VII. Ulusal Ekoloji ve Çevre Kongresi
Bu bildirimizde;
tüketim sonrası çöpe atılan veya dönüşüm kutularına konan; atık ve
artık(plastik, cam,teneke vb)malzemelerin öğretimde kullanımları ve üretim
öncesi ; 2. ve 3. kez kullanılacak şekilde tasarlanması ele alınmıştır.
Çalışmanın
başlıca amaçları şu şekilde sıralanabilir:
1.Artık - Atık ve bozuk
malzeme - alet- ekipmanın eğitim ve öğretime kazandırılması,
2.Öğretmen adayı öğrencilerin bu
materyallerin kullanılabileceği alanları belirleme konusunda zihinsel
üreticiliklerinin geliştirilmesi,
3.Toplanan materyallerin öncelikle eğitim
amaçlı olarak; etkinlik hazırlama, uygulama ve materyal geliştirme derslerinde kullanılması,
4.Üretim öncesi firmaların, ürettikleri
ambalaj malzemelerinin 2. ve 3. kez kullanılacak şekilde eğitim materyali veya tüketicilerin
kullanabileceği şekilde tasarımlarının sağlanması.
Bu çalışmanın önemini şu şekilde
vurgulamak mümkündür:
1.Çöpe giden malzemelere
değerlendirilebilir artık - atık gözüyle bakılmasının sağlanması.
2.Gelecekte eğitim-öğretim ve üretime yönelik benzeri projelerin
yapılmasına örnek teşkil etmesi.
3.Atık ve artık malzemelerin değerlendirilmesi bakımından üretici ve
yaratıcı zihniyete-kabiliyete sahip öğretmen adaylarının yetiştirilmesi ve
bilinçlendirilmesi.
4.Doğrudan çöpe giden bu malzemelerin toplamı
dikkate alındığında bunların geri dönüşümleri ile ülke ekonomisine yapılacak
katkıya dikkat çekilmesi.
5.Eğitim-öğretime düşük maliyetli materyal kazandırılması.
MATERYAL VE METOT
Bu
çalışmada atık ve artık olabilecek materyaller iki yöntemle toplanmıştır.
1-Görsel materyaller; Bu materyallere ilişkin veriler, kullanım öncesi çeşitli alış –veriş
merkezlerinden video kamera ve fotoğraf makinesi ile kaydedilmiştir.
Daha sonra kaydedilen bu veriler
; plastik
1
2
3,
cam,
1,
2
ve diğerleri (kağıt,
metal, odun, artık, tohum
1…vb
) şeklinde sınıflandırılmıştır.
2-Atık ve artık materyaller; görsel olarak kaydedilen materyaller
atık ve artık haline geldikten sonra toplanmış ve Görüntü tarayıcı ile
taranarak dijital ortama aktarılmıştır. Ayrıca atık- artık malzemelerin çeşitli
alanlarda kullanımlarına yönelik uygulamaları fotoğraf makinesi ile çekilerek
dijital ortama aktarılmıştır.
a) Okul Öncesinde atık ve artık
malzemelerin kullanılması 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
b) Güzel sanatlarda atık ve artık
malzemelerin kullanılması 1, 2
c) Ortaöğretimde atık kullanılması (Link)
SONUÇ VE ÖNERİLER
Bu çalışmada varılan sonuç ve öneriler;
1-Mevcut durum itibari ile elde edilen veriler Biyoloji Eğitimi, Nadidem, Canlılara Bilimi ve Van Havzası Sanal Herbaryumu web’e adreslerine aktarılarak daha geniş kitlelerin yararlanması ve
bilgilendirilmesi sağlanmıştır.
2-Günümüzde
ekolojik olarak kirleticilikleri dikkate alındığında atık ve artık malzemelerin
yeniden değerlendirilmesi hususunun önemine dikkat çekilmiştir. Nitekim bu
konuda dünyada ve ülkemizde kirleticilikleri minimum düzeyde olan ambalaj malzemeleri
araştırılmaktadır.
3- Ayrıca
eğitim kurumlarında özellikle bu konu ile ilgili materyal tasarımı,araç yapımı
gibi derslerde atık ve artık materyallerin yeniden kullanımı konularına daha
çok yer verilmesi ve etkinliklerin yaptırılması öğretmen adaylarının
bilinçlenmesine ve öğretici yaşamlarında etkili olarak kullanmalarına olanak
sağlayacaktır.
4-Geri
dönüşümlü atık ürünlerin tekrar değerlendirilebilir şekilde tasarlanması ve
buna teşvik edilmesi gerekmektedir.
5- Üretici
firmaların ürettikleri plastik , cam ve diğer ambalaj malzemelerinin 2. ve 3.
kez kullanılabilir nitelikte ve standartlarda üretimlerinin sağlanması için;
resmi, sivil kurum ve kuruluşlarla gerekli iletişim kurularak firmalara teşvik
edici yönde katkı sağlamaları istenecektir
6-Atık ve
artık materyallerin öğretimde değerlendirilmesi konusunda akademik kurumlarca
daha çok çalışmalar yapılması ve elde edilen verilerin üretici firmalarla
paylaşılması,
7-Yapılan
çalışmalar sonucunda elde edilen veriler, materyallerin 2. ve 3. kez
kullanımına ilişkin önerilen modellerin üretici firmalarla paylaşılması,
8- Üretici
firmalara, ürettikleri malzemelerin ambalajlarının üzerine gerek eğitime
yönelik ve gerekse tüketicilerin 2. ve 3. kez kullanımına ilişkin bilgilerin
yazılımının sağlanması önerilecektir.
Sonuç olarak; üretici
firmaların ambalaj malzemelerini 2. ve 3. kez kullanılabilecek şekilde
tasarımlarının sağlanması durumunda, ülkemiz ekonomisine çok büyük katkı
sağlayacağı aşikardır. Proje Grafiği ve Film
Kaynaklar
İNTERNET TARAMA,2003.Konu ile ilgili olarak,
internetten; Copernic, Altavista ve Google gibi tarama motorlarına; Türkçe;
“ev, artık, atık, öğretim, kullanmak, etkinlik, ambalaj, tohum” ve İngilizce;
“home, residue, waste, teaching, to use, strategy, activity, packing, seed” gibi
anahtar kelimeler; tarama motorları kurallarına uygun olarak ikili yada çoklu
mantıklı gruplar halinde yazılarak internetten arama yaptırılmıştır. Bulunan
yaklaşık 800 web sayfasından konuyla yakın ilgili olan web adreslerine
girilmiş, fakat edinilen bilgiler, çoğunlukla çevre ve doğal döngüyle atık
malzemelerin ilişkisi konuları ile ilgili bulunmuştur. Bunlar; örneğin, atık
su ve atık suların kaynak sularına
etkisi ile ilgili makale, bildiri, sempozyum ve konferanslarla ilgili web
sayfalarıdır. Kütüphane ve dergilerden konuyla doğrudan ilgili bir çalışmaya
rastlanmamıştır.
TURHAN,K.N., 2006. Yenilebilir Ambalajlar.Bilim ve Teknik Dergisi. s Aralık.30-32
GÜRSU ,H., 2007.Teknoloji Tasarım ve Çevre İlişkisi-1. Bilim ve Teknik Dergisi.s Mayıs.104-105
GÜRSU,H., 2007.Teknoloji Tasarım ve Çevre İlişkisi-2. Bilim ve Teknik Dergisi.s Haziran.104-105
GÜRSU,H.,
2007.Teknoloji Tasarım ve Çevre İlişkisi-3. Bilim
ve Teknik Dergisi Temmuz.s.104-105