ve bu yüzden tercihlerle icraatlar aynı olmayabilir. M.
Nuri KORKMAZ
C.12 Bir insanın kalitesini; olanakları,
iradesi ve fıtratı ölçüsünde yaptığı tercih ve icraatları belirler. Bir insanın
kalitesini olanaklarının yanında düşünceleri ve kendisinden sonra insanlara
hayırlı bir eser bırakarak gösterir.
Abdullah SEYAR
C.12 Bu önermede herhangi bir eksiklik görmüyorum.
Tamamen katılıyorum. İrademize ve fıtratımıza bağlı olarak yaptığımız eylemler
kalitemizi belirler. Halil KURTAY
C.12 Bu
önermeyi önemli oranda doğru buluyorum. Fakat; bazı
eksikliklerinin olduğu söylenebilir. Mesela nefsi kurallarının baskın olduğu
bir anda bir bireyden kalitesini olduğu gibi göstermesini bekleyemeyiz. Bir
takım yanlış icatlar yapılabilir. Salih Sosyal