87.A-Fıtrat cahili ve eğitim cahili
kimdir?
B- Bu kişiliklere hangi mesafelerde
durulmalı? Neden?
C-Liyakatli yapılan her
şeyin sonuçlarına üzülmek liyakatsizliktir. Yaptıklarına vicdanı rahat olanın
sonuçlarına üzülmesi aptallıktır.
Önermelerinin geçersizliğini gerekleriyle kanıtlayınız.
C.87 A) Fıtrat
cahili kendi insanlıklarının farkında olmayanlardır.
B) Bize
zarar vermeyecekleri bir mesafede bulunmamız gerekir.
C) İşin
hakkını verdikten sonra sonucu kabullenmemek kanaat etmemektir Allah korusun
buda şekva kapısını açar. Mehmet GÖR
C.87
A- Fıtrat
cahili, insanı tanımayan, doğadaki yerini bilmeyen, yeteneklerini,
zayıflıklarını, güçlerini, nefsini, iradesini, ahlakını özümsememiş kimsedir.
Başka bir açıdan ise fıtratı bakımından kalıcı cahil olan insandır. Eğitim
cahili ise eksik eğitim alması sonucunda ahlakı zayıf cahildir.
B- bu
kişiler eğitilmeye, doğru yola iletilmeye çalışılmalıdır. Başarılamazsa
toplumun dürüstlük ve ahlak gerektiren makamlarından uzak tutulmaları gerekir.
Çünkü bu milletin başına ne geldiyse cahillerden gelmiş ve gelmektedir.
C- Daha
iyisini yapamadığı için üzülünebilir. Ama üzülmek
çare değildir.hırslanmalı ve daha iyisini yapabilmek
için harekete geçilmelidir. Ama üzülmek de aptallık değildir. Hele ki o üzüntü
insanı daha iyisini yapmaya teşvik ediyorsa. Davut Özler KOÇYİĞİT
C.87 A. Fıtrat cahili: Eğitimli olsa
dahi yanlış bildiğini körü körüne savunan insandır.
Eğitim cahili: Eğitimsiz,
bilmediğinin farkında olmadan yanlış bildiği şeyleri savunan insanlardır.
B. Fıtrat cahilleri ile aramıza bir
duvar koymalıyız çünkü bu insanları düşüncelerini değiştiremeyiz. En azından bu
“duvar” sayesinde onlardan gelebilecek zararlardan kendimizi korumuş oluruz.
Eğitim cahilleri ile aramızdaki kapıyı açık tutmalıyız çünkü onlara eğitimle
bir şeyler kazandırıp örnek olabiliriz.
C. Bir çiftçi düşünelim. Bu kişi
tarlasını uygun zamanda sürüp buğday ekiyor. Tarlasını uygun gübre ile
gübreleyip suluyor. Tarlasını tarım zararlılarından korumak için önlemler
alıyor. Kısacası bu çiftçi elinden gelenin en iyisini yapıyor. Buğdaylar
olgunlaştıktan sonra tarlaya bir yıldırım düşüyor ve tarla yanıyor. Bu çiftçi
elinden gelenin en iyisini yapmıştır gönlü rahattır ama insan doğası gereği
yine de üzülür. Örnekte olduğu gibi bir insan bir işi layıkıyla yerine
getirebilir ama her şey insanın elinde değildir ve ters giden durumlarda ister
istemez üzülür. Hüseyin EROĞLU
C.87 A)Fıtrat Cahili: Yanlış bildiğinin katı avukatlığına ve
eylemine soyunan fert ve toplumlardır.
Eğitim
Cahili: Çocuksu bilmediğinin farkında olmadan, yanlış bildiğinin avukatlığına
ve eylemine soyunan fert ve toplumlar, bazı gençler ve çocuklardır.
B)Fıtrat cahilleriyle tartışmalardan
uzak, eğitim cahillerine ise belli mesafe ve konumlarda durulmalı.
C)Bir iş liyakatli yapılıyor ama
eğer bunun sonucuna varılmazsa üzülmek liyakatsiz olmaz. Eğer ki ben hedefime
ulaşmak için her şeyi uygun yapıyorum ama eğer bunun sonucuna ulaşamadımsa bu
beni üzer ve vicdanım rahattır ama sonuçta başaramadığım için üzülmem bu
aptallık olmaz. Şehla HİLOOĞLU
C.87 A. Fıtrat cahili, kara cahildir.
Yanlış bildiğinin avukatlığına ve eylemliğine soyunan fert ve toplumlardır.
Örneğin bazı bilim ve din cahilleri. Eğitim cahiliyse bilinmezliğin cahilidir.
Bilmediğinin farkında olmadan yanlış bildiğinin avukatlığına ve eylemliğine
soyunan fert ve toplumlardır. Örneğin bazı gençler, çocuklar, siyasiler… vb.
B. Böyle kişilerle yararlı ve uzak mesafelerde durulmalı.
Bazılarıyla hiç tartışmalara girilmemelidir. Örneğin fıtrat cahiline bir
gerçeği, olguyu ne kadar anlatırsanız anlatın o size yine kendi bildiğini okur.
C.
Bir
insan yapacaklarını liyakatiyle yapabilir hatta yaptıklarına karşı vicdanı bile
rahat olabilir fakat bunun karşı tarafta yaratacağı tepkiyi hesap edemez. Bu
yüzden üzülmesi gayet doğaldır Harun
SEVEN
C.87A)Bazı insanlar fıtratları gereği
geç kavrama, anlama sorunları ola bilir bunlar eleştirmek biraz zordur ama eğitim
görüp de bir şeylerin farkına zor varan insanlar ise bazı kelimeleri hak
etmişlerdir.
B) bu iki
kısım insanlar da zararlıdır.Akılsız dosttan ve akılı
düşmandan korkacaksın.
C)insan
düşünerek yaptığı olayların neticesine
de katlanması gerekir, yoksa düşünmekten ve yapmaktan korkar,sonunu
düşünen kahraman olamaz.Bir olayı neticesini en doğru vicdan tartar çünkü
vicdan ALLAH I insanlara hatırlatan bekçidir. Kenan Yıldızhan
C.87 A- Fıtrat cahili, kendisini gerçekleştirememiş ve bu
yönde çaba da sarf etmeyen insandır. İnsanlığın sahip olduğu/olması gereken
temel düşünceleri geliştirememiştir, hatta fıtratsızlığı fıtrat olarak kabul
eder. Eğitim cahili ise, fıtratında belli özelliklerin var olduğunu keşfetmiş
ve bunları geliştirmiş, ancak eğitimsizlik nedeniyle bunları uygun olarak kullanıp
yönlendiremeyen kişilerdir.
B- Fıtrat cahiline eğitim cahilinden daha temkinli olarak yaklaşılmalıdır.
Eğitim cahilinin eksikliklerini eğitimle gidermek mümkünken, fıtrat
cahillerinin eksikliklerini başka bir insanın gidermesi çok daha zordur. Ayrıca
böyle insanlar etrafındakilere de kendi düşüncelerini benimsetmeye çalışır. C- İlk bakışta iki önerme de kısmi olarak
doğrudur denebilir. Ancak liyakatli yapılan ve vicdani olarak rahat hissettiren
her şey bireyin dış çevresinde (diğer insanlar-toplumlar) aynı ölçüde liyakatli
olarak karşılanmayabilir. Her ne kadar kişinin vicdani rahatlık hissettiği
şeyleri sürekli sorgulamaya gitmesinin onda şizofrenik
bir ikileme yol açma ihtimali olsa da, yaptıklarının sonuçlarını gözden
geçirmesi gelişim için gereklidir. İnsanın kendi vicdanı her zaman mutlak
doğruyu bulamayabilir. Bahar KAPTANER
C.87
A. Fıtrat
cahili; kendi yapısı ve ruh haline uygunluğun farkında olmayandır.
Eğitim
cahili; bildiklerini günlük hayatında güncellemeyen kişi/kişilerdir.
B. “Bazı
insanlar düşerken yanlarındaki insanları da çekerler.” İşte bu yüzden bu insanlardan
uzak durmalıyız.
C. İkinci
cümlede yaptığı işin akıbetinde vicdanen rahat olan kişi üzülemez. Abdurrahman SEFALI
C.87. A-fıtrat cahili: kişinin doğuşundan veya yetiştiği çevrenin etkisiyle bazı
davranışlarının yanışlığının farkında olmamasıdır. Eğitim cahili: kişinin eğitim aldığı halde bu eğitimini yanlış bir şekilde ve yanlış
bilgi ile eğitilmesine denir.
B-bu
kişilere kendi doğrularımızı empoze etmek yanlıştır.
Onlara doğru empati duyularak yaklaşılmalıdır.
C-Liyakatli yapılan her şeyin
sonuçlarına üzülmek liyakatsizliktir. Yaptıklarına vicdanı rahat olanın
sonuçlarına üzülmesi aptallıktır. Önermesine katılıyorum. Tevfik ŞEN
C.87 A) Fıtrat Cahili: Yanlış
bildiğinin katır avukatlığına ve eylemine soyunan fert ve toplumlardır.
B) Eğitim
Cahili: Çocuksu, bilmediğinin farkında olmadan yanlış bildiğinin avukatlığına
ve eylemine soyunan fert ve toplumlar, bazı gençler ver çocuklardır.
C) Fıtrat
cahilleriyle tartışmalardan uzak eğitim cahiline ise yararlı, örnek olacak
belli mesafelerde durulmalıdır.
D) İstekli
yapılan her şeyin sonucuna üzülmek liyakatsizliktir diyemeyiz. Çünkü yapılan
olgu doğru olduğuna inanılarak yapılan bir olgudur, sonucunu yanlış gören insan
illaki üzülür. Yaptıklarına vicdanı rahat olan bir insan zaten alışmıştır.
Sonucuna üzülmek ona normal gelir. Gökhan TEPE
C.87 A) Fıtrat Cahili – Yanlış
bildiğinin katı avukatlığına ve eylemine soyunan fert ve toplumlardır.
Eğitim Cahili
– Çocuksu bilmediğinin farkında olmada yanlış bildiğinin avukatlığına ve
eylemine soyunan fert ve toplumlar, bazı gençler ve çocuklar
B) Genellikle
fıtrat cahilinde bunlarla tartışmadan uzak durulmalı. Eğitim cahilinde de
mesafe ve konumlarda durulmalı Hatice
ÇAKMAK
C.87 A. Kendi sahip olduğu özelliklerin
farkında olmayan insan.Kendisine verilen eğitim karşısında
kayıtsız olan hiçbir şey almayan insan.
B. Her zaman için uzak durulmalı bir müddet
sonra kişide mantıklı düşünebilme yeteneğini kaybetmekle yüz yüze kalır.
C. Mutlaka
yapılan şeylerden kendimize bir sonuç çıkarmalıyız, yapılan yanlışlardan üzüntü
duymalıyız ki yaşamı ona göre idame ettirelim ve yaşamımız gerekli bir amaç
olsun. Ayşe Şeker
C.87
A-)Fıtrat cahili doğuştan cahil demektir.
Ve böyle insanlara başka bir deyişle kara cahil de denir. Eğitim cahili ise
kara cahile bir nebze oranla daha iyidir.çünkü
eğitilebilir bir yanı vardır. Eğitim cahiline doğruyu öğretebilmek mümkün olsa
da kara cahile asla!!
B-)Kara
cahilden uzak durmak gerekir çünkü Nuh der Peygamber demezler.Fakat
eğitim yalnız cahilinden pek korkmaya gerek yoktur. Yanlış bildiklerinin yerine
doğruları kanıtlayarak ve inandırıcı bir şekilde öğretirsek kavramaya meyillidirler.
C-)Bence
bu önerme geçerli değildir. Dini ele alırsak örneğin bir adam yaptığı kötü bir
işi vicdanı rahat yapıyorsa. Bence sonuçlarına katlanmalıdırlar. Sonuç olarak
mutlaka üzülecek ve cezalarını çekeceklerdir. Selvi GÜNDOĞDU
C.87 Fıtrat cahili,değişmez
cahildir.Yanlış bildiklerinde ısrar ederlar.Yani bu yanlışlarda direnirler.Eğitim cahili,
çocuklar gibi bilmediğini bilmeden ve yanlış bildiğini savunan insanlardır.Bu
insanlar zamanla düzeltilebilirler. B)Fıtrat cahili insanlardan uzak durulmalıdır.Eğitim cahili insanlar, iyi örnekler karşısında
ve onlara yanlışları güzel bir dille anlatılırsa düzelebilirler.Hatta vatana ve
millete hayırlı insan olabilirler. C)Liyakatli yapılan şeyler, mantıklı
yapılmış şeylerdir.Yani yapılanlar sonunda vicdan
rahat olur.Liyakatsiz yapıldıysa vicdan azabı duyulur Esra AĞDAĞ
C.87 Fıtrat Cahili; Yanlış fıtrata sahip
olan kişilerdir.
Eğitim
Cahili; Eğitimden uzak kalmış kişidir.
B-Bu
kişiliklere onları düzeltmek için davranmalı çünkü biz insanları kazanma yoluna
gitmeliyiz.
C-Bizim
doğru düşündüğümüz ve vicdanımızın rahat olarak yaptığı her şey doğru değildir.Belki bize çok doğru gelebilir ama devlet bazında veya toplum
bazında çok yanlış olabilir. Mehmet
ÇAKMAK
C.87
A-Fıtrat
cahili eğitimli olsa da kendi bildiğini okuyandır. Eğitim cahili ise eğitimsiz
hiçbir şeyin farkında olmayandır.
B-Fıtrat
cahilleri ne uzak durmalıyız çünkü bunların kafası çok zor değişir ve bize
zarar verebilirler. Ama eğitim cahili ne kapıyı açık tutarak onu
bilgilendirebiliriz.
C-Örneğin
siz bir iş için elinizden geleni yapmışsanız sonuçları eğer olumsuzsa ona üzülmenize
gerek yok çünkü siz elinizden geleni yapmışsınız. Kadir KURT
C.87 Fıtrat cahili: eğitimli olsa dahi
yanlış bildiğini körü körüne savunan kişidir.
Eğitim cahili:bilmediğinin
farkında olmadan yanlış bildiğini savunan kişidir.
Fıtrat cahili olan kimseyle aramızda
mutlaka bir sınır olmalı çünkü onun yanlış bildiğini ona anlatamayız. Ama eğitim cahili olan kimseyle aramızda mutlaka
açık bir kapı olmalı ona yanlışlarını açıklayabiliriz..
İdris COŞKUN
C.87 A)Fıtrat
cahili: kişinin fıtratında olan kötü özelliklerini (yalan konuşmak, çok sinirli
olmak vs ) bastırmaması ve kendini
savunurken fıtratım gereği deyip işin içimden çıkan insanlardır.
B)Bunlar insan oldukları için saygılı
olunmalı ve düşüncelerine saygılı olmak. Kesinlikle düşünceleri ve yaptıkları
benimsenmemeli ve örnek alınmamalı.
C)İnsanlar bazen hiç istemedikleri
halde bazı şeyleri yapmak zorunda kalıyorlar. Çünkü doğru olanı ve vicdanlarını
sesini dinliyorlar.
Bunun
sonucuna üzülebilir, sonuçta insanız etkilenmemiz imkânsız. Fakat dozu aşmamak
gerekir. Bardağın boş değil dolu olan tarafına bakılmalı. Behiye DURAK
C.87 A) Fıtrat
cahili: Fıtratındaki özellikleri bilmeyendir.
Eğitim cahili: Aldığı eğitimi
hayatına geçirmeyen.
B) Çok fazla muhatap olmamalısın,
zararlı olabilir.
C)Doğrudur. Rukiye SEÇGİN
C.87
A) fıtrat cahili ne
yaptığını bilmez, eğitim cahili niye yaptığını bilmez
B) her ikisinden de
uzak durulmalı
C) iyi bir şeye
üzülmek kötünün işidir. Abdülaziz GEYLAN
C.87 A Fıtrat cahilli :Bulunduğu ortamdan
dolayı fıtratına ters işler yapılması o insanın kendi özünü inkişaf
ettirememesidir.
Eğitim cahili : Ürettiğini üstün gördüğü milletlere bilmeyerek yem
yaptırması .Yaptığı işte insanlığa yarardan çok beklide kendi enaniyetlerine yenik düşmelerinin sonucudur.
B
Eğer bizde onlardan değilsek onları
uyarabilecek mesafede .Bunu yapamayacaksak çok fazla
muhatap olmamalıyız.
C Yaptıkların da ve
de kararlarında o işte liyakatli
(ehli)kişilerle danışarak yaptıktan sonra pişmanlık duymamak daha
ferahlatıcı olur. Ramazan GÖRGÜLÜ
C.87 A.Fıtrat cahili: Sadece fıtratı
gereği davranan kişidir.
B. Bize hem ahlak hem de davranış
bakımından bize faydalı olmayacağından sadece selam verip geçmeli.
C. Katılıyorum. Faruk ERGÜN
C.87 Fıtrat cahili insanlara bir şeyler
kazandırabilirsin ama yine de yaşantını onun yanında geçirmen uygun değildir…
Eğitim cahili ise daha vahim bir durumdur ki bu insan ne kolay kolay bir şeyler kazanır ne de arkadaşlık için uygundur… Ahmet Ziyaeddin
ÇELENKOĞLU
C.87 A-Fıtrat cahili: Fıtratı itibariyle cahil olan
insanlardır. Bunların öğrenmesi kavraması çok zordur. Bir şeyi öğrense bile bu
bilgi onda yer edinmez. Mesela bazı insanlar prof. olurlar ama edep adaptan
mahrumdurlar. Böyle insanlar edep adap cahili olurlar. Ne kadar uyarırsan uyar
hiç değişmez hep aynıdır. Böyle insanlardan mümkün olduğunca uzak durulmalı.
Çünkü cahil olduklarını bilmezler.
Eğitim
cahili: Bilgisizlikten
dolayı cahil olan insanlardır. Bunlar eğitim almadıkları için cahildirler.
Yakın mesafede durulup eğitilebilirler.
C- Liyakatli yapılan bir işin sonucu güzel ve iyiyse
üzülmeye gerek yok. Eğer sonucu kötü olursa üzüntü duymak normaldir. Çünkü
davranışlarımızı yaptıklarımızın sonucu belirler. Ahmet ŞENGÜL
C.87 A) Fıtrat cahili; Nasıl
davranacağını bilmeyen,ahlaklı davranmayı bilmeyen;
Eğitim cahili ise öğrenip görüp de hiçbir şey yapmayan ve bilmeyen
B) Bunlara mümkün oldukça yakın olmamak
gerek kendilerine faydaları yok zaten bize zarar verirler. Aziz
SOYSONA
C.87A. Fıtrat cahili: Eğitimli olsa dahi
yanlış bildiğini körü körüne savunan insandır.
Eğitim cahili: Eğitimsiz,
bilmediğinin farkında olmadan yanlış bildiği şeyleri savunan insanlardır.
B. Fıtrat cahilleri ile aramıza bir mesafe
koymalıyız çünkü bu insanları düşüncelerini değiştiremeyiz. En azından bu
“mesafe” sayesinde onlardan gelebilecek zararlardan kendimizi korumuş oluruz.
Eğitim cahilleri ile aramızdaki kapıyı açık tutmalıyız çünkü onlara eğitimle
bir şeyler kazandırıp örnek olabiliriz.
C. bir öğretmen düşünelim öğrenciye
konuyu anlatır onunla ilgili soru çözer gerekırse tekrar yapar ama
öğrenci fıtrat olarak bu konuyu anlayabilecek düzeyde değilse yapacak bir şey yoktur bu öğretmenin elinde
olan bir şey değildir. Bahtiyar
YILDIZ-Ayhan TORUN