82.Güzel
ahlakın süper kuralları (peygamber ahlakı) ile Toplumsal
süper kurallar (süper egolar) arasında ne farklar vardır?
İpucu;
-Toplumsal süper kurallar;özgün, yanlış, doğru, eksik,
…vb hercai kuralların hamurundan ibarettir. Bazen yöresel olarak çok
değişkenlik gösterirler. Yani pozitif evrensellikleri, insancıllıkları
ve bilimsellikleri bazen abes kaçan doğal kurallar bütünüdür.
- Güzel ahlakın süper kurallarının çoğu;genellikle
peygamberlerin hayatına uygulamış veya üzerinde denenmiş ve nedenlerini
bilimsel olarak araştırmakla; bilimselliğin, insancıllığın ve evrenselliğin
ötesinde yararlı, güzel olduklarını kanıtlamak zor değildir.
C.82 Peygamber ahlakı bütün toplumlar
için ortak iken süper egoların kendi toplumları noktasında güzel denebilecek
kuralları başka toplumlara uymayabilir. Mehmet
GÖR
C.82 Güzel ahlak süper kuralları
tanrısaldır. Allah’ın insanda görmek istediği en ideal ahlaktır. Bu da onun en
yüce kulu peygamberimiz (s.a.v.)’de olan bir özelliktir ve her Müslüman’ın
amacı o ahlaka elinden gelen en üstün çabayla yaklaşabilmek olmalıdır. Bu
kurallar evrenseldir. Hiçbir insan öyle bir ahlaka sahip bir insandan zarar
göremez ve ondan memnun olmaması düşünülüleşmez. Ama öyle süper egolar vardır
ki bu, peygamberin ahlakının yanından bile geçemez. Örn:
berdel, töre cinayetleri. Oysaki bazı süper egolar peygamber ahlakına
yakındır. Örn: misafirperverlik, yaşlılara hürmet gösterme gibi. Davut Özler KOÇYİĞİT
C.82 Bu farkları açıklamak için kitaplar
yazılabilir ama kısaca peygamber ahlakı çıkar gözetmez, insanlık için bir örnektir.
Toplumsal süper egolar toplum içindir yani kendi faydaları için günümüzde
olduğu gibi başka kişi ve toplumlara zulmedip onları köleleştirir. Hüseyin EROĞLU
C.82 Toplumsal süper egolar genellikle
çıkar doğrultusunda ilerleyen kurallardır. Peygamber ahlakı ise kusursuz ve
mükemmel bir ahlak biçimidir. Şehla
HİLOOĞLU
C.82 Güzel ahlakın süper kuralları
(peygamber ahlakı) peygamberin hayatında uygulayıp ve tecrübeyle kazanılmış,
bilimselliği, evrenselliği ve gerçekliği, gerçek ötesinde bir gerçek olan güzel
ahlakın ürünleridir. Toplumsal süper kurallar ise kişiden kişiye toplumdan
topluma… vb değişen bazen yanlış, bazen doğru, bazen
eksik akıl ve zekanın ürünü olan kurallardır. Harun SEVEN
C.82peygamber ahlakı kur’an
ahlakıdır.kur’an da ALLAH CC
kelamıdır ve insanlara en hayırlısıdır.toplumsal ahlak ise toplumların zaaf ve
arzularının neticesidir ve kavimden kavime, asırdan asıra
değişir.bunu da bize en iyi öğreten zamandır. İşte asr-ı
saadet Kenan Yıldızhan
C.82 Toplumsal
süper kurallar belli ideolojilerin ürünüdür, çünkü toplumun kendisi (çoğunlukla
da belli bir grubu) tarafından oluşturulmuştur. Bu durumda azınlıkların
fikirleri geçersiz kalmaktadır ve yüksek oranda yereldirler. Bu kurallar
arasında evrensel nitelikte olanlar bulunabilse de bu, toplumsal kuralların
tümden doğruluğunu göstermez. Güzel ahlakın kuralları ise belli bir
toplumu/topluluğu hedeflemez, evrenseldirler. Bahar KAPTANER
C.82 Yeryüzündeki en güzel ve kusursuz
ahlak biçimidir güzel ahlak. Toplumsal süper kurallar günümüzde güzel ahlakın
%20si bile olamaz. Abdurrahman SEFALI
C.82 Güzel
ahlak;
kişilerin hak hürriyetini, toplumsal ve
sosyal kuralları göz önünde bulundurarak hareket etmek demektir. Toplumsal süper kurallar; ise kendi çıkarları
doğrultusunda hareket etmek demektir Tevfik ŞEN
C.82 Peygamber ahlakı tamamen doğru ahlaktır. Toplumsal süper
kurallarda ise çıkarım abest kaçan kurallar vardır. Gökhan
TEPE
C.82 Toplumsal süper kurallarında doğru da yanlışta çıkar var.
Ama peygamber ahlakı her zaman için doğrudur. Ve çıkar yoktur. Hatice ÇAKMAK
C.82 İnsanlığa örnek olarak gönderilen
peygamberlerin ahlakıyla sıradan insanların egoları karşılaştırılamayacak kadar
zıttır.Birinin mantığı insanlığı hizmet diğerinin
mantığı kişi isteklerine hizmettir. Ayşe
Şeker
C.82 Toplumsal süper kurallar; bazen
yanlış, bazen liyakatsiz, yararsız, can sıkıcı olabiliyor. Ama Peygamber ahlakı
her yönden tamamen yararlı ve doğrudur. Hem insani ilim hem de bilim açısından
da bu böyledir. Selvi GÜNDOĞDU
C.82 Peygamber ahlakı demek Kur’an_ı Kerim ahlakı demektir.Toplumsal
süper egolarla kıyaslamak mantıksızdır.Böyle bir soru da son derece
gereksizdir.Esra AĞDAĞ
C.82 Sonuçta Peygamberlere ahlak veren
Sadece Allah C.C. ve en doğrusunu vermiştir.Ve yöreden
yöreye yada Peygamberden Peygambere değişmez ama Toplumsal Süper Kurallar ise
toplumlar arasında olduğu için toplumlar arasında belli bir yerde doğru olan
kurallar başka bir yerde yanlış olabilir.Ama Peygamber hayatında böyle bir şey
söz konu değildir.
Mehmet ÇAKMAK
C.82 Toplumsal süper kurallar yöresel
olup değişkendirler fakat güzel ahlakın süper kuralları bütün insanları
ilgilendiren bütün insanları güzelleştiren kurallardır. Kadir KURT
C.82 Toplumsal süper kurallarda;
bencillik, menfaat, yalan, riya olabilir.
Ama peygamber ahlakı örnek ahlaktır.
Çünkü Kur-an ı kerim ahlakıdır. Behiye
DURAK
C.82 Peygamber ahlakı Kur-an ahlakı
olduğu için en güzel ahlaktır.
Toplumsal süper kurallar: Menfaat
yalan riyanın olduğu kurallardır ve bu yüzden güvenilir değil. Rukiye SEÇGİN
C.82 Biri bireyseldir biri toplumsal Abdülaziz GEYLAN
C.82 Toplumsal kurallar zamana ve
toplumdan topluma değişir ve bunlar ahlakiliklerini kaybedebilirler. Fakat en
güzel ahlak olan peygamber ahlakı her yerde kendini belli eder. Allah cc un kullarında görmek istediği ve toplumları terbiye
edecek düzene koyacak huzur sağlayacak da bu ahlaktır. Ramazan GÖRGÜLÜ
C.82 Toplumsal kuralar her topluma uygun
olmayabilir fakat güzel ahlak peygamberler tarafından uygulanmış ve uygulatılıp
güzel sonuçlar alınmış liyakatli davranışlardır. Faruk ERGÜN
C.82 Toplumsal süper kurallar, toplumun
değer yargıları, doğruları ve doğru bildikleri hurafe bilgilerle
harmanlanmıştır… Ama güzel ahlakın süper kuralları evrensel doğruları içerir ve
esas uygulanması gerekenlerdir. Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU
C.82 Peygamber ahlakı ile süper egolar
arasındaki en büyük fark evrenselliktir. Peygamber ahlakı herkese hitap eder,
herkes az çok uygulayabilir. Çünkü Peygamber ahlakı insanların kendini kontrol
edebilmesi için peygambere Allah tarafından öğretilmiştir. Bundan dolayı herkes
uygulayabilir, zor değildir. Aşırılıktan uzaktır. Peygamber ahlakının
uygulanması herkese fayda verir. Ama süper egolar sadece kendilerini
düşünürler. Süper egolar bir kısım insanlara fayda verirken diğer tarafı mağdur
eder. Süper egolar evrensel değildir. Kişiye veya belli bir topluluğa özgüdür. Ahmet ŞENGÜL
C.82 Ahlak çevreyi cezp eder ve
uygulamasını bilen için çok kolay. Ayrıca insanlar yaratılışları bakımından uygular. Ama değer kurallar
çiğnenir fazla önemsenmez
Aziz SOYSONA
C.82 güzel ahlakın süper kuralları sadece
belli bir topluluğu kapsamaz. Bütün topluluğu kapsar. Toplumun kuralları ise
toplumlar arasında değişir.bir topluma mantıklı gelen
bir davranış diğer topluma ters gelebilir.fakat ahlak kuralları her toplumda
uygulanabilir.kimse tarafından yadırganmaz.
Adnan KAPLAN
C.82 Bu farkları açıklamak için kitaplar
yazılabilir ama kısaca peygamber ahlakı çıkar gözetmez, insanlık için bir
örnektir. Toplumsal süper egolar toplum içindir yani kendi faydaları için
günümüzde olduğu gibi başka kişi ve toplumlara zulmedip onları köleleştirir. Bahtiyar YILDIZ-Ayhan TORUN