11-A-İnsan bilmediğinin cahilidir.
Cehalette felaketlerin kaynağıdır. Peki 21. yüzyılda bir insanın ne kadar
ne/neleri bilmesi gerekli? Yani kime hangi bilgileri ne oranda yüklemeliyiz?
Yada bir insanın neyi ne kadar neleri bilmesi gerektiğini ne/neler belirler
veya belirlemeli?
B-Fertlerin ve toplumların tüm ortak
payda ve özgünlüklerinin çeşitliliğine dayalı fıtrat (yapısal) eğitimi
yaptırmak ne demektir?
Kısaca; bir insanın minimum ve maksimum neyi/leri bilmesi
gerektiğinin ölçülerini ele veren eğitim sistemleri hangileridir. Bir insan; ne
kadar özelleşmiş bilgi, ne kadar ortak payda ve ne kadar geçişken bilgilerle
donatılmalıdır? Günümüzdeki eğitim sistemleri bu gereksinimlerin hangi boyutlarına
hizmet vermektedir?
İp ucu;Bir insanın; bedensel, sosyal ve zihinsel;sınırlarını, ideallerini,
sıfatlarını, ifrat ve tefritlerini, normalitelerini, özgünlüklerini ve
özgünlük-hoşgörü sınırlarını, genetik ve zihinsel yapısının (fıtratının)
özgünlükleri-ortak paydaları, değişebilirliklerini, farzlarını, sünnetlerini,
varyasyonlarını, tiryakiliklerini değer yargılarını, id lerini, idollerini,
doğru tahmin edebilme-ileriyi doğru görebilme…vb yeteneklerini, tercihlerini…vb
özelliklerini doğru tanımamıza net yardımcı olabilecek tanıma sınav ve
sistemleri geliştirmeyi düşünün. Zaman içerisinde tüm bu özelliklerin
değişebilirlik olasılıkları da hesaba katılarak;fıtrat(yapı), zeka, akıl,
ahlak, yetenekleri, tercih mantık sistemini…vb konulardaki; özgünlük, geçişken
ve genel özelliklerini belirleyen ölçüm araçlarını (testler, sınavlar…vb) ve
envanterlerini geliştirmeyi düşünün.
A-Fotoğrafik veya mantıki taklit eden nefis fıtratı,
B-Ezberci nefis fıtratı,
C-Yaratıcılığı taklit eden nefis fıtratı,
D-Mükemmelliğe taklit eden nefis fıtratı,
E-Eksik, hasarlı, mazeretli, özürlü nefis fıtratı,
F-Tembel veya çalışkan nefis fıtratı,
G-Bağımlılığa meyilli nefis fıtratı,
H-Kapasitesi büyümeye meyilli nefis fıtratı....vb
I-A,B.....H kombinezonları nefisler
İ-Diğer nefis fıtratları bu ölçümlerin varılan sonuçları
olamlıdır.
Örneğin;fıtratı özgünlük, değişkenlik, geçişkenlik,
değişmezlik ve ortak payda belirleyici testleri. Bu mantıktan hareketle;kişinin
eğitimle alabileceği meslek ve yüklenebileceği bilgilerin taslağı
belirlenmelidir. Gerekirse biyolojik gen sistemleri dizaynları incelemesi
bilginsine baş vurularak bunlara ve diğer edinilenlere dayalı özgün eğitim
programı verilir.
Fıtratlarla ilgili ölçümlerde mümkünse çok farklı uzman
ekipler ve farklı ölçümlerle varılan sonuçlar örtüştükten sonra verilecek
eğitim programına karar verilmelidir.1
C.11. A.Allah hiç kimseye taşıyamayacağı yükü
vermez.dünyadaki cahillerde bu karmaşık denklemin sabiteleridirler.bilim
adamına yüklenen bilgi ve sorumluluk ile sıradan bir insanın alacağı sorumluluk
farklıdır.
B.Fıtrat
eğitimi yaptırmakla insanı keşfedip onu tanıma imkanına kavuşuruz.örneğin seda
sayanı veya Mehmet ali Erbil i
fıtratlarının elverdiği oranda imana getirebiliriz.Fuad KARADAĞ
C.11-A-Beyin her zaman için
bilgiye açık olmalı.Bireyin tembelliğine göre değişir .Bilgi almak istemeyen
beyin her şeye kapalıdır.Bu insani ilişkilerinde de görülür.
B-Günümüzdeki eğitim sistemi insanları daha çok ezberciliğe
itiyor .Buda doğal olarak tembelliği
doğurur.Kimsenin bir şeyleri düşünüşte kendiliğinden öğrenmesine izin
vermiyor.Her zamanki kalıplaşmış bir eğitim ve klasik cevaplarda bizden
geliyor.Elif KIRKAĞAÇ
C.11 Cahil edindiği yanlış
eksik doğru olmayan bilgileri savunandır. Cehaletten korunmanın yolu güzel
ahlak sahibi olmaktır. Güzel ahlaklı insan zaten neyi ne kadar bilmesi
gerektiğini kestirir. Berna SİMEKLİOĞLU
C.11
A-Bu çağda
insanların bilmesi gereken en önemli konu tolumdaki ahlak kuraları ve doğayla
nasıl yaşayacağına dair bilgilerin verilmesi ve bunları öğrenmesi birinci dereceden
önemlidir diğer bilgiler ilmi bilgilerin sonradan verilmesi de gereklidir.
B-İnsanların
toplum ahlakına uygun fıtrat yapısının yüklenmesi ve en azından kötü
alışkanlıklar ve fıtrat yapılarının bir kısmının ortadan kaldırması gerekir bir
insanın fıtratının tamamını değiştirmek çok zordur ama kısmen insan yapısını
değiştirebiliriz. ORHAN KAÇAK
C.11
A.Öncelikle bilgi verilecek insan
tanınmalı ona göre bilgi yüklemeliyiz.
B.Fert
veya toplumları tanıdıktan sonra onların fıtratına uygun eğitimi yapmak
kolaydır.mesela köyde yaşayan insanlara ekonomi değil de ziraat ve
hayvancılıkla ilgili bilgiler vermek gibi.Hatice
MERT
C.11 Bilginin sınırı yoktur. İnsan her
zaman bir şeyler öğrenir. Neyi ne kadar bilmemiz gerektiği, hayat koşulları ve
yaşadığımız çevre ile doğru orantılıdır. Sevgi
BARBARUS
C.11 21. yy da kimsenin cahil olma gibi
bi lüksü olamaz her şeyi insan rahatça öğrenip uygulayabileceği bir çağda
yaşıyor. Minimum olarak karsıdaki insanın hakkına saygılı olabilmeli maksimum
olarak ise yaşam kalitesini artırabilmeli
C.11
A: 21. Yüzyılda insanın çevresinde olup bitenin
farkında olması gerektiğini.
B: Bir insana toplumda kendisini ve çevresine faydalı
olabilecek kadar, en az eğitim vermek.Mehmet
ŞAFAK
C.11
A. Kişinin
fıtratına uygun bir yöntemle eğitilmeli. Yoksa insana düşman insanlar ortaya
çıkar.
B. Kişiyi fıtratına uygun olarak
insanlığa ve doğaya fayda sağlayacak veya zarar vermeyecek biçimde eğitilmeli.
Yani min. zarar veya max. fayda tekniğine uygun bir eğitim sistemi olmalı.Saray İLTER
C.11 Bilimin bence sınırı yoktur insan
beyinse yetisinin alabileceği kadar bilgi edinmeli bence normalde beynini tam
kullanan insanlar peygamberlerdi ama biz insanlarda küçük bir kısımını kullana
biliyoruz.bilgi her zaman alınmalı ve depo edilmeli uygulamaya geçirdiğinde o
bilgi kalıcı bilgi halini alır.Ahmet ERTUŞ
C.11
A. Bilmediğimiz her
konunun cahiliyizdir. İnsandan her şeyi bilmesini bekleyemeyiz. Ama bilmesi,
öğrenmesi gereken ortak değer yargılarımız vardır. Bir insana önce iyiliği,
dürüstlüğü, güzel ahlaklı olmayı öğretmeliyiz. Diğer bilgiler ihtiyaç oranında
zamanla öğrenilir zaten.
B.Coğrafya gereği insanlar farklı toplumlarda doğar ve
büyürler. Farklı hayat görüşüne sahiptirler. Buna rağmen tüm toplumların
düzenli, seviyeli bir birliktelik içinde olmaları için; insanlara doğruluk,
dürüstlük, güzel ahlaklı olmak öğretilmelidir. Çünkü bunlar tüm toplumlarda
olması gereken eğitimdir. Salih KOÇYİĞİT