34.A-Anne ve babalar olarak; eğitimde
hedefimiz sırasıyla; çocuklarımızın; sınıfın en güzel
ahlaklı, en çalışkan. sonra en başarılı kişilikler
olmaları beklentisi ve gayreti içinde olmalıyız. Eğitim, öğretim, düşünce ve
mantık sistemlerimizde buna göre dizayn edilmelidir. DEMİRKUŞ 2008
Önermesi doğrumu neden?
İpucu;nefis, zeka , akıl,
güzel
ahlak, çalışkanlığı haz ve refleks haline getirmeyi bir arada düşünün.
B-Güzel ahlak ve çalışkanlığın metriksindeki başarı
liyakatli başarıdır veya güzel
ahlak ve çalışkanlığın meyvesi olan başarı liyakatli başarıdır.veya Güzel ahlak ve çalışkanlığın ürünü olan başarı
makbuldür. DEMİRKUŞ 2008. Önermesi doğrumu neden?
İpucu;bu
günkü bazı çok zeki ve başarılı insanlardan neden toplum hayır görmüyor?
C-Sizce liyakatli başarıyla gençlerimizi donatmak için
nasıl bir eğitim ve öğretim sistemi elzemdir?
İpucu; liyakatli
başarıda akılın hissesi güzel
ahlak, eğitim,fıtrat ve tercihin hissesi ise çalışkanlık olmalıdır. Yani
güzel ahlak ve çalışkanlıkla donatılmış başarı insanidir.DEMİRKUŞ
2008
İpucu:Güzel
ahlakı tamamlamak üzere gönderildim(Hadis/güzel ahlak). ve
Bir günü
diğerine uyan zarardadır -Hadis/çalışkanlık
D-Liyakati
taktir sınavı nedir? Zekaya dayalı başarı sınavı nedir?
Fıtrat
özgünlüğünü belirleme sınavı nedir? Bu sınavlar nerelerde uygulanmalı? Sizce
ÖSS sınavı yerine nasıl sınavlar yapılmalı?
E-Bir öğrencinin çalışarak kazandığı çalışma
performansı alışkanlığını başarıya yansımamamsı ne demektir? Ne demek değildir?
İpucu;sınavla
veya sınavsız bunu başarıya (başarı puanına) yansıtmanın bir yolu var mı?
F-Zeki olana ekmek var zeki olmayana ekmek
yok mantığı yada çok zeki olana çok, az zeki olana az
ekmek var. Önermeleri ÖSS ile ne kadar
örtüşür?
İpucu;sınav
sistemlerini her fıtratın yapabileceği iş çeşitliğini
insanların sıfatlarıyla ilişkilendirin.
Öneri ve Geçici Çözüm:Bekli de:ÖSS sınavlarının karşılığı:lise son sınıfa
kadar;her öğretmenin yazılı yeddi yeminli olarak her öğrenci için verdiği ahlak
puanların (güzel ahlak baz alınarak/peygamber ahlakı) lise sondaki
toplam puanı, Öğrencinin çalışma performansı ve alışkanlığına verilen toplam
puanı, Öğrencilerin derslerde aldığı toplam ve branş puanları puanlarını
dağılım oranı,.....!!!!!!!! ÖSS
genel sınavında aldığı toplam ve branş puanları. Her biri başarının bir paftası
olarak dikkate alınırsa geleceğimizi daha seçkin ve liyakatli ekiplere emanet
etmiş oluruz.Örneğin, doktorluk(ahlak-performans-çalışkanlık) , öğretmenlik
(ahlak,çalışkanlık), siyaset(ahlak ve performans), hemşirelik(ahlak,
şefkat,özveri, çalışkanlık, performans)…vb meslekler için ahlak ve çalışkanlık
puanları çok büyük şeyler ifade edilmelidir..0, 1, 2, 3,
4,
5,
6, 7,
8,
9, 10
Davranış, Sorumluluk ve Ahlak Arşivi
Nedir Ve Neler İçerir
-Öğrencilerin davranışlarına doğru ve gerçekçi empati duymak ve okumak için
öğrencinin; fıtratı, içinde bulunduğu koşulları hocaları tarafından çok iyi
bilinmesi zorunludur. Örneğin gündüz çalışıp gece derse devam eden öğrencilerin
sıkıntıları iyi değerlendirilmeli.
-Okul öncesinden, üniversite bitimine kadar öğrencinin dersine giren hocaları
tarafından mutlaka “Davranış, Sorumluluk ve Ahlak Arşivi” tutulmalıdır.
- Bu arşivin verilerinden alınan değerlere göre öğrenciye puan kategorileri
ortaya çıkar. Mesleğe yönlendirmede, mesleğin fıtratına göre
kullanılmalıdır.Amaç öğrencinin fıtratı, yetenekleri, gücü, güvenirlik,
zayıflık, güvensizlik ve tehlikeli ….vb
özgünlüklerinin sınırlarını çizerek liyakat denklemini ortaya çıkarmak ve
belirlemektir.
Veriler;
1-Bedensel ve zihinsel olarak, radikal saplantı ve hastalıkların olup olmadığı
mutlaka hastaneden heyet raporu ile belgelenmelidir.
2-Öğrenci sınıfta mezun olana kadar hangi derse ne kadar devam etmemişliğin
toplamı ve sıkı devam etmişliğinin gerekçesi. Optimum
koşularda derse devam sıklığı ve gerekçesi.
3-Öğrenci sınıfta dersi dinlemeye ilgisizliği veya aşırı ilginin gerekçesi.
4- derse aktif katılımın ve sıra dışılıkların gerekçesi/leri
5-Hocanın uyarılarına tepkileri netleştirilmeli varsa gerekçesi. Tepkilerinde
istenmeyen hissi kastilikler var mıdır?
Öğrencinin Doğal Fıtratını
Tanıma (Değişmezleri, Değişirleri, Nötrleri, Titrek Özellikleri ve Diğerleri)
1-Kişilik yapısının değişmezleri (pozitif-negatif, nötr veya titrek)
2-Aşılmaz istenmeyen ve istenen değer yargıları
3-İstenmeyen ve istenen takıntıları (sürekli veya sık meşguliyetleri)
4-Aşırı ilgileri alanı/ları (pozitif-negatif, nötr
veya titrek)
5-Topluma pozitif katkılarda bulanabilecek genel-özgün özellikleri
6-Toplumu negatif etkileyecek genel- özellikleri
7-Kişisel özgünlükleri (pozitif-negatif, nötr veya titrek)
8-Sıra dışılıkları (pozitif-negatif, nötr veya titrek)
9-Sevdiği alanlar, konular ve dersler (peryodik
yoklama)
10-Başarılı olduğu alanlar, konular ve dersler (peryodik
yoklama)
11-Sevdiği ve başardığı alanlar, konular ve dersler arasında nasıl bir ilişki
vardır(zıtlık, bütünlük, nötr, titrek veya ilgisiz ilişkiler)
12- Diğerleri……(pozitif-negatif, nötr veya titrek)
veya (zıtlık, bütünlük, nötr, titrek veya ilgisiz ilişkiler)
Öğrencilerde Bazı Ahlak Kriterleri Her Öğrenci Zatına Özgü
Olanaklara ve Fıtrata Sahip Olduğu Dikkate Alınarak Öğrencinin Fıtrat
Ölçüsünde
1-Öğrencinin fıtratı ölçüsünde yapa bildiği iş/ler
veya gösterdiği tepkiler
2-Öğrencinin dersteki tepkileri ve davranışların kalitesi
3-Sınıftaki genel davranışların kalitesi
4-Okul içinde ve çevresinde veya sokakta gösterdiği davranışların kalitesi
5-Öğrencinin ani olaylara verdiği refleks davranışlar ve tepkilerin kalitesi
6-Verilen sıradan ödev ve sorumlulukları yerine getirmesine gösterdiği ilgi
derecesi
7-Günlük, haftalık ve aylık ödevleri- sorumlulukları yerine getirmesine
gösterdiği ilgi derecesi
8-Ders hocasına karşı gösterdiği tepki ve davranışlar
9- Arkadaşlarına karşı gösterdiği tepki ve davranışlar
10-Güzel
hasletleri ve davranışları
11-İstenmeyen hasletleri ve davranışları
12-Diğerleri……
Çalışkanlık,
Özveri, Şefkat ve Performans Kriterleri;(Her Öğrencinin;Zekası,
Sağlığı, Zatına Özgü Hasletleri, Olanakları ve Fıtrata
Sahip Olduğu Dikkate Alınarak veya Öğrencinin Sağlığı, Fıtrat, Olanakları
...vb İradesi Dışındaki Etkenler Dikkate Alınarak Değerlendirmeler Yapılmalı )
1-Verilen sıradan ödev ve sorumlulukları zamanında yerine
getirmesinde fıtratı ölçüsünde gösterdiği gayret ve performans
2-Günlük, haftalık ve aylık ödevleri-sorumlulukları
zamanında yerine getirmesinde fıtratı ölçüsünde gösterdiği gayret ve performans
3-Verilen sorumluluk ve ödevi yerine getirmeye verdiği
önem (zaman ve olanakları ölçüsünde)
4-Şefkatlık performansı
5-Hoş görü performansı ve kalitesi
6-Özveri performansı ve kalitesi
7- Diğerleri……
Öğrencinin Sanal Kapasitesi(Hafızasının Global Sınırları) Aşağıdaki sınırları belirleyici
periyodik sınavlar yapılmalı ve özel sorular hazırlanmalıdır.
1-İdlerinin sınırları
2-İdollerinin sınırları
3-Egolarının sınırları
4-Hoş görü sınırları
5-İlgi ve sevgisinin sınırları
6-Taptığının/larının özellikleri
7-Sıradışılıkları
8-Kendisine tüm olanaklar verildiği halde neler yapa
bileceği öğrenilmeli!!!
9-Olmasını ve gerçekleşmesini istemediği en önemli X şey-olay
10-Olmasını ve gerçekleşmesini istediği en önemli X şey-olay
11-Onun için en önemli X tane değer
yargıları nelerdir.
12-Diğerleri……
Öğrencinin Paylaşma
Yatkınlığı. Çevresini;Bilgi, Olanak ve
Becerilerinden Yararlandırmaya Yatkınlığı-Özverisi
1-Olanaklarını paylaşma duygusunun kalitesi
2-Özverilerinin kalitesi ve çok yönlülüğü.
3-Çevresine yardım etme kalitesi ve yatkınlığı
4-Olanak ve yeteneklerinden yaralandırmaya yatkınlık ve kalitesi.a
C 34.A-Evet. Güzel ahlak her şeyden önde
gelir.
B-Evet.
Güzel ahlak çalışkanlığın ürünüdür ve bu yapıya sahip kişiler merakları
doğrultusunda çalışmaya meyillidirler.
C-Bizim
eğitim sistemimizde öğrenciye sadece okul dersleri anlatılıp sınav yapılır ve
aldığı notu onu yansıtır. Oysaki okulla başladığı andan itibaren oturuşuyla,
kalkışıyla, arkadaşlarıyla olan ilişkilerinde vb. bütün durumlarıyla öğrenciler
değerlendirilmeli. Öğretmenlerde notla korkutmamalılar.
D-Liyakati
takdir sınavı; kişisel başarısını gösteren sınavdır. Zekâya dayalı başarı
sınavı; branş derslerindeki başarısını gösterir.
Fıtrat özgünlüğünü belirleme sınavı; kişini kendine özgü hal-hareketlerini
içeren özünde nasıl bir yapıya sahip olduğunu gösteren bir sınav. Bu sınavlar
tüm yaşamı içerir. İnsanların geleceğini kapsayan bir sınav hayatındaki bütün
ahlaki değerlerini, başarısını, bilgisini ve insani tüm değerlerini
içermelidir.
E-Psikomotor
alanında zayıf olduğunu gösterir. Zamanla aşılabilir.
F-Ne yazık ki öyle Çok soruya çok
puan, Az soruya az puan. Burası Türkiye doğaldır. Özden CALP
C 34.A.Doğrudur.Aileler
bu bekledikler özellikleri kendileri hiçbir çaba harcamadan çocuklara
yüklerlerse çocuklarda psikolojik travmalara neden olur.
B.Çalışkan
olup ahlaklı insanlardan kaçınılmalıdır.O insanlar çok
hırslı olu ve hedeflerine ulaşmak için çok çalışır yanında da her türlü
ahlaksızlığı yapar.
C.Torpilin
geçersiz olduğu,herkesin eşit olduğu,ahlaki değerlerin
yıkılmadığı,kuralları olan aynı zamanda özgürlükleri olan daha çok araştırmaya
yönelik,branşlaşmanın erken yaşlarda başlamış olduğu bir eğitim sistemi
geliştirilmeli.
D.öğrencilerin
yıl içerisinde ders notları,her türlü
hareketleri,araştırmaya karşı tutumlar,proje geliştirme yetenekleri ve sosyal
çevre ile her türlü ilişkisi incelenerek verilen notlar liyakatli takdir sınavı
yerine geçmeli.Tabi bu incelemeler tarafsız olarak yapılmalı.zekaya dayalı
başarı sınavı zeka testleri olabilir.Bu sınavlar her türlü kuruluşta
uygulanabilir fakat özellikle okullarda uygulanmalıdır.ÖSS sınavı yerine
öğrencinin bir yıl boyunca öğretmenlerinde
bıraktığı izlenimler dikkate alınmalı,katıldığı projeler,yaptığı araştırmalar
dikkate alınmalı,yıl sonu not ortalaması dikkate alınmalı ve yıl sonunda yıl
içinde gördüğü bütün dersleri kapsayan kaliteli bir sınava tabi tutulmalı.Bu
durumlar mezuniyete kadar devam etmeli ve mezun olunduğunda bütün bu
kriterlerden alınan puanları ortalaması alınıp taban puanda eklenerek
üniversite seçme puanı elde edilmelidir.
E.Öğrencinin
kazandığı çalışma performansı onun bütün hayatına yansır.Sınav
bile yapılmadan sadece onun günlük işlerindeki disipline bakarak bile
çalışkanlığı hakkında yorum yapılabilir.
F.Bu sözü
şöyle değiştirebiliriz:çalışana kendini geliştirene
ekmek var ,çalışmayana yok.Bunu kendi ülkemize uygularsak:Torpili olana ekmek
var ,torpili olmayana yok.ÖSS mantığına gelince zeka kadar düzenli çalışmakta
önemli.Hatta bence düzenli çalışan bir insan zeki ama düzensiz çalışan bir
insanı çok büyük farklarla geçebilir. Yudum GÜRER
C.34:A Bahsedilen bu durumda ön
planda aile özverisi ve çocuk verimliliğinden başarının ortaya çıkacağı ve eğer
bu bizim benim çocuğum başarılı olsun kelimesiyle örtüşüyorsa kendimize bu
şekilde aşılayıp doğrularız.
B Çünkü bizim toplumların
en çok önem verdikleri değer yargılarından biri güzel ahlaktır ha bunun yanında
çalışkanlık iyi bir tutum da sergileniyorsa ne ala. Yani liyakatli ve güzel
ahlaklı bir başarı ölçüsü yakalanır.
C Var olan sisteme güzel
ahlakın da kazandırılacağı dersler veya eğitimler verilmeli oysa ülkemizde
sadece bunun sorgulanması yapılmaktadır niye yapıldığı değil istenilen düzeyde
olması isteniyorsa öyle bir dersinde her sınıfta belli yaş aralığına hitap
edici özelikle olmalıdır.
D Kişinin kendisinin sahip
olduğu değerlerin sınanması örneğin güzel ahlak, çalışkanlık vb zekâ sınavı da
sonradan kazanılan özelliklerin bunlar genelde zihinsel beceriler olup
testlerle ölçülürler. Fıtrat özgünlüğünü belirleme sınavlarında ise bir sınav
değil de öğrenme açısından bir anket yapılabilir. ÖSS sınavı diye bir şeyin
olmaması gerekir öğrenciler evden okula gittikleri ilk günden itibaren ve
öğretmenlerin yardımıyla kişinin ilgi ve yetenek alanlarına göre bir yol çizme
eğitimi modeli benimsenmeli.
E Çok karakteristik bir
konu o tür insanları da başka sınavlara tabi tutmak olabilir bunun dışında bir
şeyde düşünüle bilinir ancak ne derece faydalı olunur orası bilinemez.
F Zekilik dediğimiz gibi
çok özel bir durum olduğundan çok zekiler zaten her zaman olanakları ve
durumları açsından çok ekmeği almayı başarabilmekteler. Caner ÖZDEMİR
C 34.A.Şimdiki eğitim sisteminde güzel
ahlak son plana atılmış hatta hiç gözetilmiyor. Başarı üzerine kurulu bir
eğitim sistemi mevcuttur. Oysa başarının sırrının güzel ahlaktan geçtiğini
düşünüyorum. Bu nedenle eğitim sistemi önermede olduğu gibi olmalıdır.
B.Güzel
ahlaktan yoksun başarı bilimin siyasetin ve dinin kötülerin eline geçmesini
doğurur. Bence başarı güzel ahlakın metriksinde olmalıdır. Süleyman SENEM
C 34:A)Doğrudur.
İnsan hep en mükkemeli ister.
B)Doğrudur. her
şeyin başında güzel ahlak gelir.
C)Dinin de içinde olduğu eğitim ve öğretim Berna AYIN
C 34:A) Burada güzel,çalışkan
ve başarıdan neyin kastedildiği tam olarak açıklanmadığı için bir şey
söyleyemem.
B) Aynı şeyi tekrarlıyorum.
C)İnsanı düşünceye sevk eden her türlü
düşünce takdir edilmelidir. Kamuran
BALYEN
C 34.A.Doğrudur. Çünkü başarı için güzel
ahlak ve çalışkanlık en az insanın fizyolojik ihtiyaçları kadar şarttır.
B.Doğrudur. Çünkü bu iki kavramdan birisinin eksikliği
başarıyı tek düzeleştirir. Ferhat ÇENBER
C
B. Önermeye katılıyorum. Misal olarak;
bir adam oğluna sürekli sen adam olamazsın diyor. Ve bu çocuk çalışarak sonunda
başarılı bir şekilde bir ilçeye kaymakam oluyor. Daha sonra emrindekilere gidin
ve babamı getirin görsün beni nasıl adam olunurmuş diye… Ve giderler babasını
getiriler. Oğlu babasına sorar bak adam oldum işte… Ancak babası ona sen yinede
ADAM OLAMAMIŞSIN der. Çünkü insan hiç babasını ayağına getirir mi?
C. Bana göre en iyi model HZ. MUHAMMED
(SAV)’ İN cahiliye dönemindeki insanları ASR-I SAADET insanları haline
getirdiği eğitim sistemi benimsenmeli… Artı bir de eğitimcilerimiz bir şeyleri
verirken önce kendilerinin uygulayıp sonra başkalarına vermelidirler.
D. Elbette sınavlar olmalı ancak nasıl
bir sistem yapılmalı onu bilemiyecem. Çünkü sınavlar
bir elek işlevi görmektedir.
E. Bilmiyorum.
F. Bu önermeler eşittir ÖSS. Bizim
eğitim sistemi çökmüş durumda. Hiç başarılı olduğunu zannetmiyorum. Yakup EKİNCİ
C
B) Doğrudur
çünkü güzel ahlaklı insanlar toplum için daha faydalı ve çıkarcı bencil
değildirler.
C) Güzel
ahlak kazandıran, disiplinli bir çalışmayı öğreten uygulatan bir eğitim sistemi
olmalıdır.
E) Adı
üstünde çalışma performansı alışkanlığı. Bunu başarıyla değil alışkanlığını
gözleyerek anlarız.
F)Ne de olsa
ÖSS sistemimiz ezbere dayalı. Zekaya fazla önem kalmıyor. Muharrem Polat
C
C 34. A:Doğrudur. Çünkü insan bu
özelliklerle doğruya ulaşır ve kendisini gerçekleştirir.
B: Doğrudur. Çünkü güzel ahlakla olmadan
elde edilen bilgi , başarı ve çalışkanlık doğaya ve
insanlara zarar vermekten başka bir şeye yaramaz.
C: Bilgi ve becerisi yanında güzel ahlaka,
çalışkanlığına, başarılığına, eğitimine, fıtratına bakılması gereklidir. Emine YARBA
C
34.A.Anne baba
olarak çocuğumuzu gözümüzde idealleştirebiliriz. Belki kendimiz bir yerlere
varamamışız veya elde edemediğimiz şeyleri onların yapmasını isteriz. Bu yüzden
sınıfta, toplumda, sosyal hayatta çocuğumuzun en yerlere gelmesini isteriz.
Ancak bu düşünce çocuğumuzun kendi kişisel beceri ve isteklerini
engellememelidir.
B.Doğru; çünkü güzel ahlak çalışkanlığın meyvesi olan
başarı liyakatli başarıdır. Toplumda çok zeki ancak ahlaksızlar da vardır.
Lakin ne yazık ki bunlar topluma zarar vermektedirler.
C.Liyakatli başarıda aklın hissesi güzel ahlak,
eğitim, fıtrat ve tercihin hissesi ise çalışkanlık olmalıdır. Yani güzel ahlak
ve çalışkanlıkla donatılmış başarı insanidir.
D.Layık olma sınavıdır.
F.ÖSS mantığıyla tamamen örtüşmektedir.
Ne kadar zeki isen o kadar iyi yerlere gelirsin. Selçuk İNCE
C 34.A-Doğru bir önerme çünkü güzel ahlak
olmadığı müddetçe çalışkanlık ve başarının bir şey ifade edeceğini
düşünmüyorum.
B-Önermeyi doğru buluyorum herkes için doğru olduğunu
kabul ettiğim için nedenini açıklama gereği duymuyorum çünkü buradaki doğru bir
tane…bu önerme ilk önermeyi doğrular nitelikte.
C-Başta sistemin güzel ahlaklı insanlar yetiştirme
konusunda ısrarcı olması lazım çünkü ancak böyle bir sistem topluma yararlı
gençler yetiştirebilir. Ayrıca bence eğitilecek olan kişilerin önü açılmalı
yasakların çok olduğu bir toplumda eğitim zor olur.
D-Ben dünyevi hiçbir sınavdan hoşlanmıyorum hele hele ÖSS den nefret ediyorum Bence kişilerin gelecekleri üç
saate sıkıştırılmamalı. Bu sınav yerine kişiler okullarındaki başarı
puanlarıyla değerlendirilmeli böylece beklide eğitim seviyemizi
yükseltebiliriz.
E-Hayat bir sınav değimli başarıp başaramamakta bu
sınavın bir parçası o yüzden bunlara fazla takılmamak lazım…
F-Bence tamamen ÖSS mantığı… Ayşegül CAN
C
B) Günümüzde zeki ve başarılı insanlar çoğunlukla
kapitalizme kurban edilmiş şahsiyetler olduğundan ve güzel ahlaklı ve çalışkan
olan kişilerde veto imparatorluğu tarafından mat edildiğinden insanlık bu
kayıplardan dolayı bir aşama kaydedemeyip yerinde sayıyor ve hatta geriliyor da
diyebiliriz.
C) Sizinde değindiğiniz gibi Peygamber efendimiz
(s.a.s) in hadislerine ya da hadislerinin düsturları doğrultusunda hazırlanmış
bir eğitim-öğretim sistemi muhakkak başarıyı da yanında getirir. Asr-ı saadet diye nitelendirilen zamanda nice âlim zat olan
sahabe efendilerimiz(Allah hepsinden razı olsun) Peygamber efendimiz(s.a.s) in
hadisleri ışığında yetişmiştir.
D) Liyakati Takdir Sınavı: Liyakatlilik derecesini
ölçme ve dereceye göre takdir etme sınavıdır.
Zekâya
Dayalı Başarı Sınavı: Zekâ düzeyini ölçme sınavıdır.
Fıtrat
Özgünlüğünü Belirleme Sınavı: Fıtrat ve özgünlük kelimeleri benim zihnimde
eşdeğer konumda olduğundan fıtratın düzgün mü bozuk mu olduğunu belirleme
sınavı diye nitelendirebilirim.
Bana göre
aşamalı bir sınav sistemi olmalı ve her aşamada da bu sınavların tümü yapılmalı
ki kaliteli insan daha kolay kazanabilsin.
E)Ben bunu bütün gün ağır yükler altında çalışıpta cüz’i bir miktar
kazanan işçiye benzetiyorum. Ne kadar yüksek bir performans gösterirse
göstersin nasibinde ne yazılı ise onu alır. Fakat hiçbir zahmet ya da çaba boşa
gitmez yine geri dönüşüm kutumuza geri döndürülürler(Allah
c.c tarafından çünkü Rabbim hiçbir şeyi zayi etmez.
F) Bana göre zekâ unsuru çocuklarda üstünlüğü ortaya
koymuyor. Çok zeki olupta kısıtlı olanağından dolayı
ya da olanakları doğrultusunda o sınava girmiş çok yavrucaklar vardır. Eğer ki
derseniz aynı aynı olanaklar doğrultusunda olacak
şekilde zeka seviyesine göre bir yerleri kazanma
çabası olursa evet ÖSS ile örtüşür. Hatice
KAPLAN
C
C 34.A. İnsanlar bilgisayar değillerdir.
İstediğimiz zaman istediğimiz program ve uygulamaları yükleyip kullanalım.
İstemediğimiz zaman ise onları silelim. İnsanlar nefis sahibi varlıklardır.
Yetiştireceğimiz çocuğumuz, akıllı, güzel ahlaklı ve zeki olabilir. Fakat her
ne kadar da gayret edersek de onu istediğimiz gibi yönlendiremeyiz. Ona
isteklerimizi yaptırıp ondan çok büyük beklentiler içerisinde olamayız. Çünkü o
bir nefis sahibi bir varlıktır. Kendisi bazen doğru bildiği yolda sapabilir,
yanlış yapabilir, kötü şeylerden haz duyabilir. Bu nedenle çocuğumuzu en doğru
şekilde eğitmeliyiz. Fakat ondan çok büyük beklentiler içerisin de
bulunmamalıyız.
B. Başarılı olmak için akıllı ve güzel
ahlaklı olmak gerekir. Tabi bunu yanında zekâ da çok önemli bir unsurdur. Zekâ;
insanların akıl yürütme, düşünme, objektif gerçekleri algılama becerisi iken,
akıl; doğruyu, güzeli, yanlışı ve kötüyü ayırt etmektir. Sadece zekâsıyla
hareket eden insanlar her ne kadar zeki olsalar da akıl ve güzel ahlak
olgularını harekete geçiremedikten sonra yaptıkları şeyler topluma ve kendisine
yararlı olmayabilir. Bunlar toplum içerisinde güzel konuşmayı, davranmayı
bilmezler. Bunlar hayvani bir içgüdüye sahiptirler ve kendilerini yönetemezler.
Bu nedenle başarılı olamazlar.
C. Gençlerimize çocukluk dönemlerinden
başlamak üzere güzel ahlakı benimsetmek gerekir. Eğitimin ilk amacı güzel
ahlaklı insan yetiştirmektir. Güzel ahlakın yerleşik olmadığı bir insan, aklı
ile değil nefsi ve zekâsı ile hareket eder. Daha sonra bu kişiyi sürekli
çalışma hırsına sürükleyecek faktörler benimsetilmelidir(gelecek kuşkusu).
Güzel ahlak ve çalışkanlıkla donatılmış insanların her zaman başarılı olma
ihtimalleri daha yüksektir.
D. Liyakati takdir sınavı: İnsanların
“akıl ve ruh” araçlarını kullanarak nefsine müdahale etmesine ve bunları nasıl
gerçekleştirdiği.
Zekâya dayalı başarı sınavı: Zekâ
her zaman başarıyı getirmez. Zekâsını ve aklını birlikte kullanmayan insanlar
yaşamlarında sürekli kendilerinde bir eksikli hissederler. Bu nedenle zekâ ile
kazanıla başarıla geçicidir.
Fıtrat özgünlüğünü belirleme
sınavı: Ahlak; huy, tabiat, davranış tarzı, tutum ve tavır olarak
tanımlanabilir. Kendi fıtratını özgür bırakan insanlar güzel ahlaklı insan
olmayı başaramazlar. Fıtrat özgünlüğünü belirleme sınavı ile insanların
huylarını tabiatına test edilebilir.
Bu sınavlar elbette sadece okulda,
hastanede, evde test edilemez. Bunların yaşamın her bölümünden yaralanılarak
yapılabilir. ÖSS sıvı yerine güzel ahlak sınavları veya insanların ilgi
duydukları, ileride verimli olacakları alanları belirleme sınavları ortaokul
dönemlerinde yapılmalı, geriye kalan zaman biriminde kişi o alana
yönlendirilmelidir. Yalnız güzel ahlak sınavının tabanını oluşturmalıdır. Erdoğan AKÇİÇEK
C-34)güzel hasletleri ve davranışları,
verilen sorumluluk ve ödevini yerine getirmeye verdiği önem, kendisine tüm
olanaklar verildiği halde neler yapabileceği öğrenilmeli, olanak ve yeteneklerinden
yararlandırmaya yatkınlık ve kalitesini kazandırmak. . Ramazan BORAN
C.34.
A)Evet doğrudur .çünki çocuğa başarılı
olmasına yardımcı olursak bu çocuk topluma yararlı olur. İHSAN YILDIZ
B)Doğrudur.
Güzel ahlak ve başarı birleştimi mükemmellik ortaya
çıkar. İHSAN YILDIZ
C)Onlara
bilimi ve inançları ile bağdaşan sıkı bir eğitim vermeliyiz. İHSAN YILDIZ
D)Bilim
evleri kurulmalı ve ÖSS yerine kişilerin kabiliyetlerine göre çeşitli sınavlar
yapılmalı. İHSAN YILDIZ
E)Demek ki
o öğrenci verimli çalışmıyor. İHSAN
YILDIZ
F)Bugünkü
sınav sistemi işi o noktaya getirmiş zaten.
İHSAN YILDIZ
C 34.Bir birey öncelikle kendisi ve
toplumu için yararlı bir kişilik olmalıdır ki başarısını ve aklının getirdiği ürünleri
toplumun faydası için kullanabilsin.Ne dahiler görüldüki insanlık onları belki de yüzyıllar boyu nefretle
hatırlayacak.
Eğitim sistemlerindeki yaklaşımların da
istenilen özelliklerin kazandırılması aşamasında bu ölçütleri düzgün rayına oturtması
gerekir.Başarı gecikmeli de olsa kişinin zeka seviyesine göre çalışma
kapasitesine göre bir şekilde sağlanabilir fakat yanlış insan yetiştirmenin
sonu felakettir,düzeltilmesi ise çok zordur..Ercem Çağdaş ZOBAR
C 34. Burada kesinlikle katılıyorum her
şeyden önce insan en güzel ahlakla insanlık mertebesinin hakkını vermeli başarı
ve çalışkanlık onu zaten takip edecektir.
M. Akif TİRYAKİOĞLU