86.A-Mahiyetindekilere ve nüfuzundakilere; kendi
kimliğini, kültürünü ve hükümranlığını cebren, hile ile ve siyasetle giydiren-empoze eden fert, devlet ve kurumlara ne denir?
Ör;Veto imparatorluğu ve finolarının diğer dünya
halklarına örneğin orta doğu ve bazı Asya halklarının inanç ve ulusal
kimliklerine demokratik icabet ve ateşten gömlek demokrasiyi götürme
icraatlarını ve asimilasyonu düşünün.
B-Irak’ın vardığı
sonuç, haktan yana görünen zalimin esaretinden kurtulup, cahilin rezaletine
tutulmuştur. Demirkuş 2008 Önermesini gerekçeli ret ediniz.
C-Laiklik hangi
koşullarda insanın
bilimsel-nesnel dünyevi ve uhrevi bilincine pozitif ilişkilendirici katkıda
bulunmalı, hangi koşullarda gereksiz ve geçersiz uhrevi ve dünyevi bilgi ve
uygulamalardan insanı korumalıdır? Laikliğin
çözümsel bir modelini kurgulayınız yada
öneriniz. Laiklik;ilahi, doğal veya bilimsel bir
yasa değildir. Beşeridir değişebilir. Yani değişmez bir dogma değil bundan emin
olunuz ve hür düşününüz. Eğer öyle olsa o zaman dünyevi bir ayet olur ki bu
saçma olur. Batı
ülkeleri için farzdır!!
İpucu;fert
ve toplum bazında olumlu-olumsuz; inanç, örf, adet, gelenek, vadesi
dolmuş-tamamlanmış dinler, dünyevi dinler, rejimler, dünyevi kurallar…vb
kaynaklı geçerli ve geçersiz bilgilerin sınırlarını tanımlarla kategorize
ediniz. Sonra laiklikle toplumsal bazda gerekli
olanları motive edici yasalar önerin. Zaralı, gereksizleri ve nötrleri için önleyici yasalar önerin.1
C.86 A)
Diktatör, zalim, zorba kelimelerinden başka bir şey bulamıyorum.
B) Irak’ın
vardığı sonuç kendi içlerinde halletmeleri gereken bir meseleyi dıştan gelen
alçak bir elle müdahalesine izin vermeleridir. Biz yenilik istiyoruz fakat gâvurun kılıncıyla değil onların kılıncı onların başını yesin.
C)Bence
laiklik hayvani işlere izin vermeden insanların kendi benimsedikleri yaşam
tarzlarını rahatlıkla yaşayabilmeleridir. Mehmet
GÖR
C.86
A- emperyalist
(yayılmacı)
B- Iraklı
insanlar ABD’nin müdahalesi ile biraz olsun özgürlüklerine kavuşmuşlardır ama
büyük bedeller ödemişlerdir. Yer altı ve yer üstü kaynakları sömürülmüştür.
Ayrıca insanın kendi ülkesinde başka bir devletin askerinden emir alması kadar acı bir
şey olabilir mi? Hele de devlet Müslüman değilse. Masum siviller ve çocuklar
ölmüştür. Başka bir devlete demokrasi getirecem diye
katliam yapılabilir mi? Böyle iyi bir niyetin(!) altında böyle bir canavarlık
olabilir mi? Demek ki ABD’nin niyeti başka…
C- Laiklik,
bilimle dini birbirine karıştırmayarak bilimin ilerlemesinin sağlamalı fakat
doğadaki olayları tesadüf eseri olarak göstermeye çalışan materyalist-ateist
düşünceye de fırsat vermemelidir.bilim böyle gerçekçi bi biçimde ilerleyebilir. Hak inanışlara liyakatli bir
biçimde özgürlük tanınmalı fakat insanı delalete götüren sapkın düşüncelere,
fikirlere ve akımlara müsaade etmemelidir. İnsan inanç konusunda ancak diğer
insanlara zarar vermeyecek ve onları rahatsız etmeyecek şekilde özgür
olmalıdır. Davut Özler KOÇYİĞİT
C.86 A. Emperyalist, asimile edici, (veto
imparatorluğu) fert toplum vb. denir.
B. bu durumu halk açısından düşünürsek
denize (Saddam) düştü ve yılana (Amerika) ama Amerika açısından bakarsak kendi
çıkarlarını korumak ve geliştirmek için Irak’a “demokrasi” götürdü!!!
C. Osmanlı devletinde resmi din
İslam’dı ama bu diğer dinlerin olmadığı anlamına gelmiyordu. Herkes kendi
dinini özgürce yaşıyordu. Bilim de dini anlamak için din ile birlikte
çalışıyordu. Bu da bilimin ilerlemesi ve Osmanlı’nın gelişmiş bir bilim
seviyesine ulaşmasını sağladı. Ulemaların dini kendi çıkarlarında kullanıp
bilimden kopmaları Osmanlı’nın zararına oldu. Bu sadece Osmanlı’ da değil orta
çağ Avrupa’sında da olmuştur. Buna çözüm olarak laiklik sistemi ortaya çıktı.
Laiklik dine karşı değil, dini kendi çıkarları doğrultusunda kullananlara engel
olmak için geliştirilmiş bir sistem olmalıdır. Dinlerin dinlere üstünlüğü yok
kabul edilip herkes kendi dinini özgürce yaşamasına olanak sağlanmalıdır.
İnsanlar çıkarları doğrultusunda dinleri kullanmayıp diğer dinleri hor
görmedikleri zaman laikliğe de ihtiyaç kalmayacaktır. Hüseyin EROĞLU
C.86 A)Kültür asimilasyonu ve emperyalizm, faşizmdir.
B)Irak sonradan cahilin rezaletine
tutulmamış zaten cahilin esareti ve rezaleti içindeydi.
C)Avrupa ülkelerine göre laiklik
farz diye nitelendirilmiştir. Bizim ülkemizde ise laiklik sadece adı konulmuş
bir ilkedir. Tam uygulanır olsaydı dünyevi bir hayat güdülmüş olur. Şehla HİLOOĞLU
C.86 A. Böyle fert, toplum ve kurumlara şovenist (soy kuduzu ) ve emperyalist fert, toplum ve kurum
denir. Örneğin 5 veto ülkesi.
B. Bu Irak’ın içinde bulunduğumuz
şimdiki zaman için vardığı sonuçtur. Böyle gelmiş böyle gider diye bir kaide
yoktur. Elbet biri veya birileri kalkar bu cehaleti ortadan kaldırır. Laiklik
eğer ki siz tamamen doğaya tapıyorsanız ve tapmaktaysanız o zaman sizin için
farzdır. Örneğin batı için laiklik farzdır. Laiklik batıyı büyük bir kaostan korumuştur. Batı ülkelerinin oluşturdukları laiklik sistemi
bu ülkelerin insanları için daima geçilmez bir baraj olmuş ve ayrıca uyutma
politikası haline gelmiştir. Laiklik aşırı milliyetçilikten, aşırı
muhafazakârlıktan insanı korur doğrudur fakat unutulmaması gerekir ki laiklik
beşeridir ve elbet hataları ve eksiklikleri olacaktır. Laiklik yerine İslam
dini rehber alınsa daha doğru olmaz mı?
Harun SEVEN
C.86a)Böylelerine kelime bulmak zor.bunu bilmek gerekir ki her bir toplumun çevre ile olan
ilişkileri neticesinde kendilerine özgü kimlik,kültür ve güzellikleri vardır.
Güzellik ve hak onları değiştirmek,kendimize benzetmek
değil güzel ahlak ve ile Allahın
emirlerinde buluşmaktır.
B)cahil ve
münafıktan terakki beklemeyin kelimesi yeterlidir bence.
C)bozulmuş
din ve anlayışlarda olabilir,çünkü bunlar beşer
safsatası olduğundan kimseyi bunlarla sorumlu tutamazsın. Fakat islamiyet gibi mukaddes bir dinde her halimizi
mükemmele(peygamber ahlakı) yaklaştıran emirlere kesinlikle uymalıyız. Kenan Yıldızhan
C.86 A- Milleti asimile eden, ona hakları sorulmaksızın cahilce
giydiren devlet denir.
B- Önceleri zalimin esaretindeysek bu
koşullarda kendimize bir şey katamayız. Bu bakımdan buradan koptuğumuz anda
bize kucak açıp bekleyen cehalettir. Ancak laiklik batı ülkeleri için şarttır.
Fakat bizde değişmez bir olgu olarak görülmemelidir.
C- Laiklik ancak kelimesinin anlam
hakkını verdiği sürece insanı korur. Bunun dışına çıkınca sıkıntıdan başka bir
şey veremez. Bahar KAPTANER
C.86
A. Asalak
denir. Başka organizmalara obligat insan
kılıklılardır.
B. Bu
önerme Irak halkını ve başlarına gelen her şeyi çok güzel özetlemiştir. Burada
Irak halkının Namusunu ve şerefini de cahilin rezaletine yem etmesi de biraz
daha belirtilebilir.
C. Laiklik
İslam dininden bihaber olan toplumlara uygulanmalıdır. İslamın yaşandığı
ülkede laikliğe gerek kalmaz. Abdurrahman SEFALI
C.86.A-Mahiyetindekilere ve nüfuzundakilere; kendi kimliğini, kültürünü ve
hükümranlığını cebren, hile ile ve siyasetle giydiren-empoze
eden fert, devlet ve kurumlara kapitalist sömürgeci toplumlar denir. Tevfik ŞEN
C.86 A) Kültür asimilasyonu ve
emperyalizm aynı zamanda faşisizm olarak da
nitelendirilebilir.
B) Irak zaten
zalimin esaretinden kurtulmamış zaten başından beri zalimin esareti ve rezaleti
içindeydi.
C) Avrupalı
ülkelere göre laiklik bir farzdır. Bizim ülkemiz de laiklik bir farz olsaydı
dünyevi hayattan hayattan öteye geçmezdik. Gökhan TEPE
C.86 A) Emperyalizm ve faşizm’dir.
B) Irak
zalimin esareti altından kurtulmamıştır. Zaten başından beri zalimin esaretinin
altındadır.
C) Batı
ülkelerinde laiklik farzdır. Bizim ülkemizde laikliğin sadece adı vardır. Başa
geçen bunu kendine göre yönlendirmektedir. Hatice
ÇAKMAK
C.86 A.Diktatör.
B. Doğrudur.
C. Din ve
siyaset gerçek anlamıyla birbirinden ayrıldığında dinde uyulması gereken kurallar
siyasetçiler tarafından eleştirilmekten vazgeçilince laiklik insanlığa hizmet
edecektir. Ayşe Şeker
C.86
A-)Böyle devlet,fert
veya kurumlar parazit gibidirler. İnsanları asimilasyona uğratarak sindirmeye
çalışırlar.
B-)Önerme
aslında doğrudur. Irak fayda alacağını zannederek kendi iplerini zalimin eline
malzeme etti. Şimdi pişman ama son pişmanlık bazen fayda vermiyor.
C-)….. Pek bir şey düşünemedim… Selvi GÜNDOĞDU
C.86 A)Örneğin ABD’nin Irak halkına
yaptığı zulüm örnek verilebilir.Böyle fert ve
toplumlara zalim, hain, ve puşt denir. B)Irak halkı, Saddam Hüseyin gibi bir
zalimin esaretinden kurtulup, ABD gibi bir zalimin , cahilin
rezaletine maruz kalmıştır. C)Bilimsellikte ve devlet yönetiminde laiklik gereklidir.Örneğin bir imamın çıkıp ta bilip bilmeden devlet
yönetiminde atıp tutması laikliğe aykırıdır.Ancak Başörtüsü konusunda laiklik yanlış
yorumlanıyor.İnsanların din özgürlüğü kısıtlanıyor. Yani din tamamen laiklikten
soyutlanıyor.Çok yanlış.Esra AĞDAĞ
C.86 A-Zorla bir şeyi Kabul eden
insanlar denir bu en sonda bir yerde patlak verecektir.
B-Hak gibi
görünen ama hakla uzaktan bir alakası olmayan bir rezaletin içine düşmüştür.
C-Laiklik o
toplumun dinine örf ve adetlerine… vb. şeylerine göre kurulmalı.Buna
uyan insanların Pozitif ilişkilendirici olmalı ama bunlara uymayanlar ise
negatif ilişkilendirilmedirler. Mehmet
ÇAKMAK
C.86
A-Emperyalist, veto imparatorluğu, asimile edici fert ve
toplum denir.
B-Irak
açısından bakarsak önceden Saddam’ın yaptığı yanlış uygulamalar vardı şimdi ise
Amerika sözde halkı Saddam dan kurtardı ama şu an Irak
daha karışık ve istikrarsız.
C-Tarihte dünyada bilim ve din beraber işliyordu fakat daha
sonra din adamlarının dini kullanarak bilime yanlış müdahalelerde bulunması bu
iki kavramın birbirinden ayrılmasına neden oldu. Laiklik din karşıtlığı
değildir dini kendi amaçları doğrultusunda kullanmak isteyenlere bir engeldir . Kadir KURT
C.86 A)İnsanları
sömüren ve hayvandan bile daha aşağı derecede olan ve kendilerini kandıran
vampirler denir.
B)Önermesine tamamen katılıyorum. Bahsedilen zalim Saddam
Hüseyin’dir. Kast edilen cahil ise ABD’dir.
C)Laiklik amacından sapmadığı sürece
yani anlamını yitirmesi dışında insanın bilimsel nesnel dünyayı ve uhrevi
bilincine pozitif ilişkilendirici katkıda bulunur. Çünkü insanlar var olan
gerçekleri hemen kabul etmiyorlar. Bunları araştırdıktan sonra ve tatmin
olduktan sonra kabul ediyorlar. Bu da onları at görüşlükten kurtarır. Behiye DURAK
C.86 A) Açgözlülük denir.
B)Önermesine katılıyorum.
C) Din ile ilişkisini mantıklı bir
şekilde yürüttüğü müddetçe olumlu olur.
Laiklik
dinden tamamen bağımsız olduğu sürece insanlara hiçbir faydası olmaz. Rukiye SEÇGİN
C.86 Zekilik üzerine kurulacak bir
toplumun özellikleri sayılmaktadır. Abdülaziz
GEYLAN
C.86 A Böyle devlet ve kurumlara emperyalist ,sömürgeci ,kan emici sadece kendilerini her şeye layık gören kesim
denilebilir. Ramazan GÖRGÜLÜ
B Katılıyorum. Ramazan GÖRGÜLÜ
C Herkes kendi hayatını yaşamakta serbesttir .Buna Allah cc u izin vermişken (inananı da inanmayanı da rızklandırıyor .)kimse kimseyi farzları yada diğer
hükümlülükleri yapmakta zorlayamaz ha işte laiklik bu nokta da insanı korumalı
.Bu noktanın tersinde olan insanları da korumalıdır. İnsan inandığının
gereklerini özgürce yapabilmelidir.Eğer bu olmuyorsa
bunu yapanlar ne laiklikten ne de özgürlükten bahsetmeleri abes olur. Ramazan GÖRGÜLÜ
C.86 A. Bence tamamıyla emperyalist sistem
denir.
B. Bence tam yerinde bir tespitte
bulunmuşsunuz. Faruk ERGÜN
C.86 A şıkkı’nda
Emperyalist ve asimile etme düşüncesi hakimdir…
B şıkkı’nda
çok güzel bir tespitiniz var…
C
şıkkı’nda dini tahrip olmuş devletlere laiklik
şarttır. Yalnız dininin kuralları hala geçerli bir toplum varsa (ki var) o
topluma laikliğin kazandıracağı pek bir şey yoktur… Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU
C.86 A-Bunlara sömürgeci, zalim, demokratik
zalim, faşist, diktatör terimleri kullanılabilir.
B- Irak’ta haktan yana görünen bir zalim yoktu. Zalim
olan haktan değildir zaten. Çünkü haktan yana görünecek bir icraatı yoktu.
Gelen ise (ABD) cahil değildi zalimdi. Allah halkı bir zalimle cezalandırdı, o
zalimi de başka bir zalimle cezalandırdı.
C- Laiklik dine karışmamalı. Dine-dinlere yaşam ortamı
sunmalıdır. Eğer bir din topluma zarar veriyorsa, rahatsızlık oluşturuyorsa yada çok saçma öğretilerden oluşuyorsa, devlet ve milletin
değerlerinin temeline dinamit(komünizm gibi) koyuyorsa müdahale edilmelidir.
Laiklik farklı dinlere mensup vatandaşların hür bir şekilde dinlerini
yaşayabilmesini sağlamalı, fakat ayrılığa sebep olmamalı. Ahmet ŞENGÜL
C.86 A) Sömürgeci, asimilasyoncu,ahlaksız
gibi tabirler kullanılır.
B)
Bence doğrudur. Yani Saddam gitti de Amerika iyi bir hayat mı sundu
sanki hayır millet açlıktan ve korkudan başka bir şey yaşamadı.
C) Bizim ülkeye bakınca laiklik tam din karşıtı
gibi görünüyor bağdaşılacak bir yönü yok. Aziz
SOYSONA
C.86 A)bu
devletlere biz kan emiciler diyoruz. Yaşadığımız topraklarda da bu siyaset hala
yürütülmektedir. Bunlar kültür asimilasyoncuda yaparlar.
B)evet
Irak’ın durumu tam bir ibretliktir. Önce diktatör olan başkanları halkı vurup öldürdü.sonra buna göz yuman devletler baktı artık onların
seçtiklerini yapmıyor burada demokrasi getir ecem diyerek kalanları da o
öldürmeye başladı.yani başkan cezasını buldu şimdi sıra demokrasi getirende.
C)laiklik
insanların inançlarını kısıtlamamalı. Kısıtladığı zaman sorunlar olur bu
sorunlar devleti çok kötü etkileye bilirler. Adnan KAPLAN
C.86A. Emperyalist, asimile edici, (veto
imparatorluğu) fert toplum vb. denir.
B. bu durumu halk açısından düşünürsek
denize (Saddam) düştü ve yılana (Amerika) ama Amerika açısından bakarsak kendi
çıkarlarını korumak ve geliştirmek için Irak’a “demokrasi” götürdü!!!
C. insanlar dinlerini cıkarları
için kullanmayıp ve başka dinleri de hor görmeyip bir asimile oluşturdukları
zaman laiklik gibi kavramlara sıkışıp kalmayacaktır. Bahtiyar YILDIZ-Ayhan TORUN