66.Bu günkü uygulamadaki gibi insanlar mı din ve devletin bir birine
karışmaması yada bölük-ayrı durması için her kes her
an laikliğe bekçilik yapması gerekir. Sinerjitik
laiklik yasalarıyla; dinin/lerin, devletin/lerin, ferdin, halkların…vb
birbirine uyumlu ve destekleyici hayat bulması, çalışması , koruması ve kötüye
kullananlara engel olunması desteklenmelidir. Önermelerini ülkemiz koşulları ve
sıkıntıları dikkate alınarak yapıcı eleştirniz.
İpucu;Laiklik ilgili; soru, sorun ve çözümlerini inceleyiniz
C.66 Beklide laikliği koruyalım derken
elmas kıymetinde olan dinin cam mahiyetinde olan siyasete alet olmamasına
hizmet etmektedirler. Zira insanlar zulmeder kader adalet eder. Mehmet GÖR
C.66 65. soruda da kastettiğim buydu.
Laikliği doğru bir biçimde koruyacak insanlara ihtiyaç vardır. Yoksa gittikçe
yozlaşmaktadır. Davut Özler KOÇYİĞİT
C.66 Ülkemize laiklik belli bir temel
oluşturulmadan bir anda getirildi. Ülkenin çoğunluğunun dindar olması ve
okur-yazarlık oranının az olması laikliğin iyice anlaşılmamasına sebep oldu. Bu
da laikliğe karşı bir tepki geliştirdi. Bu tepkiye karşı da laikliği getirenler
tarafından bir tepki oluşturuldu. Böylece ülkemizde laiklik bir çözüm olmaktan
çok bir sorun haline geldi. Halbuki laikliği kişi
düzeyinde değil de sistemin laik olmasını sağlayıp herkesin birbiriyle uyumlu
olması ve dinin kötüye kullanılmaması sağlanılmalıydı. Hüseyin EROĞLU
C.66 Din ile devlet birbirinden ayrı
düşünülemez. Bunun için laiklik olgusunu onlara uygun bir şekilde yaşatılması gerekir. Şehla HİLOOĞLU
C.66 Bekçilik varsa ya olgu yanlıştır ya da doğru uygulamadır.
Günümüz laikliği siyasetle karıştırılmamalı. Gökhan TEPE
C.66 Türbanlı birinin inanç getirisidir. Devlet kurumuna
alınırken inanç ile uygulamayı ayırır. Buda yanlıştır. Hatice ÇAKMAK
C. 66 Laiklik bizim ülkemizde uygulaması
olan bir sistem değil sadece şahıslara hizmet eden güdük bir sistemdir.
Açıkçası bizim ülkemizdeki laiklik denen sözde sistem, inançları köreltmekten
başka bir şey değildir. Kenan Yıldızhan
C.66 İslam dininde laikliğe gerek yoktur.
Sövenizm ve Siyonizm hareketlerini resesif kılmak
için laiklik uygulanabilir. Abdurrahman SEFALI
C.66 Ülkemizde bazen ‘’Laiklik elden
gidiyor’’,’’Müslümanlık elden gidiyor’’ şeklinde söylemleri duymuşuzdur.
Hâlbuki bunlar yersizdir ve cehaletin göstergesidir. Böyle safsataların tek
amacı toplumun bireyleri arsına nifak tohumları koymak, bölmek ve kendi
menfaatleri doğrultusunda insanları kullanmaktır. Ülkemizde ve dünyada böyle
bir durumun mevcudiyeti bilinmektedir. Bu bizim kendi dinimizi bir reçete gibi
okumadığımızın ve cehaletimizin sembolüdür. Tek çözüm İslam iledir. Harun SEVEN
C.66 Laiklik, yalnız din ve dünya
işlerinin ayrılması demek değildir. Bütün yurttaşların vicdan, ibadet ve din
hürriyeti demektir. Laiklik, asla dinsizlik olmadığı gibi, sahte dindarlık ve
büyücülükle mücadele kapısını açtığı için, gerçek dindarlığın gelişmesi imkanını temin etmiştir. Bahar KAPTANER
C.66. Sinerjitik laiklik yasalarıyla; dinlerin,
devletlerin, ferdin, halkların…vb birbirine uyumlu ve destekleyici hayat
bulması, çalışması , koruması ve kötüye kullananlara engel olunması
desteklenmelidir.. bu tip kavramların döğru bir şekilde algılanıp doğru şekilde kullanılması gerekiyor.yoksa devletin
geleceği tehlikeye girer..örnek:laiklik, Tevfik ŞEN
C.66 Laiklik isteklere değil de
insanlığa hizmet etmelidir.Laiklik gerçek anlamıyla
uygulanabilecek olursa mutlaka gerekli ilkelerimizdendir. Ayşe Şeker
C.66 Sinerjitik laiklik yasalarıyla dinlerin ferdin
halkların devletlerin,… birbirine
uyumlu ve destekleyici hayat bulması, çalışması, koruması ve korunması
gerekmektedir. Fakat ülkemizde maalesef pek uygulamaya geçirilmemiştir. Örneğin
insanlar dinlerini inançlarını rahat yaşayamaz haldedirler bu konuda devletin
böyle insanları inançlarına hoş görülü olması beklenmelidir. Selvi GÜNDOĞDU
C.66 Günümüzde bugüne kadarki sistem
yanlışlığı baştakilerin halkı değil kendilerini düşünmesidir. İdris COSKUN
C.66 Laiklik, din ve devlet işlerinin
birbirinden ayrılmasıdır.Ama günümüzde bu biraz farklı
yorumlanıyor.İnsanlar dinlerinin gereğini rahatkılla
yerine getiremiyor.Başörtülü bir kişi rahatlıkla derse ve kampuse
giremiyor.Eğitim hakkını rahatça kullanamıyor.Bu konuda esnek olunmalı ve
insanlara kılık kıyafetinden dolayı onları yargılamamalıyız.Yani hoşgörülü
olunmalı.Esra AĞDAĞ
C.66 Bu gün dünyada laiklik karşıtı
insanlara rastlayabiliriz. Ama şu bir gerçektir ki insanların dostça ve
kardeşçe yaşaması ve devletlerin iyi bir şekilde yönetilebilmesi için laiklik
şarttır. Kadir KURT
C.66 İnsanları laiklik konusunda eğitmek
ve onları bilgilendirmek gerekir sonra laiklikle ilgili her insanın başına
bekçi koyamayız.Ama insanlara vicdan muhasebesinde
tartarak bilgilendirmek gerekir. Mehmet ÇAKMAK
C.66 Laiklikte din ve devlet işlerinin
ayrılmasıdır. Ama günümüzde insanlar dinlerini, inançlarını rahat yaşayamıyor.
Başörtülü bir bayan kampusa giremiyor, eğitim
hakkından yeterince yararlanmıyor. Bu konuda devletin bu insanlara karşı
hoşgörülü, esnek davranması gerekir.
Behiye DURAK
C.66 Herkes bekçisi olmamalı objektif
olarak bakmalıdır. Şuan herkes kendi düşüncesine göre savunuyor ve destekliyor.
Laiklik her düşüncenin olurunu bulmalı ama şuan ülkemizde böyle olmadığı için kargaşa
hâkim durumdadır. Rukiye SEÇGİN
C.66 Dine tekelleşmiş devlet çok dinli
bir milleti ifade edemez. Abdülaziz
GEYLAN
C.66 Din zaten her şeyi kapsar fenni
ilimlerden Allahın cc un ilmini görmezlikten gelirlerse madde içinde
boğulur kalırlar.Dinde her şeyin yolu
çizilmiştir.Geçmişimize baktığımız zaman da kim bu yolda gitmişse Allah cc onları aziz etmiş
, kimde bu yoldan uzaklaşmış Allah cc zelil
etmiştir. Ramazan GÖRGÜLÜ
C.66 Aslında laiklik dinde güzel bir şekilde
konumlandırılırsa laikliğe bekçilik yapmaya gerek kalmaz. Faruk Ergün
C.66 Ülkemiz koşullarında din-devlet
işleri ayrıdır. Devlet laik cumhuriyet şeklindedir. Fakat bizdeki laiklik
anlayışı daha farklı işler. Din devlet işlerine karışmaz ama devlet dinin her
şeyine karışır. Özellikle İslam dinine karışılır. Evet devlet dinin her şeyine
karışıyor. Mesela başörtüsü, bazen o kadar olur ki, nasıl başlanacağına dahi
karışıyor. Halbuki laiklik, her dine ve mensuplarına
eşit mesafe de durmak, dini devlet işlerine karıştırmamak ve dine karışmamak,
bunun yanında insanların kendi dinlerini rahat bir şekilde yaşamasını
sağlamakla mükelleftir. İşte laikliğe bekçi olmak için, önce laikliği doğru
tanımlamak gerekir. Bizim anlayışımız, farklılıklarımız güzelliğimizdir,
şeklinde olmalıdır. Ahmet ŞENGÜL
C.66 Laiklik tanımının tekrardan aklı selim olarak düşünülmesi ve sınırlarının iyi çizilmesi
gereklidir ki halkın ihtiyaçlarına merhem ve tiryak olmaya aday olsun. Böyle
bir durumda halk bu rejimi benimsediği için laikliği korumaya, korucular
gerekmez. Ahmet Ziyaeddin
ÇELENKOĞLU
C.66 Ülkemize laiklik belli bir temel
oluşturulmadan bir anda getirildi. Ülkenin çoğunluğunun dindar olması ve
okur-yazarlık oranının az olması laikliğin iyice anlaşılmamasına sebep oldu. Bu
da laikliğe karşı bir tepki geliştirdi. Bu tepkiye karşı da laikliği getirenler
tarafından bir tepki oluşturuldu. Böylece ülkemizde laiklik bir çözüm olmaktan
çok bir sorun haline geldi..Bahtiyar YILDIZ-Ayhan TORUN