58.
A-Ülkemizdeki dil,
kültür, din, tarikat...vb azınlığının toplumsal
sorunları bu mantıktan ( Lütfen
önce 2011/56-57 nolu soruları okuyun)
hareketle hakları iade edilirken korkulmamalı, bu değişimin bedelinde devletin
gelecekte hayat bulması için halklarına güvenmesi şarttır. Halk istemezse zaten
devlet yaşayamaz. Sünni yaşatılan devletlerde efendileri yaşadıkça yaşar ve
onlara dikte ettiği değişimle yaşattığı zamanda o devleti besi yeri olarak
kullanır. Önermesinin eksiğini
tamamlayınız. Alternatif
çözümler önerin.
İpucu;bu
dünyada bazı devletler sürekli anabolizma (biyolojik yapım) olarak, bazı
devletler sürekli katabolizma (biyolojik yıkılımı) olarak, bazıları ise besi
yeri olarak yaşarlar.Her üçü de de ifrat ve tefritten
dolayı ömrünü kısaltır. Çünkü biri hızlı şişmanlıktan diğeri hızlı
zayıflamaktan erken ölecektir. Besi yeri olarak kullanılanlarda efendisi/leri ile birlikte ölür.Varlıkların
ve sistemlerin ömrünün-dinamik hayat akışının uzun olması için;çeşitliliğin;önemini,
gerekliliğini, ilahi ve insani kanun
olarak zorunluluğunun farkındalığını kavrayarak
içinde liyakatli katabolizma ve anabolizma olaylarını veya denkliklerini
dinamik olarak bulundurmaları gerekir.
Halkların, devletlerin yararlı, özgün çok
yönlü çeşitliliğini;tek tip doğal demokrasinin, tek tip kapitalizmin, tek veya
çok parti ve tek milletin, bilimselliğin...vb kütür
normlarına asimilasyona zorlamanın, tevhit ettirmenin cehaletini ve sosyal
tufanlarını görmeye çalışın.
Çıkarsama!!Devletimizin,
birlik ve beraberliğinin/mizin mozaiğinin
bilincindeki; kürdünü, türkünü, lazını,
çerkezini…vb eğitim, öğretim ve yönetim sistemlerinde
yeşertip kendisini onların nesnel ve sanal bedeninde yaşatmalıdır. Başka
kavimlerin içimizdeki hisseleri olan; yani bunun tersi mozaik her zaman
olacağının da devletçe ve devleti isteyen halklarca bilincinde ve hukuki
tedbirinde olunmalıdır.
B-Bu asır
eğitimde;liyakatin, çeşitliğin, güzel ahlakın, kendimiz doğru tanımanın,
yeterince bilgili olmanın ve doğru empati duymanın mutlaka gerekliliğinin farz
olduğunu öğretmek ve uygulamak insanlığın farzlarındandır!!
C-fert, kavim, toplum,
devlet, millet…vb;çeşitliğin, liyakatin, güzel ahlakın,
çalışkanlığın ve bilgili öneminin bilincinde değilse hali ne olur? Yada bunların bilincinde ve bilincinde olmayanların farkını
kapatmak için nasıl bir eğitim sistemi ve yemin
önerirdiniz?
D-Beklide Siyonizm, şovenizim (soy kuduzu) ve
kötü ahlakın afetlerinden emin olmak için, görülen lüzumun liyakatine dayalı
belli zamanlarda kurum ve okullarda güzel ahlak yemini
yaptırmak evladır.
“Yaşantım boyunca;insanlığın ortak payda, fert ve
kavimlerin
özgünlük haklarını, ırkdaşlarıma, inançdaşlarıma
veya şahsi menfaatlerime malzeme yapmayacağıma tüm mukaddesatlarım üzerine yemin
ederim.”
E-Kardeşlik sevdası ile
muhtarlık ve imamlık hırsı bir arada yürümez. Demirkuş
2008 Kardeşliğin hevesine kapılmakla, muhtarlığın sevdasına düşmenin liyakat
çizgilerinin cahili
olamamak gerekir.
F-Bilim
insanlarının;insanlık ve doğal çevreninin hayırlı
bekası için bilim, iş, teknoloji ve bilgi üreteceğine dair namus, vicdan ve
mukaddesatları üzerine rutin yazılı ve sözlü yeminli
çözümler üretmeye çalışın.
Yukarıda ki önermelerde verilen
kavramları önem sırasına diziniz ve ülkemizde hayata uygulanması için;medya
ortamında ve eğitim kurumlarında nasıl uygulamalar başlatırsınız?
Çıkarsama;Asrımızdaki
çevresel,sosyal sorun ve tufanlar;yukarıdaki kavramların eğitimde, uygulamada
ve doğru adreslerde liyakatiyle icra edilmediği için vardır.
İpucu;bu
kavramların eğitimi için;medya, reklam ve yayın kurumlarına zorunlu yayınlatma, ders
açma, rutin konferans, yemin, yılın başlangıç dersi veya günü...vb düşünün.
Çıkarsama;
İnsanda, liyakat, güzel ahlak, çalışkanlık, bilgili olma ve çeşitliğin
bilincindeki sıfatların üzerine bir yemin geliştirin. Neden bu sıfatların
insanda mutlak olması gerekir ve yemininin
modası geçmez konusunu düşünün.
G.Halkların,
devletlerin yararlı, özgün çok yönlü çeşitliliğini;tek tip doğal demokrasinin,
tek tip kapitalizmin, tek parti ve tek milletin kütür
normlarına asimilasyona zorlamanın, tevhit ettirmenin cehaletini ve sosyal
tufanlarını görmeye çalışın.
Sonuç;
1-Liyakatin gerekliliği yasası
2-Çeşitliliğin gerekliliği yasası
3-Güzel ahlakın gerekliliği yasası
4-Bilgili olmanın gerekliliği yasası
5-Kendini doğru tanımanın ve dürüst konumlandırma gerekliliği yasası
Çocuklar ve özel haller hariç, bu 5 toplumsal fıtratı yasadan mahrum olan fert
ve toplumlar; ya eksik insandırlar, ya cahildirler veya hayvanların
mesafesindedirler. Önermesini
gerekçeli çürütünüz yada ret ediniz.
ipucu;bu
yasaların, 20. YY’LIN hatalarına düşmemek için, 21. yüzyılın gözde yemini
olabileceğini düşünün.
Yaşantım boyunca;Liyakatin,
Çeşitliliğin,
Güzel
ahlakın, Bilgili
olmanın ve Kendimi/mizi doğru tanımanın
- dürüst konumlandırmanın gerekliliğini kabul edip kurallarını samimiyetle
uygulayacağıma, namusum ve en büyük mukaddesatlarım üzerine yemin ederim. Gereksiz ise gerekçeli ret ediniz.
C.58 Devletin içindeki çeşitlilikler
kendi özgünlüklerini koruyup verimli yönleriyle birbirlerine yardımcı ve yaralı
oldukça o devlet de daha sağlıklı ve uzun ömürlü olacaktır. Yeminin sonuç
vermeyeceğini 52. cevapta açıkladım
Mehmet GÖR
C.58 A. bu önermede haklar iade
edilirken korkulmamalıdır ama kontrollü olarak ve başkalarına zarar vermeyecek
şekilde haklar iade edilmelidir.
F. Çalışmalarımda kimsenin kölesi
olmayacağıma ve kimseyi rızası dışında kullanmayacağıma, yapacağım çalışmalarda
insanlığın ortak faydaları için çalışacağıma dair bütün mukaddes saydığım
şeyler üzerine yemin ederim.
Bu
önermelerin hepsi bir sıralama olmaksızın önemlidir. Ben bu fikri uygulamaya
geçirmek için önce eğitimde uygularım. Eğer eğitimde bu işi başarabilir ve
oturtursak gerisi kendiliğinden gelir. Hüseyin
EROĞLU
C.58 1’in aynısı. Şehla HİLOOĞLU
C.58 91. sorunun aynısı Gökhan
TEPE
C.58 Halk başa getirdiğini kendisi yönetmesini bilmeli
B – A – D – F
– C – E Hatice ÇAKMAK
C 58 – A )
Herkes kendi farklılıklarıyla güzeldir. Önemli olan Cenabı Hakkın yolunda
birleşmektir.
B ) Benim ön gördüğüm sıralama
E-B-D-C-F’dir. Bütün bu önermelere bir tek sözüm vardır. İnsanlığı ve
öğrenmeyi bilgi diye kabul ettiğimizin içinde, bilgiyi ise malumatın içinde
kaybettik.
G ) Bu beş yasanın temel esası güzel
ahlakın gerekliliğidir. İnsanların en güzeli ahlakı olandır. Kenan Yıldızhan
C.58.A-Ülkemizdeki dil, kültür, din,
tarikat, azınlığının hakları iade edilirken korkulmamalı, bu değişimin
bedelinde devletin gelecekte hayat bulması için halklarına güvenmesi şarttır.
Halk istemezse zaten devlet yaşayamaz. Sünni yaşatılan devletlerde efendileri
yaşadıkça yaşar ve onlara dikte ettiği değişimle yaşattığı zamanda devleti besi
yeri olarak kullanır. Katılıyorum. Tevfik ŞEN
C.58 Bazı devletler olaylara, kişilere,
diğer devletlere aşırı olumlu bir tavırla yaklaşır bazıları ise tersine aşırı
negatif düşüncelerle yaklaşır. Ama üçüncü bir sınıf da vardır ki bu grup bu
aşırı uç değerlere sahip devletlere onların kullanacağı özelliklerini
kullandıran devlettir. Bu üç devletin de ömrü uzun olmaz. Bir devletin ömrünün
uzun olabilmesi için orta koşullar olmalıdır. Yani ne uç değerlere sahip olmalı
ne de kendini kullandırmalıdır. Yani devletler ne sürekli yıkıcı olmalı ne de
yapıcı olmalıdır. Yıkıcılığında yapıcılığında belli bir dozda yapılması
devletin ömrünü uzatır.
Liyakatin gerekliliği yasası, çeşitliliğin gerekliliği
yasası, güzel ahlakın gerekliliği yasası, bilgili olmanın gerekliliği yasası,
kendini doğru tanımanın ve dürüst konumlandırma gerekliliği yasası bunlar belli
bir yaşın üstünde olan toplumlarda olması gereken özellikler olmalıdır. Aksi
takdirde cahil ve bazı özelliklerden eksik insanlar olurlar. Bahar KAPTANER
C.58 A. Ülkemizde toplumsal sorunların(dil,
kültür, din, tarikat…) çözümünde korkulmaması gerekir fakat oluşturulacak
çözümün nefsanî duygular çerçevesinde değil de akli(mantığa dayalı, gerçek)
duygular çerçevesinde olması gerekir. Zaten bir çözüm getirilemezse bu gidiş
uzun sürmez, bir yerde durur ve patlak verir. Devleti devlet yapan halktır. Halk
yoksa devlette yoktur. Sosyal patlamalara, toplumsal kangrenlere sebebiyet
vermemek için devlet birlik ve beraberliğin bilincine varmalı, kendisini
yurttaşlarının sanal bedeninde yaşatmalıdır.
B. Kesinlikle
doğrudur ve bu farzdır hatta farzdan öte bir şey varsa bu odur.
C. Bazı
kavramların(fert, kavim, millet, güzel ahlak, liyakat, bilgi) eğer ki farkında
değilseniz bunların getireceği sorunları da kabullenmiş sayılırsınız. Bunu farkındalığına varamayan toplumlar, devletler gerilemeye,
yerinde saymaya mahkûmdur. İnsan merkezli ve amacı gerçektende insan sıfatına
layık insanlar yetiştiren(güzel ahlaklı, karakterli, Müslüman…) ve bunların
çerçevesinde yapılan bir yemin evladır.
D. Kanaatimce bu
yeminin okullarda okutulan andımız gibi kurum ve okullarda periyodik olarak
yapılması evladır.
E. Kardeşlikle
dominantlık(başatlık) bir arada yürümez. Koltuk sevdası, hırs ve kibir
nefsanîdir ve tehlikelidir.
F. Bilim ve
insanlık adına ürettiğim ve üreteceğim tüm bilgi, teknoloji, iş ve bilimlerin
insanların ortak paydasına katkı sağlayan ve yapacağım çalışmalarda
bilimsellikten sapmayacağıma namusum, vicdanım ve tüm mukaddesatlarım üzerine
yemin ederim.
Önermelerdeki
kavramların önem sırası şöyle olmalıdır; insan, güzel ahlak, mukaddesat, bilgi,
bilim, fert, toplum, millet, devlet, inançdaş,
ırkdaş.
A, B, C, D,
E ve F’de yer alan önermelerin ülkemizde hayata
uygulanması için öncelikle bunu bir devlet politikası haline getiririm. Devleti
arkama alırsam yaptırım gücüm kuvvetlenecektir. Medyayı da arkama aldıktan
sonra kapsamlı bir sistem oluşturup bu sistemin çeşitli organlarına görev
paylaşımı yaptırırım. Bu sistemin tek amacı gerçektende insan sıfatına layık
bireyler, nesiller yetiştirmek olacaktır. Liyakatiyle uygulanacak ve işleyecek
bu sistemin devamlılığının bekası için kapsamlı bir yemin geliştirerek bunu tüm
kurum ve okullarda zorunlu hale getiririm.
G. Güzel ahlakın
gerekliliği yasası hariç diğer 4 madde nefsanîdir ve nefsin isteklerini yerine
getirir. Hâlbuki insanı insan yapan ve melekler mertebesine hatta daha da
üzerine çıkartan birkaç yasa unutulmuştur. Örneğin; hatırıma gelen ilk yasa bu
5 maddeye ek olarak ‘’Akıl gerekliliği yasası’’ dır.
58. sorunun
en son kısmında yapılan gereksizdir ve boşunadır. Eğer ki bir yemin içerisinde
1 adet akli 4 adet nefsanî istek varsa gereksizdir. Çünkü bir insanı
frenleyecek ve doğruyu gösterecek tek varlık akıldır. Harun SEVEN
C.58
A-
Çeşitlilik ve anlamlılık hayatı çeşitli kılar.
B-E-C-F-D-G
C- Güzel
ahlak çalışkanlık ve bilgelikten en önemlisi güzel ahlaktır. Güzel ahlak yoksa
çalışkanlık ve bilgeliğin hiçbir anlamı yoktur. Eğitim sisteminde güzel ahlak
uygulanmalıdır.
D- Güzel
ahlak yeminini yaptırmamanın pek de bir anlamı yoktur. Eğer insan inançlı
değilse…
E-
kardeşlik sevdasıyla muhtarlıkta kardeşlik merhamet kardeşlik adaleti imalık
vekilliği gerektirdiği için bir arada yürümez. Birinde feragat etmek gerekir.
F- güzel
ahlaka bağlı kalmakla çalışkanlık çeşitlilik ve bilgeliği kabul edeceğime
bilim, iş teknoloji alanındaki gelişmeleri insanlık yararına kullanacağıma yemin
ederim.
G- tek
tipleşme izole olmak anlamındadır. Diğer insanlar topluluklarından izole olmak
bir bakıma iyidir. Evrimsel esneklik doğrultusunda yeni türlerin ortaya
çıkmasına sebep olur. Kötü olan ise bu tipleşmenin populasyon
yoğunluğunun az olmasıdır. Yani kararlı bir populasyon
değildir. Bağışıklığı azdır. Abdurrahman SEFALI
C.58 A.Diktatörlüğün sonu yoktur; her
zaman için toplumdaki tüm fertlerin ortak istekleri doğrultusunda yön
verilmelidir.
Eğitim,bilim insanının üstüne düşen sorumluluk;yemin ettirmek vb. şeyler bana pek
mantıklı gelmiyor.Eğitimin her yerde her zaman
en üst seviyede tutulmasının gerekliliği ön plana alınmalıdır.
G.
İnsanlarda olması gereken özelliklerin dayatma tarzında olan bu şekliyle
insanlığa zarar getireceğini düşünüyorum.
Ayşe Şeker
SONUÇ: 5 toplumsal önermeye
katılıyorum ve bu önermenin gerekliliğine inanıyorum. Ahmet MANSUROĞLU
C.58
A.Evet bence de devletler ne anabolik ne katabolik ne de besi
yeri ortamı gibi olmalıdır.ne zaman ki devletler her
şeyini liyakatli kullanmaya başlarlar ise o zaman başarılı olacaklar
demektir.bir şeyin eksik veya fazla olması onun ölçüsüz olmasına sebep olur.
C.bana
göre C. Seçeneğindeki önerme yani bilincinde olmak önermesi birinci sırada
önemlidir.
D.Yemin
edebilme olgusu
F. Burada da yazılı ve sözlü yeminler
önem sırasında 2. ve 3. sırada yer alıyor.
B.Ve
tabi ki bunların farkına varmak için eğitim….
E.Önem
sırasında son olarak ta liyakat çizgilerini tanımak…
Bunların hayata uygulanması için ise medya
yoluyla gerekirse film reklam ...vb şeylerle veya
okulların açılışında yemin törenlerinde…vs kabullendirmeye çalıştırırım.
Bu yemin aslında hiçte gereksiz değildir. Selvi GÜNDOĞDU
C.58 Bir ülkede azınlık hakları çok
önemlidir. Eğer yeterince hak verilmez ise ülkede ayaklanma nedeniyle
karışıklık çıkar ve devletin gelişmesinde büyük engel oluşturur. İdris
COŞKUN
C.58 İnsanlar farklı düşüncelerini ifede etmekten korkmamalı.Devlet
de bu toplumsal çeşitliliğe karşı hoşgörülü olmalıdır.Ancak bu şekilde
devlet ayakta durur.Yoksa diğer
devletlerin sömürgesi olabilir. C)fert, kavim, devlet vb. çeşitliliğin, güzel
ahlakın öneminin bilincimde değilse o devlet, toplum, fert yok olmaya adaydır.bu konuda bilinçsiz insanları bilinçlendirmek ve
güzel ahlak sahibi olabilmeleri için elimden geleni yapacağıma tüm
mukaddesatlarım üzerine yemin ederim. Yukarıdaki önermelerde verilen
kavramların hepsi aynı kapıya çıktığı için sıralama yapmak yersizdir.Güzel
ahlakın, terbiyenin, doğru bilginin eğitim kurumlarında ders olarak okutulması
ve televizyonlarda ve gazetelerin belli köşelerinde zorunlu olarak bu konuyla
ilgili yazılar dersler ve programlar olmalıdır.Güzel ahlak. bilgi, liyakatli
davranışlar insanı insan ;devleti devlet yapan
kriterlerdir.Bunlar yoksa o toplum ya cahildir ya da hayvandır.Burada geçen
yemin, gereksiz değildir.Tam tersine eğitim açısından son derece önemlidir. Esra AĞDAĞ
C.58 İnsanların zaten farklı düşünceleri
olur. Yani bir toplumda herkes aynı değildir. Devlet bu durumda herkese eşit ve
hoşgörüyle yaklaşmalıdır. Yoksa ya devlet sömürülür ya da yok olur gider.
a) Hali
fena olur. O devlet, millet yok olmaya adaydır. İkisi arasında ortak değerler
bulunmalıdır. Bilincinde olmayanlara ayrı bir ahlak uzmanından ahlak dersi
verilmesi gerekir. Bu bilinçsiz insanları hor görmeden küçük görmeden, güzel
ahlak edinmeğe yemin ederim.
Yukarıdaki önermelerde verilen kavramların
hepsi aynı kapıya çıktığı için sıralama yapmak yersizdir. Güzel ahlakın,
terbiyenin, bilginin eğitim kurumlarında televizyonlarda ders olarak verilmesi
gerekir televizyonlarda zorunlu yayınlama yapılmalı. Matematik, fen vb gibi
dersler olduğu gibi ahlak dersleri de zorunlu verilmelidir.
Güzel ahlak, bilgi, insanın kendini
tanıması akıllı olmak, liyakatli davranışlar insanı insan, toplumu toplum yapan
kriterlerdir. Bunlar yoksa o toplum, insan, devlet ya
cahildir ya da hayvanidir.
Burada geçen yemin gereksiz değildir. Tam
tersine insan eğitimi açısından son derece önemli. Behiye DURAK
C.58 A)İnsanların
düşüncelerine saygı duymalı ve onların özelliklerini baskı altına almadan
sağlam bir yönetim kurulmalı. Devlet aynı eşitlikte her kültüre sahip
çıkmalıdır.
C) Yıkıma uğrar ve sağlam bir zemin
bulamaz. Yıkılmaya ve dağılmaya mahkûmdur. Bu iki özelliği de kavrayarak bir
sistem bulmak ve ortak yönleri bulunmalıdır. Güzel ahlaka sahip olmayan için
yeminin önemi yoktur.
Sıralama D- E- F’ dır.
Medyada doğru ve yanlışı net olarak
anlatma burada kazanç, kayıp amaç
Hedef hepsi
açıklıkla sunulmalı. Tüm ayrıntılarıyla eğitimde anlatılmalı ve karşıdaki bu
konularda doyuma ulaştırılmalı
G) 1) Doğru buluyorum. Mantıklı
geldi.
2) Çeşitlilik güzeldir ve olması gerekiyor.
3)Bu her toplum için şarttır.
4)Gerekiyor aşırısı olmayabilir.
5) Bu şarttır. İnsan kendisini
tanırsa dürüst olur. Dürüst olursa zararı olmaz.
Yemin gerekiyordur ama herkes aynı seviyede
hayatına uygulamaz. Verdiği öneme göre değişir. Rukiye SEÇGİN
C.58 Bu önermeye katılmıyorum zaten devletimiz vatandaşlarının
hak ve ödevlerini kanunlarda belirmiştir.
Kadir KURT
C.58 A-Katılıyorum yaşayan toplumların
örf ve adetleriyle yaşamaları sağlanmalıdır.Ayrıca bu
azınlıklara devlet bazında sahip çıkılmalı ve onlara güvence verilmelidir.
İlk önce
fertlerin toplum millet veya devletin güzel ahlaklı olması gerekir.Eğer
güzel ahlaklı ise daha sonra bu kişilere veya devletleri eğitmeliyiz.Güzel bir
şekilde eğittikten sonra bu insanların birbirinde hiçbir farkının olmadığını
anlatmalıyız ve yaşatmalıyız.Daha sonra
yeminin önemini ve değişmezliğini anlatarak bütün bunların üzerine yemin
ettirmeliyiz.Bunların uygulanması için ise medyada insanlığın insanların ahlağını bozacak konuları ele alamamak gerekir.V eğitim kurumlarının da bu
konuda yeterince donanıma sahip olması gerekir.
G-Ben
katılmıyorum çünkü bu beş şeye sahip olmayan insanlar diğer insanlar arasında aşağılanacaklardır.Bence bu beş şeye sahip olmayan
insanların eksiliklerini düzelmek için uğraşmamız lazım. Mehmet ÇAKMAK
C.58 Osmanlının bünyesindeki çok
toplumluluğu ve bu toplumların tamamının eşit haklara sahip olmaması Osmanlı
için bir karadelik niteliği taşımış ve Osmanlıyı
bölmüştür. Abdülaziz GEYLAN
C.58 Ortak paydalarda insanları
buluşturmak barış , sevgi ,diyalog kavaramları.
Ramazan GÖRGÜLÜ
C.58 Diktatörlük, tepkiyi ve nefreti
celbeden bir yönetimdir.. dolayısıyla
devlet, temellerini sağlam kolonlar üzerine kurmalı ki bu sağlamlığı toplumun
kültür ve meşru isteklerinin gücünden almalıdır. Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU
C.58 A-Ama bu azınlıkların yararlı ve
zararsız olanlarının hakları verilmeli. Ayrılığa, bölücülüğe çalışan bazı
tarikat, dernek v.b yapıların ıslah edilmesi gerekir. Mutlak özgürlük hiçbir
zaman mümkün değildir. Eğer bu dernek, tarikat, yapılanma, örgüt gibi yapılar
ıslah edilmezse devlet ve millete ciddi zararlar verebilir. Bunun yanında
devlet ve millete yararı olan güzel ahlak seviyesini yükselten tarikat, kültür,
din, dil, gibi yapılar desteklenmelidir.
B-katılıyorum…
C- Çeşitliliğin, liyakatin, güzel
ahlakın, çalışkanlığın ve bilgili olmanın ve doğru empati
kurmanın bilincinde olmayan topluluklar 3.dünya ülkeleri olurlar. Maddi refaha
kavuşsalar dahi manevi olarak çaresiz ve helak olurlar. Farkı kapatmak için
ilerlemeci bir eğitim sistemi geliştirilir. Yemin yaptırmak faydasızdır. Bugün
devletin her kademesinde yemin ettiriliyor fakat bir faydası yok. Önemli olan
eğitim kurumlarında ilahi kanunlarla sınırlandırılmış kuralları günümüz şartları
ele alınarak yapılan bir eğitim sistemi öneriyorum.
D- Siz güzel ahlakı kurum ve
okullardaki insanların gönüllerine yerleştirirseniz böyle bir yemin işte o
zaman işe yarar. Zaten güzel ahlaklı olmazsa yemin işe yaramaz.
E- Katılıyorum
F-yorum yok
G- İnsanlar, halklar tek tip olamazlar.
Çünkü insanların ve toplumların fıtratları farklıdır. İnsanlar ve toplumlar
birbirine benzeyebilir, fakat hiçbir zaman birbirinin aynısı olmaz. Mesela,
Türkiye’de tek parti döneminde bütün halklar, kürdü, lazı,
çerkezi, arabı, dini, dili,
ırkı, gözetilmeksizin tek bir millet haline getirilmeye çalışıldı. Bunun feci
sonuçları ortaya çıktı. Kürt meselesi, türban meselesi, Şeyh Sâit isyanı gibi dini isyanlar, toplumsal isyanlar ortaya
çıktı.
Sonuç: bu
önermenin çürütülecek bir tarafı yok.
Ahmet ŞENGÜL
C.58A Bu önermede bence hakların
iadesinden korkulmamalı ama bu belirli disiplin kuralları çerçevesinde
yapılandırılmalıdır.
F.
Çalışmalarımda kimsenin kölesi olmayacağıma ve kimseyi rızası dışında
kullanmayacağıma, yapacağım çalışmalarda insanlığın ortak faydaları için
çalışacağıma dair bütün mukaddes saydığım şeyler üzerine yemin ederim.
Bu
önermelerin hepsi bir sıralama olmaksızın önemlidir. Ben bu fikri uygulamaya
geçirmek için önce eğitimde uygularım. Eğer eğitimde bu işi başarabilir ve
oturtursak gerisi kendiliğinden gelir.
Bahtiyar YILDIZ- Ayhan TORUN