87.A-Fıtrat cahili ve eğitim cahili kimdir?
B- Bu kişiliklere hangi mesafelerde durulmalı? Neden?

C-Liyakatli yapılan her şeyin sonuçlarına üzülmek liyakatsizliktir. Yaptıklarına vicdanı rahat olanın sonuçlarına üzülmesi aptallıktır. Önermelerinin geçersizliğini gerekleriyle kanıtlayınız.

 

C.87 A) Fıtrat cahili kendi insanlıklarının farkında olmayanlardır.

B) Bize zarar vermeyecekleri bir mesafede bulunmamız gerekir.

C) İşin hakkını verdikten sonra sonucu kabullenmemek kanaat etmemektir Allah korusun buda şekva kapısını açar. Mehmet GÖR

 

C.87

A- Fıtrat cahili, insanı tanımayan, doğadaki yerini bilmeyen, yeteneklerini, zayıflıklarını, güçlerini, nefsini, iradesini, ahlakını özümsememiş kimsedir. Başka bir açıdan ise fıtratı bakımından kalıcı cahil olan insandır. Eğitim cahili ise eksik eğitim alması sonucunda ahlakı zayıf cahildir.

B- bu kişiler eğitilmeye, doğru yola iletilmeye çalışılmalıdır. Başarılamazsa toplumun dürüstlük ve ahlak gerektiren makamlarından uzak tutulmaları gerekir. Çünkü bu milletin başına ne geldiyse cahillerden gelmiş ve gelmektedir.

C- Daha iyisini yapamadığı için üzülünebilir. Ama üzülmek çare değildir.hırslanmalı ve daha iyisini yapabilmek için harekete geçilmelidir. Ama üzülmek de aptallık değildir. Hele ki o üzüntü insanı daha iyisini yapmaya teşvik ediyorsa. Davut Özler KOÇYİĞİT

 

C.87 A. Fıtrat cahili: Eğitimli olsa dahi yanlış bildiğini körü körüne savunan insandır.

             Eğitim cahili: Eğitimsiz, bilmediğinin farkında olmadan yanlış bildiği şeyleri savunan insanlardır.

        B. Fıtrat cahilleri ile aramıza bir duvar koymalıyız çünkü bu insanları düşüncelerini değiştiremeyiz. En azından bu “duvar” sayesinde onlardan gelebilecek zararlardan kendimizi korumuş oluruz. Eğitim cahilleri ile aramızdaki kapıyı açık tutmalıyız çünkü onlara eğitimle bir şeyler kazandırıp örnek olabiliriz.

        C. Bir çiftçi düşünelim. Bu kişi tarlasını uygun zamanda sürüp buğday ekiyor. Tarlasını uygun gübre ile gübreleyip suluyor. Tarlasını tarım zararlılarından korumak için önlemler alıyor. Kısacası bu çiftçi elinden gelenin en iyisini yapıyor. Buğdaylar olgunlaştıktan sonra tarlaya bir yıldırım düşüyor ve tarla yanıyor. Bu çiftçi elinden gelenin en iyisini yapmıştır gönlü rahattır ama insan doğası gereği yine de üzülür. Örnekte olduğu gibi bir insan bir işi layıkıyla yerine getirebilir ama her şey insanın elinde değildir ve ters giden durumlarda ister istemez üzülür. Hüseyin EROĞLU

 

C.87     A)Fıtrat Cahili: Yanlış bildiğinin katı avukatlığına ve eylemine soyunan fert ve toplumlardır.

Eğitim Cahili: Çocuksu bilmediğinin farkında olmadan, yanlış bildiğinin avukatlığına ve eylemine soyunan fert ve toplumlar, bazı gençler ve çocuklardır.

            B)Fıtrat cahilleriyle tartışmalardan uzak, eğitim cahillerine ise belli mesafe ve konumlarda durulmalı.

            C)Bir iş liyakatli yapılıyor ama eğer bunun sonucuna varılmazsa üzülmek liyakatsiz olmaz. Eğer ki ben hedefime ulaşmak için her şeyi uygun yapıyorum ama eğer bunun sonucuna ulaşamadımsa bu beni üzer ve vicdanım rahattır ama sonuçta başaramadığım için üzülmem bu aptallık olmaz.  Şehla HİLOOĞLU

 

C.87  A. Fıtrat cahili, kara cahildir. Yanlış bildiğinin avukatlığına ve eylemliğine soyunan fert ve toplumlardır. Örneğin bazı bilim ve din cahilleri. Eğitim cahiliyse bilinmezliğin cahilidir. Bilmediğinin farkında olmadan yanlış bildiğinin avukatlığına ve eylemliğine soyunan fert ve toplumlardır. Örneğin bazı gençler, çocuklar, siyasiler… vb.

B. Böyle kişilerle yararlı ve uzak mesafelerde durulmalı. Bazılarıyla hiç tartışmalara girilmemelidir. Örneğin fıtrat cahiline bir gerçeği, olguyu ne kadar anlatırsanız anlatın o size yine kendi bildiğini okur.

C.      Bir insan yapacaklarını liyakatiyle yapabilir hatta yaptıklarına karşı vicdanı bile rahat olabilir fakat bunun karşı tarafta yaratacağı tepkiyi hesap edemez. Bu yüzden üzülmesi gayet doğaldır Harun SEVEN

 

 

 

 

 

C.87A)Bazı insanlar fıtratları gereği geç kavrama, anlama sorunları ola bilir bunlar eleştirmek biraz zordur  ama eğitim görüp de bir şeylerin farkına zor varan insanlar ise bazı kelimeleri hak etmişlerdir.

B) bu iki kısım insanlar da zararlıdır.Akılsız dosttan ve akılı düşmandan korkacaksın.

C)insan düşünerek  yaptığı olayların neticesine de katlanması gerekir, yoksa düşünmekten ve yapmaktan korkar,sonunu düşünen kahraman olamaz.Bir olayı neticesini en doğru vicdan tartar çünkü vicdan ALLAH I insanlara hatırlatan bekçidir. Kenan Yıldızhan

 

C.87 A- Fıtrat cahili, kendisini gerçekleştirememiş ve bu yönde çaba da sarf etmeyen insandır. İnsanlığın sahip olduğu/olması gereken temel düşünceleri geliştirememiştir, hatta fıtratsızlığı fıtrat olarak kabul eder. Eğitim cahili ise, fıtratında belli özelliklerin var olduğunu keşfetmiş ve bunları geliştirmiş, ancak eğitimsizlik nedeniyle bunları uygun olarak kullanıp yönlendiremeyen kişilerdir.                B- Fıtrat cahiline eğitim cahilinden daha temkinli olarak yaklaşılmalıdır. Eğitim cahilinin eksikliklerini eğitimle gidermek mümkünken, fıtrat cahillerinin eksikliklerini başka bir insanın gidermesi çok daha zordur. Ayrıca böyle insanlar etrafındakilere de kendi düşüncelerini benimsetmeye çalışır.                        C- İlk bakışta iki önerme de kısmi olarak doğrudur denebilir. Ancak liyakatli yapılan ve vicdani olarak rahat hissettiren her şey bireyin dış çevresinde (diğer insanlar-toplumlar) aynı ölçüde liyakatli olarak karşılanmayabilir. Her ne kadar kişinin vicdani rahatlık hissettiği şeyleri sürekli sorgulamaya gitmesinin onda şizofrenik bir ikileme yol açma ihtimali olsa da, yaptıklarının sonuçlarını gözden geçirmesi gelişim için gereklidir. İnsanın kendi vicdanı her zaman mutlak doğruyu bulamayabilir. Bahar KAPTANER

C.87

A. Fıtrat cahili; kendi yapısı ve ruh haline uygunluğun farkında olmayandır.

Eğitim cahili; bildiklerini günlük hayatında güncellemeyen kişi/kişilerdir.

B. “Bazı insanlar düşerken yanlarındaki insanları da çekerler.” İşte bu yüzden bu insanlardan uzak durmalıyız.

C. İkinci cümlede yaptığı işin akıbetinde vicdanen rahat olan kişi üzülemez. Abdurrahman SEFALI

 

C.87. A-fıtrat cahili: kişinin doğuşundan veya yetiştiği çevrenin etkisiyle bazı davranışlarının yanışlığının farkında olmamasıdır. Eğitim cahili: kişinin eğitim aldığı halde bu eğitimini yanlış bir şekilde ve yanlış bilgi ile eğitilmesine denir.

B-bu kişilere kendi doğrularımızı empoze etmek yanlıştır. Onlara doğru empati duyularak yaklaşılmalıdır.

C-Liyakatli yapılan her şeyin sonuçlarına üzülmek liyakatsizliktir. Yaptıklarına vicdanı rahat olanın sonuçlarına üzülmesi aptallıktır. Önermesine katılıyorum. Tevfik ŞEN

 

C.87 A) Fıtrat Cahili: Yanlış bildiğinin katır avukatlığına ve eylemine soyunan fert ve toplumlardır.

B) Eğitim Cahili: Çocuksu, bilmediğinin farkında olmadan yanlış bildiğinin avukatlığına ve eylemine soyunan fert ve toplumlar, bazı gençler ver çocuklardır.

C) Fıtrat cahilleriyle tartışmalardan uzak eğitim cahiline ise yararlı, örnek olacak belli mesafelerde durulmalıdır.

D) İstekli yapılan her şeyin sonucuna üzülmek liyakatsizliktir diyemeyiz. Çünkü yapılan olgu doğru olduğuna inanılarak yapılan bir olgudur, sonucunu yanlış gören insan illaki üzülür. Yaptıklarına vicdanı rahat olan bir insan zaten alışmıştır. Sonucuna üzülmek ona normal gelir.  Gökhan TEPE

 

C.87 A) Fıtrat Cahili – Yanlış bildiğinin katı avukatlığına ve eylemine soyunan fert ve toplumlardır.

Eğitim Cahili – Çocuksu bilmediğinin farkında olmada yanlış bildiğinin avukatlığına ve eylemine soyunan fert ve toplumlar, bazı gençler ve çocuklar

B) Genellikle fıtrat cahilinde bunlarla tartışmadan uzak durulmalı. Eğitim cahilinde de mesafe ve konumlarda durulmalı Hatice ÇAKMAK

 

C.87 A. Kendi sahip olduğu özelliklerin farkında olmayan insan.Kendisine verilen eğitim karşısında kayıtsız olan hiçbir şey almayan insan.

 B. Her zaman için uzak durulmalı bir müddet sonra kişide mantıklı düşünebilme yeteneğini kaybetmekle yüz yüze kalır.

C. Mutlaka yapılan şeylerden kendimize bir sonuç çıkarmalıyız, yapılan yanlışlardan üzüntü duymalıyız ki yaşamı ona göre idame ettirelim ve yaşamımız gerekli bir amaç olsun. Ayşe Şeker

 

C.87 A) Fıtrat Cahili: kişisel gelişimini tamamlayamamış beyinleri boş çerçeveden ibaret olan insanlardır. Eğitim cahili : eğitime tabi olduğu halde bundan kendine pay çıkaramayan veya bilgiyi kendi kurallarına alet edip aptalca hareket eden insanlardır.          B) Bu kişiler çevresindeki insanların gelişimini engelleyip ortamdan yarar sağlayacak tek gruptur.          C) Şahıs kendince mantıklı davranıp hareket ettiği sürece ortaya çıkan her sonucu öngörmüş demektir. Sonradan bu sonuç için pişman olmak  o şahsın kişiliğinin gelişmediğinin göstergesidir. Ahmet MANSUROĞLU

C.87

       A-)Fıtrat cahili doğuştan cahil demektir. Ve böyle insanlara başka bir deyişle kara cahil de denir. Eğitim cahili ise kara cahile bir nebze oranla daha iyidir.çünkü eğitilebilir bir yanı vardır. Eğitim cahiline doğruyu öğretebilmek mümkün olsa da kara cahile asla!!

       B-)Kara cahilden uzak durmak gerekir çünkü Nuh der Peygamber demezler.Fakat eğitim yalnız cahilinden pek korkmaya gerek yoktur. Yanlış bildiklerinin yerine doğruları kanıtlayarak ve inandırıcı bir şekilde öğretirsek kavramaya meyillidirler.

      C-)Bence bu önerme geçerli değildir. Dini ele alırsak örneğin bir adam yaptığı kötü bir işi vicdanı rahat yapıyorsa. Bence sonuçlarına katlanmalıdırlar. Sonuç olarak mutlaka üzülecek ve cezalarını çekeceklerdir. Selvi GÜNDOĞDU

 

C.87 Fıtrat cahili,değişmez cahildir.Yanlış bildiklerinde ısrar ederlar.Yani  bu yanlışlarda direnirler.Eğitim cahili, çocuklar gibi bilmediğini bilmeden ve yanlış bildiğini savunan insanlardır.Bu insanlar zamanla düzeltilebilirler. B)Fıtrat cahili insanlardan uzak durulmalıdır.Eğitim cahili insanlar, iyi örnekler karşısında ve onlara yanlışları güzel bir dille anlatılırsa düzelebilirler.Hatta vatana ve millete hayırlı insan olabilirler. C)Liyakatli yapılan şeyler, mantıklı yapılmış şeylerdir.Yani yapılanlar sonunda vicdan rahat olur.Liyakatsiz yapıldıysa vicdan azabı duyulur Esra AĞDAĞ

 

C.87 Fıtrat Cahili; Yanlış fıtrata sahip olan kişilerdir.

Eğitim Cahili; Eğitimden uzak kalmış kişidir.

B-Bu kişiliklere onları düzeltmek için davranmalı çünkü biz insanları kazanma yoluna gitmeliyiz.

C-Bizim doğru düşündüğümüz ve vicdanımızın rahat olarak yaptığı her şey doğru değildir.Belki bize çok doğru  gelebilir ama devlet bazında veya toplum bazında çok yanlış olabilir. Mehmet ÇAKMAK

 

 

C.87

A-Fıtrat cahili eğitimli olsa da kendi bildiğini okuyandır. Eğitim cahili ise eğitimsiz hiçbir şeyin farkında olmayandır.

 

B-Fıtrat cahilleri ne uzak durmalıyız çünkü bunların kafası çok zor değişir ve bize zarar verebilirler. Ama eğitim cahili ne kapıyı açık tutarak onu bilgilendirebiliriz.

 

C-Örneğin siz bir iş için elinizden geleni yapmışsanız sonuçları eğer olumsuzsa ona üzülmenize gerek yok çünkü siz elinizden geleni yapmışsınız. Kadir KURT

 

C.87 Fıtrat cahili: eğitimli olsa dahi yanlış bildiğini körü körüne savunan kişidir.

         Eğitim cahili:bilmediğinin farkında olmadan yanlış bildiğini savunan kişidir.

       Fıtrat cahili olan kimseyle aramızda mutlaka bir sınır olmalı çünkü onun yanlış bildiğini ona anlatamayız. Ama  eğitim cahili olan kimseyle aramızda mutlaka açık bir kapı olmalı ona yanlışlarını açıklayabiliriz.. İdris COŞKUN

 

C.87 A)Fıtrat cahili: kişinin fıtratında olan kötü özelliklerini (yalan konuşmak, çok sinirli olmak vs )  bastırmaması ve kendini savunurken fıtratım gereği deyip işin içimden çıkan insanlardır.

        B)Bunlar insan oldukları için saygılı olunmalı ve düşüncelerine saygılı olmak. Kesinlikle düşünceleri ve yaptıkları benimsenmemeli ve örnek alınmamalı.

        C)İnsanlar bazen hiç istemedikleri halde bazı şeyleri yapmak zorunda kalıyorlar. Çünkü doğru olanı ve vicdanlarını sesini dinliyorlar.

Bunun sonucuna üzülebilir, sonuçta insanız etkilenmemiz imkânsız. Fakat dozu aşmamak gerekir. Bardağın boş değil dolu olan tarafına bakılmalı. Behiye DURAK

 

C.87 A) Fıtrat cahili: Fıtratındaki özellikleri bilmeyendir.

         

             Eğitim cahili: Aldığı eğitimi hayatına geçirmeyen.

          B) Çok fazla muhatap olmamalısın, zararlı olabilir.

           C)Doğrudur. Rukiye SEÇGİN

 

C.87

  A) fıtrat cahili ne yaptığını bilmez, eğitim cahili niye yaptığını bilmez

  B) her ikisinden de uzak durulmalı

  C) iyi bir şeye üzülmek kötünün işidir. Abdülaziz GEYLAN

 

C.87 A   Fıtrat cahilli :Bulunduğu ortamdan dolayı fıtratına ters işler yapılması o insanın kendi özünü inkişaf ettirememesidir.

              Eğitim cahili : Ürettiğini üstün gördüğü milletlere bilmeyerek yem yaptırması .Yaptığı işte insanlığa yarardan çok beklide kendi enaniyetlerine yenik düşmelerinin sonucudur.

        B  Eğer bizde onlardan değilsek onları uyarabilecek mesafede .Bunu yapamayacaksak çok fazla muhatap olmamalıyız.

        C  Yaptıkların da ve de kararlarında o işte liyakatli  (ehli)kişilerle danışarak yaptıktan sonra pişmanlık duymamak daha ferahlatıcı olur. Ramazan GÖRGÜLÜ

 

C.87   A.Fıtrat cahili: Sadece fıtratı gereği davranan kişidir.

 

         B. Bize hem ahlak hem de davranış bakımından bize faydalı olmayacağından sadece selam verip geçmeli.

 

         C. Katılıyorum. Faruk ERGÜN

 

C.87 Fıtrat cahili insanlara bir şeyler kazandırabilirsin ama yine de yaşantını onun yanında geçirmen uygun değildir… Eğitim cahili ise daha vahim bir durumdur ki bu insan ne kolay kolay bir şeyler kazanır ne de arkadaşlık için uygundur… Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU

 

C.87 A-Fıtrat cahili: Fıtratı itibariyle cahil olan insanlardır. Bunların öğrenmesi kavraması çok zordur. Bir şeyi öğrense bile bu bilgi onda yer edinmez. Mesela bazı insanlar prof. olurlar ama edep adaptan mahrumdurlar. Böyle insanlar edep adap cahili olurlar. Ne kadar uyarırsan uyar hiç değişmez hep aynıdır. Böyle insanlardan mümkün olduğunca uzak durulmalı. Çünkü cahil olduklarını bilmezler.

Eğitim cahili: Bilgisizlikten dolayı cahil olan insanlardır. Bunlar eğitim almadıkları için cahildirler. Yakın mesafede durulup eğitilebilirler.

C- Liyakatli yapılan bir işin sonucu güzel ve iyiyse üzülmeye gerek yok. Eğer sonucu kötü olursa üzüntü duymak normaldir. Çünkü davranışlarımızı yaptıklarımızın sonucu belirler. Ahmet ŞENGÜL

 

C.87 A) Fıtrat cahili; Nasıl davranacağını bilmeyen,ahlaklı davranmayı bilmeyen; Eğitim cahili ise öğrenip görüp de hiçbir şey yapmayan ve bilmeyen

      B) Bunlara mümkün oldukça yakın olmamak gerek kendilerine faydaları yok zaten bize zarar verirler. Aziz  SOYSONA

 

C.87A. Fıtrat cahili: Eğitimli olsa dahi yanlış bildiğini körü körüne savunan insandır.

             Eğitim cahili: Eğitimsiz, bilmediğinin farkında olmadan yanlış bildiği şeyleri savunan insanlardır.

        B. Fıtrat cahilleri ile aramıza bir mesafe koymalıyız çünkü bu insanları düşüncelerini değiştiremeyiz. En azından bu “mesafe” sayesinde onlardan gelebilecek zararlardan kendimizi korumuş oluruz. Eğitim cahilleri ile aramızdaki kapıyı açık tutmalıyız çünkü onlara eğitimle bir şeyler kazandırıp örnek olabiliriz.

        C. bir öğretmen düşünelim öğrenciye konuyu anlatır onunla ilgili soru çözer gerekırse  tekrar yapar ama öğrenci fıtrat olarak bu konuyu anlayabilecek düzeyde değilse  yapacak bir şey yoktur bu öğretmenin elinde olan bir şey değildir. Bahtiyar YILDIZ-Ayhan TORUN