119.Çocuklarımızı
bedensel olarak hastalıklardan korumak için;sıfır
yaşından 18 yaşı ve ilerisine kadar, her yaşta hangi aşıyı hangi
yaşta ve hangi dozda nasıl ve hangi koşullarda vermemiz gerektiği çok iyi
bilinmektedir.
Bu mantıktan hareketle aynı çocuklarımıza en az bedensel aşı kadar güzle
ahlakın güçlenmesi zihinsel olarak fıtratlarına uygun aşılanmasına
gereksinimleri vardır. Önermelerin
eksiğini tamamlayınız.
İpucu;ör;
cinsel lezzetin cazibesi, aşk tutkusu, evliliğin gerekliliği, inanç
tutkusu, …vb karşılaşılan sosyal sorunlarla karşılaştığı zaman zihnen
nasıl davranacaklarını bilmemekte olup saldım çayıra rastgele çevre kayıra yada
varsa eğer rabbi kayıra mantık ve sistemle karşı karşıyalar. Bu sosyal
konularda çocuklarımızın nasıl tepki ve kabulleniş göstereceklerini
berraklaştırmalıyız. Ne yazık ki bu sosyal sorunların kurbanı cahil bir çok insanımız zayii olmaktadır. Yani bu kayıp
edilen insanların gerçek kişiliklerine bu sorunlar kara delik olmuştur.
Bu sosyal sorunların bilim ve dindeki verilerden hareketle;hangi
yaşata, hangi dozda bu sorunlara ilişkin çözümler üretileceği
kesinleştirilmemdir.
Vücudumuz bağışıklık sisteminin
mikropları doğru tanıma ve teşhis mantığını, kötü ahlakla ilgili hemen temel
her şeyi dozunda yaşayarak gerekçeleriyle gerekirse hayvani (etolojik)
davranışlarla eğitim ve öğretimle özdeşleştirerek-örneklendirerek doğru tanıyıp
güzel ahlakın gerekliliği ve geçerliliğini pekiştirerek gürleştirmek gerekir.
Dinde sadece doğru şeyleri öğrenin.
Köktü ve doğru olmayan şeyleri öğrenmeyin diye bir hüküm yoktur. Tam tersine
olaylardan ders çıkarmamız gerektiği bildirilmektedir.
Örnek çözüm;13-14 yaşında bir çocuğun sıradan komedi - argo kelime ve eylemler
dolu bir filme götürelim(bu film mutlaka ailesi ve eğitimciler tarafından
önceden görülmelidir).Eğitim amaçlı içine argo ve komediliklerin maksatlı
serpiştirildiği bu tip filimler eğitimcilerin senaryosu ve yönetmenliğinde
hazırlanması daha uygundur.. Genellikle bu yaşta bu
tip filmlere çok ilgi duyulur. Filimden çıktıktan sonra neden onu bu komedi ve
argo filime götürdüğümüzü uygun bir yorumla hayat güncellemek zihinsel ilaç
gibi gider.
Bu alanda eğitimciler çok büyük
görev düşmektedir. Piyasadaki mevcut filimler eğitim heyetleri tarafından
değerlendirilerek seçilen filmlerin zihinsel aşı olarak hangi yaştaki çocuklara
verilebileceğini ve izlenmesi sonrası nelerin telkin edileceği kesinlikle
belirlenmeli. Amaca uygun filimler üretilebileceği gibi, drama dersleri de
konabilir. Yada öğrenci; toplum içinde önceden planlı
hazırlanmış olaya maksatlı haberli-habersiz yaşatılarak dahil edilebilir.
Bu yöntem ve mantık sistemi; cinsel
lezzetin cazibesi, aşk tutkusu, evliliğin gerekliliği, inanç tutkusu, anne
-babaya-çevreye tepkiler, beş duyu ile ilgili suizanları-önyargı sorunlarına
tepkisel düşünme yöntemleri…vb hepsi içinde
uygulanabilir.
Bütün bu çalışmaların amacı; fert ve
toplumdaki, her türlü; düşünce, eylem, sorun, suizan… vb
diyet olarak yaşamak-yaşatmak sonuçta her şeyin veya hepsinin kıblesini
bedensel ve zihinsel beden olarak fert ve toplumda güzel
ahlakın bağışıklık sistemini veya zihinsel
bağışıklık sistemini güçlendirmek üzere yaşatıcı gerçeklere çevirmektir. filimi
izleyin, filimi izleyin
Bu ilginç, istenmeyen veya kötü
insani davranışlar, ufak dozlarda öğrencilere aşılanarak (yaşatılarak,
filmlerle, dramalar...vb) gerekçesi öğrenciye kusursuz kavratılır. Amaç
öğrencilerin veya çocukların zihinsel
bağışıklık sistemini güçlendirmek üzere, bu istenmeyen insan davranışlarını;etolojik (hayvani-vahşi) davranışlarla
ilişkilendirip;vahşi ve istenmeyen davranışların, zihindeki kıblesini ve
uygulamaya etkisi, doğru davranışlara (güzel ahlak davranışlarına) tevhit
etmeyi ve ilişkilendirmeyi refleks haline getirmeyi başarmaktır.
C 119.Birçok konuda ve belli bir yaşa
kadar çocuklar anne-babalarını örnek alırlar. Yani ilk öğrenmeler önce ailede
başlar. Daha sonra arkadaşlar, öğretmenler, sosyal çevre hayatına girmeye
başlar. Çocuğa her şey gösterilerek öğretilmez. Örneğin; “yavrum bıçağı al
kalbime sapla bak ölücem “der misiniz veya der miyim?
Tabi ki hiçbir anne-baba yapmaz. Nasıl ki ölümün dirilişini yapamıyorsak öğreteceğimiz
hatalarında dönüşü yoksa öğretmemeliyiz derim. Özden CALP
C 119.İnsan eğitimi doğduktan hemen sonra başlar.Bu yüzden çocukların yanında hareketlerimize, konuştuklarımıza
dikkat etmeliyiz.Din eğitimini 2-3 yaşından itibaren çeşitli şekillerde vermeye
başlamalıyız(şekillerle müziklerle ,hikayelerle).Unutulmamalıdır ki dini sağlam
olan bir insanın ahlakı da sağlam olur. Yudum
GÜRER
C 119. Bu gereksinimime çocuk
yaşlardan başlamak hatta annenin hamilelik dönemlerindeki yaşantısı bile
çocuğun ahlakına etkisi olduğu düşünülüyor. Bu durumda peygamber ahlakını önce
uygulayarak sonra gelecek nesillere anlatmak gerekir. Yakup EKİNCİ
C 119. Güzel ahlak insanı yücelten ve
toplumda kabul gören bir niteliktir bu niteliği asla geri plana atmamak gerekir
her zaman bu konu üzerinde durulmalı ve insanların güzel ahlak ile donanması
sağlanmalıdır. Aksi halde toplumda her türlü yanlış ve olmaması gereken olaylar
baş gösterir. MUHARREM POLAT
C 119: Çocuklar kuranı kerime uygun
yetiştirilirlerse iyiyi kötüyü ayırt edebilirler. Haramla değil helal ile
terbiye etmek gerekir. Berna AYIN
C 119:Haramla terbiye olunmaz. Kamuran BALYEN
C.119:Bu konuda büyüklere
önemli görevler düşmekte uzmanlardan fikir alış verişinde bulunulması
gerekir.Nitekim bizlerin doğru bildiği veya eksik bildiği güzel ahlak ve
cinsellik konusunda neyi ne zaman vereceğimizi çok iyi bilmek gerekir.Bizim
toplumda tv de veya internette bulunan her şeyin
eksik ve toplumun ahlaki değerlerini sakatlayacak nitelikte olduğunu
söylüyorlar oysa her yaşa uygun giyilecek kıyafet gibidir.Her bedende ve kişiye
uygunluk açısından nitelendirilmelidir.Kullanma kılavuzunun iyi bilinmesi
gerekir.On dört veya on beş yaşındaki çocuğa kalkıp porno film izletmek o
kişinin resmen kişiliğini elinden almış olursunuz ama en düşük dozlarda ona
duygusallığın,erotizmin,cinselliğin ve merak ettiği her şeyin ne olduğunu
kavratabilecek seviyede ona bulamak veya buldurmak bunun haricinde bir şey
olursa kişi obur cubur ondan bunda duyma çamurlu
bilgilerle hayata basamakları atlamasını bilmeden bir ilerleme
gösteremeyecektir.Caner ÖZDEMİR
C 119. Her insanın fıtratında güzel ahlak
mevcut değil ki güzel ahlakı aşılayalım. Çevresel koşullara bağlı olarak ahlak
şekillenmeye başlar. Mizbah KARATAŞ
C 119.Çocuk yetiştirmek dünyanın en zor
işlerinden biridir. Aileler çocuğu her türlü koşullara göre eğitmeli. Çünkü
çocuklar çevreyle tanıştığı zaman, çevre ile aileden aldığı eğitimi
bütünleştirirse çevreyi ailesinin ahlaki değerleriyle yoğurur ve çevreden,
olabilecek kötü alışkanlıkları kapmaz. Çünkü evin dışındaki hayat bazen çok
acımasız oluyor. Bu problemleri değerlendirebilecek ve algılayabilecek donanıma
sahip değilse, çocuk çevrenin etkisi altına girer. Şimdi hapishaneler çevre
etkisiyle suça yönelmiş çocuklarla dolu.
Süleyman SENEM
C 119.Çocuklara önce aile ortamında
eğitilir daha sonra çocuk çevreye bırakıldığı zaman ailenin çocuğu bizzat
götürüp güzel ahlaktan mahrum insanları gösterip ne kadar aciz oldukları
göstermeli ve bu şekilde neyi tercih edeceğini aşılatmak gerekir. Ferhat ÇENBER
C 119. gerekli aşılar gerekli dozda ve
zamanında yapılmalıdır. Öncelikle yapılacak aşı güzel ahlakın güçlenmesi için
yapılmalıdır. Emine YARBA
C
119.Çocuklarımıza
öğretilmesi gerekli özelliklerden biri de güzel ahlaktır. Güzel ahlakı küçük
yaştan itibaren vermeliyiz. Ahlaksız bir birey toplumda kanayan ve onarılmaz
bir yaradır.Toplum değerlerini yeni bireylere aktararak
toplum değerlerimizi gelecek kuşaklara da aktarmış oluruz.Selçuk İNCE
C 119.Doğrudur bedensel olarak
hastalıklardan korunmak için aşı şart,zihinsel olarak
korunmak için ise yapmamız gereken birebir yaşatmak yerine
anlatarak,güzellikleri yaşayanların hayatlarından örnek vererek ona yanlişların çirkinliğinden bahsetmek en doğrusu insan
nefsine yenik düşebilen varlıktır bu yüzden şeytana açık kapı bırakmamak lazım… Ayşegül CAN
C 119 Onaylamıyorum çünkü ben bunu şu gibi
bir duruma benzetiyorum; Bir anne belli bir yaştan sonra çocuğunu dışarı
çıkarır ve toz, toprak, çamur, v.s ile haşir neşir olsun ki bağışıklık sistemi
kuvvetlensin der. Fakat bu durumda biz çocuğumuzu resmen sıtma gibi türlü türlü hastalık etkeninin hâkim olduğu bir bataklığa atmış
gibi oluruz. Hatice KAPLAN
C 119. Çocuklara doğru kitaplar
okutulmalı, aile yaşantısı örnek olmalı ve çocukların anlamlandıramadığı şeyler
yaşlarına uygun bir şekilde onlara anlatılmalı. Kübra Sivri
C 119. Çocuklarımıza vücudunun
hastalıklardan korunması için her yıl aşı yaparız. Onları mikroplu
hastalıklardan korumak için aşı yaptığımız gibi onlara sürekli olarak insan
sevgisini, sosyal yaşamı, aşkı, cinselli, evliliği, ölümü, dini vb. konularda
zihinsel olarak nasıl davranacakları öğretilmelidir. Bunlar yapılmadığı için
insanlarımızın çoğu cahil olarak kalmışlardır. Erdoğan AKÇİÇEK
C. 119. Güzel ahlak insanı yücelten ve
toplumda kabul gören bir niteliktir bu niteliği asla geri plana atmamak gerekir
her zaman bu konu üzerinde durulmalı ve insanların güzel ahlak ile donanması
sağlanmalıdır. Aksi halde toplumda her türlü yanlış ve olmaması gereken olaylar
baş gösterir. İHSAN YILDIZ
C-119)babası neyse oğlu o dur. Ramazan BORAN
C 119.Sadece güzel ahlak yüklemek belki
çocukların güzel kalpli,dürüst,iyi karakterli
yetişmelerinin önünü açacaktır.Bunun yanında çocuklara düşünmeye sevk
eden,sorgulatıcı,gelecekteki yaşama hazırlayan akli bilimlerin rehberliğinde
beyinsel gelişimini de ön plana koymak zorundayız. Ercem
Çağdaş ZOBAR
C
119. İnsanları ahlaklı ve bilinçli yetiştirmek gerekir. M. Akif TİRYAKİOĞLU