ÖĞRTEMENLİK UYGULAMALARI ÖRENCİ VAKLARI VE ÇÖZÜMLERİ OKUL DENEYİMİ I ÖĞRENCİ VAKLARI
OKUL DENEYİMİ II ÖĞRENCİ VAKLARI VE ÇÖZÜMLERİ
V1 İlköğretim 8. sınıftaydım Tarih
dersi yazılı yoklamasında hocamız arkadaşlarımızdan birini kopya çekerken
yakaladı, önce tahtaya çıkarıp iyice hırpaladıktan sonra, bir de seni müdür
beyin yanına çıkarayım da onun yapacaklarını gör diyerek arkadaşımızı tehdit
etti. Arkadaşımız bu olay üzerine disiplin cezası almadığı halde korkudan bir
hafta boyunca okula gelmedi. Öğrencinin bu durumda ne yapması gerekirdi?
Öğretmen bu davranışında ne derece haklıdır?
C1 Öğretmen kesinlikle haksızdır.
Öğrenci kopya çekse de o şekilde cezalandırılamaz
V2 Lise 1.sınıftayken okulda her hafta yapılan rutin aramalarda sınıf
hocamız sınıfta çok güvendiği bir arkadaşımızı hiç aramazdı. Sınıftaki diğer
arkadaşlarımız yanlarında getirdikleri yasak şeyleri(sigara, çakmak. Çakı vs.)
bir gün nasılsa aranmıyor diye bu arkadaşımıza verdiler. Ancak sınıf hocamız o
gün o arkadaşımızın tavırlarından huylanarak arkadaşımızı aradı ve üzerinden
çıkanlarla birlikte arkadaşımızı idareye götürdü. Arkadaşımız bu olay üzerine
disipline sevk edildi ve bir hafta uzaklaştırma cezası aldı. Arkadaşımız diğer
arkadaşlarının yanmaması için üzerinde yakalananların kendine ait olmadığını
savunmadı. Bu durumda arkadaşımız bu davranışı yapmakla doğrumu yapmıştır?
C2 Fedakârlık her zaman doğru değildir.
Öğrenci bu durumda öğretmenlerin kendisine olan güveni zedelemiştir
V3 Lise son sınıfta erkek
arkadaşlarımızdan biri kız arkadaşlarımızdan birine âşık olduğunu söyler ve ona
da bu duygularını açar. Kız arkadaşımız çok sinirlenir ve onu idareye şikâyet
eder. Bunun üzerine arkadaşımız 1 hafta uzaklaştırma cezası alır. Okul idaresi
bu cezayı vermekle gerçekten doğru mu yapmıştır?
C3 Âşık olmak hayatın bir parçasıdır.
Öğrenci öncelikle vazgeçme yönünde ikna edilmeliydi.
V4 İlkokula giderken sınıfımızda bir
kız arkadaşım vardı. Okumayı tam çözememişti sınıfa göre de durumu kötüydü.
Öğretmenimiz her
defasında azarlardı. Onun da korkudan eli ayağı titrerdi. Bu durumda ne
yapılması gerekir?
C4 Bu durumda iş okuldaki öğrencilere
veya okul müdürüne düşmektedir. Okul müdürü öğretmenlerin öğrencilere
davranışlarını yakından takip etmeli, öğretmenlerin öğrencilere karşı olumsuz
davranışlarını gördüğünde uyarmalı, gerekirse cezalandırmalıdır. Çünkü iyi bir
eğitmen hoş görülü, anlayışlı ve sabırlı olmalıdır.
V5 Okulda sürekli bize dergi
dağıtılırdı. Öğretmenimiz bu dergilerin parasını toplamak için bir arkadaşımızı
görevlendirmişti. Paralar toplandı ama arkadaşımız o paraları öğretmenimize
teslim etmedi. Ya kaybetmişti ya da o paraya ihtiyacı vardı. Öğretmenin bu
durumda ne yapması gerekir?
C5 Öğretmen önce öğrenciyle birebir
iletişime girmelidir. Bu durumu açıkça konuşmalı, öğrenciye karşı sevecen ve
hoş görülü bir tavır sergilemelidir. Neden yaptığını araştırarak Öğrenciyi
dürüst olması konusunda uyarmalıdır. Aileye soruna çözüm bulunmazsa
başvurulmalı, öğrenci bu konuda rencide edilmeden sorun halledilmelidir.
V6 Lise 3’e giderken hiçbir sınava
girmeyen bir bayan arkadaşımız vardı. Öğretmenler onu bir türlü sınava tabi
tutamazlardı. Lise 3’te sınıfta kalmak diye bir olay da yoktu. Öğretmenlerin bu
durumda ne yapması gerekir?
C6 Öğretmenin bu öğrencisiyle birebir iletişime geçmesi,
sınavlara neden gelmediğinin araştırılması gerekir. Gerekirse öğrencinin ailesi
ile görüşülmeli, sınav olduğu günler öğrencinin sınav olması sağlanmalıdır.
V7 Lisedeyken bir öğrenci ilk
derslere hiç gelmezdi sadece son derslere gelir yoklama fişinde ismini silip
“ben gidiyorum hoca sana kolay gelsin” diye alaylı bir tavırla konuşur ve
kapıyı çarparak giderdi. Öğretmenler ondan korktukları için hiçbir şey
diyemezlerdi bu durum karşısında siz öğretmen olsaydınız ne yapardınız?
C7 öncelikle öğrencinin ailesiyle
konuşurdum eğer bir çözüm oluşmaz ise idareye iletirdim eğer yine bir çözüm
bulunamaz ise bende o öğrenciye göz yumardım.
V8 Lise ikinci sınıfta tarih dersinin
hocası dersi genelde öğrencilere anlattırarak işlerdi ve her dersin başında
kimin çalışıp çalışmadığını sorardı. Çalışmayan öğrencileri tahtaya çıkarır ve
sıra dayağından geçirirdi. Yine böyle bir günde arkadaşlarımın çoğu tahta da sıra
halinde beklerken hocamız bana öğretmenler odasında masanın üstünde bir sopa
olduğunu ve bana da o sopayı gidip getirmemi istedi. Ben her ne kadar getirmek
istemediysem de hocamız ısrarla sopayı getirmemi istedi. Bunun üzerine sopayı
getirdim ve arkadaşlarım dayak yedi. Arkadaşlarımın çoğu bana darılmıştı.
Öğretmen dayak atmakla haksız olmakla birlikte öğrenciyi de suçuna alet etmiş
olmaz mı?
C8 Öğrencilere verilen cezalara asla
öğrenci ortak edilmemeli. Çünkü öğrenciler arsında arkadaşlıkları zayıflatır.
Ve arkadaşlar arasında soğuk rüzgârların esmesine sebep verir.
V9 Okula gitmek istemeyen çocuk
babasına her gün öğretmenim beni dövüyor deyip, okuldan kaçmaya çalışıyor.
Babası buna inanmıyor fakat çocuk bu sefer çareyi yüzünü gözünü kırmızı kalemle
boyayarak eve gidiyor ve babasına baba öğretmenim beni dövdü, diyor. Babası ise
çocuğun yüzünü kırmızı, şişmiş halde görünce doğru okula gidiyor çocukla
beraber ve çocuğun öğretmenini görür görmez ona saldırıyor. Bunu gören okul
müdürü olayı yatıştırır ve çocuğun yüzüne bakar. Ve onun yüzünü lavaboda yıkar.
Boya olduğunu görünce babası onu önce bir dövüyor. Sonra da okulda öğretmeni
bir kez dövüyor. Fakat bu çocuğun okuldan firar etmesine engel olmuyor.
Burada yapılması
gereken nedir?
C9 Yapılacak olan çocuğun sorununu
öğrenmek, hangi nedenle okuldan uzaklaştığını bulup gerekirse rehberlikten
yardım alarak sorunlarına çözüm bulmak.
V10 Ortaokul ikinci sınıftayken
Türkçe dersi hocasını bekliyorduk. Sınıfça o hocadan çok korkuyorduk. Derse
girdiğinde yüzü kıpkırmızıydı sarhoştu ve aşırı dayağa başvururdu. Ama kızlara
hiç dayak atmazdı. Bizlere ödevleri yapıp yapmadığımızı sordu. Sonra ödevleri
yapmayanları tahtaya çıkarıp sıra dayağına çekti. Kızların yüzünü okşamaya
başladı ve olmadık laflar söylüyordu. Biz bu hocadan çok korktuğumuz için
hiçbir şey yapamadık. Böyle bir hocaya karşı ne yapılabilir?
C10 olaya
getirilebilen en uygun çözüm sınıfça ortak bir karara varıp idareye
bildirmektir. Bu öğretmenden çok korkuyorduk. Ancak sınıfça hareket edilirse
böyle bir öğretmen istenilen yere rahatça şikâyet edilebilir. Çünkü derse
sarhoş gelip kızlara tacizde bulunan bir öğretmenin kendini düzeltmediği sürece
eğitimde yeri olmamalıdır. Çok acil bir
şekilde böyle durumlarda idareye hemen başvurulmalıdır.
V11 Lisedeyken sınıftan biri, hoca
ders anlatırken pencereden dışarıya atladı ve hoca bunu görmedi. Fakat müdür
onu görüp yakaladı. Sizce bu durumda öğretmen ve müdür ne gibi bir tepki veya
ceza uygulamalıdır?
C11 Bir öğretmen bir sınıfta sınıf içi
ortamında disiplini bozabilecek öğrencilerin olabileceğini dikkate almalıdır.
Böyle durumlarda bence öğretmen disiplini bozan öğrenciyle ilk başta hoşgörülü
bir şekilde davranmalıdır. Onunla sınıf dışında konuşmalıdır. Yani mümkün
mertebe öğrenciyi kazanmalıdır. Çünkü her şey hoşgörü ortamında gelişir. Eğer
öğrenci sık sık bu davranışları yapıyorsa öğretmen ona çeşitli sorumluluklar
vererek onu bu durumdan saptırılmasını sağlamalıdır. Eğer öğrenci tekrar bu
davranışları yapıyorsa onu idareye göndermelidir.
V12 Lise 1 sınıfa İzmir den bir
arkadaşımız geldi fakat arkadaşımız hormonal olarak bayana benziyordu ve kız
gibi davranıyordu.matematik hocamızda onu erkek gibi olması için uyarıyordu.ve
bu uyarılar hakaret boyutuna ulaştı ve arkadaşımız intihara kalkıştı.
C12 Sınıf ortamında öğrencilerin farklı
kişilikte olmasını öğretmen kabul edip bunu sınıfa yansıtmamalıdır.bu
arkadaşımız hormonal olarak farklı cinsiyet özellikleri göstermesi onun suçu
değildir.öğretmen eleştireceği yerde destek çıkmalıdır
V13 Üniversite 1. sınıftaydık ramazan ayında oruç tutmayan
arkadaşlarımız vardı bir hocamız arkadaşımızı uyardı.sürekli bu arkadaşımıza
önyargılı davranıyordu
C13 Üniversite ortamında farklı kesimden
insanlar bulunur.hoca din, dil ,ırk ayırımı gözetmeksizin dersini
anlatmalıdır.oruç tutmayanlara gösterilen tepki yanlıştır.
V14 Üniversite 2. sınıfta laboratuar sınavındayız.sınavda bir arkadaşımız
sürekli kopya çekiyordu.hoca defalarca onu uyardı ve sonunda dışarı çıkmasını
söyledi.oda çıkmıyorum deyip hoca ile laf dalaşına girdiler. sonunda
arkadaşımız sinirli bir şekilde çıkıp kapıyı kapattı ve arkadan kapıya yumruk
attı ve kapı kırıldı.ortaöğretim çağını bitirip üniversitede okuyan böyle bir
öğrenci tipini o saatten sonra nasıl yönlendirebiliriz acaba?tartışınız?
C14 O öğrenciyi karşımıza alıp güzel bir
ifade ile yaptığı şeyin yanlış ve saygısızca bir hareket olduğunu belirtmek
gerekir.ayrıca kapıyı yaptırma mesuliyetinide ona vererek bu olayı bu şekilde
kapatmak gerekir.
V15 lise 3. sınıfta beden eğitimi
dersini dışarıda işliyoruz.hoca her zamanki gibi eşofman ve ayakkabı kontrolü
yapıyordu.malzemesi eksik olan öğrencilere bütün okulun gözü önünde çok sert
şekilde tokat atıyordu.ileride belki bir çoğu öğretmen olacak bu öğrencileri bu
hoca örneği nasıl etkiler.neden hoca başka yol kullanmazda şiddet yöntemine
başvurur?tartışınız?
C15 öğrencilerin hocayı şikayet etmesi
ve yönetimin bu hocayı belli bir süre takip ederek karar alması gerekir.hocanın
gerekirse belli bir zaman için uzaklaştırılması
hatta açığa bile alınması gerekir.hocanın öğrencilerin psikolojisini
bozmaya hakkı yoktur ve hatta onlara örnek olması gerekir.
V16 İlkokul 4. sınıftayım zil çaldı ve
dışarıya koşarak çıkıp birbirimizi kovalamaya başladık koşarken bir kıza
çarptım kız dizlerinin üstüne düştü ve dizleri kanadı. bunu gören öğretmen
gelip bağırıp çağırarak bunu kimin yaptığını sordu.böyle bir olayda acaba
hocanın öğrencilere nasıl yaklaşması gerekir? tartışınız ?
C16 Öğretmenin aldığı tavır çok
yanlış.düşen öğrenciye ilkyardımın yapılmasını sağlayıp,ilkokul çağında doğal
olarak çok hareketli olan öğrencilere oyun oynarken ve koşarken çok dikkatli
olmaları gerektiğini tatlı bir dille ifade etmesi gerekir.
V17 ortaokulda iken dersten çıktık ve
teneffüste bir arkadaşımızı lavaboya götürüp sırılsıklam yaptılar ve o öğrenci
hasta olup ertesi gün okula gelmedi.daha sonra öğrencinin ailesi okula gelip
sınıf öğretmenimize çok sinirli şekilde hakaret etmeye başladılar.neden gereken
terbiyeyi öğrencilere vermiyorsunuz diye söylendiler.şoka uğrayan hoca aileye
karşı bu durumu nasıl izah etmeli ve sınıfa bu durumu nasıl
açıklamalıdır?tartışınız?
C17 böylesi zor bir durumla karşılaşan
hocanın her şeye rağmen sakin davranıp aile ile yalnız konuşarak durumu izah
etmeli ve öğrencilere gereken eğitimin verilmeye çalışıldığını ifade
ederek,onların bu şekilde sınıfa girerek öğrencilerin karşısında yaptıkları
hakaret dolu davranışın çok yanlış olduğunu onların birer yetişkin ve veli
olduğunu anlatmaya çalışması gerekir.
V18 Dershanede çalışan bir öğretmen
arkadaşımın başından geçen bir olay. 6. sınıflarda fen bilgisi dersinde üreme
konusu işlenecek. Tepegözden dişi ve erkek üreme organlarının resimlerini
gösterip anlatacak. Birden arkadan bir kız öğrenci ağlayarak sınıftan çıkar
hoca durumu anlamak için kızın yanına gider. Kız ağlayarak bu dersi
anlatmamasını, bu resimleri göstermemesini ister. Eğer anlatacak olursa sınıfa
utancından giremeyeceğini söyler. Böyle bir durumda öğretmen ne yapmalıdır?
C18 Bana göre bu tür durumlar okulun
rehberliğine sevk edilmelidir. Eğer rehberlik yoksa öğretmenin öğrenciyle
konuşup bu durumun doğallığından bahsederek örneklerle öğrenciyi
rahatlatmalıdır.
V19 Üniversite ikinci sınıfta bir
hocamız vardı.Dersi anlattığı zaman bütün vücudu oynardı.Hocamızın tiki
vardı.bizde bu yüzden derse bir türlü konsantre olamazdık.bazende elimizde
olmayarak gülüşürdük.hocamız sinirlenir ve bazen dersten kovardı.
C19 Hocamızın tikinin olduğunu derse
girdiği zaman öğrencilere söylemesi lazımdı.Tikin bir hastalık olduğunu
öğrencilere izah etmesi lazımdı.Fazla üstüne alınmaması ve saplantı haline
getirmemesi gereklidir.
V20 sınıfta prof. Hoca hücrede şişme
olayını anlatırken bir örnek
vermişti.bardağın içerisindeki suya bir ağaç parçasını koyduğumuzda bir
müddet sonra şişeceğini söyledi.tam o
sırada bir arkadaşın hocam niçin ağaç
yerine demir parçası koymuyoruz? Sorusu üzerine hocamız öğrenciyi hakaretler
içerisinde dersten attı.
C20 hoca bu durumda öğrenciye dersin
biyoloji dersi olduğunu demir maddesi ile bir alakasının olamayacağını tatlı
bir ile anlatması olanağını kullanabilirdi.biraz hoşgörülü olmak gerekli diye
düşünüyorum.
lise 3.
sınıfta öğretmenlerin devamsızlık fişini teneffüste sınıfta bırakmasından sonra
devamsızlık sorunu olan bir arkadaşın devamsızlık fişini imha etmesi üzerine
sınıf olarak disipline götürüldü.
C20 sınıfça ceza kesilmesi pekte olumlu
olacağını düşünmüyorum.zaten fişi alacak olan kişinin kritik bir durumda bir
öğrenci olacağı için bu durumdaki
öğrencilerin sorgulamaya alınması gerekirdi diye düşünüyorum.
V21 Lise yılarında hocanın derse
gelip Gülbahar nerdesin der o kız öğrenciyi çağırıp kendisine masaj yapmasını
söylüyormuş. Bu esnada bu esnada öğrenciler bundan faydalanarak sınıfta kağıt
oynayıp gürültü yapmaları sizce bu durumda hocanın tutumu ne olmalıdır?
C21Öğretmen- Öğrenci ilişkisi gereğince
belli kuralların dışına çıkmaması gerekir. Öğretmen ne çok diktatör nede çok
yılışık bir tip olmalıdır. Buna rağmen yukarıdaki örneği sergiliyorsa (sınıfta)
öğretmenin öğrencilere yaptırımı uygulayamayacaktır. Dolayısıyla bu yanlış bir
tutumdur
V22 Üniversite yıllarında zooloji
dersine giren hocamız biraz sinirli bir tavırla arkadaşlara soru sormaya
başladı. Kendi konusundan ve dönem içindeki konulardan sormayan hoca geçmiş
olduğu dersten arkadaşlara soru sordu. Arkadaşlardan birine yine sorunca
arkadaş ben o dersi geçtim bu soruya cevap vermeme gerek yok diye söyleyince
hoca bu arkadaşa bağırarak dışarı çıkmasını istemişti. Arkadaş ise
çıkmayacağını söyleyerek hocaya bağırdı. Hoca sen çıkmazsan ben çıkarım dedi ve
sınıftan çıktı.
C22 Hocanın geçmiş bilgileri kontrol
etmesi güzel bir davranıştır. Ama kızgın bir şekilde gelmesi onu öğrencilere
aksetmesi onun derste etkinliğini azaltmıştır. Hoca sorunlarını derslerden
ayırt ederek hiçbir zaman sınıfa taşımamalıdır. Aynı şekilde sınıftaki sorunları
da dışarıya yansıtmamalıdır.
V23 Bir Ortaokulda iken bir gün bir
arkadaşımız sınıfa kot pantolonla gelmiş. Öğretmen ona-o pantolonu senden
çıkarır sınıfın önünde rezil ederim demiş. Öğrencinin cevabı aynen şuydu “sorun
değil Hocam altta bir tane daha var.”. öğretmenin bundan sonraki davranışı
sizce nasıl olmalıdır?
C23 Öğretmen öğrenciye Eğitim-Öğretim
ortamında ve sınıf ortamında öğrencilerin uyması gereken kurallar olduğunu
anlatabilir. Herkesin uymak zorunda olduğu kılık kıyafet yönetmeliğine onunda uyması
gerektiğini anlatabilir. Sınıf ortamında öğrenciye hakaret etmeden, sınıftan
kovmadan ,onu dinlemeden Cevza veya benzeri disiplin kurallarına hemen baş
vurmaması gerekilir
V24 lise birinci sınıftayken
sınıfımızda bir kız vardı. Babası özel timdi. Kız lisede bir çocukla çıkıyordu.
Babasının önce haberi yoktu. Babasının bir arkadaşı kızı bir çocukla öpüşürken
görmüştü ve kızın babasına haber vermişti. Babası bir gün okula gelip çocuğu
tutup okulun bahçesinde çok feci bir
şekilde dövmüştü. Bu olaya çok sayıda öğrenci ve öğretmenler sadece
seyirci kalmıştı. Böyle bir olay karşısında öğretmen veya öğrenciler ne
yapabilir?
C24
Öğretmenler böyle bir durum karşısında kesinlikle olaya müdahale
etmeleri gerekir. Her ne kadar polisten korksalar da okul sınırları içerisinde
bir öğrencinin dövülmesinin yanlış olduğunu dile getirilerek bu olaya müdahale
edilmesi gerekir. Hatta öğrenciyi döven polisi şikâyet etmelidir.
Vaka7:Ortaokuldayken
din kültürü hocamız kendisini aşırı dinci olarak tanıtmıştı. Sınıftan bazı
öğrencileri bir evde toplayıp dini sohbet ederdi. Bir gün beni de çağırdı. Ben
gitmek istemedim ve hocayı ret ettim. Hocanın bana olan sevgisi gitgide azaldı.
Başarılı bir öğrenci olmama rağmen bu hocanın dersinde artık yüksek not
alamıyordum. Hocanın sohbetlerine katılan kişiler ise bu dersten çok yüksek not
alıyorlardı. Bu derse çok iyi hazırlanmama rağmen sohbetlere katılmadığım için
düşük not alıyordum. Böyle bir hocayla nasıl mücadele edilebilir?
— Böyle bir
hocanın dersinde, sınavına çok iyi hazırlanıp sınav sorularının cevaplarını
tükenmez kalemle yazıp sonuçlarını başka bir hocayla beraber okutulup düşük not
alınması önlenebilir ya da hocayla konuşup böyle bir yere gelemeyeceğinin
gerekçelerini söyleyerek hoca ikna edilebilir.
V25 Lisede bayan bir hocaya çok
makyaj yaptığı için öğrenciler maymun lakabını takmıştı ve bazen derste hocanın
arkasından maymun sesi çıkarırlardı. hoca bu durumda ne yapabilir.
C25 hoca bundan sonra makyajına dikkat
edebilir eğer sorun devam ederse öğrencilerin ailesiyle görüşüp bu durumu
düzeltmeye çalışmalı
V26 Lisede kız öğrencinin biri
saçlarını kızıla boyattığı için arkasında oturan öğrenci devamlı kızın
saçlarını çekermiş.Bu öğrenciye ne yapılabilir?
C26 Rehber hocayla görüştükten sonra
gerekirse çocuğun ailesiyle irtibata geçilir ve durumun düzeltilmesi sağlanır.
V27 Sınıfta tahtaya çıkma fobisi olan
bir arkadaşımız vardı. Fakat hoca soru sorduğunda saklanırdı veya ben yapamam
derdi çıkmazdı.Bu durum en iyi nasıl bertaraf edilir.
C27 Öğrenciyi rahatlatmak için önce
kolay sorular sorup kendine olan güvenini artırmak gerekir
V28 okuduğum lisede dönemin sonuna
doğru bir hocamız dersinden, üç kişiyi bırakınca, bunlarda hocaya sinirlenip
çatıya çıkmışlardı ve hoca bizi geçirmezse intihar edeceklerini söylüyorlardı.
Böyle bir durum karşısında hoca ne yapılabilir?
C28 okul idaresi bu durum karşısında polisten ve
itfaiyecilerden hemen yardım istemelidirler. Onları oyalamak için dersin hocası
onlarla konuşabilir. Ve oradan inerseniz sizi geçireceğim deyip sonradan okul
rehberliği işbirliği ile onlarla konuşabilir.
V29 lise birinci sınıftayken sınıfımızda
bir kız vardı. Babası özel timdi. Kız lisede bir çocukla çıkıyordu. Babasının
önce haberi yoktu. Babasının bir arkadaşı kızı bir çocukla öpüşürken görmüştü
ve kızın babasına haber vermişti. Babası bir gün okula gelip çocuğu tutup
okulun bahçesinde çok feci bir şekilde
dövmüştü. Bu olaya çok sayıda öğrenci ve öğretmenler sadece seyirci kalmıştı.
Böyle bir olay karşısında öğretmen veya öğrenciler ne yapabilir?
C29 Öğretmenler böyle bir durum
karşısında kesinlikle olaya müdahale etmeleri gerekir. Her ne kadar polisten
korksalar da okul sınırları içerisinde bir öğrencinin dövülmesinin yanlış
olduğunu dile getirilerek bu olaya müdahale edilmesi gerekir. Hatta öğrenciyi
döven polisi şikâyet etmelidir.
Vaka7:Ortaokuldayken
din kültürü hocamız kendisini aşırı dinci olarak tanıtmıştı. Sınıftan bazı
öğrencileri bir evde toplayıp dini sohbet ederdi. Bir gün beni de çağırdı. Ben
gitmek istemedim ve hocayı ret ettim. Hocanın bana olan sevgisi gitgide azaldı.
Başarılı bir öğrenci olmama rağmen bu hocanın dersinde artık yüksek not
alamıyordum. Hocanın sohbetlerine katılan kişiler ise bu dersten çok yüksek not
alıyorlardı. Bu derse çok iyi hazırlanmama rağmen sohbetlere katılmadığım için
düşük not alıyordum. Böyle bir hocayla nasıl mücadele edilebilir?
— Böyle bir
hocanın dersinde, sınavına çok iyi hazırlanıp sınav sorularının cevaplarını
tükenmez kalemle yazıp sonuçlarını başka bir hocayla beraber okutulup düşük not
alınması önlenebilir ya da hocayla konuşup böyle bir yere gelemeyeceğinin
gerekçelerini söyleyerek hoca ikna edilebilir.
V30-Sınıflarda öğretmenlerin ciddi anlamda disiplini sağlayamadıklarını
gördüm. Bu da öğrencilerin -dersi dinlememesine ve dersi dinleyen arkadaşlarını
da rahatsız etmelerine neden olmaktadır.
C30 Bu konuda okul idaresi ve sınıf
öğretmenlerinin iş birliği yapmaları gerektiğini düşünüyorum.
Diğer
önemli bir sorunda; okulun içinde ve dışında ciddi anlamda güvenlik sorunu var
ve bu sorun öğrencilerin güvenliği açısından tehlikeli bir durumdur. Yeterli
güvenlik önlemlerinin alınması gerekir. Okul çevresindeki okulla ilgisi olmayan
kişilerin öğrencilerden uzak tutulması gerekir.
V31Her zaman derse geç gelen bir öğrenciye
öğretmenin yaklaşımı nasıl olmalıdır.
C31 Öğretmen öğrenciyi derse geç
geldiğinden dolayı uyarır aksi takdirde idareye gönderir sonuç vermez ise
ailesini haberdar eder ve çözüm bulmaya çalışır.
V32Bilgisayar uygulama derslerinde bir öğrenci her
defasında farklı bir ders ile ilgili soru çözüyorsa öğretmen bu sorunu halletme
adına neler yapabilir.
C32 Öğretmen benim dersimde farklı ders
çalışmayın diye uyarır. Öğrenciyle konuşup dersi dinlemesini sağlamalıdır. Bu
çözüm olmazsa, ailesiyle irtibata geçilmeli ve idareye haber verilmelidir.
V33 Öğrenci
okula ait demirbaş malzemelere zarar veriyorsa öğretmen ne yapmalıdır.
C33 Öğrencinin demirbaş malzemelere
zarar vermemesini söyler. Zarar gören malzemeleri öğrenciye yaptırtır buda
engelleyici olmazsa disipline kuruluna verir ve gereken cezayı almasını sağlar
V34Öğrenci yazılı yoklamalarda sınıfın en çalışkan öğrencisinden kopya
çekiyorsa öğretmenin bunu engelleme adına neler yapması gerekir.
C34 Öğretmen öğrenciyi uyarır, olmasa
yerini değiştirir, eğer hala kopya çekmeye çalışıyorsa kağıdını alarak ona
zayıf verir ve böylece bir daha kopya çekmemesi için onu cezalandırmış olur.
V35 Öğretmenin
ders anlatmasına engel olup sınıfta huzursuzluk çıkaran öğrenciye karşı
öğretmen nasıl davranmalıdır.
C35 Öğretmen öğrenciyi uyarır ve ders
işlenmesine engel olduğunu, eğer böyle davranmaya devam edersen seni dersten
atarım ve akabinde seni disipline veririm der, eğer öğrencide bir düzelme
olmazsa disipline vermelidir.
V36
Ali okulun başarılı ve sevilen bir
öğrencisidir. Öğretmeni ali’nin son bir haftalarda dersleri düzenli takip
etmediğini fark eder. Birkaç gün sonra Ali öğretmeniyle görüşür ve okulda bir
grup öğrencinin sıkıştırıp, dövdüğünü ayrıca bütün harçlığını aldıklarını ve
sırtındaki darp izlerini öğretmene gösterir. Öğretmen, böyle bir sorunu
ailesiyle görüşmediğini ifade eden ali’ye nasıl yardımcı olabilir.
C36Bu öğrencilerin ki olduğunu öğrenir
idareye haber verir. Ali’nin eski performansını kazanması için bir süre
kendisiyle özel ilgilenebilir.
V37Felsefe öğretmeni lise son sınıf öğrencisi olan pınarla özel bir ilişki
yaşamaktadır. Bu olayı okulda yalnız Pınar’ın en yakın bir arkadaşı
bilmektedir. Öğretmen bu ilişkiden tedirgin olduğu için bitirmek istemiştir ama
öğrenci bundan vazgeçmemiştir. Ayrılmalarından kısa bir süre geçmişti ki
Pınar’ın intihar haberi okulda duyuldu. Pınar yazdığı son notta intihar
sebebinin felsefe öğretmeni olduğunu yazmıştı . Bu tarz problemleri çözmek için
öğretmen-öğrenci ilişkisiyle ilgili öğretmenlere nasıl bir eğitim verilmeli?
C37Ergenlik dönemi psikolojisiyle
ilgili daha detaylı bilgi veren dersler üniversite müfredatına dahil
edilebilir.
V38 Ayşin
okulun birinciliğine aday, okulun örnek ve başarılı öğrencisidir. O gün
edebiyat öğretmenleri gelmediği için ders boş geçti. Bütün sınıfı dışarı
çıkaran müdür Ayşin ve birkaç arkadaşını sınıfta ders çalışsınlar diye sınıfda
kalmalarına izin vermişti. Aradan yarım saat geçmişti ve müdür sınıfı kontrol
için sınıfa girdiğinde sınıfta sigara içen Ayşin’i yakaladı bu durum karşısında müdür ne yapabilir.
C38 Okulda sigara içmesinin yasak olduğu
tekrar hatırlatarak disiplin kuruluna sevk eder.
V39 Hicret
burslu olarak özel bir liseye kayıt yaptırır. Kazandığı fen lisesine başka bir
şehirde olduğu için ailesi izin vermez. Ailesinin ekonomik durumu kötüdür ve
dindar bir aile yapısı vardır. Çocuk derslerden kaldığında burslarının kesilip
okuldan alınma riskiyle karşılaşacağının bilincindedir. Arkadaşları hem
ekonomik durumu iyi olmadığı ve burlsu olarak geldiği için ona cephe alır ve
her ortamdan dışlanır. Bunun sonucunda okula bir türlü ısınamayan Hicret’e
öğretmeni nasıl yardımcı olabilir?
C39öğretmen kendisinin de aynı şekilde
okuduğunu ve aynı şeylerin kendi başına da geldiğini söyler arkadaşlarını
takmamasını, yılmayıp devam etmesini zamanla düzeleceğini söyler.
V40 Ayça
öğretmen bir öğrencisinin sürekli etrafında dolanmasından rahatsız oluyordu ama
fark etmemiş gibi davranıyordu. Bir gün öğrencisi kendisiyle konuşmak
istediğini söyler ve Ayça öğretmene aşkını ilan eder bu durum karşısında öğretmen
ne yapabilir? ( öğrenci okulun en belalı öğrencisidir.)
C40: Öğretmen yaş farkını ve
olmayacağını anlamlı bir şekilde anlatır. Zaman düzeleceğine inandırmaya
çalışır.
V41ortaokul 2. sınıftayken,yanımda
oturan ve tabiri caizse sınıfın şabanı
dediğimiz bir arkadaşımızın yaptığı bir espiriye güldüm ve bunu gören
matematik öğretmenimiz Seyfettin Aydoğdu (deli seyfi) beni ayağa kaldırarak
niye güldüğümü sormadan bir Osmanlı tokatı çekti 2,3 gün kendime gelemedim.Siz
olsaydınız ne yapardınız?
C41 Evet dedimya 2,3 gün sonra anca kendime
gelebildim.
V42 Nerdeyse öğrencilerin önünde statülerini
unutup, mahalle gençleri gibi kavga edeceklerdi. Ogünden sonrada birbirileri
ile konuşmadılar. Sizce bu davranış doğru mudur?
C42 Bence bu
doğru bir davranış değil bir sorunları varsa bunu bir köşede öğrencilerin
görmeyecekleri bir şekilde kendi aralarında çözebilirler.
V43 Öğrenciye kızıp döven öğretmenimiz arkasına
döndüğünde ona gülen bir öğrenci gördü
yanına çağırarak ne gülüyorsun dedi. Öğrenci hiç deyince öğretmen onuda dövmeye
başladı.Ertesi gün çocukların aileleri müdüre gelip hocayı şikayet ettiler.
Öğretmenin yaptığı doğrumudur?
C43 Öğretmenin
öğrenciyi dövmesi bence doğru, çünkü gülen çocuk o öğrencinin yerinde
olabilirdi ve oldu da bunla ilgili bir
atasözümüz vardır.”Gülme komşuna gelir başına” bu olay için söylenmiştir.
V44 lise 1. sınıftayken iki arkadaşımız
bilinmeyen bir nedenle birbirlerine küfür etmeye başladılar, daha sona
birbirlerine vurmaya başladılar
arkadaşlarımız öğretmenlere haber verdiler ve ikisini ayırdılar daha sonra
ikisini de disipline verdiler. ikiside 1
hafta okuldan uzaklaştırıldı.
C44 Bence hoca
öğrencileri disipline vereceğine onlarla konuşup sorunlarının ne olduğunu
öğrenebilir onlara yardımcı olabilirdi, fakat öğretmenimiz kolay yolu tercih
edip onları sorunları ile başbaşa bırakmıştır.
V45 lise 3. sınftayken bruki aşiretinin
kendi çapında psikopat bir ferdi olan Erdal arkadaşımız , konuşarak dersi
anlamamıza engel oluyordu.Öğretmenimiz arkadaşımızı bir iki defa uyardı.Ama
arkadaşımız öğretmeni dinlemedi.Ve
dahada ileri gitti; öğretmenimiz arkasını dönünce el kol hareketleri yaptı öğretmenimiz Erdal’a
fiziki bir müdahalede bulunamazdı çünkü o PSİKOPATTI, öğretmen tenefüste onu müdüre şikayet etmekle kaldı. Müdürden
uyarı alan almasına rağmen Erdal
arkadaşımızda çizdiği yolda yürümeye
devam etti.
C45 Ben olsam
ne yapardım bilemiyorum: o anki psikolojime bağlı bir şey.
V46 Ortaokuldayken arkadaşlar okula bilgisayar getirilmesi için imza
toplayıp milli eğitime verdiler milli eğitim neden okul müdürü istemedi de siz
istediniz diye sordu bunu duyan
müdürümüz imza toplayan gençleri yanına çağırdı; neden benden habersiz imza
topladınız diye öğrencileri azarladı.
C46 Bence
öğrencilerin yaptığı hareket doğru bir davranış her okula bilgisayar
lab. Kurulması için müdürün
talepte bulunması lazımken bizim müdür böyle bir talepte bulunmadığını duyan
arkadaşların kendilerinin başvurmaları gayet normal bir şey.
V47 Lise 1.sınıfta
matematik dersindeydik.Sınıfımızda dersleri çok vasat olan,ama herkese
karşı çok saygılı olan bir arkadaşımız vardı.Matematik öğretmenimiz ödüllü bir
soru soracağını söyledi.Önce parmak kaldıranlardan sınıfta en çalışkan
öğrencileri tahtaya kaldırdı.Hiç biri çözemedi.Daha sonra soruyu çözmek isteyen
diğer öğrencileri teker teker kaldırdı fakat onlarda çözemediler,bu sırada
sınıfın en vasat ve sessiz sayılabilecek öğrenci arkadaşımızda tahtaya kalkmak
için sürekli parmak kaldırıp söz istiyordu fakat öğretmenimiz onu gördüğü halde
kaile almıyordu.En sonunda tahtaya soruyu çözmek için kalkan öğrencilerden hiç
biri soruyu çözemeyince öğretmenimiz arkadaşımıza bakıp ”Kalk bakalım da
tahtaya ne yazacaksın görelim bari”
dedi.Arkadaşımız tek seferde soruyu doğru çözdü.Bunun üzerine öğretmenimiz
arkadaşımızı tüm sınıfa alkışlattı.Siz bu öğretmenin baştaki tutumunu
sergileseydiniz sonunda ne yapardınız?
C47Arkadaşımızı biz yürekten alkışladık
fakat o bunu hiç önemsemedi ve gözleri dolarak yerine oturdu.Eski halinden çok
daha sessiz bir kişilik oldu.
C47Öğretmenin sınıftaki her
öğrencisine ilgi ile yaklaşması lazımdı.Çocuğun karakterinin ve kendisine güveninin yeni
şekillendiği orta öğretim kurumlarında her öğretmenin titizlikle dikkat etmesi
gereken en önemli husus bu bence.Bazen ailesinden bile çok daha fazla gördüğü
öğretmenleri artık onun yani öğrencinin ailesi konumuna geçmekte ve en büyük
desteği öğretmenlerinden beklemektedir,bu desteği göremeyen öğrencinin
ilerideki hayatında hem kendine hem de insanlara karşı güveninde çok büyük ,onarılması
zor boşluklara yol açabilir.
V48 Lise 3.sınıftayken fizik öğretmenimiz ÖSS de çokça soru çıkan önemli bir
konuyu anlatıyordu.Sınıfta herkesin duyabileceği bir ses tonu ile arkadaşıyla
konuşan ve ön sıraların birinde oturan bir arkadaşımızı öğretmenimiz normal bir
üslupla kızmadan uyardı.Fakat bir müddet sonra tekrar gürültüyle dikkatimizi
dağıtmayı başardı.Bundan sonra öğretmenimiz öğrenciye hakaret ederek dışarı
çıkmasını söyledi.Öğrenci bu uyarıdan sonra kalktığı sırayı havaya kaldırıp
yere vurduktan sonra dışarı çıktı.
Siz buradaki öğretmenin yerinde olsaydınız olayın bunda sonraki kısmında
tutumunuz ne olurdu,veya olayın bu hale gelmesinden önceki durumda nasıl bir tavır sergilerdiniz ?
C48Sırayı ve kapıyı vurup ,çarparak
dışarı çıkan öğrencinin ardından giden öğretmenimiz öğrenciyle önce sözlü daha
sonra şiddet kullanarak münakaşaya girdi.Öğrenci disiplin cezası alırken
okulumuza müfettiş geldi ve bu durum öğretmenimiz açısından da hiç hoş olmadı
C48Öğretmenin öğrenciyi dışarı
atmasından önce onu susturmak yerine onun derse katılmasını sağlayacak herhangi
bir davranış sergileyebilirdi.Bunu denemese bile sesini onun sesinden baskın
tutabilir dersi dinleyen diğer öğrencilerin dikkatini dağıtmayacak şekilde ikaz
edebilirdi.Ayrıca öğrencinin saygısızlığına karşılık onunla sözlü ve fiili
tartışmaya girmesi olmaması gerekenlerin en başında yer alır
V49Lise son sınıfta iken sınıfta
bulanan erkek öğrenciler yönetimden ve okuldaki diğer öğretmenlerden gizli
sigara içmeye çalışırlardı.Sigara içen arkadaşlarımızdan birinin babası okulda
hatırı tüm öğretmenler tarafından sayılan ve müdüründe en yakın arkadaşlarından
biriydi. Sigara içen öğrenciler bir gün yakalandılar. Ve bize sürekli haktan
,hukuktan bahseden öğretmenimiz sigaradan yakalanan öğrencilere hiçbir yaptırım
uygulamadı.
-siz bu öğretmenin yerinde olsaydınız ne
yapardınız
C49Öğretmenimizin
bu tutumundan sonra sigaradan yakalanan öğrenciler dahi sınıfımızda olan hiçbir
öğrencinin bu öğretmenin sözüne itimadı kalmadı
C49Öğretmenin
söylediği sözler ile yaptığı davranışlar arasındaki tutarsızlık koca bir sınıf
önünde intiharı demektir
V50 Lisedeyken daha yeni göreve atanmış bir bayan öğretmenin
dersindeydik.Bayan öğretmenimiz fiziki özelliklerinden ötürü sınıftaki tüm
öğrencilerden çok kısa boylu kalıyordu,topuklu giymesine rağmen..Bir gün
sınıfımızın penceresinden bir çekirge içeri girdi.Kız öğrenciler korkup
bağrışırlarken bu durumdan yararlanan sınıfımızın haylaz erkek öğrencileri
sınıfta fare var diye bağırıp sınıfta kargaşa ortamı yaratmaya çalıştılar.Bu
durumla karşı karşıya kalan öğretmenimiz fareden korktuğu için değil de bir
türlü otorite sağlayamadığı için ağlayarak dışarı çıktı.Siz yapısına hakim
olamayan bir öğretmen olsaydınız bu durum karşısında ne yapardınız?
C50Öğretmen bir sonra ki dersine
girdi,fakat hepimize karşı çok soğuk davran. Sınıfça bizde durumu düzeltmeye
yönelik herhangi bir şey yapmadık,yani durumu hiç akmadık
C50Sanırım daha formasyon derslerimizi
alırken kendi yapımızı çok iyi tanımalı ve zor durumlar karşısında ne yapmamız
gerektiğini bilmeliyiz.Ben bu hocamızın yerinde olsaydım bulduğum konumun
gereklerini yapmam gerektiğini bilir
en azından
öğrenmeye çalışırdım ama sınıftan çok zorlansam dahi ağlayarak çıkmazdım.
V51İlk okulda iken dönemimizin 2.tarih
sınavımızı olmuştuk.Bir arkadaşımız sınıftaki tüm öğrencilere göre çok iyi bir
puan almıştı.Bunun üzerine öğretmenimiz zayıf not almış olan tüm sınıfı yüksek
not alan arkadaşımıza karşı küçük düşürücü bir çok söz sarf etmişti.Her
fırsatta hepimizi yüksek not alan arkadaşımıza karşı kıyaslamalarda
bulunmaktaydı.Dönemimizin son sınavında sınav esnasında yüksek not alan
arkadaşımız kopya çekerken yakalandı ve tüm sınıf bu durum karşısında hocamıza
karşı tavır aldı.Böyle bir durumda siz öğretmen olsaydınız tavrınız ne olurdu?
C51Bu olaydan sonra öğretmenimiz tabiri
yerinde ise tüm sınıfa kan kusturdu..
C51Bir öğretmenin öğrencilerinin hepsi
her koşulda öğretmen için bir olmalıdır.Çünkü öğretmen bir bireye değil tüm
sınıfa karşı sorumludur.Bu olayda öğretmen iyi almış olan öğrencinin üstüne
düşmek yerine zayıf not almış öğrencilerle daha çok ilgilenerek öğrenme olayını
artırmalıydı,böyle bir durumun tersi diğer öğrencilerde derse karşı ön yargı
oluşmasını sağlarken başarılı olmuş öğrencinin de gereksiz bir rehavete
kapılmasına sebep olmuştur.
V52 Lise son sınıftayken sınıfımızda birbirleriyle yıldızları bir türlü
barışmayan 2 öğrenci grubu vardı.Bu öğrenciler sadece birbirleriyle
anlaşamazlardı ve sınıfta başka hiç kimseye herhangi bir rahatsızlık
vermezlerdi .Ayrıca nadiren öğretmenlerimizle tartışırlardı.Bir gün kimya
öğretmenimiz yazılı sonuçlarını okurken bu arkadaşlarımız tarafından aldıkları
notlara itiraz geldi.Öğretmenimiz itirazlarını değerlendirip tekrar sınav
kağıtlarına baktığında 2 tarafında anlaşamadığı grubun doğru cevaplarını silip
başka şeyler yazdıkları ortaya çıktı.Yani birbirleriyle anlaşamayan öğrenciler
,anlaşamadığı kişinin cevap anahtarını değiştirmişti ve öğretmenimizde bu
durumu kağıtları tekrar incelerken anlamıştı.Siz bu durumda ne yapardınız?
C52Öğretmenimiz her hangi bir konuşma
yapmadı,sadece bu öğrencilerin hepsini yeniden sınav yaptı
C52Bende öğrencileri yeniden sınav
yapardım ama sadece bununla yetinmez öğrencilerime rehberlikyapardım eğer tam çözüme
ulaşamıyorsam öğrencilerimin aileleriyle irtibata girerdim.
V53Ortaokul ikinci sınıfta okuyan bir
öğrenci sınıf arkadaşlarına oranla bedenen daha fazla geliştiği için
arkadaşları tarafından alay konusu olmuştu. Bundan rahatsız olan çocuk okula
devam etmemeye başlar. Bunun üzerine öğretmenleri ve okul idaresi çocuğu üçüncü
sınıftan devam ettirdiler. Ancak derslerinde başarısızlık yaşadığı için daha
fazla devamsızlık yapmaya başladı.
C53Hem çocuğa hemde sınıf arkadaşlarına
bedensel gelişimin bireyden bireye faklılık gösterdiğini söyleyerek, onlara bu
durumun nedenini kavratarak çözmeyi denemeliyiz.
V54Ataması yeni olan bir sınıf
öğretmeni gittiği okulda üçüncü sınıflarda derse girmeye başlar. Üçüncü sınıfta
olan Ahmet sınıfın çalışkan öğrencilerinden bir tanesidir. Ahmet öğretmenin
sorduğu her soruya elini kaldırmadan cevap veriyordu. Öğretmende bunun üzerine
onun cevaplarını duymamazlıktan gelerek sürekli başkalarına söz hakkı vermeye
başladı. Bir süre sonra Ahmet sorulara ilgisizleşerek başarısı giderek azaldı.
C54Öğretmen Ahmet’in cevaplarını
duymamazlıktan gelme yerine cevaplarını diğer öğrencileri dersin dışında
bırakmamak koşuluyla söz hakkı vermeliydi. Yani makul bir seviyede söz hakkı
vermeliydi.
V55İlkokul beşinci sınıf öğrencisi olan
Mehmet derslerinde başarılı olmasına rağmen öğretmenin sorduğu sorulara cevap
vermekten kaçınırdı. Sadece arada bir cevap verirdi. Bunu fark eden öğretmeni
her sorduğu soruyu Mehmet cevaplasın dedi. Ancak bu durum sorulara hiç cevap
vermemesi ile sonuçlandı.
C55Öğretmen Mehmet’i soruları
cevaplamaya teşvik etmeliydi. Cevapladığında da devamı gelmesi için onu
ödüllendirmeliydi. Direk olarak soruyu ona sormamalıydı.
V56Yeni atanan bir öğretmen gittiği
okulda kendi branşından üç tane öğretmen daha vardı. Bu dört öğretmen arasında
dersleri paylaşma konusunda anlaşmazlık yaşandı. Eski öğretmenler birlik olu
yeni gelen öğretmene derslerini vermek istemezler. Okul idareside eski
öğretmenlerden yana tavır takınarak yeni gelen öğretmeni başka bir okula görevlendirme
yapmak istemişlerdir. Bunun üzerine öğrencilerin gözü önünde öğretmenle okul
idaresi arasıda ciddi tartışmalar yaşandı.
C56Eğer öğretmenler o okulda fazlaysa
ve mutlaka birisinin boş olan başka bir okula gitmesi gerekiyorsa kura
çekilerek gönderilmeliydi.
V57Son derece başarılı olan bir çocuk
sınavlarda sorulan soruların cevaplarını bilip cevap kâğıdına yazdığı halde,
yazısı okunmadığı için zayıf not almaktadır.
C57Çocuğun yazısını okunaklı bir hale
getirmek için, çocuğa bol bol yazı yazma pratiği yaptırılmalıdır.