88.Hangi özel hallerde övgü gereklidir?
Kendisiyle, milletiyle, diniyle, yaptıklarıyla veya herhangi bir şeyle kasten
gösteriş yapmak ve övünmek tahrik edici bir düşünce ve ahlak yanılgısıdır. Demirkuş 2008
Önermesini bilimsel bir mantıkla analiz
ederek sakıncalarını veya gerekliliğini yada hem
sakıncalarını hem de gerekliliğini gerekçeleriyle eleştiriniz.
İpucu;neden
güzel ahlak abidesi insanlar bu afattan uzak durmuşlardır? Birisi size karşı
yaptıklarıyla övündüğü zaman kendinizi nasıl his edersiniz? Hangi duygularınızı
motive eder? Siz o insan kadar o işte yeterli fıtrat, zeka ve yeteneğe sahip
değilseniz, yada aynı olanaklara sahip değilseniz
üstünüze iyilik ona her zaman size karşı kendini övme hakkını verir mi? Bu
mantığı siyasilerin; iktidar muhalefet şeffaf politika diye toplumun gözü
önünde liyakatsiz gösterişli her an oy kapmak ve daha üstün yetenekleriyle
ayakta olduğu çığırtkanlığını yaptıklarına dikkat ediniz.
Asil insanlar, akıllı krallar, akıllı imparatorla…vb
peygamberler toplumları yönetirken hangileri güzel ahlak kurallarına en çok
itaat ederdi? Bu gün yönetenler mi(iktidar ve muhalefet) topluma güzel ahlak
örneğidirler yoksa toplum mu sukutu haliyle yaşarak bir yerlere duş çekiyor? Mehmet GÖR
C.88 Eğer
gösteriş için övünme gerçekleşiyorsa övünülen şey ne olursa olsun yanlıştır.
C.88 İnsan kendisini övmemelidir. Çünkü
bu onları toplum içinde antipatik yapar.
Alçakgönüllülük en büyük erdemdir. Kibir kalbi öldürür. Kendini övmek yerine
başkaları tarafından övülmeyi hak etmek… Asıl erdem, asıl uyulması gerek husus
budur. Davut Özler KOÇYİĞİT
C.88 Övülmek insanlar için bir ödüldür.
İnsanı gerekli gereksiz översek neyin doğru neyin yanlış olduğunu kavrayamaz.
Bir kişi her şeyiyle kendini över ya da övdürürse bu kişi hayal aleminde yaşıyordur ve gerçekleri göremez. Bir kişi
toplumsal açıdan iyi bir davranış yaparsa toplumun ve ahlakın geliştirilmesi
açısından bu davranış övülerek pekiştirilmelidir. Hüseyin EROĞLU
C.88 İyi, yararlı, gerekli ve gösteriş
amaçlı olmayan işler yapılıyorsa övgü gereklidir. Bu övgü onun daha iyi işler
yapmaya devam etmesini sağlar. Şehla
HİLOOĞLU
C.88 Yaptıkları tamamen kendisi,
toplumu, dünya insanları çevresi ve doğası için bir sorunu teşkil etmiyorsa ve
gerçektende yaptıklarında hiçbir gösteriş yoksa insanları tahrik etmiyorsa
yaptıkları faydalı ve güzel ahlak ürünü ise o zaman övgü yapılması mubahtır.
Kişi kendini asla övmeyecek gerektiğinde zaten çevresi ve yaptıkları onu över.
Kendini övme duygusu kibir ve şirki getirir. Günümüz siyasetçilerin de yaptığı
zaten kendini övme değil midir? Günümüz siyasetçilerinin toplumu yatıştırması,
sakinleştirmesi gerekirken, toplum siyasetçileri yatıştırıyor. Bu asla doğru
değildir. Geçmişe dönüp Peygamber efendimizin yaşadığı döneme (Asr-ı Saadet) bakılacak olursa aradaki fark net olarak
görülür, kimin kime örnek olması gerektiği.
Harun SEVEN
C.88övünülecek bir tarafımız varsa oda
ALLAH ‘ın bizi muhattap
kabul etmesidir. Gerisi nefsin tatminidir. Kenan
Yıldızhan
C.88 Kasten
gösteriş yapmak olumsuz bir tahriğe de yol açabilir,
olumlu bir motivasyonu da sağlayabilir. Burada önemli
olan kişinin takındığı tavrı ve amacıdır. İyi yapılan şeyler varsa onlar
muhtemelen başkaları tarafından da bilinecek ve kişinin kendisine gerek
kalmadan başkaları tarafından da dile getirilecektir. Ancak böyle olmadığı
durumlarda diğer insanları yaptıklarından haberdar etmek olumlu olabilir.
Burada gösteriş yapmakla “haberdar etmek” arasında bir ayrım vardır. Gösteriş
geri beslemeye kapalıyken, haberdar etmek geri beslemeye, eleştiriye açıktır ve
karşılıklı ilerlemeyi hedefler. Bahar
KAPTANER
C.88 En önemli özel hallerden biri
insanın ümitsizleştiği zamanlardır. Bu zamanlarda övgü, tetikleyici olur.
Güzelliğinin farkında olmayan bir kız genellikle alçak gönüllüdür veya öyle
davranır. (erkeklere karşı) Fakat defalarca evlenme teklifi almış bir bayan
asla böyle olamaz çünkü her teklif bir övgüdür ve o insanın nefsini
azdırmıştır. Övgü zaman zaman iyi fakat çoğunlukla
kötü sonuç verir. Abdurrahman SEFALI
C.88. Kendisiyle, milletiyle, diniyle,
yaptıklarıyla veya herhangi bir şeyle kasten gösteriş yapmak ve övünmek tahrik
edici bir düşünce ve ahlak yanılgısıdır. Bu önerme doğrudur ancak eksiktir.
Kişinin veya kurumun yaptıklarıyla övünmesi ayıptır. Çünkü zaten yatıkları onun
görevdir. Bunu yapamadığı durumda kendisinden utanmalı bence..
Tevfik ŞEN
C.88 İyi, yararlı, gerekli ve gösteriş
amaçlı işler yapılıyorsa övgü gereklidir. Eğer bu insanı faydalı sonuçlar
göstermediği halde övünüyorsanız bu ahlak yanılgısına geçer. Gökhan TEPE
C.88 Eğer insan
kendisine ve çevresine faydalı işler yapıyorsa övülmelidir. Ama o işi gösteriş
için değil gerçekten faydalı amaçlarda yapıyorsa övülmeli. İnsanoğlu her zaman
bu çizgiyi fark edemiyor. İnsan da faydalı bir şeyler yaptığında karşılığında
psikolojik olarak bir övgüye güzel söze ihtiyaç duymaktadır. Yaptığının
karşılığını bu şekilde alırsa elinden geldiğince bu illere devam eder. Ama
yaptığı fark edilmez umursanmaz ise bir noktadan sonra o insan yaptığından haz
almaz. Birde sürekli kendini öven insanlar vardır. Onlar eksik yanlarını bu
şekilde kapatmaya çalışan cahillerdir. Eğer bir şeyler yapıyorsan kendini
övmemeli başkası seni övmelidir. Övmüyorsa yaptığın işte bir aksaklık vardır. Hatice
ÇAKMAK
C.88 Övgü her zaman için karşı taraftan
yapılamalıdır ki anlamlı olsun. Ayşe
Şeker
C.88 Bana göre güzel
ahlaklı bir insanın kendini gereksiz yere övmesi liyakatsizliktir. Bir insan eğer
zor şartlarda kolay olmayan bir işi başarmışsa mütevazilikten
uzaklaşmadan mutluluğunu karşısındakiyle paylaşması olağandır. Ama karşıdaki
insan her zaman iyi niyetli olmayabilir. Eğer onun sahip olduğu imkanlara sahip değilse özenebilir ve beklide kıskanabilir
bu da huzursuzluğa sebep olur. Peki ya bizlerden oy toplamak için durmadan
kendilerini öven siyasilere ne demeli? Neden başa geçtiklerinde övgüleri
yersizleşiyor? Ve hepsi unutuluyor. Bir laf vardır “ kendini öveni at kaç,milletin övdüğünü al kaç” diye.Bence bu söz gayet liyakatli
söylenmiştir. Selvi GÜNDOĞDU
C.88 Kendini büyük gören insan, kendini
beğenmiş, kibirli insanlar kendilerini ve milletlerini överler.Örneğin
Yahudiler kendilerini bütün milletlerden
üstün görürler.Gelmiş geçmiş en berbat kavimdir.Gösteriş ve övgü bence
hiçbir şekilde gerekli değildir.Sakıncaları fazladır.Başka insanların bu
kibirli insanlardan uzak durmasına ve sosyal yönden onları yalnız bırakmasına
neden olur.Bu durum toplumsal bir tufana sebep olabilir.Güzel ahlaklı insan
kibirli değildir.Zaten İsra suresinde “ topuklarınınzı yere vurarak yürümeyin, kibirden uzak durun”
diye ayet var.Zaten güzel ahlaklı insan peygamber ahlakını örnek alır.Birisi
benim yanımda kendini överse ben bu durumdan hoşlanmam ve o insanı asla samimi
bulmam.Bu kibir, hased ve hırsı motive edebilir.
Başkası benden zeka vs. yönüyle üstünse bu o insanın kendisiyle övünmesini gerektirmez.Zaten zekayı ve yeteneği veren Allah’tır.Bence
peygamberler bir toplumu yönetirken ahlak kurallarını kullanıyorlardı.Çünkü
onlar Kuran ahlakına tamamen sahiptiler.Bir toplum, sukut haliyle meydanlara
çıkıp bağıranlardan daha fazla güzel ahlaka sahiptirlar.Esra AĞDAĞ
C.88 İnsanlar yaptığı güzel şeylerle
kendilerini övmemelidirler.Yaptıkları güzel şeylerle
onun başkası övmesi daha güzel olur. Elbette övülecek yerde insanın kötü
durumları olacaktır.Ama kişi kendi kendini överse bu
kötülükleri görmezden gelir ama azda olsa insan kendini tatmin edecek
abartmayacak şekilde kendini övebilir. Mehmet
ÇAKMAK
C.88 Övülmek şüphesiz insanın hoşuna gider. Ama
bir insanı nerede ve ne zaman öveceğimize dikkat etmeliyiz insanlığın yararına
çalışan bir insanı övebiliriz çünkü bu onu hak eder fakat birine en küçük şeyde
övgü yağdırmak ana yarar değil zara getirir. Kadir KURT
C.88 Kişinin halka yararlı
davranışlarını övmek gereklidir ve dozunu kaçırmamak üzere çünkü kişiyi daha
çok havaya sokarsak kişi kendine olan güveninden dolayı halka zarar verebilecek
davranışlar sergileyebilir. İdris COŞKUN
C.88 Kendini büyük gören insan, kendini
beğenmiş, kibirli insanlar, kendini, milletini, devletini överler. Örneğin;
Yahudiler kendilerini bütün milletlerden üstün görürler. Gelmiş geçmiş en
bedbaht ve nankör kavim Yahudilerdir.
Gösteriş, övgü bence hiçbir şekilde
gerekli değildir. Çünkü kibir e yol açar. Başka insanların bu kibirli
insanlardan uzak durmalarına, sosyal yönden onları yalnız bırakmalarına sebep
olabilir. Bu da toplumsal bir tufana sebep olabilir.
Çünkü güzel
ahlaklı insan kibirli değildir. Zaten bir surede “topuklarınızı yere vurarak
yürümeyin, kibirli olmayın.” Diye ayet vardır. Güzel ahlaklı insan peygamber
ahlakını örnek alır zaten.
Biri
yaptıklarıyla övünürse benim yanımda ben bu durumdan hoşlanmam ve o insanı
samimi bulmam. Hasedi, hırsı motife edebilir.
Kesinlikle öyle bir hakkı vermez. Yeteneği ve zekâyı veren Allah. Örneğin siyasetçilerin
kendilerini yetenekliyiz diye çıkıp meydanlarda övmesi çok yersizdir. Zaten
inandırıcıda değildir.
Bence peygamberler bir toplumu
yönetirken ahlak kurallarına en çok itaat edenlerdi. Onlar kuran ahlakı ile
ahlaklıydılar. Bu yüzden devleti çok iyi yönetiyordular. Behiye DURAK
C.88 İnsanların güzel şeyler
yaptıklarında övgü gereklidir.
Evet,
insanlara kötülük yapmaya, kin tutma yapabilir. Rukiye SEÇGİN
C.88 Kimi zaman övgü kötü niyeti
iyileştirir kimi zaman iyi huyu pekiştirir . ama her
durumda işe yarar yeter ki doğru zamanda yapılsın. Abdülaziz GEYLAN
C.88
Övgü bir işi
iyi yapan birinin daha iyiye gidebilmesi için ödül mahiyetinde başkaları
tarafından yapılabilir.Fakat övgüyü insan kendi
kendine yapıyorsa onun o başarısı zaten uzun sürmez.Bu açıdan büyük insanlara
baktığımızda gözümüze önce mütevazilileri çarpar ,kendilerini sıfırlamaları
çarpar .
Küçüklerde
küçüklüğün alameti kendini büyük görmek kibirlenmektir.
Büyüklerde
büyüklüğün alameti tevazu ve mahviyettir.
Ramazan GÖRGÜLÜ
C.88 Tüm insanlığın faydasına yapılan
işlerde hem yapılan işi hem de yapan kişiyi övmek gerekir. Faruk ERGÜN
C.88 Övgü; azimi
artırıcı, motivasyon sağlayıcı olarak bir noktaya
kadar kullanılabilir ve kullanılmalıdır ama insanı övünce şımarıklığa
tembelliğe itiyorsa o zehir etkisi gösterecektir. Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU
C.88 Allah’ın verdiği nimetleri anlatmak
için bazen övünmek gereklidir. İnsanın savunduğu davanın güzelliğini anlatmak
için övünmesi gereklidir. Ama bu övünme gösteriş haline getirilmemeli. Övünme
sadece tahdis-i nimet şeklinde olmalı. Güzel insanlar
övünmekten kaçınmışlar. Fakat bazen İslam’ın güzelliğini anlatmak için Allah’ın
nasip ettiği güzellikleri anlatmıştır. Ahmet ŞENGÜL
C.88 Ahlaklı davranılınca, eğitimde
başarılı olunur bence, bu gibi hallerde Aziz SOYSONA
C.88 eğer kişi gerçekten milletine
faydası olacak bir iş yapmışsa övgü gereklidir. Fakat fazlası da zararlıdır. Çünkü
bazıları övgüye alıştıklarında övgü kesildiği zaman adam bunalıma girebilir.
Ayrıca bazıları da kıskançlık yapabilir Adnan
KAPLAN
C.88 övgü hak edenindir ve bu övgüyü
beklemeden yapılan işler donrasında gelen sözler övgüdür…
Bahtiyar YILDIZ-Ayhan
TORUN